دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / طلا و جواهرات /

تشخیص یاقوت اصل از بدل چگونه است؟ 

چهارشنبه، 11 تیر 1399
سنگ های مصنوعی از جمله انواع یاقوتهای مصنوعی از اوایل قرن گذشته وارد بازار شدن، که از ترکیبات شیمیایی و اپتیکی ساخته می شدند. برای شناخت سنگ اصل از نوع تقلبی آن چند روش وجود دارد که از آن جمله می توان بهاستفاده از اشعه ماورا بنفش برای تشخیص اصل بودن سنگ یاقوت، چرا که یاقوت های اصل اشعله ماورا بنفش را از خود عبور می دهند.

سنگ های مصنوعی از جمله انواع یاقوتهای مصنوعی از اوایل قرن گذشته وارد بازار شدن، که از ترکیبات شیمیایی و اپتیکی ساخته می شدند. برای شناخت سنگ اصل از نوع تقلبی آن چند روش وجود دارد که از آن جمله می توان بهاستفاده از اشعه ماورا بنفش برای تشخیص اصل بودن سنگ یاقوت، چرا که یاقوت های اصل اشعله ماورا بنفش را از خود عبور می دهند. این در حالی است که یاقوت های مصنوعی عبور نمیدهند.در روش دوم دقت کردن به محتویات و وجود ناخالصی ها در سنگ یاقوت سرخ است که همیشه در سنگ های یاقوت وجود دارد در واقع با مشاهده این ناخالصی ها در یاقوت می توان به اصل بودن آن پی برد.وجود ناخالصی هاا در یاقوت خیلی اهمیت دارد چرا که متخصصین ساخت یاقوت های مصنوعی که هدفشان ساخت یاقوتهای مشابه یاقوت طبیعی می باشد هنوز نمیتوانند این ناخالصی های اولیه را در این نوع سنگهای مصنوعی ایجاد نمایند.
بعضی از مواقع در ساخت یاقوت های مصنوعی قسمت بالای نگین و سنگ را از یاقوت طبیعی درست مینمایند و قسمت زیرین یاقوت را مصنوعی درست میکنن تا تشخیص آن سخت تر شود.در گذشته برخی از سنگ شناسان با گذاشتن یاقوت در دهان به مدت چند لحظه تشخیص میدادند که یاقوت رنگ طبیعی دارد یا خیر که اگر آب دهانشان تغییر رنگ میداد مشخص میشد که یاقوت مصنوعی است.

چند راه تشخیص یاقوت اصل از بدل

در اینجا چند پیشنهاد کاربردی و مهم برای شناسایی یاقوت اصلی از انواع تقلبی آن برایتان ارائه میکنیم که خیلی از جاها میتواند بکارتان بیاید.

شفاف بودن یاقوت

برای تشخیص یاقوت اصل به شفاف بودن سنگ توجه کنید. اگر نگین یاقوتی را که می خواهید خریداری کنید به صورت شیشه شفاف باشد، احتمال مصنوعی بودن آن یاقوت زیاد است.یاقوت های شفافی که در بازار هستند به نام های یاقوت شمس، یاقوت روسی و یاقوت سنتاتیک شناخته می شوند که از نظر ارزشی در ردۀ پایینی قرار دارند و می توان گفت تقریبا بی ارزش هستند.

بدون حباب بودن

یک راه دیگر تشخیص یاقوت اصل از بدل این است که نباید سنگ شما دارای حباب یا گاز باشد. هیچ سنگ با ارزشی به صورت طبیعی دارای حباب نیست. زمانی سنگ یاقوت دارای حباب می شود که بهسازی آن توسط پر کردن با شیشه صورت بگیرد. همین امر باعث می شود که یاقوت حباب دار شود.قبل از خریداری یاقوت آن را در مقابل نور قرار دهید و اگر داخل آن حباب مشاهده کردید آن یاقوت مصنوعی بوده از ارزش کمی برخوردار است.

تراش یاقوت

یکی دیگر از راه های تشخیص یاقوت اصل از بدل، توجه به تراش پشت یاقوت است. یاقوت های مصنوعی به دلیل اینکه با دستگاه تراش داده می شوند، اکثرا از نظم و دقت و قرینه برخوردار هستند. در صورتی که یاقوت اصل این نظم را ندارد، این تراش ها را شما می توانید در پشت یاقوت تان رؤیت نمایید.

یاقوت اصل

برای تشخیص اصل و تقلبی بودن سنگ ها دو روش کلی وجود دارد :
1 – دستگاه الکترونیکی در مراکز گوهرشناسی :
این دستگاه ها از قیمتی بالا برخوردار می باشند و فقط در آزمایشگاه های گوهرشناسی در دسترس است.
دستگاه الکترونیکی موجود در آزمایشگاه های گوهرشناسی، با توجه به خصوصیات و یا فرمول های شیمیایی سنگ، آن را شناسایی کرده و اصل و تقلبی بودن آن مشخص می شود.
توجه : برای بررسی جواهرات و تایید اصالت آنان، فقط به آزمایشگاه های گوهرشناسی مراجعه نمایید. چرا که دیگر آزمایشگاه ها (نظیر زمین شناسی، خاک شناسی و. . . ) صلاحیت ارائه نظر کارشناسی در این زمینه را ندارند.
2 – کارشناسان خبره :
تشخیص یک سنگ اصل از نوع تقلبی آن نیازمند چندین سال تجربه کار با سنگ ها می باشد.کارشناسان خبره با توجه به تجربه چند ساله ای که از شناخت سنگ ها دارند قادر به تشخیص نمونه های اصل از نوع تقلبی آن ها هستند.بهترین روش برای پیدا کردن کارشناس خبره مراجعه کارشناسان جواهری بینا است.

دقت داشته باشید که یک نگین یاقوت سرخ بزرگ با کیفیت بالا و بدون ناخالصی بسیار نادر و گران قیمت است.یاقوت سرخ همیشه رنگی قرمزتر و کمی ابری تر دارد.یاقوت قرمز بیشتر تمایل دارد رنگ سرخ را کم تا متوسط جلوه دهد.البته بعضی معادن، یاقوت های تیره هم دارند که باید به کارشناس سنگ نشان دهید تا در رنگ های خاص شما را راهنمایی کنند.

اسپینل مشابه ترین سنگ به یاقوت است و تا اواخر قرن 19 بجای یاقوت اشتباه گرفته می شد. این بدان معناست که جواهرات بسیاری با سنگ های اسپینل ساخته شد که گمان می رفت همان یاقوت قرمز می باشد یکی از مشهورترین آنها تاج ملکه انگلیس می باشد که گمان می رفت یاقوت سرخ است.

در بازار چندین نوع یاقوت و اسپینل مصنوعی وجود دارد. هنگام بررسی نگین های یاقوت و لعل به این نکته توجه کنید که:یاقوت مصنوعی رنگی بسیار جذاب و بی نقص دارد و برای کسانی که اولین بار نوع مصنوعی آن را مشاهده می کنند بسیار مجذوب کننده است و حتی برای کسانی که یاقوت های معدنی را تا حدودی می توانند تشخیص دهند مشاوره گرفتن از یک کارشناس همیشه سودمند می باشد.یکی از نشانه ها برای تشخیص یاقوت اصل از بدل آن است که سنگ اصل، اشعه فرابنفش را از خود عبور می دهد و انواع مصنوعی این ویژگی را ندارند.

انواع یاقوت

پیش از آنکه روش های کاربردی تشخیص یاقوت اصل از بدل را ارائه کنیم به شرح انواع یاقوت می پردازیم.

یاقوت قرمز

این سنگ به رنگ قرمز از کمرنگ تا پر رنگ، صورتی و قرمز مایل به بنفش می باشد که به آن یاقوت سرخ و یا روبی هم گفته می شود.

یاقوت کبود

به سنگ های کوراندومی که رنگ های آبی تیره تا ارغوانی تیره و کبود داشته باشند یاقوت کبود گفته می شود.

یاقوت زرد

به سنگ های کوراندومی که دارای طیف رنگی زرد کمرنگ، زرد پر رنگ، نارنجی، طلایی و ترکیب قهوه ای با رنگ های ذکر شده باشند یاقوت زرد می گویند.

این رنگ از یاقوت خیلی کمیاب است. و اگر در بازار یاقوت زرد می بینید همه نتیجۀ دستکاری های شیمیایی روی یاقوت کبود است که به دست انسان انجام می شود. تشخیص یاقوت اصل از بدل در اینگونه موارد قابل توجه است.

یاقوت استار

این سنگ به صورت کلکسیونی به فروش می رسد و قیمت بالاتری دارند. اگر داخل یاقوت ناخالصی های سوزنی شکل وجود داشته باشد و یاقوت به صورت گنبدی تراش خورده باشد. (که بیشتر عقیق اینگونه تراش می خورد)، با برخورد نور به ناخالصی های موجود در یاقوت پدیدۀ زیبایی به شکل ستاره به وجود می آید.زمان خرید یاقوت برای تشخیص یاقوت اصل از نوع تقلبی و صنعتی آن، حتماً از فروشنده تقاضا کنید که شناسنامه یاقوت که اصلی بودن آن را نشان دهد به شما ارائه نماید.البته این زمانی است که شما می خواهید مبلغ زیادی را صرف خرید یاقوت نمایید. اما اگر قصد داشتید انگشتر یا زیور آلات یاقوت را که قیمت پایینی دارند خریداری نمایید. به این نکات توجه کنید.


24 پسندیدم 23 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
غلام
6 ماه پیش

عکسشوبفرست
پاسخ
نادر
2 سال پیش

سلام دوستان دو قطعه یاقوت اصل نتراشیده برای فروش ذارم یاقوت افغانستان .سرخ وزرد .یک تیکه جواهر کمیاب نتراشیده جداگانه هم موجوده .اصل وتراش نخورده است
پاسخ
حنانه
2 سال پیش

هر قیراط یاقوت سرخ چقدره؟
پاسخ
شاکر
2 سال پیش

سلام من یک یاقوت دارم برای فروش نمیدونم اصل یا نه سبزرنگ
پاسخ
یاسین
2 سال پیش

سلام برادر خریدار سراغ دارید من یاققوت سرخ دارم اصل
پاسخ
یاسین
2 سال پیش

سلام من انگشتری دارم با نگین یاقوت سرخ اصل میخوام بفروشم چ قیمته
پاسخ
آرش کریمی
2 سال پیش

سلام یه انگشتر از مادرم گرفتم که خودشم نمیدونه مال چند وقت پیش هست چند نفر تو دستم دیدن و همه مجذوبش شدن به نظرخودمم که اصلا اهل انگشتر دست کردن نیستم خیلی خوشگل اومدکم کم فهمیدم کار دست استاد شاکری هست و انگشتر فاخریه ،چند وقت پیش گذاشتم تو دیوار گوشی مو سوزوندن اینقدرزنگ زدن من قیمت سپرده بودم به مشتری و تاکیدکرده بودم قیمتش نمی‌دونم و هرکسی بالاتر بگه میدم نزدی به 3500 بفروشم که یه انسان به تمام معنا پیام دادکه یاقوت اصلی و برمه است فعلا دست نگهدار تا اصالت نگین دستت بیاد.مشهدکجا گوهرشناسی د
پاسخ
رضا
2 سال پیش

من یه مهره قدیمی یاقوت بنفش دارم داخل کوه پیدا کردم میفروشم
پاسخ
من خودمم
2 سال پیش

دوتا یاقوت اصل دارم واسه فروش
پاسخ
سلام
2 سال پیش

من یه مهره یاقوت برمه آبی قدیمی به وزن ۱۷ قراط دارم قیمت خوب میفروشم
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

مگ از رو عکس میشه قیمت داد؟
پاسخ
احمد
2 سال پیش

سلام من هم یک انگشتر مردا نه باسنگ یاقوت برمه ۱۸ قیرات دا رم
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

آیا میشود در یاقوت سوراخ ایجاد کرد؟
پاسخ
ححح
2 سال پیش

سلام. من یک یاقوت اصل دارم. برا فروش
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

قیمت چقدرومیشه عکسش رومحبت کنیدبفرستید
پاسخ
شکیبا هستم
2 سال پیش

سلام دوست من خوبی من خریدارشو دارم اگه یاقوتت اصل باشه
پاسخ
شاکر
3 سال پیش

سلام من یک یاقوت اصل اصل دارم برای فروش قرمزرنگ
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویدیو/ غار موزهٔ وزیری، خاص‌ترین خانهٔ دنیا که هنرمندی خلاق برای ساخت آن 20 سال تلاش کرد
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
پربازدید شدن احترام فرزندان رهبر معظم انقلاب به برادر بزرگتر در ترتیب نشستن در مراسمی در آخرین جمعه تیر ماه+عکس/ جلب توجه کردن محاسن سفید هر 3 پسر رهبری
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی