یادگیری بهتر کلاس اولی ها با 8 روش بی نظیر

  پنجشنبه، 28 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
یادگیری بهتر کلاس اولی ها با 8 روش بی نظیر
در این مقاله تلاش شده تا با ارائه چند روش بی نظیر یادگیری کودک کلاس اولیتان را بهینه کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از عموکتابی ورود به مدرسه نقطه عطفی در زندگی کودکان است. دانش آموز بودن اولین نقش اجتماعی است که کودک آن را به خود می گیرد و جدی ترین احساسات مثبت و منفی نسبت به خود و توانمندی هایمان در همان سال های نخست ورود به مدرسه اتفاق می افتد. برای مثال کودکان در این سن اولین بار احساس می کنند از دیگران کم هوش تر یا باهوش ترند و این بازخوردهای اولیه شالوده های عزت نفس و اعتماد به نفس آنها را می سازد. یادگیری بهتر کلاس اولی ها منجر به ایجاد حس مثبت نسبت به خود، مدرسه و به طور کلی مقوله آموزش می شود. در این مقاله تلاش می شود تا با ارائه چند روش بی نظیر مانند خرید کتاب کودک به عنوان کتاب کمک آموزشی، یادگیری کودک کلاس اولیتان را بهینه کنید.

مشکلات یادگیری کلاس اولی ها

کودکان به خصوص اگر پیش دبستانی نرفته باشند یا مهارت های مربوط به دست ورزی پیش از دبستان را نگذرانده باشند، با برخی از مشکلات نظیر مداد دست گرفتن و برسطرنویسی مشکل پیدا می کنند. هم چنین اگر کودکان قبل از مدرسه رفتن هیچ نوع تمرینی در زمینه مفاهیم ساده ریاضی مثل شمردن نداشته باشند، ممکن است این مساله هم یادگیریشان را تحت الشعاع قرار دهد و هم باعث ضعف اعتماد به نفسشان شود.

از طرف دیگر به خصوص اگر پیش از ورود به مدرسه برای کودک کتاب خوانده نشده باشد و خزانه لغات کودک محدود باشد، احتمال اینکه کودک در مهارت های خوانداری با سختی مواجه شود، زیاد است. این مساله همچنین می تواند بر آواشناسی و مهارت های شنیداری و تشخیص حروف یا تلفظ آنها هم اثر نامطلوب داشته باشد. مجموع این موارد باعث می شود که یادگیری کودک با سختی همراه شود و این مساله خود می تواند زمینه ایجاد اضطراب و استرس را در دانش آموز ایجاد کند. اضطراب خود باز مشکلات یادگیری را تشدید می کند و چرخه ای درست می شود که خروجی اش ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس کودک است. مواردی که ذکر شد، برخی از مشکلات یادگیری کلاس اولی ها بود. در ادامه به راه‌ هایی برای برطرف کردن این مشکلات اشاره می شود.

ندانستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است

این آموزه را در فرزند کلاس اولی تان درونی کنید. بسیاری از کودکان از اقرار به این که مطلبی را نفهمیده اند، ابا دارند. آنها سوال پرسیدن را نشانه ضعف می دانند و فکر می کنند با سوال پرسیدن، هوش یا توانمندی آنها زیر سوال می رود. بنابراین نخستین کار این است که برای کودک خود زشتی این مساله را خنثی کنید. برای این منظور پیشنهاد میشود که در کارهای روزمره خود هر از گاهی طوری که فرزندتان بشنود، اعلام کنید که اشتباه کرده اید و متوجه نشده اید و باید از کسی راهنمایی بخواهید. خواندن کتابهای مهارت پروری نظیر اجازه می توانید به من کمک کنید، از مجموعه جعبه مهارت های اولیه نشر مهرسا می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

آموزش را به شکلی خلاقانه و مفرح در خانه تکرار کنید

آموزش را به مدرسه واگذار کنید اما تمرین را در خانه ادامه دهید اما برای جلوگیری از خسته شدن و بی انگیزگی کودک، این تمرین ها را در قالب کارهای روزمره انجام دهید. این یکی از راههای یادگیری بهتر کلاس اولی ها است مثلا اگر در حال پاک کردن حبوبات هستید، با توجه به میزان شمارشی که به کودک آموزش داده شده، از کودک بخواهید نخود، لوبیا یا عدس جدا کند و برای جذاب تر شدن با آنها شکلی بسازد. برای مرور جمع و تفریق می توانید با کودک خود بازی قرض‌گیری انجام دهید یا برای تمرین حروف الفبا می توانید از کودک بخواهید اسم حروف وسایل اتاقش را روی کاغذ بنویسد و به آن وسیله بچسباند. مثلا اگر کودک حرف م و د را آموخته این دو حرف را روی کاغذ بنویسد و کاغذ را به کمد بچسباند. به جای حرف ک خودتان خط تیره بگذارید. بعدها هرزمان فرزندتان حرف ک را آموخت، جای خالی را پرکند. می توانید به ازای کامل شدن هر نام، جایزه کوچکی برای کودک تدارک ببینید.

از بازی های آموزشی استفاده کنید

استفاده از بازی های کمک آموزشی یکی دیگر از راه های یادگیری بهتر کلاس اولی ها است. بازی همواره برای کودکان جذاب است. بهترین آموزش ها برای کودکان آنهایی هستند که با بازی همراهند. استفاده از بازی هایی نظیر الفبا آموزها و ریاضی آموزها که در دسته بازی های فکری قرار دارند برای این منظور بسیار مفید است.

از کتاب های مکمل آموزشی بهره بگیرید

نخستین سال مدرسه بسیار در احساس عزت نفس کودک موثر است. بنابراین به عنوان والد بهتر است که تمام تلاش خود را بکنید تا کودکتان یادگیری کاملی داشته باشد. اگر کودک در پایان سال بتواند در حد متعارف روان بخواند و بنویسد، احتمال این که به مطالعه علاقه مند شود، بسیار افزایش می یابد. علاقه به مطالعه خود باعث می شود که کودک به درس خواندن گرایش داشته باشد و همین درس خواندن احتمال هدفمندی وآینده نگری او را افزایش می دهد. استفاده از کتابهای مکمل آموزشی مانند مجموعه خودم می خوانم یکی دیگر از راه های یادگیری بهتر کلاس اولی ها است. این مجموعه 42 جلدی به موازات کتاب فارسی اول دبستان پیش میرود و در هر جلد کلمات تازه ای مازاد بر آنچه که در کتاب فارسی درسی اول دبستان هست، برای تمرین بیشتر به کودک آموزش داده میشود. این مجموعه را واحد کودک و نوجوان نشر افق –کتابهای فندق- به چاپ رسانده است.

با کودک معلم بازی کنید

قولی مشهور است که موثرترین راه های یادگیری یک موضوع، تدریس آن موضوع است. با کودک خود معلم‌بازی کنید. اجازه دهید او معلم شما باشد. از او بخواهید آنچه را که آموخته به شما آموزش دهد. خودتان نیز نقش دانش آموز تنبلی را داشته باشید که دیرآموز است. غلط بنوبسید، غلط بشمارید، غلط محاسبه کنید تا او شما را تصحیح کند. معلم‌بازی به جهت اینکه با خنده و شوخی همراه است، شیوه ای بسیار جذاب برای آموزش به کودکان است. این راه را برای یادگیری بهتر کلاس اولی ها به شما پیشنهاد می دهم.

برای کودک قصه بخوانید و او را هم در فرآیند خواندن شریک کنید

قصه خوانی برای کودکان همیشه جذاب بوده و هست. قصه خوانی علاوه بر اینکه برای کودک آرامش به همراه دارد، مهارت های کلامی و زبانی او را هم به شدت تقویت می کند. یکی از راه های تقویت مهارت های خوانداری و نوشتاری کودکان این است که او را در فرآیند خواندن شریک کنید. برای این منظور از هر فرصتی از جمله هنگام خواندن قصه شب استفاده کنید. اگر کودک می تواند کلمه ای را بخواند، از او بخواهید خودش بخواند. همچنین در بیرون از منزل با او کلمه‌بازی کنید. از کودک بخواهید کلماتی را که در بنرها، تابلوهای تبلیغاتی و ... می تواند بخواند، بلندخوانی کند.

به کودک خود بازخورد بدهید

انگیزه بخش ترین شیوه در مسیر یادگیری، دادن بازخورد مثبت است. کودکان نوآموز بیش از هر فرد دیگری در مسیر یادگیری به بازخورد مثبت نیاز دارند. آنها باید به موقع تشویق و تحسین شوند تا قدم های بعدی را با صلابت و انرژی بیشتری بردارند. از طرفی بازخورد مثبت نباید بی دلیل و بدون متر و معیار باشد. گرفتن نمره خوب، خواندن کم غلط متن، تمیزنویسی و دقت در انجام تکالیف می تواند آن مواضعی باشد که کودک باید موردتحسین قرار بگیرد.

یکی از بهترین مواضع بازخورد دادن به کودکان کلاس اولی، وقتی است که آنها می توانند داستانی را بدون کمک ما کامل بخوانند. شوق کودک در این مواقع برافروخته میشود و همین شعله شوق راه ادامه یادگیری را روشن می سازد. مجموعه داستانی کلاس اولی کتاب اولی در این زمینه بهترین گزینه است. این مجموعه 40 جلد و 5 سطح دارد. سطح بندی متناسب با کتاب فارسی اول دبستان انجام شده است. کودک در هر سطح می تواند داستان هایی که متناسب با آن سطح نوشته شده را بخواند و چه لذتی بالاتر از این؟ درواقع اگر فرزند شما تنها 4 حرف آموخته باشد، نویسندگان این مجموعه در سطح 1 داستانی با استفاده از همین 4 حرف نوشته اند. کتابهای این مجموعه اولین کتابهای داستانی ای هستند که خود کودک می تواند بدون کمک والدین بخواند. خواندن و اتمام یک کتاب برای کودک نوآموز موفقیتی بزرگ تلقی میشود و کسب این موفقیت تاثیر به سزایی در عزت نفس و اعتماد به نفس کودک دارد.

از ابزارهای یادگیری هوشمند استفاده کنید

امروزه با پیشرفت فناوری، ابزارهای یادگیری هوشمندی وجود دارند که می توانید از آن ها برای افزایش مهارت های یادگیری فرزند نوآموزانتان استفاده کنید. بنابراین از دیگر راه‌ ها برای یادگیری بهتر کلاس اولی ها استفاده از نرم افزارهای آموزشی، بازی ها و ویدئوهای آموزشی است. این روش به خصوص برای کودکان این نسل که همه متعلق به عصر دیجیتال و نامبردار به نسل زد هستند، می تواند بسیار کارساز باشد. هم چنین از این روش می توانید برای بهینه کردن استفاده کودکتان از گوشی های تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر بهره ببرید. برای مثال می توانید بازی هایی را در دستگاه برای فرزندتان نصب کنید که مهارت های نوشتاری و خوانداری یا ریاضی کودکتان را تقویت می کند.

در این جستار تلاش شد تا 8 شیوه برای یادگیری بهتر کلاس اولی ها معرفی شود. امیدواریم با کاربست این روشها و دیگر روش های محتمل، یادگیری نوآموزان بهینه شود تا این بهینه سازی مقدمه ای باشد برای به بار نشستن نسلی که بهتر می اندیشد و بهتر عمل می کند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
محدثه
9 ماه پیش

قطعا خواندن کتاب های کمک درسی در تمامی سنین به کودکان کمک میکند. زیرا انها یاد میگیرند که ذهنی خلاق داشته باشند. با تشکر از مقاله خوب و جامعتان
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...