طرز تهیه وافل موزی

  پنجشنبه، 30 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه وافل موزی
وافل موزی نوعی شیرینی ترد و بیسکوییت مانند است که به عنوان یک صبحانه یا عصرانه‌ای مقوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین راه برای تهیه وافل استفاده از دستگاه وافل ساز است.

وافل (Waffle) نوعی نان ترد و شیرین است که از کلمه آلمانی (Wefan) به معنی “بافتن چیزی به شکل شانه عسل” ریشه می گیرد. این شیرینی با ظاهری مشبک، مغزی نرم و رویه ای ترد دارد. وافل موزی در میان کودکان و جوانان طرفداران زیادی دارد. مواد تشکیل دهنده وافل موزی مانند پنکیک موز است، ولی روش طبخ این دو فرق می کند و به همین دلیل دارای طعم و ظاهری متفاوت هستند.

مواد لازم خمیر وافل

  • ۱ پیمانه آرد چند منظوره
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۲ قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۳/۴ پیمانه شیر
  • ۲ الی ۵ قاشق غذاخوری کره آب شده یا روغن
  • ۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل

مواد لازم برای تزئین وافل

  • شیره افرا
  • میوه های خرد شده تازه
  • برگ نعناع
  • خامه
  • خاک قند
  • شکر قهوه ای
  • دارچین
  • انواع توت

طرز تهیه وافل

دستگاه وافل ساز را روشن کنید تا گرم شود و به دمای مورد نظر برسد. بسته به مدل دستگاه، وافل سازها معمولا چراغی دارند که در صورت رسیدن به دمای مطلوب روشن خواهد شد.

  1. در این مرحله باید مواد اولیه خشک را با هم ترکیب کنید. آرد، بیکینگ پودر، نمک و شکر را در کاسه بزرگی بریزید. اگر دوست دارید وافل خوب پف بکند می توانید مواد خشک را قبل از مخلوط کردن الک بکنید.
  2. زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید و در دو ظرف جداگانه بریزید. از یک همزن برقی برای هم زدن سفیده تخم مرغ کمک بگیرید. آنقدر سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا به شکل فوم دربیاید.
  3. بقیه مواد اولیه از جمله کره آب شده یا روغن و زرده تخم مرغ را در کاسه ای دیگر هم بزنید. سپس شیر و عصاره وانیل را به مخلوط اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  4. مخلوط زرده تخم مرغ و شیر را به مواد خشک اضافه کنید و با یک همزن دستی خوب هم بزنید. دقت داشته باشید که لازم نیست این مخلوط کاملا یکدست باشد، اگر مقداری گلوله آردی درون این خمیر باقی مانده بود اشکالی ندارد. اگر بیش از حد خمیر وافل را هم بزنید، وافل ها سفت خواهند شد.
  5. سفیده تخم مرغ را به مواد وافل اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با یک قاشق هم بزنید.
  6. با استفاده از یک برس شیرینی پزی کمی روغن به قالب وافل ساز بزنید. قبل از ریختن هربار مواد درون وافل ساز این کار را باید تکرار کنید، در غیر این صورت وافل ها به قالب خواهند چسبید. با استفاده از یک ملاقه کمی از خمیر وافل را بردارید و درون قالب وافل ساز بریزید، اگر زیادتر یا کمتر از گنجایش وافل ساز درون آن خمیر بریزید، شکل وافل شما خوب از آب در نخواهد آمد.با توجه به تنظیمات وافل ساز و دمای آن ۲ الی ۵ دقیقه زمان لازم است که وافل به خوبی بپزد. معمولا وافل ساز ها مجهز به ترموستاتی هستند که زمان آمده شدن وافل را به شما اطلاع می دهند.
  7. بعد از آماده شدن وافل آن را از دستگاه خارج کنید. از کمی پودر قند و میوه های تازه خرد شده برای تزئین وافل استفاده کنید. برای مثال می توانید از میوه هایی همچون توت فرنگی، بلوبری، موز و هلو استفاده کنید. اگر قرار است وافل ها را به عنوان دسر میل کنید، می توانید از سس شکلات و خامه و بستنی هم استفاده کنید.
  8. شما می توانید کمی خلاقیت داشته باشید و وافل در طعم های متفاوت نیز درست کنید. برای مثال اگر دوست داشته باشید می توانید موز پوره شده به مواد اضافه کنید و وافل موزی درست کنید. یا اینکه کمی شکلات خرد شده به مواد اضافه کنید تا وافل شکلاتی خوشمزه برای دسر آماده کنید.

 وافل 

نکات مهم برای طرز تهیه وافل نوتلا در ساندویچ ساز

  • اگر دستگاه وافل ساز ندارید از دستگاه ساندویچ ساز یا قالب چدنی یا سیلیکونی برای درست کردن وافل استفاده کنید.
  • اگر به جای نان تست خودتان می خواهید خمیر وافل خانگی تان را درست کنید به این شیوه عمل کنید: اگر دستگاه وافل ساز ندارید، ابتدا قالب وافل سیلیکونی یا چدنی را تهیه کنید. به مواد پوره موز و تخم مرغ ۲ پیمانه آرد، ۱ قاشق مرباخوری بکینگ پودر و ۱/۵ پیمانه شکر اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ترکیب کنید. آرد را کم کم اضافه کنید تا گوله نشود.
  • قالب چدنی یا دستگاه وافل ساز را گرم کنید و سپس با کره یا روغن مایع چرب کنید و خمیر به دست آمده را به دقت در قالب وافل یا دستگاه وافل ساز بریزید. هر بار ۳/۴ ملاقه وافل بریزید. ۵ تا ۶ دقیقه زمان برای پفکی شدن وافل در وافل ساز و ۲۰ دقیقه برای تهیه در فر کافی است. اگر می خواهید وافل را در فر درست کنید، فر را از قبل گرم و وافل را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد درست کنید.
  • در صورت تمایل می توانید ۵۰ گرم کره که در دمای اتاق آب شده را به مواد پوره موز و تخم مرغ اضافه کنید. بهتر است به روش بن ماری کره را آب کنید.
  • اگر طعم آن را شیرین تر می پسندید ۱ پیمانه شکر به موادی که نان تست را در آن غوطه ور می کنید اضافه کنید.
  • اضافه کردن یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو هم به مواد مایه پوره موز و تخم مرغ سلیقه ای است که برخی طعم آن را می پسندند.
  • اگر دوست دارید که گردوهای خرد شده در بافت قرار بگیرند، گردوهای خرد شده را روی موزهای اسلایس شده در داخل نان تست بریزید.
  • قبل از قرار دادن نان تست در فر، دستگاه وافل ساز یا ساندویچ ساز، ابتدا به مدت ۸ دقیقه دستگاه یا فر را روشن کنید تا گرم شود.
  • وافل نوتلا چه با نوتلا سرو شود چه با کارامل یا هر نوع کرم شکلاتی دیگری، یک وعده غذایی مقوی و مفید به خصوص برای وعده صبحانه است.
  • وافل بستنی هم همان سرو وافل با بستنی است که یک دسر مجلسی ساده و خوشمزه و خوشگل محسوب می شود.
  • طرز تهیه وافل روی گاز و بدون دستگاه در ماهیتابه وافل هم کار آسانی است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه