تکرار کتک زدن کادر درمان؛ جای خالی حمایت‌های بازدارنده قضایی

  جمعه، 02 شهریور 1403 ID  کد خبر 404866
تکرار کتک زدن کادر درمان؛ جای خالی حمایت‌های بازدارنده قضایی
ساعدنیوز: ضرب و شتم کارشناسان اورژانس و فحاشی به آنها زخمی کهنه‌ است که همواره این پزشکان در مأموریت‌های مختلف متحمل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، حدود ساعت 2 بامداد گزارشی مبنی از واژگونی یک دستگاه لودر در کارخانه قند شهرستان شیروان استان خراسان شمالی و گیر افتادن راننده آن در خودرو به مرکز ارتباطات 115 این استان اعلام می‌شود.

پس از اعلام این گزارش، کارشناسان اورژانس فوراً خود را به محل حادثه می‌رسانند؛ به محض رسیدن متوجه می‌شوند که راننده لودر فاقد علائم حیاتی بوده و باید برای انجام ادامه اقدامات درمانی منتظر باشند تا عوامل آتش نشانی و هلال احمر عملیات رهاسازی را انجام دهند.

اما متأسفانه همراهان و آشنایان فرد متوفی کارشناسان اورژانس را در زمان انجام اقدامات لازم مورد ضرب و شتم قرار داده و بعدار آن صحنه را ترک کرده‌اند. اما چرا؟ مگر کارشناسان اورژانس راننده لودر را به قتل رسانده‌اند؟ یا کاری خارج از وظایفی که دارند انجام داده‌اند؟

ضرب و شتم کارشناسان اورژانس و فحاشی به آنها زخمی کهنه‌ است که همواره این پزشکان در مأموریت‌های مختلف متحمل می‌شوند.

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت و گو با فارس در خصوص ضرب و شتم نیروهای اورژانس می‌گوید: در ماه حداقل 2 نفر از کارشناسان اورژانس در مأموریتی که اعزام می‌شوند توسط همراهان بیماران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تا حد نابودی کتک می‌خورند.

وی در ادامه می‌گوید: نیروهای اورژانس به مأموریت‌های مختلفی اعزام می‌شوند که در هر کدام جان خود را کف دستشان گذاشته و به مردم خدمت می‌کنند. چند روز پیش کارشناسان اورژانس استان زنجان به مأموریتی اعزام شدند که فرد به دلیل استفاده از روان‌گردان‌ها از حالت طبیعی خارج شده و با مشت بینی کارشناس اورژانس را شکسته است. در این مسئله چه کسی پاسخگو است؟

وی در خصوص پرونده‌های مربوط به شکایات سازمان اورژانس و کارشناسان آن در قوه‌ قضائیه می‌گوید: در بخش قضائی پرونده‌هایی ویژه شکایات سازمان اورژانس وجود دارد، که یکی از آنها به ضرب و شتم تکنسین‌ها مربوط می‌شود.

اما متأسفانه این شکایات جزء پرونده‌های عمومی قرار گرفته و فرآیند رسیدگی به این پرونده‌ها بسیار طولانی است؛ بنابراین کارشناس اورژانس باید مدت طولانی صبر کرده و بارها در جلسات دادگاه‌ شرکت‌ کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که کارشناسان اورژانس با آن مواجه هستند، مزاحمت‌های تلفنی است.

وی در خصوص آزار و اذیت کارشناسان اورژانس توسط مزاحم‌های تلفنی می‌گوید: مزاحم تلفنی داریم که در 24 ساعت شبانه روز 480 بار با 115 تماس گرفته است. این فرد تلفن را اشغال و از ارائه خدمت به فردی که یکی از عزیزانش در حال مرگ است جلوگیری می‌کند. اگر اسم این کار قتل غیر عمد نیست، پس چیست؟

گفتنی است که براساس آمار در سال گذشته نزدیک به 200 هزار تماس مزاحمت با 115 برقرار شده است، که ما باید برای رسیدگی قانونی به هر کدام از این مزاحمت‌ها یک پرونده جدا تشکیل دهیم؛ این موضوع اصلاً برای ما امکان‌پذیر نیست.

از همین جهت رئیس سازمان اورژانس یک نامه‌ای برای دادستان کل کشور نوشتند و در خواست کردند تا یک نگاه ویژه‌ای به پرونده‌های اورژانس داشته باشند.

معاون دادستانی به سازمان اورژانس آمدند و ما ادله و مستندات را ارائه کردیم. معاون دادستانی قول دادند تا یک دادگاه ویژه‌ای مبنی بر اینکه پرونده‌های اورژانس خارج از نوبت «خارج از فرآیند دادگاه‌های عمومی» پیگیری و رسیدگی شود، تشکیل دهند.

یکتاپرست در خصوص درخواست ویژه‌ این سازمان از دادستانی می‌گوید: یک درخواست دیگر ما از دادستانی این است که مسئله مزاحم‌های تلفنی اورژانس را به صورت مدعی‌العموم پیگیری کنند؛ زیرا ظرفیت منابع انسانی سازمان اورژانس در بخش حقوقی این اجازه را نمی‌دهد که برای تک تک این مزاحمت‌ها پرونده تشکیل داده و پیگیری کند.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: مزاحمت تلفنی برای اورژانس یک مسئله‌ای است که به کل جامعه آسیب می‌رساند و سلامت کل شهروندان را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی سازمان اورژانس با طرح این پرسش که چرا باید یک فرد به خودش اجازه دهد تا با تکنسین اورژانس برخورد فیزیکی برقرار کند؟، می‌گوید: یک قول دیگری که دادستانی به سازمان اورژانس داده بودند، عامل بازدارند بود؛ یعنی زمانی که یک فرد می‌خواهد تکنسین اورژانس را کتک بزند، جرأت این کار را نداشته باشد؛ مانند سایر ارگان‌های دیگر که یک حمایت و امنیتی دارند و هرکسی جرأت نمی‌کند با آنها برخورد فیزیکی داشته باشد.

وی در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از درخواست‌های ما رسانه‌ای کردن این ضاربان و مزاحمان است. ما از دادستانی کل کشور خواهش کردیم تا همانطور که سارق مسلح یا متخلفی که از خط ویژه عبور می‌کند را به صورت شطرنجی در تلویزیون و شبکه خبر نمایش می‌دهند، تعدادی از این متخلفان و ضاربانی که به کارشناسان اورژانس فحاشی یا دست درازی کرده‌اند به صورت شطرنجی نشان دهند، تا مردم متوجه شوند برخورد با تکنسین اورژانس پیگرد قانونی دارد .

وی در خصوص مجازات‌های در نظر گرفته شده برای مزاحم‌های اورژانس می‌گویند: ما به دنبال بگیر و ببند افراد نیستیم. به عنوان مثال یکی از مجازات‌های خوبی که برای یکی از مزاحم‌های تلفنی شهر مشهد در نظر گرفته شد، نظافت و ارائه کار خدماتی به اورژانس است. این حکم بسیار خوب است. با چنین مجازاتی فرد متوجه می‌شود که برای چه جایی و چه افرادی مزاحمت ایجاد کرده است.

وی در آخر با تأکید بر حمایت قانونی از کارشناسان اورژانس، توضیح می‌دهد: کارشناسان حق دارد که بداند زمانی

که جانش را کف دستش گذاشته و در آتش ‌سوزی، سیل و... به مأموریت می‌رود، یک ارگان یا سازمانی هست که از آنها حمایت کند. خواهش ما از دستگاه قضائی و دادستانی کل کشور این است که از اورژانس حمایت کنند. زیرا منابع و ظرفیت‌های اورژانس دیگر پاسخگوی این بارهای اضافه نیست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (160 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (123 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (121 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (77 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (77 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (69 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (43 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (42 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (39 نظر)
منتخب روز   
ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس