ساعدنیوز
ساعدنیوز

طبلک و کاربرد آن در یادگیری موسیقی کودکان

  پنجشنبه، 06 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
طبلک و کاربرد آن در یادگیری موسیقی کودکان
طبلک ، سازی که در دوره های ارف کودکان نیز تدریس می شود. اگر کودکی دارید که قصد حمایت او را برای ورود به دنیای موسیقی دارید، آیا میدانید که طبلک سازی مناسب برای کودکان است؟ آیا از جزئیات ساخت و نحوه ی استفاده از آن آگاهید؟ اگر فرزند شما به سازهای کوبه ای غلاقه نشان داده است آیا این ساز برای شروع او مناسب است.

طبلک چیست؟

واژه طبلک به معنی طبلی کوچک می باشد که در ظاهر نیز به همین شکل است. طبلک یک وسیله موسیقایی بوده که برای تمرین بزرگسالان و کودکان برای درک مفهوم ریتم در موسیقی و نوازندگی می باشد. طبلک ها جنس مختلفی دارند، برخی از آن ها از جنس سفال هستند که اگر این وسیله برای کودکان خریداری شود ممکن است از جهت شکننده بودن سفال عمر کوتاه تری را نسبت به دیگر جنس های آن داشته باشد. برخی دیگر از انواع طبلک ها بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده دارند که جهت استفاده کودکان برای ریتم شناسی می تواند گزینه مناسب تری باشد تا بتوانند پس از آن ساز اصلی مورد علاقه خود را انتخاب نموده و آن را تهیه نمایند.

ساخت طبلک و ابعاد و اندازه آن

برای ساختن طبلک ها معمولا از پوست حیوانات استفاده می کنند. این پوست به ویژه اگر پوست بز باشد، صدای خیلی خوبی برای ضربه به ساز ایجاد می کند. این ساز که وزن زیادی ندارد اگر از انواع سفالی آن باشد برای کودکان حمل و نقل راحتی دارد و مشکلی برای جا به جایی و سالم ماندن این ساز نیست.

همانطور که از اسم این ساز پیداست ابعاد طبلک بسیار کوچکتر از تنبک است و حدودا با ارتفاع 19 سانتی متر و همچنین قطر دهانه 19 سانتی متری، همراه با کاور مخصوص این ساز در بازار وجود دارد.

برای شروع موسیقی، چه بزرگسالان و چه کودکان می توانند از طبلک استفاده کنند. این ساز برای شروع یادگیری موسیقی با ریتم شناسی بسیار مناسب می باشد چرا که آن، وسیله ای مانند تنبک است و ضربات منظمی که برای شناخت ریتم نواخته می شود در هر دوی این ساز ها قابل کار کردن است.

می توانیم طبلک را به عنوان یک درام کوچک بدانیم که تکنیک های نواختن را می شود با آن به سادگی فرا گرفت.

کودکان چگونه نواختن طبلک را آموزش می بینند؟

مربی معمولا الگوهای ریتمیک را در ابتدا به کودکان می آموزد و پس از آن کودکان با استفاده از این الگوها و مهارت ساده ای که برای نواختن طبلک لازم است، شروع به ضربه زدن روی طبلک می کنند و ساز های دیگر نیز می توانند با آن همراهی کرده و قطعه ای را بنوازند.

معمولا استفاده از رنگ های صوتی دیگر مثلا به کارگیری دایره زنگی، مثلث، شیکر و… می تواند هماهنگی بسیار مناسبی با طبلک ها داشته باشد و صدای ساز را برای هنرجو دلنشین تر و خوشایندتر کند.

نکته مهم علاقه مند کردن کودکان و بزرگسالان به نواختن موسیقی و درک و دریافت آن می باشد. یادگیری موسیقی نه تنها یک مهارت و هنر محسوب می شود بلکه به ذهن انسان کمک می کند و سبب بالاتر رفتن تمرکز و افزایش اعتماد به نفس نیز می شود.

یادگیری طبلک و تاثیر آن در آموزش ریتم به کودکان

طبلک یا طبل کوچک از جمله ابزارهایی است که مربیان موسیقی آن را مناسب آموزش ساز به کودکان می دانند چرا که حین استفاده هم بر روی زمین قرار می گیرد و نیازمند پوزیشن خاصی جهت استفاده از آن نیست و هم این که قابل حمل بوده و وزن بسیار کمی دارند که موجب می شود نواختن برای کودکان و افراد کم سن، راحت باشد.

با ذکر این نکته که موسیقی می تواند باعث آرامش روحی و روانی کودکان شود و اضطراب را از آن دور کند، بهتر از دوران کودکی آن ها را با موسیقی و انواع اصوات آشنا کنید تا از مزایای بی شمار آن بهره مند شوند.

بهترین سن برای آموزش سازهای ابتدایی به کودکان سنین بین دو سالگی تا 5 سالگی است و قدرت یادگیری کودکان در این سال به اندازه ای است که بسیار راحت می توانند متدهای مختلف را متناسب با سنشان فرا گیرند.

باید توجه داشت که آموزش ریتم به افراد بزرگسال کار سختی نیست در حالی که آموزش آن به کودکان با چالش های زیادی رو به رو است، به همین دلیل است که مربیان نمی توانند از یک سری متدهای یکسان برای هر دو رنج سنی استفاده کنند و دقیقا به همین علت است که در سال های اخیر مربیان موسیقی، یادگیری طبلک را برای آموزش کودکان پیشنهاد می دهند.

یادگیری کدام نوع طبلک برای آموزش ریتم به کودکان مناسب تر است؟

همان طور که می دانید طبلک ها در نمونه های مختلف در بازار عرضه می شوند که هر کدام از مواد اولیه خاصی ساخته شده اند. با توجه به اینکه طبلک (طبل کوچک) از جمله بهترین ابزارها برای استفاده کودکان و مربیان هستند که می توانند در جهت آشنایی با مباحث ریتم شناسی در کلاس های ارف و موسیقی کودک آن ها را به کار گیرند، انتخاب نوع طبلک به خصوص در شروع آموزش ریتم به کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد.

از جمله پرکاربردترین طبلک هایی موجود در بازار که هر کدام مزیت ها و معایب مختص به خود را دارند عبارتند از:

  • طبلک های سفالی،
  • طبلک های پلیمری،
  • طبلک با بدنه پارچه ای

طبلک سفالی

طبلک سفالی که جزو اولین نمونه های طبلک بوده که ساخته و استفاده می شد، به دلیل وزن زیادی که دارا هستند برای کودکان به هیچ وجه مناسب نیستند چرا که به دلیل سنگین بودن، غیرقابل حمل هستند و به دلیل شکننده بودن، اغلب طول عمر کمی دارند. گفتنی است پوست اکثر این طبلک ها به راحتی کنده می شود و زیبایی خود را از دست می دهند.

طبلک های پلیمری

در مقابل طبلک های سفالی، طبلک های پلیمری وجود دارد که نشکن، سبک و کم وزن می باشند و از این لحاظ برای کودکان مناسب تر هستند. طبلک های پلیمری قابلیت طراحی انواع طرح ها و نقاشی های کودکانه را دارند و هر طرح و نقشی را به راحتی می توان بر روی آن ها پیاده سازی کرد. پلیمر مقاومت زیادی را در برابر ضربه دارد و طبلک پلیمری نسبت به استحکامی که داراست، وزن پایینی دارند و با توجه به این که مصرف کنندگان آن کودکان می باشند، به راحتی می توانند آن را حمل کنند.

طبلک با روکش پارچه ای

طبلک با روکش پارچه ای نیز از دیگر نمونه های طبلک است که مناسب برای استفاده کودکان می باشد. این نوع طبلک ها از آن جهت که جلوه زیبایی دارند، مورد استقبال کودکان قرار می گیرد و به خاطر وزن کمشان به راحتی می توانند از آن ها استفاده کنند و مشکلی در جا به جا کردن آن ها نداشته باشند.

مزایای استفاده از طبلک در یادگیری کودکان

جالب است بدانید که ساز کوبه ای یا پرکاشن اولین ساز کوبه ای است که کودکان و خردسالان آن را کشف می کنند و به یادگیری آن علاقمند می شوند و معمولا علاقه خود را با دست زدن روی پا، پا کوبیدن و … نشان می دهند. این علاقه در سنین بالاتر به صورت بشکن زدن است. متخصصان توصیه می کنند که با مشاهده پیشرفت کودکان با مرور زمان تکنیک های مختلف در نوازندگی و یا پرکاشن را با کمک طبلک که یک ساز کوچک و سبک است، به کودکانتان آموزش دهید.

مزیت برجسته طبلک ها این است که کودکان می توانند برای استفاده از آن ها دو دست خود را به کار گیرند که این باعث راحتی هر بیشتر کار برای آن ها می شود.

گفتنی است کودکانی که آهنگ با طبلک را فرا گرفته اند به راحتی قادر خواهند بود با کمک الگوهای ریتمیک و یا شمارش ضرب ها که مربی به آن ها آموزش داده است، با ترانه و سازهای کوبه ای دیگری هم نوازی کنند.

چرا برای آموزش ریتم به کودکان از طبلک استفاده کنیم؟

یادگیری طبلک بهترین روش آموزش ریتم به کودکان است چون با متد های متداولی که بزرگسالان می توانند ریتم را به عنوان یکی از ارکان مهم موسیقی فرا بگیرند، نمی توان به کودکان هم ریتم را آموزش داد.

نواختن ساز طبلک به این دلیل که روی زمین قرار میگیرد برای کودکان بسیار راحت است و آنها می توانند بدون نیاز به قرار گرفتن در پوزیشن خاصی این ساز را بزنند.

قابل حمل بودن طبلک از دیگر مزایایی است که استفاده از آن را راحت می کند. کودک شما در هر محیطی به راحتی می تواند از نواختن طبلک لذت ببرد.

طبلک ها نسبت به سایر سازها قیمت بسیار مناسب تری دارند و حتی اگر کودک شما در شروع آموزش این ساز را خراب کند می توانید با هزینه اندکی طبلک دیگری برای او تهیه کنید.

وجود طبلک ها در ارف کودکان

کلاس های ارف معمولا برای کودکان برگزار می شود. در این کلاس ها کودکان مهارت های موسیقایی را فرا گرفته و با استفاده از آلاتی نظیر بلز، فلوت، طبلک و… هنر نواختن و استفاده درست از نت ها را نیز می آموزند. یادگیری ارف با استفاده از طبلک نیز کمک بسیاری به استعداد یابی کودکان و انتخاب ساز مناسب برای ادامه فعالیت موسیقی در آن ها نیز به شمار می رود.

سنین کودکی دوره بسیار مناسبی برای پرداختن و یادگیری پایه های موسیقی است. چرا که بهتر در ذهن انسان می نشیند و در آینده و در صورت علاقه مندی به این مسیر علم موسیقی در نوازندگی افراد نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

ساز هایی نظیر طبلک، فلوت ریکوردر، بلز و… که در کلاس های ارف به کودکان آموزش داده می شوند خود نیز ساز تخصصی به شمار می روند و نباید از اهمیت وجود این ساز ها غافل شد. تنها به دلیل ارتباط گرفتن راحت و سریع با این دسته از سازها، از آن ها برای شروع یادگیری استفاده می شود تا مقدمه ای برای آشنایی با دیگر سازها نیز باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (130 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (52 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (32 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (31 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (29 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (19 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده