ساعدنیوز
ساعدنیوز

وزن گرفتن نوزاد تا یک سالگی چقدر باید باشد؟

  شنبه، 03 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
وزن گرفتن نوزاد تا یک سالگی چقدر باید باشد؟
وزن گرفتن نوزاد از مسائل پر اهمیتی برای والدین است باید بدانید که نوزاد با توجه به جنسیت در ماه های مختلف به چه اندازه باید وزن اضافه کند.

وزن گیری نوزاد در ماه های اولیه تولد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نشانه ای از سلامت جسمی نوزاد می باشد. احتمالا شما هم جزء مادرانی هستید که نگران وزن گیری نوزاد خود می باشید. بهتر است بدانید که تنها شما نیستید که نگرانی در این مورد دارید. تحقیقات اخیر نشان داده است که ۸۵٪ مادران از بابت وزن نوزاد خود نگران بوده و همیشه برای تغذیه سالم آن ها تلاش می کنند. در ادامه از اهمیت وزن گیری نوزادان و مواد غذایی که برای وزن گیری آن ها مناسب است، صحبت می کنیم.

وزن گیری نوزاد

وزن گیری در نوزادان، علاوه بر اینکه می تواند نشانه ای از سلامت جسمی آن ها باشد، می تواند علائم دیگری هم به والدین نشان دهد. برای مثال اگر سرعت وزن گیری در نوزاد متناسب نباشد، ممکن است به اختلال در رشد یا ناتوانی از افزایش وزن مبتلا شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که نوزاد خوب شیر نمی خورد و یا بدن او در جذب مواد مغذی و استفاده از آن، ناموفق است که این اتفاق می تواند ناشی از مشکلات تغذیه، گوارشی، بیماری های ارثی مانند فیبروزسیستیک و یا بیماری های دیگر باشد. بنابراین سعی کنید وزن گیری نوزادتان را جدی بگیرید و این کار را تحت نظر یک پزشک متخصص کنترل کنید.

وزن کودک و عوامل موثر بر آن

وزن متوسط یک نوزاد در حدود 3.2 تا 3.4 کیلوگرم است. اغلب نوزادان سالم به طور کامل 2.6 تا 3.8 کیلوگرم وزن دارند. وزن کم زاد و ولد کم تر از 2.5 کیلوگرمدر تمام مدت است و بزرگ تر از متوسط یک وزن بیش از 4.0 کیلوگرم است. بسیاری از چیزها می توانند بر وزن زاد و ولد نوزاد تازه متولد شده تاثیر بگذارند.آن ها شامل موارد زیر هستند:
  • چند هفته بارداری به طول می انجامد:نوزادانی که پیش از موعد به دنیا می آیند معمولاً کوچک تر هستند و نوزادانی که به موقع به دنیا می آیند ممکن است بزرگ تر باشند.
  • سیگار کشیدن:مادران که سیگار می کشند معمولاً نوزادان کوچک تری دارند.
  • دیابت حاملگی:دیابت در دوران بارداری می تواند به یک کودک بزرگ تر از متوسط منجر شود.
  • وضعیت غذایی:تغذیه ضعیف در دوران بارداری می تواند به یک نوزاد کوچک تر منجر شود، در حالی که افزایش وزن اضافی می تواند منجر به یک نوزاد بزرگ تر شود.
  • سابقه خانواده:بعضی نوزادان کوچک تر یا بزرگ تر به دنیا می آیند و ممکن است این در خانواده ی آنها مورثی باشد.
  • جنسیت:به طور متوسط، نوزاد دختر نوزاد کمی کم وزن تر از پسران است.
  • بارداری متعدد:یک نوزاد به احتمال زیاد دارای وزن زایمان بیشتری نسبت به خواهر و برادر متولد شده در دوران بارداری چندقلوها (دوقلوها, سه قلو و غیره) است.

چه زمانی باید نوزاد را وزن کنیم؟

دو هفته پس از تولد نوزاد دوباره شروع به وزن گیری می کند، به طوری که گفته می شود تا پایان ماه اول باید دوباره به وزن هنگام تولد خود برسد. در برخی موارد پزشک درخواست می کند که نوزاد هر هفته وزن شود. این نظارت دقیق به پدر و مادرانی که اطلاعات کافی ندارند و والدینی که به شدت بر روی نوزاد حساس هستند کمک می کند تا مطمئن شوند که آیا وزن گیری نوزاد طبیعی است یا خیر؟

چه زمانی در مورد وزن نوزاد باید نگران بود؟

در برخی موارد و معمولاً در اواین تجربه ی فرزند دار شدن، والدین بسیار مستعد نگران شدن هستند. از آنجا که نوزادان موجودات بسیار آسیب پذیری هستند، وزن کردن منظم آن ها ضروری است و نباید موجب نگرانی شود. یکی از شرایطی که نیاز به بررسی دقیق تر دارد آن است که نوزاد پس از 2 هفته بیشتر از 10 درصد از وزنش را از دست دهد، حداقل 3 یا 4 پوشک مرطوب در روز نداشته باشد، بنابراین خوب شیر نخورده و ادرار کمی دارد و در پایان یک ماهگی به وزن هنگام تولد نخواهد رسید.

نحوه وزن گیری نوزاد چگونه باید باشد؟

پس از وزن گیری نوزاد در ماه اول و بازگشت به وزن هنگام تولد، انتظار می رود که تا پایان 3 ماهگی روزانه 30 گرم و هر ماه تا پایان 6 ماهگی، دست کم نیم تا یک کیلو وزن اضافه کند. وزن بیشتر نوزادان در 5 یا 6 ماهگی به دو برابر وزن هنگام تولدشان تبدیل شده و این مقدار در پایان یک سالگی به سه برابر خواهد رسید. به یاد داشته باشید که این یک میانگین است و ممکن است که یک نوزاد به رغم سلامتی وزن گیری متفاوتی داشته باشد.

وزن گیری نوزاد

افزایش وزن کودک در سال اول

هر کودک متفاوت است، اما آنچه را که به طور کلی در 12 ماه اول زندگی می توانید انتظار داشته باشید این موارد هستند.

دو هفته اول:در طی چند روز اول زندگی، طببیعی است که نوزادان چه تغذیه با شیر مادر و چه با شیشه شیر که وزن کم کنند.یک نوزاد شیشه شیری ممکن است تا 5 درصد وزن بدن خود را از دست بدهد، و یک نوزاد با شیر مادر می تواند تا 10 درصد کاهش وزن داشته باشد. اما در عرض دو هفته، اغلب نوزادان می توانند وزنی که از دست داده اند را به دست آورند و به وزن اول خود باز گردند.

وزن گرفتن نوزاد در 1 ماهگی

نوزاد از زمان تولد تا 6 ماهگی باید هر هفته 141 تا 198 گرم وزن اضافه نمایند و درماه 2.54 سانتی متر در ماه رشد کنند. افزایش قد و وزن نوزادان مختلف با یکدیگر متفاوت است اما بطور کلی قد نوزادان در یک ماهگی باید بین 2.5 تا 3.8 سانتیمتر بلندتر شود و وزن نوزاد نیز حدود 900 گرم در این ماه افزایش خواهد داشت اما این میزان رشد ممکن است سریعتر و یا کندترباشد. بیشتر نوزادان حدود نیم کیلوگرم در طول ماه اضافه می کنند. در این سن، نوزادان به آن اندازه خواب آلود نیستند، شروع به داشتن یک الگوی تغذیه منظم می کنند، و در طول شیر دادن میک زدن های قوی تری دارند.

وزن گرفتن نوزاد در 2 ماهگی

نوزاد باید در هر هفته به تدریج و پیوسته وزن بگیرد. دو ماه اول زندگی دوره رشد سریع بوده و نوزاد در این ماه 2.5 تا 3.8 سانتی متر رشد قدی و 907 گرم وزن خواهد گرفت. در این ماه وزن و قد نوزاد دختران بهتر است اینگونه باشد ،وزن:5.3 کیلوگرم ، قد:56.1 سانتیمتر ، بهتر است وزن و قد نوزاد پسر دوماهه نز اینگونه باشد :وزن:5.6 کیلوگرم قد:58.4 سانتیمتر

وزن گرفتن نوزاد در 3 ماهگی

در این ماه ، وزن گیری نوزاد از 170 گرم در هفته به کمی کمتر از 113 گرم در هفته کاهش می یابد و در حدود 2 پاوند در این ماه و ماه های بعدی به وزن او اضافه می شود. وزن دختران در سه ماهگی بهتر است 5/350 کیلو گرم و وزن پسران در سه ماهگی بهتر است 5/750 کیلوگرم باشد.

وزن گرفتن نوزاد در 4 ماهگی

نوزاد در انتهای 4 ماهگی، حدودا به دو برابر وزن زمان تولدش می رسد. وزن نوزاد با یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی نوزاد در4 ماهگی بهتر است وزنی در حدود 6.5 کیلوگرم داشته باشد.

وزن گرفتن نوزاد در 5 ماهگی

افزایش قد و وزن نوزادان مختلف با یکدیگر متفاوت است اما بطور کلی بهتر است وزن نوزاد 5 ماهه در حدود 5/ 7 کیلوگرم باشد.

وزن گرفتن نوزاد در 6 ماهگی

در 6 ماهگی، نوزاد شروع به رشدی در حدود 1.27 سانتی متر در ماه و وزن گیری 85 تا 141 گرم در هفته می کند. به طور متوسط, نوزادان حدود نیم کیلوگرم در هر ماه برای شش ماه اول اضافه می کنند. وزن متوسط در عرض شش ماه حدود 7.3 کیلوگرم برای دختران و 7.9 کیلوگرم برای پسران است.

وزن گرفتن نوزاد یک سال

بین شش ماهگی تا یک سالگی، افزایش وزن کم می شود. اکثر نوزادان وزن تولد خود را تا پنج تا شش ماهگی دو برابر می کنند و زمانی که یک ساله هستند، سه برابر می شود. در یک سالگی، میانگین وزن یک دختربچه در حدود 8.9 کیلوگرم است و پسران در حدود 9.6 کیلوگرم است.

اگر نگران وزن گیری نوزادتان هستید چه باید بکنید؟

اگر گمان می کنید فرزندتان دچار کم وزنی یا پروزنی شده است به پزشک مراجعه کنید. پزشک بوسیله جدول وزن گیری نوزاد و نیز با بردن وزن کودک روی نمودار می تواند متوجه مشکل شده و برنامه غذایی مناسب و تعداد دفعات شیردهی متناسب را تجویز کند.در صورتی که نوزاد دچار کم وزنی باشد و شیر کفایت نکند پزشک شیرخشک تجویز می کند تا به طور روزانه مقداری به نوزاد بدهید. اگر کودک با مکیدن مشکل داشته باشد باید نحوه شیردهی را تغییر داد یا با ماساژ فک و گونه اینکار را برای نوزاد آسان کرد. یکی از راه هایی که می توانید بفهمید آیا نوزاد به اندازه کافی شیر می نوشد تعداد پوشک های خیس و دفعات مدفوعش است.

نوزادان تازه متولد شده یکی دو پوشک در روز خیس می کنند و رنگ مدفوعشان سیاه است. نوزادان 4-5 روزه 6 تا 8 پوشک خیس دارند و در 24 ساعت چندین بار مدفوع زرد رنگ خواهند داشت. در یک تا دو ماهگی بین 4 تا 6 مرتبه پوشک خیس و 3 یا بیشتر مدفوع طبیعی است.اگر میزان مدفوع یا ادرار کم شد به معنی عدم دریافت کافی مواد غذایی است و اینکه نوزاد نیاز به شیرخشک دارد. نوزاد باید از نظر رفلاکس نیز بررسی شود. وعده های کم و آروغ گرفتن های مکرر می تواند به چنین نوزادانی کمک کند وزن گیری بهتری داشته باشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (194 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (92 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (86 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (44 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (35 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (35 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (31 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد
تیتر امروز   
آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...