طرز تهیه ته چین ساده

  یکشنبه، 13 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه ته چین ساده
ته‌ چین ساده زعفرانی ، یکی از غذاهای ایرانی اصیل که اکثر اوقات از مخلوط برنج و انواع گوشت ، ماست ، تخم مرغ و زعفران درست می‌شود .

ته چین ساده یک غذای دوست داشتنی و مجلسی است که ممکن نیست چیزی از آن در ظرف باقی بماند. ته چین انواع مختلفی دارد که همه آن ها طعمی بی نظیر و منحصر به فرد دارند اما ته چین ساده به شما این امکان را می دهد که در کنارش گوشت قرمز یا مرغ یا هر خورشی که دوست دارید صرف کنید و همزمان از طعم ته دیگ برشته و برنج زعفرانی ته چین هم لذت ببرید. ته چین ساده یا ته دیگ ته چین با همان روشی تهیه می شود که ته چین مرغ یا ته چین های دیگری مثل ته چین بادمجان و قارچ یا ته چین قورمه سبزی را درست می کنیم، فقط این بار مواد وسط برنج ریخته نمی شوند.

مواد لازم برای ته چین ساده

  • برنج 3 پیمانه
  • تخم مرغ 2 عدد
  • ماست چکیده 5 قاشق غذاخوری
  • زعفران به میزان دلخواه
  • نمک به میزان دلخواه
  • فلفل به میزان دلخواه
  • روغن 2 قاشق غذاخوری
  • زرشک (اختیاری)
  • خلال پسته (اختیاری)
  • سبزیجات برای تزئین

طرز تهیه و دستور پخت ته چین ساده

ابتدا برنج را خیس کرده و با مقدار آب کافی و نمک لازم داخل ظرف ریخته و روی حرارت قرار دهید چند دقیقه صبر کنید تا آب به جوش آید. برنج باید آنقدر داخل آب جوش باشد تا وقتی که میان دو انگشت فشار می دهید اطراف آن نرم و مغز برنج کمی خام باشد.
و در یک ظرف دیگر تخم مرغ ها، ماست چکیده و روغن را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس زعفران خوش رنگ شده را به مایه ی خود اضافه کنید (زعفران زمانی که دم می کشد رنگ زیبایی به غذای شما می دهد) برنج ها را آبکش کرده و داخل آن می ریزیم و مخلوط می کنید تا تمام برنج ها به مایه آغشته شود. برای مزه دار کردن مایه، نمک و فلفل را به اندازه ی کافی اضافه می کنیم. مقدار آن به دلخواه است. اکنون زمان آن رسیده که مایه ته چین خوش رنگ خود را داخل قابلمه بریزید برای یک دست شدن و یک تکه شدن ته چین با پشت قاشق یا کفگیر آن را خوب فشار دهید تا تمام ظرف از مایه متراکم شود دقت کنید که سطح ته چین صاف و یکنواخت باشد و خوب فشرده شود.
قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی که صدای روغن داغ شده را شنیدید و بوی برنج به مشامتان رسید حرارت را کم کنید و اجازه دهید غذای شما به مدت ۱ ساعت به آرامی بپزد. پس از گذشتن این زمان قابلمه خود را از روی اجاق گاز بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود تا ته چین شما راحت تر جدا شود. مطمئن باشید که ته چین شما به راحتی روی ظرف خود برمی گردد چون شما به اندازه ی کافی روغن در ظرف خود ریخته اید؛ این امر کمک بزرگی به شما برای برگردادن ته چین خواهد کرد.
حالا می توانید شروع به تزیین کنید. برای تزئین می توانید زرشک را با کمی روغن تفت دهید و با کمی خلال پسته یا بادام یا انواع سبزیجات تازه روی غذایتان را تزیین کنید. امیدوارم این غذا را تهیه و نوش جان کنید.

ته چین ساده

چند نکته قبل از درست کردن غذا

نکته اول: ابتدا زعفران را با مقدار کمی آب دم کنید تا مواد شما را خوش رنگ و زیبا کند.
نکته دوم: می توانید زرشک خود را با کمی روغن تفت دهید و برای تزئین استفاده کنید.
نکته سوم: ماست چکیده شده در بازار موجود هست ولی شما خودتان هم می توانید ماست چکیده را در منزل تهیه کنید به این ترتیب که ماست معمولی خریداری شده را داخل یک پارچه ی تمیز نخی ریخته و چهار طرف پارچه را گره بزنید سپس درون یک ظرف به گونه ای بگذارید که داخل ظرف نیفتد و مقداری فاصله تا کف ظرف باشد تا آب های ماست داخل ظرف بریزد چند بار به ظرف سر بزنید و آب خارج شده از ماست را خالی کنید اکنون شما مطمئن هستید که ماست چکیده ی شما کاملا بهداشتی تهیه شده است.

نکات تهیه و دستور پخت ته چین ساده

  • پخت ته چین ساده برنج آنقدرها هم سخت نیست و با یاد گرفتن فوت و فن های پخت ته چین می توانید ته چینی فوق العاده و مجلسی داشته باشید.
  • این دستور پخت ته چین ساده زعفرانی است. می توانید با اضافه کردن مواد مختلف ته چین های متفاوتی مانند ته چین مرغ، ته چین بادمجان و قارچ ، ته چین گوشت و بادمجان، ته چین قالبی، ته چین مرغ و بادمجان و … داشته باشید.
  • برای طبخ این ته چین راه های دیگری هم هست مثلا ته چین ساده در پلوپز به راحتی می پزد. یا اگر دوست دارید از فر استفاده کنید باید ته چین ساده در فر به مدت یک ساعت در 170 درجه سانتی گراد بماند. سپس در بیست دقیقه آخر درب ظرف را بردارید تا روی برنج هم طلایی و خوشرنگ شود.
  • طعم خوش و دل انگیز ته چین ساده ، به نسبت ماست، زعفران و تخم مرغ آن بستگی دارد. همچنین اگر نسبت ماست و تخم مرغ رعایت نشود ته چین کیفیت مناسبی نخواهد داشت. تخم مرغ باعث می شود برنج شکل یکپارچه ای به خود بگیرد و ماست در ته چین بوی بد تخم مرغ را میگیرد؛ با این حال ته چین ساده بدون ماست هم تهیه میشود. اما اگر ته چین خوش عطری میخواهید پخت ته چین بدون ماست اصلا توصیه نمیشود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (378 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (269 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (140 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (130 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (118 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (49 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (43 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (35 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (30 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....