تاثیر دمای هوا بر پریود

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
تاثیر دمای هوا بر پریود
آب و هوا نیز مانند خلق و خو می تواند روی دوره پریود تاثیر گذار باشد، تغییرات فصلی و تغییرات دما با این دوران ارتباط دارد. معمولا خانم هایی که پریود می شوند تغییراتی در قاعدگی خود در فصول مختلف سال و در آب و هوای گوناگون تجربه می کنند. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

از تاثیر سرما بر پریود تا چه اندازه اطلاع دارید. تاثیر تغییر فصل بر پریود؛ هورمون ها و تخمک گذاری چه می تواند باشد. همانطور که می دانید، از دوران بلوغ تا زمان یائسگی عادت ماهیانه یک دوره مهم در زندگی تمام زنان بوده است. چرخه پریودی منظم در این دوران به معنای سلامت زن است. در دوران پریودی بنا به دلایل مختلف ممکن است زنان دچار عارضه های مختلفی شوند که وجود این نشانه ها جزو چرخه طبیعی در دوران قاعدگی است. تغییرات فصلی نیز می توانند به عنوان یک عامل بیرونی بر روند پریودی زنان تاثیرگذار باشد.اگر می خواهید از تاثیر دما بر قاعدگی بیشتر بدانید با ما در این مقاله همراه باشید.

چرخه قاعدگی

آب و هوای سرد به شدت روی دوره های قاعدگی تاثیر می گذارد. این تغییرات به بسیاری از عوامل از جمله فشار اتمسفر، دمای هوا و نور خورشید نسبت داده شده است. با این حال مطالعه اخیر نشان می دهد نور خورشید عامل اصلی و موثر در چرخه قاعدگی است و تخمدان ها در تابستان بیشتر از زمستان فعال هستند.میزان تخمک گذاری در زمستانها از 97٪ به 71٪ کاهش می یابد. ترشح هورمون محرک فولیکولی نیز در مقایسه با تابستان کمتر و دوره قاعدگی طولانی تر است. چرخه های قاعدگی طولانی و کاهش تخمک گذاری می تواند برای فرد خسته کننده باشد.

تاثیر گذاری هوا بر سندروم قاعدگی

به علایمی که چند روز قبل از شروع دوران پریودی در فرد ظاهر می شود سندروم قاعدگی گفته می شود. سرما و تغییر فصل می تواند بر شدت این سنردوم تاثیر بگذارد. از نشانه های سندروم قاعدگی به نفخ، اضطراب، اسهالی، یبوست و افسردگی می توانیم اشاره کنیم. به دلیل آنکه در فصل سرد سال مدت زمان بیشتری در خانه هستند ممکن است فرد احساس تنهایی و انزوا داشته باشد. این حالت می تواند بر شدت افسردگی و اضطراب سندروم قاعدگی اثر مثبت بگذارد. در فصل زمستان نیز به دلیل محدود بودن نورخورشید کمبود کلسیم و ویتامین دی بدن می تواند عاملی بر افزایش محرک سندروم قاعدگی باشد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف ۵۰۰ میلی گرم کلسیم می تواند از شدت عوارض قبل از شروع پریودی بکاهد. در زمستان شما می توانید با انجام ورزش های منظم و غذاهای مقوی علایم سندروم قاعدگی را کاهش دهید.

تاثیر هوا بر نامنظم شدن چرخه قاعدگی

نور خورشید یک عامل موثر در چرخه پریودی است. ممکن است تاثیر سرما بر پریود بر چرخه دوران قاعدگی اثر بگذارد. براساس مطالعاتی که صورت گرفته است در فصل تابستان تخمدان ها فعالیت بیشتری نسبت به فصل زمستان دارند. در فصل زمستان تخمگ گذاری کاهش ۲۵ درصدی دارد. در فصل سرد سال ترشح هورمون محرک فولیکول کمتر می شود و باعث طولانی شدن دوره قاعدگی می شود. برای آنکه تغییرات فصلی روی شما اثرات زیادی نگذارد پیشنهاد می کنیم در روزهای آفتابی در برابر نور خورشید قرار بگیرید. توجه داشته باشید شما نباید تغییرات دوران پریودی را تنها به سرما نسبت بدهید و برای برطرف کردن مشکلات بی نظمی دوران پریودی اقدامی انجام ندهید. در صورت داشتن درد زیاد و نامنظم شدن چرخه پریودی به پزشک زنان مراجعه کنید.

پریودی

تاثیرات هوای گرم و هوای سرد بر قاعدگی

  • به گفته محققین نور خورشید تاثیرگذارترین عامل در چرخه قاعدگی می باشد، در فصل تابستان به دلیل این که خانم ها زمان بیشتری را در معرض نور خورشید و آفتاب قرار می گیرند تخمدان ها فعال تر و چرخه قاعدگی کوتاه تر می شود. در تابستان و یا در مناطق گرم بدن خانم ها مقادیر بیشتری هورمون فولیکولی ترشح می کند، این هورمون احتمال تخمک گذاری را افزایش داده و در نتیجه قاعدگی کوتاه تر می شود، اما در فصل زمستان به دلیل هوای سرد فعالیت تخمدان ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و در نتیجه موجب طولانی شدن قاعدگی می شود.
  • از تاثیر دما بر قاعدگی می توان به این مساله اشاره کرد که هوای سرد زمستان و یا مناطق سرد باعث افزایش انقباضات و باریک شدن رگ های خونی شده در نتیجه دردهای قاعدگی در هوای سرد و دمای پایین افزایش می یابند. در واقع هوای سرد زمان قرار گرفتن افراد در معرض نور آفتاب را کاهش داده و این امر موجب می شود فعالیت غدد درون ریز مانند غده تیروئید کاهش پیدا کرده و در نتیجه متابولیسم بدن کند شود و باعث عدم تعادل هورمون ها و طولانی شدن چرخه قاعدگی می شود.
  • تعدادی از زنان در طول دوره قاعدگی در هوای گرم به دلیل فعالیت هایی که دارند احساس آزردگی می کنند، همچنین محیط گرم و مرطوب بستر مناسبی برای رشد قارچ ها و یا باکتری ها فراهم می کند و باعث رنجش بیشتر در این دوره می شود. عفونت های واژن در تابستان و در محیط های گرم بیشتر رخ می دهد و این عفونت ها بر روی نامنظم شدن دوره قاعدگی تاثیر گذار می باشند. علاوه بر همه این ها تعریق بیش از حد در هوای گرم منجر به عدم تعادل الکترولیت، خارش پوست و عفونت های قارچی می شود.
  • عادات غذایی هر فرد در تابستان و یا در هوای گرم نیز می تواند بر قاعدگی او تاثیر بگذارد ، استفاده از مواد غذایی با طبع گرم و یا میوه های گرم مانند انبه و آناناس باعث می شود دوره قاعدگی زودتر شروع شود اما از طرفی مصرف گرمیجات باعث می شود انقباضات رحم کمتر شده و فشار و دردهای پریودی در زیر شکم کاهش پیدا کند.
  • گرمای هوا سبب می شود تا در دوره قاعدگی بدن نیاز بیشتری به نوشیدن آب داشته باشد زیرا در این دوره آب بدن کاهش یافته و باعث بد خلقی و عصبانیت فرد می شود، البته که دلیل اصلی بدخلقی افراد در دوره قاعدگی نوسانات هورمونی می باشد اما کمبود آب نیز بی تاثیر نیست.
  • در زمستان برخی از خانم ها به دلیل تحرک کمتر، اشتهای بیشتر و افزایش میل به خواب دچار افزایش وزن می شوند، تغییرات وزنی یکی از موثرترین عوامل در تغییرات چرخه قاعدگی می باشد، افزایش وزن مشکلات زیادی در دوران قاعدگی برای فرد به وجود می آورد.
  • از تاثیر دما بر قاعدگی می توان به این موضوع اشاره کرد که عواملی مانند خستگی مفرط، استرس و اضطراب، آکنه و افسردگی که از علائم سندرم پیش از قاعدگی هستند در فصول سرد سال به دلیل کم تر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش پیدا می کنند.

راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی دما بر چرخه قاعدگی

  • رعایت بهداشت شخصی در این دوران ضروری می باشد.
  • حتما از لباس زیر نخی در زمان پریود استفاده شود.
  • نوار بهداشتی هر ۲ ساعت یک بار تعویض شود.
  • روزانه یک بار استحمام انجام شود.
  • نوشیدن آب کافی در این دوران ضروری بوده و مانع از سردرد می شود.
  • از خوردن غذاهای شور، غذاهای با طبع سرد و یا غذاهای نفخ دار مانند بادمجان پرهیز شود.
  • رژیم غذایی ناسالم مانند غذاهای تند، روغن های مضر، غذاهای کنسرو شده و … را کاهش داده و یا مصرف آن ها قطع شود.
  • ورزش به صورت منظم و روزانه انجام شود زیرا باعث دوری از استرس می شود و حرکات کششی ملایم باعث می شود عضلات از انقباض خارج شده و دردهای پریودی کاهش پیدا کند.

سخن نهایی

با توجه به مطالب گفته شده تغییر دمای محیط می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر روی دوره قاعدگی بانوان داشته باشد که البته اثرات منفی آن را با مراقبت می توان کاهش داد. لازم به ذکر است این تاثیرات گفته شده در افراد مختلف با سبک زندگی متفاوت و همچنین ژنتیک های گوناگون می تواند از چند ساعت تا چند روز دوره قاعدگی را تغییر دهد و بر روی قاعدگی برخی از افراد نیز هیچ گونه تاثیری نمی گذارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (545 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (13 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان