تاثیر قرص های ضد افسردگی بر میل جنسی

  دوشنبه، 25 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تاثیر قرص های ضد افسردگی بر میل جنسی
دارو ضد افسردگی یک درمان قدرتمند برای افسردگی و اضطراب است. بسیاری از آقایان نگران هستند مبادا مصرف چنین داروهایی، زندگی جنسی آنها را به خطر بیاندازد. عوارض جنسی در اثر مصرف داروهای ضد افسردگی متداول هستند. این عوارض شامل مشکلات مرتبط با انزال (دیر انزالی یا عدم انزال) و کاهش میل جنسی می شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، امروزه افسردگی یکی از بیماری های شایع در تمام جوامع و کشورهای دنیا محسوب می شود و بسیاری از زنان و مردان با این اختلال روانپزشکی مواجه هستند. فرد افسرده دیگر چندان نمی تواند از زندگی اش لذت ببرد و دائم در تشویش و اندوه است و همین مسئله موجب می شود اطرافیانش را نیز ناراحت کند.
امروزه اختلال افسردگی در روابط زناشویی نیز تاثیر بدی گذاشته، به طوری که بسیاری از زن و شوهرها دیگر نمی توانند رابطه زناشویی گذشته را با یکدیگر داشته باشند و از بودن کنار یکدیگر لذت ببرند.

یک گروه از داروهای بسیار رایج ضد افسردگی، داروهای مهار کننده اختصاصی بازجذب سروتونین است. این داروها ممکن است سبب کاهش میل جنسی در آقایان و خانم ها شود و انزال را نیز در آقایان به تاخیر بیندازد. البته همه بیماران افسرده دچار چنین عوارضی نمی شوند و بسیاری از آنها با بهبود افسردگی، افزایش میل جنسی را نیز تجربه می کنند.

یکی از ساده ترین راه ها تغییر دوز مصرف داروست

بیشتر آقایان گوگل را باز می کنند، عبارت “اختلال عملکرد جنسی” را سرچ می کنند و بلافاصله در مورد مشکل خود نتیجه گیری می کنند.

حقیقت این است که مشکلات پزشکی زیادی وجود دارند که می توانند منجر به اختلال عملکرد جنسی شوند. افسردگی، اختلالات اضطرابی و سوءمصرف مواد تنها چند نمونه از آنها هستند. افرادی هستند که اختلال عملکرد جنسی آنها با مصرف داروهای ضد افسردگی بهبود یافته است. چراکه اختلال عملکرد جنسی، یکی از علائم افسردگی شدید است.

قبل از هر چیز سعی کنید با مشورت پزشک مشکل خود را شناسایی کنید. از هرگونه تغییر یا توقف در مصرف دارو جدا خودداری کنید. چراکه این کار به مشکلات بزرگتری منجر می شود. گاهی اوقات اختلال عملکرد جنسی، به مرور زمان و با سازگار شدن بدن با دارو برطرف می شود. تنها کار لازم مشورت با پزشک برای یافتن راه سازگار شدن بدن با داروست.

احتمال دارد پزشک:

  • دوز دارو را کم کند. یا
  • تعداد دفعات مصرف دارو را کاهش دهد. یا
  • نحوه مصرف دارو را تغییر دهد.

بعضی داروها از بقیه پرخطرتر هستند

دو دسته از داروهای ضد افسردگی هستند که بالاترین ریسک بروز اختلال عملکرد جنسی را دارند:

دسته اول مهار کننده های بازجذب سروتونین (SSRIs):

  • سیتالوپرام
  • اس سیتالوپرام
  • فلوکستین
  • فلوواکسامین
  • پاروکستین (با نام تجاری پاکسیل)
  • سرترالین (با نام تجاری زولوفت)

از این میان پاکسیل به عنوان مشکل سازترین دارو شناخته شده است. در واقع این دارو یکی از گزینه های درمان برای کسانی است که مشکل انزال زودرس دارند. پاکسیل به طولانی تر کردن زمان رابطه جنسی کمک می کند.

دسته دوم مهار کننده های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین (SNRIs):

  • دس ونلافاکسین
  • دولوکستین
  • لوومیلناسیپران
  • ونلافاکسین (با نام تجاری افکسور)

ویلازودون و وورتيوکستین داروهای ضد افسردگی جدیدتری هستند که نسبت به داروهای سنتی، از جمله SSRIs و SNRIs تاثیر بسیار کمی روی اختلال عملکرد جنسی می گذارند. بوپروپیون و میرتازاپین هم عوارض کمی بر عملکرد جنسی دارند.

مصرف آرام بخش هم بی تاثیر نیست

اختلال عملکرد جنسی به دنبال مصرف بنزودیازپین ها که برای اضطراب مصرف می شوند هم گزارش شده است.

در مورد اینکه چه تعداد مرد تحت تاثیر این عارضه قرار گرفته اند، یا احتمال وقوع این عارضه چقدر است، اطلاعات کمی در دسترس است. داروهای این خانواده معمولا نعوظ را تحت تاثیر قرار می دهند.

لازم به ذکر است این نوع داروها فقط برای یک مدت زمان کم (بین 2 تا 4 هفته) تجویز می شوند. همین مسئله احتمال بروز اختلال در عملکرد جنسی را به حداقل می رساند.

تغییر یا افزودن یک داروی جدید هم موثر است

یک راه این است که از پزشک بخواهید داروی شما را با نوع مشابه آن جایگزین کند. در مورد SSRIs، تمام داروهای این دسته باعث اختلال عملکرد جنسی می شوند. هیچیک از آنها خطر خیلی کمتری ندارد. گرچه به نظر می رسد اس سیتالوپرام و فلوکستین نسبت به دیگر داروهای این خانواده کم خطرتر هستند.

از نظر اختلال عملکرد جنسی، بوپروپیون کمترین عارضه را ایجاد می کند. این دارو سروتونین را که باعث اختلال جنسی می شود، درگیر نمی کند. بنابراین به خودی خود، خطری برای عملکرد جنسی ندارد. اما روی افسردگی یا اضطراب برخی افراد بی تاثیر است.

ممکن است مشکلات جنسی بعد از قطع مصرف دارو هم ادامه داشته باشند

مشکلات جنسی بعضی مردان بعد از قطع مصرف داروهای ضد افسردگی باز هم ادامه دارد. حتی ممکن است دچار مشکلاتی از جمله انزال زودرس شوند.

هنوز مشخص نیست چند درصد مردان دچار این مشکل هستند. با این حال، این مسئله آسیب دائمی نیست و احتمالا به مرور زمان به حالت اولیه برمی گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (336 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس