دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

تبعات متفاوت بودن عقاید مذهبی در ازدواج 

سه شنبه، 16 اسفند 1401
در نظر گرفتن اختلاف عقاید مذهبی در ازدواج ضروری است زیرا این اختلافات می‌تواند زمینه ساز اختلافات زناشویی شده و آرامش زندگی را برهم بزند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

همواره مذهب و دین انسان ها شیوه و طریقه زندگی آن ها را مشخص می کند. به گفته شخص بزرگی، هیچ انسانی نمی تواند بدون پایبندی به دین و آیین زندگی کند! چرا که سبک زندگی هر کس را دین او مشخص می کند. حال در امر مهمی همچون ازدواج، نزدیکی و تشابه ادیان طرفین بسیار حائز اهمیت است.

همانگونه که گفتیم دین هر کس، التزامات و سبک زندگی او را مشخص می کند و اگر سبک زندگی دو طرف متفاوت باشد، قطعا مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد. اختلاف مذهبی در ازدواج، از همان ابتدای وصلت خودش را نشان خواهد داد؛ به گونه ای که پس از مدت کوتاهی زندگی طرفین به طلاق فکر خواهند کرد. در این مقاله به بررسی اختلاف مذهبی در ازدواج پرداخته شده است.

اختلاف مذهبی در ازدواج

اعتقادات مذهبی هر فرد ازجمله باورهای بنیادینی است که بر بخش‌های مختلف زندگی از شیوه لباس پوشیدن تا نحوه تعامل با دیگران تأثیر خواهد گذاشت. به همین خاطر وجود اختلافات مذهبی میان افرادی که می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. اگرچه تمامی افرادی که دارای اختلاف در عقیده هستند دچار مشکل نمی‌شوند؛ بااین‌حال این موضوع می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. برای مثال تعریف شما از مسائل مختلف و همین‌طور راهکارهایی که برای حل مشکلات در نظر می‌گیرید با یکدیگر متفاوت خواهد بود. علاوه بر این شاید احساس درک نشدن یا عدم همراهی از جانب همسرتان موضوعی باشد که به تدریج شما را دچار افسردگی و ناراحتی کند.

یادگیری مهارت صحبت کردن راجع به اختلاف‌نظرها و انعطاف‌پذیری در مقابل دیدگاه‌های مختلف ازجمله مسائلی است که می‌تواند به شما در کاهش مشکلات کمک کند.

ناسازگاریهای ناشی از اختلاف عقاید مذهبی در ازدواج

دختر و پسری که با اعتقادات دینی متفاوت ازدواج می‌کنند؛ پس از احساسات پرشور جوانی، در زمینه‌های مختلف اختلاف نظر و احتمالا ناسازگاری خواهند داشت. از جمله زمینه‌های مورد بحث موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • اختلاف در تربیت فرزندان: زوج‌ها با اختلاف عقاید مذهبی در ازدواج، مسلما در چگونگی تربیت و آموزش فرزندان خود و نیز انجام مراسم دینی با مشکلات و مسائلی مواجه خواهند شد.

  • اختلاف در عقاید: دختر مسلمانی که با یک مسیحی ازدواج می‌کند، ممکن است استعمال مشروبات الکی توسط شوهرش او را ناراحت کند و این موضوع به اختلاف و ناسازگاری بینجامد. ازدواج یک شیعه مذهب با یک اهل تسنن نیز مشکلاتی در پی خواهد داشت و گاه چون اختلافات در این زمینه با تعصب نیز همراه است، احتمال بروز مشکلات جدی‌تری را می‌تواند در پی داشته باشد.

  • اختلاف در انجام فرایض و مراسم دینی: پسر مسیحی که با یک دختر مسلمان ازدواج می‌کند، روز یکشنبه به کلیسا می‌رود و دختر مسلمان به عزاداری امام حسین (ع) و مراسم دعا در شب‌های جمعه روی می‌آورد. این عدم هماهنگی در انجام فرایض و مراسم دینی می‌تواند زمینه‌ای برای ناسازگاری خانوادگی باشد.

  • اختلاف در مسافرت‌ها و گردش: برای مرد یا زن مسلمان مسافرت‌های زیارتی و حج مورد توجه است؛ در حالی که مرد یا زن غیر مسلمان رغبت به چنین برنامه‌هایی ندارد و یا در مورد حج اجازه انجام اعمال را ندارد.

  • اختلاف بر نحوه برگذاری مهمانی:برگذاری مهمانی شاید در ظاهر امری ساده به نظر بیاد و تفاوت مذهبی در آن مشکلی ایجاد نکند. اما همین موضوع ساده دلیل بسیاری از بحث و جدل‌های خانوادگی می‌باشد.

  • اختلاف در پوشش:از مهمترین موارد اختلاف مذهبی در ازدواج می توان به مسئله ی پوشش و حجاب اشاره کرد. دین اسلام، جزو ادیانی است که اهمیت بسیار ویژه ای را به حد و حدود پوشش زنان قائل شده است. در صورتی که دیگر ادیان حساسیت چندانی به این موضوع ندارند. در این صورت اختلاف مذهبی زوجین باعث خواهد شد که برای بیرون رفتن از منزل دچار چالش های عمده ای شوند که منجر به سردی رابطه و در نهایت طلاق شود.

راهکارهای موثر برای مواجه با اختلاف مذهبی در ازدواج

در برخی از خانواده ها ممکن است زوجین با وجود اختلافات مذهبی ازدواج کرده باشند اما همسر و زندگی شان را دوست داشته باشند در این شرایط می توانید با کمک گرفتن از مشاور خانواده و زوجین از اختلافات خود بکاهید، هم چنین آگاهی خود را در زمینه اختلافات مذهبی افزایش دهید تا با استفاده از راهکارهای موثر به حل آن ها بپردازید و این راهکارها در جلوگیری از بروز اختلافاتی که منشا مذهبی و اعتقادی دارند به شما کمک می کنند..

1. احترام به اعتقادات یکدیگر

یکی از ارکان مهم پایداری و آرامش در زندگی مشترک، احترام به همسر می باشد، و مهم تر از همه احترام به اعتقادات مذهبی می باشد که باعث می شود زن و شوهر اجازه دخالت یا مخالفت با اعتقادات طرف مقابل را به خود ندهد، در این شرایط ابتدا باید با خودتان و بعد با همسرتان عهد ببندید که به اعتقادات یکدیگر کاری نداشته باشید و به یکدیگر احترام بگذارید و یکدیگر را با هر مذهب و عقیده ای است بپذیرید و به خاطر اعتقادات با یکدیگر به جر و بحث نپردازید و سعی کنید شنونده باشید.

2. پیدا کردن وجه اشتراکات

سعی کنید اعتقادات مذهبی که میان شما و همسرتان مشترک است را پیدا کنید تا بتوانید راحت تر با یکدیگر کنار بیایید به عنوان مثال کسی که حجاب را قبول ندارد ممکن است در زندگی اش محدودیت ها و اصول اخلاقی خاصی را در نظر بگیرد، در این شرایط سعی کنید رفتارهایی که مورد قبول هر دو طرف است را در یابید و در مورد آن با یکدیگر صحبت کنید هم چنین هر کدام از شما باورهای خاصی در مورد خدا دارید، باورهای مشترک را بنویسید و بر روی آن ها تمرکز داشته باشید.

3.درک اعتقادات مذهبی یکدیگر

سعی کنید اعتقادات مذهبی همسرتان را درک کنید و به خوبی آن ها را بفهمید، هم چنین توجه داشته باشید که او حق دارد با اعتقادات خود زندگی کند زیرا سال ها با این اعتقادات بوده و آن ها را از خانواده اش الگوبرداری کرده است، در این شرایط سعی کنید نسبت به اعتقادات مذهبی او اطلاعاتی کسب کنید و از آن ها آگاهی پیدا کنید.

شما در این شرایط نمی توانید در مورد صحیح یا غلط بودن اعتقاداتش نظر بدهید، تنها بهتر است خودتان را در جای او بگذارید و به خوبی درکش کنید، این گونه می توانید از همسرتان حمایت کنید و در موقعیت های مختلف اختلافات میان خودتان را کاهش دهید.

4. توجه بیشتر به مسائل غیر مذهبی

در صورتی که بر سر مسائل مذهبی با همسرتان به تفاهم نمی رسید سعی کنید بر روی مسائل غیر مذهبی تمرکز داشته باشید و از آن ها لذت ببرید و به جنبه های خوب و مثبت یکدیگر توجه کنید سرگرمی های دیگری برای خودتان داشته باشید. به عنوان مثال فیلم ببینید، ورزش کنید و کارهایی که شما را خوشحال می کند انجام دهید این گونه به یکدیگر نزدیک تر می شوید و اختلافات را برطرف می سازید.سعی کنید از بحث های مذهبی دوری کنید و هنگامی که به این موضوعات نزدیک شدید به سرعت بحث را تغییر دهید و از ادامه بحث خودداری کنید.

سخن آخر

اختلافات مذهبی، فرهنگی، طبقاتی، شخصیتی و خانوادگی تاثیر مستقیم بر روابط زوجین بعد از ازدواج دارد. ضرورت شناخت و آگاهی کامل به کمک روانشناس متخصص در این موقعیت دیده می‌شود. مشاور با توجه به آموزشی که در این زمینه دیده است و نتایج تست‌های شخصیت شناسی اطلاعات کاملی را در اختیار زوج‌ها قرار می‌دهد. زمانی که افراد با شناخت بیشتری در مسیر ازدواج گام بردارند، احتمال رویارویی با شکست در آن‌ها کمتر است. تفاوت‌های مذهبی می‌تواند مشکلات متعددی را برای زوجین در روند زندگی ایجاد کند.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل اکسپت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی