تشخیص اختلال وسواس فکری با تست روانشناسی

  دوشنبه، 29 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تشخیص اختلال وسواس فکری با تست روانشناسی
وسواس فکری می تواند در ارتباط با وقایع گذشته و یا کارهایی که در حال حاضر در دست اقدام دارد را شامل شود اما هیچ وقت به هیچ نتیجه عملی نرسد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، وسواس و افکار مزاحم یک فشار فکری است برای ادامه یک فکر یا یک عمل که فرد به غیر منطقی بودن آن واقف است اما قادر به توقف آن نیست . وسواس را می توان یك ایده، فكر، تصور، احساس یا حركت مكرر یا مضردانست كه با احساس اجبار و وعلاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه غیرعادى و نابهنجار بودن رفتار خود است. روان شناسان وسواس را نوعى بیمارى از سرى نِوروزهاى شدید مى ‏دانند كه تعادل روانى و رفتارى را از بیمار سلب می کند و او را در سازگارى با محیط دچار اشكال مى ‏سازد .

روانكاوان نیز وسواس را نوعى غریزه واخورده و ناخودآگاه معرفى مى ‏كنند و آن را حالتى مى ‏دانند كه در آن، فكر، میل، یا عقیده‏ اى خاص، كه بیشتراوقات اشتباه است آدمى را اسیر خود مى ‏کند، آنچنان كه اختیار و اراده را از او سلب می کند و بیمار را وامى ‏دارد كه حتى رفتارى را برخلاف میل و خواسته ‏اش انجام دهد و بیمار هرچند به بیهودگى كار یا افكار خود آگاه است اما نمى ‏تواند از قید آن رهایى یابد.

تست اختلال وسواس فکری (OCD)

برای تعیین اینکه آیا برای تشخیص و درمان OCD ( اختلال وسواس فکری عملی) نیاز به مراجعه به یک متخصص بهداشت روان دارید یا خیر از این معیار غربالگری مختصر استفاده کنید.

• آیا افکار یا تصاویر ناخوشایند که مرتباً به ذهن شما خطور می کنند مانند ...

1) آیا نگران آلودگی (آلودگی ، میکروب ، مواد شیمیایی ، تشعشع) یا ابتلا به بیماری جدی مانند ایدز هستید؟

ο خیر ο بله

2) نگرانی بیش از حد برای نگهداری اشیا (لباس ، مواد غذایی ، ابزار) به ترتیب عالی یا دقیقاً مرتب شده دارید؟

ο خیر ο بله

3) تصاویر مرگ یا سایر حوادث وحشتناک به ذهنتان خطور می کند؟

ο خیر ο بله

4) افکار مذهبی یا جنسی شخصاً غیرقابل قبول است؟

ο خیر ο بله

5) آتش سوزی ، سرقت یا جاری شدن سیل در خانه؟

ο خیر ο بله

6) با اتومبیل خود به یک عابر پیاده برخورد کنید؟

ο خیر ο بله

7) شیوع بیماری (مانند آنفولانزا) ؟

ο خیر ο بله

8) چیز ارزشمندی را از دست بدهید؟

ο خیر ο بله

9) به دلیل اینکه به اندازه کافی مراقب نبودید به یک عزیز آسیب می رسد؟

ο خیر ο بله

10) آیا نگران این هستید که بر اساس اصرار یا انگیزه ای ناخواسته و بی معنی مانند صدمه جسمی به یکی از عزیزان خود ، هل دادن یک غریبه در مقابل اتوبوس ، هدایت اتومبیل خود به سمت ترافیک رو به رو نگران باشید؟ تماس جنسی نامناسب یا مهمانان شام را مسموم می کنید؟

ο خیر ο بله

• آیا احساس کرده اید بارها و بارها کارهای خاصی را انجام می دهید ، مانند ...

11) شستشو ، نظافت یا نظافت بیش از حد یا تشریفاتی؟

ο خیر ο بله

12) کلیدهای روشنایی ، شیرهای آب ، اجاق گاز ، قفل درها یا ترمز اضطراری را بررسی می کنید؟

ο خیر ο بله

13) حساب؛ ترتیب؛ رفتارهای چرخشی (اطمینان از ارتفاع جوراب ها و ...)؟

ο خیر ο بله

14) جمع آوری اشیاء بی فایده یا بازرسی زباله ها قبل از بیرون ریختن آنها؟

ο خیر ο بله

15) تکرار اقدامات معمول (نشستن و برخاستن از صندلی ، عبور از درب منزل ، روشن کردن مجدد سیگار) به تعداد مشخصی یا تا زمانی که احساس کنید درست شود؟

ο خیر ο بله

16) آیا باید اشیا یا افراد را لمس کنید؟

ο خیر ο بله

17) بازخوانی یا نوشتن مجدد غیرضروری ، باز کردن پاکت نامه ها قبل از اینکه از طریق پست ارسال شوند؟

ο خیر ο بله

18) بدن خود را از نظر علائم بیماری معاینه می کنید؟

ο خیر ο بله

19) پرهیز از رنگها ("قرمز" به معنای خون است) ، اعداد ("13" بدشانس است) یا نامهایی (کسانی که با "D" شروع می شوند نشان دهنده مرگ است) که با وقایع ترسناک یا افکار ناخوشایند مرتبط هستند؟

ο خیر ο بله

20) آیا نیاز به "اعتراف" دارید یا اینکه بارها و بارها خواستار اطمینان از این شده اید که آنچه گفته اید یا کاری که انجام داده اید درست است؟

ο خیر ο بله

این تست وسواس فکری یک ابزار تشخیصی دقیق نیست. فقط یک متخصص پزشکی آموزش دیده ، مانند یک پزشک یا یک متخصص بهداشت روان می تواند به شما کمک کند بهترین مراحل بعدی را برای خود تعیین کنید.

نتایج تست وسواس فکری

بله = 1 امتیاز

خیر = 0 امتیاز

نمره گذاری :

0-7 ← اختلال وسواس فکری بعید است.

8-12 ← اختلال وسواس فکری احتمال دارد / در معرض خطر است.

13+ ← احتمالاً مبتلا به اختلال وسواس فکری هستید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (392 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (67 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (38 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس