طرز تهیه و دستور پخت خوراک قارچ

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه و دستور پخت خوراک قارچ
قارچ سرشار از ماده معدنی کلسیم و ویتامین دی می باشد که برای رفع خستگی ، تقویت استخوان ها، کاهش فشارخون بالا و کاهش خطر سکته مغزی بسیار مفید می باشد. تنوع و راحتی در طبخ قارچ بسیار زیاد است که می توان با آن غذاهای متنوعی را تهیه کرد، در ادامه مطلب طرز تهیه خوراک قارچ را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

خوراک قارچ و سبزیجات یک غذای لذیذ و خوش عطر برای دوستداران قارچ بخصوص برای گیاه خواران عزیز است که طرز تهیه آن را در ادامه خواهید دید. این غذای بدون گوشت و بسیار خوشمزه است.

مواد لازم:

  • قارچ 500گرم
  • پیاز 1عدد
  • سیر 2حبه
  • نمک و فلفل به مقدارلازم
  • پودرآویشن یک قاشق چای خوری
  • گوجه گیلاسی 3عدد
  • رب یک قاشق
  • روغن به مقدارلازم
  • سیب زمینی 1عدد

طرز تهیه و دستور پخت:

مرحله اول تهیه خوراک قارچ و پیاز:

پیاز ها را نگینی خرد کنید. پس از اینکه پیاز ها را نگینی خرد کردید ظرف را روی حرارت قرار دهید. پیاز های نگینی شده را در مقداری روغن تفت دهید تا به رنگ طلایی در بیایند.

مرحله دوم تهیه خوراک قارچ و پیاز:

وقتی پیاز ها را در مقداری روغن تفت دادین، قارچ ها را کاملا تمیز بشویید. سپس پس از اینکه قارچ ها را شستین خرد کنید و همراه با پیاز ها قارچ های خرد شده را تفت دهید.

مرحله سوم تهیه خوراک قارچ و پیاز:

حالا که قارچ و پیاز کمی تفت داده شدند حبه های سیر را رنده کنید و به قارچ و پیاز تفت داده شده اضافه کنید. نمک و فلفل و مقداری هم پودر آویشن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا با یک دیگر مخلوط شوند.مقداری سیب زمینی هم نگینی خرد کرده و تفت داده اضافه کنید. پس از اینکه کاملا مواد ذکر شده مخلوط شدند رب را اضافه کرده و همراه با قارچ ها تفت دهید. پس از اینکه تفت داده شد گوجه ها را ریز ریز کرده و به غذای قارچ و پیاز خود اضافه کنید. بگذارید تا با حرارت ملایم در حدود ده دقیقه بپزد و آماده خوردن شود.

گاهی افراد دوست دارند که کمی هم بخار پز باشد پس زمانی که گوجه ها را اضافه کردند در ظرف را میگذارند تا کمی مواد نرم شوند و بخار درون ظرف جمع میشود. افرادی که دوست ندارند اصلا سرخ کنند باید روغن خیلی کم استفاده کنند چون که اصولا قارچ را باید سرخ کرد تا خوشمزه شود ولی برخی هم در سوپ استفاده میکنند.

فواید قارچ

قارچ یک ماده غذایی سالم است که سبب می شود با خوردن آن احساس سیری کنید. نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد افزایش مصرف مواد غذایی کم کالری که ارزش غذایی بالایی دارند( مانند قارچ ها) می توانند جایگزین خوبی برای غذاهای پر کالری باشند، بنابراین اگر می خواهید پرخوری را کنار بگذارید و بدون مصرف مواد پرکالری احساس سیری داشته باشید انتخاب قارچ ها به شما کمک می کند تا به این هدف برسید، البته فیبر موجود در قارچ ها هم در این مسیر شما را همراهی می کند.قارچ ها پروتئین هم دارند اما نه به اندازه گوشت ها. هر ۱۰۰ گرم قارچ حدود سه گرم پروتئین دارد اما پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم است. همین مقدار ماهی ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئین دارد، با این وجود قارچ از لحاظ داشتن پروتئین گیاهی در سطح خوبی است، به همین دلیل به گیاهخواران توصیه می شود برای جبران کمبود پروتئین بدن شان در کنار سویا یا سایر منابع پروتئین گیاهی حتما از قارچ ها کمک بگیرند.بتاگلوکان ترکیبی است که در بیشتر گونه های قارچ خوراکی پیدا می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، درنتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری ها و عوامل آلرژی زا بالا می رود. بتاگلوکان در قارچ هایی که کلاهک پهنی دارند بیشتر دیده می شود.

اطلاعات تغذیه ای خوراک قارچ و سبزیجات

اطلاعات تغذیه ای زیر برای سه نفر در نظر گرفته شده، بنابراین منظور از کالری یک وعده، کالری یک سوم از این غذاست.

  • کالری: ۲۶۰
  • کربوهیدرات: ۴۰ میلی گرم
  • پروتئین : ۱۹ میلی گرم
  • چربی: ۱۶ میلی گرم

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان