دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

تلاش دولت بایدن برای توافق موقت با ایران 

سه شنبه، 15 فروردین 1402
کد خبر: 335365
ساعد نیوز: یک وبگاه آمریکایی مدعی شد که واشنگتن برای توافق موقت با تهران در تلاش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از برخی مقام‌های اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی مدعی شده که دولت بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهادی برای توافق موقت با ایران بحث کرده است که شامل کاهش برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

بنابر این گزارش، رویکرد جدید دولت بایدن نشان‌دهنده میزان نگرانی کاخ سفید از پیشرفت‌های جدید برنامه هسته‌ای ایران است. این در حالی است که مقامات آمریکایی اخیرا بارها مدعی شده‌اند که مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار نیست.

پیشنهاد مورد بحث شامل کاهش برخی از تحریم‌هاست در صورتی که ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود به خصوص در مورد غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد را متوقف کند.

دولت بایدن این پیشنهاد را در ماه فوریه گذشته با فرانسه، آلمان، انگلیس و رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

به گزارش آکسیوس، این رویکرد مشابه رویکردی است که توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بیل برنز، رئیس سیا که از اعضای ارشد دولت اوباما بودند، در سال 2013 هدایت می‌شد. توافق موقت اولیه برای یک دوره شش ماهه بود و چندین بار تمدید شد تا اینکه در جولای 2015 طرف‌ها به توافق کامل هسته‌ای دست یافتند.

به گفته سه مقام اسرائیلی و دیپلمات‌های غربی، مقامات ایرانی تاکنون رویکرد جدید را رد کرده‌اند و گفته‌اند که خواهان توافقی نیستند که چیزی کمتر از توافق هسته‌ای 2015 داشته باشد.

چند روز پیش ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری ادعا کرد که برجام در دستور کار این کشور نیست و موارد دیگری در اولویت قرار گرفته است.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره قطر از طرحی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین سقف مذاکرات هسته‌ای خبر داد و خطاب به اروپایی‌ها گفت: در‌های مذاکره برای همیشه باز نخواهد ماند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم