توضیح ارز دیجیتال به زبان ساده

  شنبه، 13 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
توضیح ارز دیجیتال به زبان ساده
سیستم مالی جهانی روز به روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود و ارزهای دیجیتال نیز جای خود را در میان مردم باز می کنند بنابراین آگاهی از این نوع ارزها در دنیای امروز ضروری به نظر می رسد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، سال هاست که ارزهای دیجیتال سعی دارند خود را به عنوان واحد پول جدید سیستم های مالی و اقتصادی به همه معرفی کنند. معروف ترین ارز دیجیتال بیت کوین نام دارد که در سال 2009 توسط فردی نا شناس با نام ساتوشی ناکاموتو ابداع شد. ارز دیجیتال به زبان ساده پولی است که به صورت مجازی و در کیف پول های مجازی نگهداری می شود و افراد می توانند تراکنش های خود را از طریق این رمزارز دیجیتالی انجام دهند.

بلاک چین ارز دیجیتال به زبان ساده

پیش از این که بخواهیم به طور کامل تری به مبحث ارزهای دیجیتال بپردازیم ابتدا باید بدانیم بلاک چین چیست و چه ارتباطی با ارز دیجیتال دارد. بلاک چین را می توان یک سیستم ثبت اطلاعات معرفی کرد. مانند یک دفتر بزرگ که همه ی اطلاعات مربوط به تراکنش هارا در خود نگهداری می کند. تفاوتی که بلاک چین با دیگر سیستم های ثبت اطلاعات دارد این است که امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده در آن وجود ندارد. کارکرد این شبکه به گونه ای است که هر اطلاعاتی در بلاک مختص به خودش ذخیره می شود و نمی تواند به بلاک دیگری تجاوز کند. این بلاک ها ماند حلقه های یک زنجیر به هم متصل می شوند و شبکه ی بزرگ بلاک چین را می سازند. امروزه اکثر ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین توسعه می یابند.

ویژگی های اصلی یک رمز ارز

رمزارز یا همان کریپتوکارنسی (CryptoCurrency) پولی دیجیتالی است که شما هیچ گاه نمی توانید آن را مثل پول های رایج لمس کنید زیرا اصلا ماهیت فیزیکی ندارند. این ارزها یک سری کد صفر و یک هستند که در دنیای مجازی و کامپیوترها قابل دسترس اند. اما اگر بخواهیم دلیلی برای محبوبیت ارز دیجیتال به زبان ساده را بیان کنم باید اشاره ای داشته باشیم به ویژگی های اساسی این رمزارزها که پایه و بنای تاسیس آن ها بوده است. مهم ترین ویژگی کریپتو کارنسی غیر متمرکز بودن آن است. این غیرمتمرکز بودن به این معنی است که هیچ نهاد ، سازمان یادولتی آن را کنترل نمی کند. مبادلات با ارزهای دیجیتال بدون هیچ واسطه ای صورت می گیرد و دیگر سیستمی همانند بانک در این میان وجود ندارد. در معاملات رایج با ارزهای سنتی اگر شما قصد حواله ی پول به یک کشور دیگر را داشتید نیاز بود تا از ارزهایی استفاده کنید که مورد تایید کشور مقصد باشند اما با روی کار آمدن ارزهای رمزنگاری شده تمام مردم جهان فارغ از ملیتشان می توانند به معاملات همتا به همتا بپردازند. رمزارزها با کدهای پیچیده ای که بر روی آن ها پیاده شده امنیت بالایی را برای دارایی های شما فراهم می کنند. باید بدانید اکثر ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیات (ارزهای بدون پشتوانه ) پشتوانه ای مانند طلا ندارند و پشتوانه ی آن ها به نوعی تقاضا ، پذیرش و اعتماد مردم است.

آیا رمزارز و ارزدیجیتال تفاوت دارند؟

به شکل عامیانه این دو واژه خیلی به جای هم به کار می روند اما در توضیح ارز دیجیتال به زبان ساده باید گفت که این کلمه به طور کلی به همه ی دارایی های پولی گفته می شود که به شکل دیجیتالی وجود دارند. رمزارزها نوعی ارز دیجیتال به شمار می روند. برای مثال بانک مرکزی می توانند شکلی دیجیتالی از اسکناس های ارزی خودرا تولید کند اما این رمزارز به شمار نمی رود زیرا همچنان تحت کنترل بانک مربوطه است. رمزارزها تحت کنترل هیچ دولت یا شخصی نیستند و برای امنیت خود از علم رمزنگاری استفاده می کنند.

ذخیره و نگهداری رمزارزها

برای ذخیره و نگهداری ارزهای رمزنگاری شده از تکنولوژی به نام کیف پول ارزدیجیتال استفاده می شود که در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری یافت می شوند. شما با نگهداری رمزارز خود روی این کیف پول ها می توانید اقدام به پرداخت های خود برای هر فرد یا سازمانی که این ارزهارا می پذیرد بکنید. امنیت کیف پول های سخت افزاری بیشتر از انواع نرم افزاری آن می باشد.

تعدادی از رمزارزهای معتبر

از هنگام پیدایش رمزارزها تا کنون تعداد بسیار زیادی از آن ها وارد بازار شده اند و سعی در مطرح کردن خود داشته اند. بعضی از آن ها پس از مدت کوتاهی از این چرخه حذف شده و بعضی ماندگار شدند تا به رقابت ادامه دهند. حتی افراد سودجوی زیادی نیز سعی کردند سوء استفاده هایی در این حرفه انجام دهند. پس باید با اطلاعات کافی وارد این حوزه شوید تعدادی از ارزهای رمزنگاری شده ی محبوب که می توانید روی آن ها سرمایه گذاری کنید عبارت اند از: بیت کوین ، اتریوم ، لایت کوین ، زی کش ، دش ، ریپل ، مونرو و…


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان