تفاوت Chrome و Chromium در چیست؟+ نکات طلایی

  یکشنبه، 21 خرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
تفاوت Chrome و Chromium در چیست؟+ نکات طلایی
دستگاه های هوشمند امروزی می توانند از چند مرورگر به طور همزمان استفاده کنند. دو مرورگر معروف در این زمینه که توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می گیرد شامل Chrome و Chromium است که هر کدام از جانب گوگل معرفی شده اند اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در ادامه ساعدنیوز به تفاوت این دو خواهد پرداخت.

اولین چیزی که باید در مورد تفاوت بین این دو مرورگر بدانیم این است: Chromium مرورگری کد باز است و Chrome بر پایه Chromium ساخته شده اما امکانات بیشتری به آن اضافه شد و به صورت رسمی از طرف گوگل به روز رسانی می‌شود. در واقع وقتی گوگل در سال 2008 Chrome را عرضه کرد، در کنارش Chromium را نیز در اختیار کابران به صورت کد باز قرار داد. پروژه کد بازی که عرضه شد Chromium Project نام داشت در صورتی که خود گوگل تمرکزش را برای ارتقای Chrome قرار داد. بزرگترین تفاوت و البته برتری مرورگر کروم دقیقا از همینجا آغاز می‌شود چون گوگل قابلیت‌های زیادی همچون به‌روزرسانی خودکار و پشتیبانی از فرمت‌های متنوع ویدیویی را به مرورگر خود اضافه کرد در صورتی که Chromium از آن بی‌بهره ماند. در این بین نباید Chromium OS را هم از یاد برد، سیستم عاملی کد باز که Chrome OS بر پایه آن و برای لپ‌تاپ‌ Chromebooks عرضه شده بود.

Chromium

کرومیوم

مرورگر کرومیوم که توسط پروژه ای به همین نام طراحی و توسعه یافته است، یک مرورگر منبع باز وب است. بدان معنا که شما می تواند کد منبع آن را تغییر دهید. با این حال تنها تعداد کمی از توسعه دهندگان مجاز به انجام این کار هستند.

کروم

گوگل این مرورگر را راه اندازی کرده است و برخلاف کرومیوم شما نمی توانید کد منبع آن را تغییر دهد. با این حال کروم اساسا بر اساس کرومیوم به وجود آمده است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کدهای منحصر به فرد خود را اضافه کنند. این کار مرورگر را قادر می سازد تا ویژگی هایی داشته باشد که بتواند داده های سرچ شده را ردیابی کرده و از فایل های Flash نیز پشتیبانی کند.

مقایسه کروم و کرومیوم

همانطور که پیش از این ذکر شد، هر دو مرورگر وب با همان کد منبع کار می کنند، اما کرومیوم به روز رسانی های منظمی دریافت می کند، در حالی که مرورگر گوگل شامل ویژگی هایی است که طیف گسترده ای از وظایف را انجام می دهد. اگر چه این یکی از تفاوت هاست اما تفاوت های متعددی دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • فعالسازی SandBox امنیتی: هر دو مرورگر برای حمایت از ویژگی های امنیتی از Sandbox پشتیبانی می کنند که محیط امنی برای اجرای برنامه ها فراهم می کند. با این حال کرومیوم این ویژگی را به صورت پیش فرض در بیشتر موارد غیرفعال کرده است.تفاوت های میان کروم و کرومیوم

  • به روز رسانی: کروم به روز رسانی های کمتری را نسبت به کرومیوم ارائه می دهد. این به این دلیل است که کرومیوم با پروژه کرومیوم کار می کند که اغلب تغییر می کند. بنابراین اگر نیاز به دسترسی به آخرین نسخه کد دارید، کرومیوم را دانلود کنید. اما کروم به خودکار به روز رسانی ها را دریافت می کند، در حالی که کرومیوم اینگونه نیست.

  • حریم خصوصی: کروم فعالیت های روزانه شما را دنبال می کند. این امر خصوصا گوگل را قادر می سازد اطلاعاتی در مورد عادت های شما در وب جمع آوری کند. اما کرومیوم سطح بالاتری از حریم خصوصی را برای شما ارائه می دهد زیرا وب شما را مرور و داده ها را جمع آوری نمی کند. بنابراین اگر به دنبال جایگزینی برای کروم هستید، کرومیوم را در نظر بگیرید.

  • پشتیبانی از ادوب فلش: کروم دارای پشتیبانی بومی از این نرم افزار است، در حالی که کرومیوم اینگونه نیست.

Chrome چه امکاناتی دارد که Chromium از آن بی بهره است؟

  • پشتیبانی از فرمت‌های AAC، H.264 و MP3: با توجه به موضوعات مربوط به خرید لایسنس فرمت‌های صوتی و تصویری، تنها Chrome می‌تواند فرمت‌های یاد شده را اجرا کند. همین تفاوت یعنی اجرای بخش زیادی از فایل‌های صوتی و تصویری در قالب HTML5 و سیستم‌های دیگر. البته هر دو مرورگر قابلیت پخش فرمت‌های رایگانی همچون WAV، VP9 و … را دارند.

  • Adobe Flash: از همان ابتدای کار Chrome، این مرورگر فلش را به صورت پیش‌فرض در خود نصب داشت و با هر به‌روزرسانی، افزونه مرورگر به صورت خودکار به روز می‌شد. البته می‌توان این افزونه رایگان را به صورت دستی از سایت Adobe به رایگان دانلود و بر روی Chromium نصب کرد، اما در نهایت راحتی فلش از پیش نصب شده چیز دیگری‌ست.

  • به‌روزرسانی‌های گوگل: با توجه به سیستم جدید به‌روزرسانی گوگل برای Chrome، کاربران سیستم عامل مک و سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار نسخه جدید را دریافت خواهند کرد. در این بین لینوکس هم ابزار خاص این کار را دارد.

  • گزارش خطا: تنها Chrome است که وقتی دچار مشکل می‌شود، مشکل به وجود آمده به گوگل گزارش می‌شود. این موضوع در مورد بعضی عملکردهای کاربران که به بهبود نسخه‌های آینده این مرورگر مربوط می‌شود هم صدق می‌کند. و در آخر نکته منفی در مورد Chrome این است که تنها افزونه‌های موجود در فروشگاه Chrome قابلیت نصب بر روی این مرورگر را دارد در صورتی که روی Chromium می‌توان هر افزونه‌ای که قابلیت نصب بر روی این مرورگر را دارد، نصب کرد.

از کدام یک باید استفاده کرد؟

در مورد ویندوز و مک که تصمیم کاملا واضح است: نسخه اصلی Chrome! اما با توجه به بعضی محدودیت‌های موجود در سیستم عامل لینوکس ممکن است کمی شک و تردید در این باره وجود داشته باشد که آن هم تصمیم تنها سر استفاده از افزونه‌های غیر رسمی است، در غیر این صورت بر روی لینوکس هم بهتر است از خود Chrome استفاده کنید.

سخن پایانی

بنابراین هر دو مرورگر مزایای خود را دارند و از آنجا که هر دو از همان کد منبع استفاده می کنند، ممکن است انتخاب سخت باشد. با این حال اگر شما کاربر لینوکس هستید یا حریم شخصی و امنیت را دوست دارید، کرومیوم بهترین گزینه است. در عین حال کروم یک گزینه عالی برای کاربرانی است که به دنبال مرورگری ایده آل برای مک یا ویندوز هستند. این مرورگر به شما اجازه می دهد که موسیقی یا فیلم ها را به راحتی پخش کنید و از مزیت فایل های فلش نیز برخوردار شوید. همچنین شما می توانید این مرورگر را به راحتی پیکربندی کنید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (145 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (105 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (102 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (64 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (23 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
تیتر امروز   
آداب عجیب خواستگاری در زمان قاجار
اعترافات مردی که زنش را در خیابان کشت / سال‌ها از جدایی‌مان می‌گذشت اما...
درگیری مرگبار 2 همسایه بر سر ریختن زباله
خلاقیت عجیب یک دانشجو در خواستگاری از همکلاسی‌اش/ کیف‌قاپی در دانشگاه فقط برای جلب توجه!
در تابستان دوش آب سرد بگیریم یا نه؟
مشخصات باریک‌ترین و سبک‌ترین گوشی تاشو دنیا لو رفت
سنت‌های عجیب و باورنکردنی قبایل آفریقایی
اعلام آمادگی زاکانی برای مناظره با زنگنه
(ویدئو) حرکات خجالت آور و خنده دار ترامپ سر پیری!/ تبلیغ مسخره و خنده دار دونالد ترامپ برای رستوران هایش!
(ویدئو) یادی کنیم از طعنه و حرف 18+ رضا رویگری در برنامه زنده !/ مجری ترسید اخراج شه با این حرکت!😯
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی‌پسند میز شام سپیده بزمی‌پور، همسر خوش‌سلیقه‌ی شاهرخ استخری، و عروس خانم برای مهمونای مخصوصش/ سفره آرایی به سبک سپیده بزمی‌پور
(ویدئو) تلاش خنده دار دو راکون برای باز کردن درب که در شبکه های اجتماعی پربازدید شده
(عکس) مهران غفوریان و دخترش هانا در کنار رود فرات
(ویدیو) سخنان غم‌انگیز فرزندان سعید راد پیرامون بیماری که موجب فوت پدرشان شد/ پاسخ قاطع دختر سعید راد به شایعات آزار دهنده‌ اینروزها
(ویدیو) استایل کژوال و خوشرنگ پارسا پیروزفر در کنار طناز طباطبایی در اکران مردمی آخرین فیلم مرحوم رضا داوودنژاد، "مصائب شیرین"
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....