تفاوت بازاریابی خدمت و محصول

  چهارشنبه، 10 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تفاوت بازاریابی خدمت و محصول
دانستن تفاوت بین محصولات و خدمات منجر به تغییر در نحوه‌ی بازاریابی و تبلیغ آن‌ها در جامعه‌ی هدفتان خواهد شد. در کنار بعضی شباهت‌ها، تفاوت‌هایی کلیدی نیز دارند. این تفاوت‌ها بر کسی که مایل به دریافت محصولات خاصی در مقابل خدمات است تأثیر می‌گذارند. ما در این مطلب به تفاوت‌های خدمت و محصول و ابزارهای بازاریابی برای استفاده در هر دسته‌بندی می‌پردازیم.

محصول و خدمت دو مفهوم نزدیک به هم هستند و در واقع بیشتر محصولات عناصری از خدمات را در خود دارند. به عنوان مثال، کسی که اتومبیل می خرد به همراه آن دسته وسیعی از خدمات را نیز می خرد. با وجود تفاوت هایی که میان محصول و خدمت وجود دارد تعریف کاربردی آن ها حائز اهمیت است. یک روش تشخیص محصول از خدمت فکر کردن به آن ها از نقطه نظر مشتری است.

محصول چیست؟

محصولات مواردی ملموس و محسوسند که از طریق بازاری مشخص و با هدف مصرف، تملک یا جلب توجه دیگران به مشتریان عرضه می شوند. هنگام خرید محصول، افراد می خواهند محصول موردنظر را احساس و یا ارتباطی فیزیکی با آن برقرار کنند تا مطمئن شوند که آن محصول گزینه ی مناسبی برایشان است. مثلاً بسیاری از افراد پیش از خرید پوشاک، آن ها را امتحان می کنند. خرده فروشی های آنلاین ممکن است جهت اجازه دادن به مشتریان برای برقراری ارتباط فیزیکی با محصولات، قابلیت مرجوعی یا تعویض رایگان کالاها را فراهم کنند.

برخی محصولات ذاتاً بی دوام هستند. مواد غذایی، بلیط های مراسمات مختلف، بلیط های پرواز و هر مورد دیگری که تاریخ انقضاء دارد همگی محصولاتی بی دوام در نظر گرفته می شوند. شخصی که بلیط هواپیما برای پروازی مشخص رزرو می کند، می تواند از آن محصول فقط در تاریخ و زمان مشخص شده استفاده کند. اگر پرواز را از دست بدهند یا قادر به رفتن نباشند، آن محصول بی دوام، دیگر در دسترسشان نیست و مجبور خواهند بود بلیطی جدید تهیه کنند.

محصولات و سبد خرید

خدمت چیست؟

خدمات مواردی ناملموس و نامحسوس هستند که از طریق برون داد حداقل یک شخص دیگر به مشتریان عرضه می شوند. ارائه ی خدمت به شخصی دیگر می تواند انجام یک یا وظیفه باشد. مثال هایی از خدمات مختلف می تواند نظافت در خانه، تعمیرات خودرو و خدمات مراقبتی باشند. کسب وکارهای خدمات محور هزینه های اضافی کم تری در مقایسه با کسب وکارهای فروشنده ی کالا دارند، چراکه مجبور به خرید کالا و حفظ موجودی انبار خود نیستند.

قیمت گذاری خدمات به شدت متغیر است و بر اساس نوع خدمت، نوع تقاضا و سطح مهارت افرادِ ارائه دهنده صورت می گیرد. با این که خدمات مانند محصولات بی دوام نیستند اما می توانند منسوخ و بلااستفاده گردند. برای نمونه مکانیکی که خدمات خود را برای خودروهایی ارائه می دهد که خارج از خط تولید هستند، در واقع خدمتی منسوخ شده ارائه می دهد. نرم افزارها و سایر رسانه های دیجیتال نیز با تغییر صنعت و نیازهای مشتریان منسوخ می شوند. بیش تر خدمات جزئی از دسته بندی های اصلی زیر هستند:

  • تعمیرات منازل مسکونی
  • خدمات مراقبتی
  • بهداشت و درمان
  • خدمات خلاقانه (تبدیل ایده ی خلاقانه به محصولی قابل لمس و ارائه ی آن در رسانه های مختلف برای شرکت ها، سازمان ها و...)
  • خدمات تخصصی

خدمت در مقابل محصول

طبق معانی گفته شده برای «خدمت» و «محصول» وجه تمایز اصلی آن دو ملموس و محسوس بودن است. با وجود درستی این ادعا اما محصولی ناملموس و نامحسوس را نیز می توان همچنان به عنوان محصول در نظر گرفت؛ مانند دانش و آموزش، همین طور نرم افزار و سایر کالاهای دیجیتال. محصولات و خدمات اغلب در کنار هم کار می کنند، به خصوص از منظر بازاریابی و فروش. برای نمونه اگر یک مشتری خودرویی جدید را از نمایشگاه بخرد، آن خودرو به منزله ی کالایی است که فروخته شده است. با وجود این، خدماتی دیگر که جزئی از فرایند نگهداری ماشین هستند نیز می توانند بخشی از قرارداد باشند؛ مانند تعویض روغن. بسیاری از نمایشگاه های اتومبیل به ارائه ی خدمات به مشتریانی می پردازند که ماشینی جدید را خریداری یا اجاره کرده اند. تلفیق کالاها با خدمات، تکنیکی بازاریابی است که صنایع دیگر از آن استفاده می کنند. سالن های زیبایی می توانند به مشتریان جدیدی که نوبت برای خدمت یا درمان زیبایی رزرو کرده اند محصولی رایگان را ارائه دهند.

فایل های خدمت و محصول

تفاوت بازاریابی خدمت و محصول

احتمال دارد که شما نیاز پیدا کنید در هنگام تبلیغ و بازاریابی محصولات یا خدمات خود به اعضای جامعه ی هدفتان، رویکردی متفاوت را بر اساس آن چه می فروشید اتخاذ کنید. بازاریابی خدمات اغلب نیازمند رابطه ای قوی بین مشتری و کسب وکار است، اما در بازاریابی یک محصول فقط باید خواسته ی مشتری در همان موقع و نسبت به همان مورد خاص برآورده شود. در ادامه برخی تفاوت های بین بازاریابی محصولات و خدمات آورده شده است:

ملموس و محسوس بودن

در کل، محصولات ملموس و خدمات ناملموس هستند. مشتری می تواند از طریق حواس پنج گانه ی خود با محصولات ارتباط برقرار کند. در بازاریابی محصولات می توانید از عناصری در طراحی استفاده کنید که این ملموس و محسوس بودن را نشان دهید. بازاریابی خدمات محور نیازمند خلق عناصری ملموس است که مشتری را به برند و شرکت ارائه دهنده ی خدمات متصل کند.

کیفیت

یکی از تفاوت بازاریابی خدمت و محصول ارزیابی کیفیت است. کیفیت محصول در هنگام خرید قابل ارزیابی است. مشتری می تواند نوع پارچه ی لباس را تشخیص دهد و یا صندلی های خودرو را لمس کند تا یک ارزیابی شخصی داشته باشد. از طرفی اثبات کیفیت خدمات کار آسانی نیست و برای این کار باید از روش هایی مانند نقد و توصیف مشتریان پیشین استفاده کرد.

کمیت

محصولات قابل شمارشند و به شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارند، اما خدمات را نمی توان شمرد. درحالی که می توانید ارائه دهندگان مختلف خدمات را انتخاب کنید، مفهوم آن ثابت است. کیفیت محصولات را می توان مقایسه کرد چون ویژگی های ماندگار هستند. اما، مقایسه کیفیت خدمات ارائه شده توسط ارائه دهندگان مختلف ممکن است مشکل باشد. اگر محصولی تحت حمایت قانون ثبت اختراع (Patent) نباشد، دارای نسخه های مختلفی خواهد بود. در نتیجه، مشتریان هنگام خرید پیراهن یا کفش هزاران انتخاب را جلوی خود می بینند. محصولات فیزیکی در نسخه و گزینه های مختلفی عرضه می شوند، درحالی که خدمات نسخه های چندان زیادی ندارند. مراجعه به پزشک، چه یکی را به دیگری ترجیح دهید و یا به خاطر پیچ خوردگی مچ پا یا یک بیماریِ در حال پیشرفت تحت درمان باشید، شامل عناصر یکسانی است.

بازگردانی

اگر مشتری از محصول راضی نباشد برگرداندن آن به فروشنده آسان تر است و مشتری در عوض جایگزینی برای کالای برگشتی دریافت می کند. اما، خدمت را نمی توان به ارائه دهنده آن برگرداند چون چیز غیر ملموسی است. بازگردانی (مرجوعی) محصولات آسان تر از خدمات است، چراکه خدمات در همان لحظه ای که ارائه می شوند مورد استفاده یا مصرف قرار می گیرند. برخی ارائه دهندگان خدمات از تضمین رضایت (Satisfaction Guarantee) استفاده می کنند، اما اگر چنین گزینه ای وجود نداشته باشد و مشتری از نتیجه ی کار راضی نباشد دیگر راه برگشتی نیست.

نیاز در مقابل خواسته

محصول طوری طراحی می شود که نیاز ها و خواست های مشتریان را برآورده سازد و می تواند جابجا شود. اما با خدمت، رضایت حال می شود ولی چیزی جابجا نمی شود. اساسا"، بازاریابی یک خدمت با ایجاد ارتباط با مشتری همراه است. برخی محصولات نیازمحور (Need-based) هستند، درحالی که بقیه، خواسته های (Wants) مشتری را برآورده می سازند. این مسئله در مورد خدمات هم صادق است. برآورده سازی آرزوهای مشتریان نیازمند رویکرد بازاریابی متفاوتی است، نه فقط به نمایش گذاشتن توانایی خود در رفع نیازهای آنان.

ضرورت و ماندگاری

خدمت، ماندگاری کوتاه تری در مقایسه با محصول دارد. اگر کالایی در دوره معینی فروخته نشود می تواند بعدا" به فروش برسد و این با خدمت که ماندگاری کوتاهی دارد و باید زود فروخته شود تفاوت دارد. خدمات دارای سطح ضرورتی بالاتر نسبت به محصولات، به ویژه محصولات با دوام هستند. برای مثال، اگر شرکتی خدمات قالی شویی را به مشتریان ارائه دهد اما بازه های زمانی اش خالی بمانند، دیگر باید آن زمان ها را ازدست رفته بداند. برخی محصولات بی دوام هستند، اما به سرعتی از دست نمی روند که شانس انجام یک خدمت در زمانی مشخص می تواند از دست برود.

پوستر ارزش محصولات وخدمات

بازاریابی خدمات اغلب نیازمند رابطه ای قوی بین مشتری و کسب وکار است، اما در بازاریابی یک محصول فقط باید خواسته ی مشتری در همان موقع و نسبت به همان مورد خاص برآورده شود. در این مطلب محصول و خدمت را توضیح دادیم و به برخی از تفاوت های کلیدی بین بازاریابی محصولات و خدمات پرداختیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (101 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (86 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (37 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر) (فیلم) ملاقات تاریخی هادی چوپان و وحید بادپی در کنار استیج مستر المپیا در آمریکا/ گرگ پارسی در حال آموزش یوز ایرانی در مسیر موفقیت (13 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعدام برای متجاوز هزار چهره / متهم نقش تاجر ،‌پرستار و ... را بازی می کرد
فال روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
رهبر معظم انقلاب به پسرانشان:من راضی نیستم داخل اقتصاد شوید، در غیر اینصورت قسمت نام فامیلی در شناسنامه‌تان را عوض و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌