دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

تصاویر دیدنی از مراسم تنفیذ آیت الله هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد /سیداحمد خمینی هم بود/ شهید شدن دو رئیس‌جمهور در دوران خدمنتشان 

یکشنبه، 07 مرداد 1403
ساعدنیوز: تصاویری از مراسم تنفیذ روسای جمهوری ایران را مشاهده می کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است.

آنگونه که جماران روایت کرده، تنفیذ حکم رئیس‌جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات ایشان در قانون اساسی است و به لحاظ قانونی جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی، قانوناً، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد. بند 9 اصل 110 قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که از مفهوم امضاء "حکم ریاست جمهوری" به کلمه‌ی "تنفیذ" یاد می‌شود.

اگرچه این تعبیر در قانون اساسی ذکر نشده است اما ماده‌ی 1 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 5/4/1364مقرر می‌دارد: "دوره‌ی ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز می‌گردد". تاکنون در جمهوری اسلامی 13 مراسم تنفیذ انجام صورت گرفته است که 4 دوره آن در زمان حضرت امام خمینی (س) (ابوالحسن بنی صدر یک دوره، محمدعلی رجایی یک دوره و آیت الله خامنه ای د دوره) و 9 دوره آن در زمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (آیت الله هاشمی رفسنجانی دو دوره، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی دو دوره، محمود احمدی نژاد دو دوره، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دو دوره و شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی یک دوره) برگزار شده است. مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب از جانب رهبر انقلاب اسلامی، (نفیذ حکم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری) فردا ساعت 10 صبح، در حسینیه امام خمینی (ره) و با حضور مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفرای مقیم در تهران برگزار خواهد شد.

تصاویری از مراسم تنفیذ روسای جمهور 13 گانه به ترتیب را مشاهده می کنید:


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 07 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هادی عامل مراسم خواستگاری المیرا شریفی نیا را به جنجال کشید/ 500 سکه در ازای شیر پدر و نان مادر😁 +فیلم
(عکس) خوشگذرانی رونالدو و جورجینا در ویلایشان در پرتغال با استخر و فضای سبزی آرامش بخش و نوشیدنی مجاز و سالم!
مراحل سابمیت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پربازدید شدن تصویر دفتر کار مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب مردم ایران در تهران/ چراغ های اضافی خاموش+عکس
استوری های مزین به happy birthday بازیگران برای تولد مهراوه شریفی نیا؛ از ساره بیات تا الهام پاوه نژاد و گلاره عباسی+عکس