طرز تهیه استاک مرغ

  یکشنبه، 27 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
طرز تهیه استاک مرغ
استاک یا پایه سوپ یعنی عصاره و تهیه استاک به معنای گرفتن عصاره مواد مختلف مثل گوشت، مرغ و سبزیجات به عنوان پایه انواع سوپ و خورش و … است. از این استاک‌ها می‌توان در سوپ‌ها و غذاهای دیگر استفاده کرد و در هنگام سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر، برای تقویت بدن و سیستم ایمنی از این غذاهای گرم و آبکی بهره برد.

استاک مرغ از طعم دهنده و چاشنی انواع سوپ ها و خورشت ها می باشد در واقع استاک مرغ آب مرغی است که با سبزی معطر پخته شده است شما می توانید به راحتی در منزل تهیه کنید. استاک مرغ به صورت پودرهای آماده در بیرون وجود دارد اما چون حاوی ادویه و نمک است مضر می باشد . آنها را داخل قالب ریخته و همیشه به صورت آماده در فریزر داشته باشید. اما استاک مرغ چه کاربردهای دارد شما برای سوپ های خود به جای پودر حاضری استفاده کنید خیلی مقرون به صرفه می باشد شاید برای شما هم پیش بیاد وقتی ناگت یا انواع کتلت ها را با مرغ تهیه می کنید استخوان های مرغ می ماند شما می توانید با کمی ادویه و سبزیجات استاک مرغ را به راحتی در منزل تهیه کنید. استاک مرغ در خورشت ها بسیار خوشمزه و باعث لعاب بیشتر می شود. اما از خواص استاک مرغ: بهترین درمان برای رفع پوکی استخوان، بهترین جایگزین برای قرص های غضروف ساز، بهترین درمان سرماخوردگی، بهترین ترمیم کننده شکستی استخوان می باشد. شما می توانید از پای مرغ نیز برای تهیه استاک مرغ استفاده کنید.

مواد لازم برای استاک مرغ

  • استخوان مرغ :یک کیلو
  • پیاز :100 گرم
  • هویج:50 گرم
  • تره فرنگی :25 گرم
  • کرفس:25 گرم
  • آب:2 لیتر

طرز تهیه استاک مرغ

برای درست کردن استاک میتوانید از گردن و یا استخوان پشت و کتف استفاده کنید.استخوان ها را خرد کنید و به همراه هویج ، پیاز ، کرفس ، تره فرنگی خرد شده و 2 لیتر آب داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به مدت 2 ساعت با در باز استاک مرغ آماده شود.کف هایی را که هنگام حرارت روی قابلمه جمع می شود با قاشق بردارید تا استاک شما شفاف تر شود.سپس استاک آماده شده را از صافی رد کنید و بعد از اینکه سرد شد آن را در یخچال قرار دهید و یا در ظرف های کوچک بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.فقط قبل از فریز کردن استاک ها آنها را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا چربی روی آن ببندد و بتوانید چربی ها را بردارید و دور بریزید .

مواد لازم برای استاک مرغ ؛ روش دوم

  • استخوان مرغ: ۱ و نیم کیلو (بدست آمده از سه مرغ) برشته شده
  • سرکه سیب: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • پیاز متوسط: ۱ عدد، پوست گرفته و دو نیم شده
  • کرفس: ۲ ساقه (هر کدام را به همراه برگ سه تکه کرده)
  • هویج متوسط: ۲ عدد، پوست گرفته و دو نیم شده
  • سیر پوست گرفته: ۲ حبه
  • برگ بو: ۱ برگ، اختیاری است، اما در مزه موثر است
  • آب تصفیه شده: (قابلمه: ۱۶ پیمانه، آرام پز: ۱۲ پیمانه، زودپز: ۱۰ تا ۱۱ پیمانه)

برشته کردن استخوان برای استاک مرغ

استخوان ها را روی یک سینی فر قرار داده و در حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا برشته شود. استخوان های برشته و آب آن را در قابلمه بریزید. بسیاری از دستور ها فقط برای برای استخوان های خام خوب هستند، اما استخوان برشته مزه عصاره مرغ شما را بهتر خواهد کرد.نکته: اگر استخوان های مرغ از یک مرغ پخته یا بوقلمون هستند، این مرحله را انجام ندهید.

۱. استفاده از قابلمه روی گاز (۱۵ ساعت پخت آرام)

این روش پخت و پز از همه بهتر است البته در صورتی که یک قابلمه بزرگ داشته باشید و بخواهید که مواد را یکجا در آن بریزید، این روش نیازمند صبر و آرامش و بررسی مرتب قابلمه است. بیشتر مایع در این روش بخار می شود، به همین دلیل است که اب بیشتری برای این روش مورد نیاز است.

طرز تهیه استاک مرغ با استفاده از قابلمه

۱. استخوان های برشته و مایع به دست آمده از آن را در یک قابلمه ۸ لیتری قرار دهید.

۲. ۱۶ پیمانه آب یا ۳ و نیم لیتر آب تصفیه را همراه با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۱ قاشق چایخوری نمک به قابلمه اضافه کنید. بگذارید اب در قابلمه به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید تا به حالت ملایم و ولرم در بیاید.

۳. درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید به مدت ۶ ساعت روی حرارت ملایم ولرم بماند، سپس پیاز، کرفس، هویج، دو حبه سیر پوست کنده و برگ بو را به آن اضافه کنید.

۴. به پختن روی حرارت ملایم تا ۹ ساعت دیگر ادامه دهید که در مجموع می شود ۱۵ ساعت. در صورتی که در نیمه کار به شب برخوردید، می توانید گاز را خاموش کنید و بقیه پخت را صبح انجام دهید.

۵. مراقب باشید که آن را زیاد جوش ندهید یا به حالتی نباشد که مه آلود (همراه با بخار زیاد) به نظر برسد.

نکته: بهترین موقعی که می توانید بگویید که پخت شما کامل انجام شده، وقتی است که بتوانید به راحتی استخوان مرغ را با دست خرد کنید. این به این معنی است که مواد فوق العاده مغذی مرغ در عصاره بدست آمده از آن وجود دارند. همچنین می دانید وقتی که زمان پخت کافی باشد به هنگام گذاشتن در یخچال غلیظ می شود که کاملا طبیعی است. وقتی عصاره مرغ را گرم کنید دوباره به حالت مایع در می آید.

۲. روش آرام پز (۱۵ ساعت زمان پخت روی حرارت کم)

در این روش ابتدا آب را گرم کنید تا به تدریج برای تهیه عصاره مرغ گرم باشد، سپس آن را تنظیم کنید. آرام پز به آهستگی در حال پخت آب استخوان مرغ است در حالی که شما راحت به کار های خودتان رسیده و استراحت می کنید. این روش خیلی راحت و برای آدم های آرام و در عین حال تنبل خوب است.

طرز تهیه استاک مرغ با استفاده از آرام پز

۱. استخوان های برشته و آب آن را در یک آرام پز ۶ لیتری بگذارید.

۲. ۱۲ پیمانه آب گرم را به آن اضافه کنید یا آب را به همراه ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۱ قاشق چایخوری نمک گرم کنید.

۳. آن را روی حرارت پایین و زمان ۱۵ ساعت بگذارید.

۴. بعد از ۶ ساعت روی حرارت کم، پیاز، کرفس، هویج، ۲ حبه سیر و برگ بو را اضافه کنید. به پختن روی حالت دمای پایین به مدت ۹ ساعت دیگر ادامه دهید تا در مجموع به ۱۵ ساعت برسد.

۵. اگر ساعات پایانی در شب قرار دارد، می توانید زمان پخت را طولانی تر کنید و صبح هنگام آب آن را خالی کنید.

۳. روش استفاده از زود پز (۲ ساعت)

این روش از همه سریعتر و راحت تر است. فقط باید آب و مواد را در زودپز بریزید، آن را روی حالت سوپ یا آب استخوان و زمان ۲ ساعت (۱۲۰ دقیقه) تنظیم کنید. فقط برای این روش باید پس از پخت کامل به مدت نیم ساعت صبر کنید تا فشار آن تخلیه شود. به هنگام دست زدن به سوپاپ از دستکش فر استفاده کنید. وقتی که عصاره مرغ درست شد، یک آبکش با سوراخ های ریز را درون یک قابلمه بزرگ بگذارید، مایع بدست آمده را داخل آبکش خالی کنید و تا حد امکان آب را کامل تخلیه کنید. مواد جامد را دور بریزید. اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود، سپس روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید. روز بعد این استاک مرغ غلیظ تر خواهد شد و می توانید چربی روی آن را بردارید و آن را برای ۳ تا ۵ روز دیگر هم می توانید در یخچال بگذارید یا اینکه آن را در فریزر بگذارید و به مدت ۳ ماه نگهداری کنید (اگر می خواهید در فریزر نگه دارید، آن را در یک ظرف دردار بزرگ بریزید).

طرز تهیه استاک مرغ با استفاده از زودپز

۱. استخوان های برشته و آب آن را درون یک زودپز ۶ لیتری بریزید.

۲. پیاز، کرفس، هویج، سیر، برگ بو، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۱ قاشق چایخوری نمک را به آن اضافه کنید.

۳. ۱۰ تا ۱۱ پیمانه آب به آن اضافه کنید یا تا حدی که ۲/۳ خط ماکزیمم در قابلمه پر شود.

۴. حالت سوپ یا آب استخوان را انتخاب کنید و آن را روی ۲ ساعت (۱۲۰ دقیقه) تنظیم کنید. زودپز ابتدا مواد را گرم خواهد کرد و سپس با فشار بالا به مدت ۲ ساعت (۱۲۰ دقیقه) مواد را خواهد پخت.

۵. وقتی پختن کامل شد، ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا به طور طبیعی فشار آن تخلیه شود سپس فشار آزاد شود. (من اغلب از دستکش فر برای ایمنی بیشتر در مورد سوپاپ ها استفاده می کنم).


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (86 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (70 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (59 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه