دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

ضدیخ چه وظیفه ای در خودرو دارد؟ 

یکشنبه، 17 دی 1402
نگه داشتن ماشین در نظم مناسب نیاز به درک نحوه کار و اجزای مختلف مورد نیاز برای درست کار کردن آن دارد.یکی از اجزای مهم ,سیستم خنک کننده است که به ضد یخ نیاز دارد.این مایعات برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد وسیله نقلیه ضروری است.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره وظایف ضد یخ بحث می کنیم.

ضد یخ مناسب ماده ی هوشمندانه ای است که یخ زدن و یا جوش اوردن آب را در سیستم خنک کننده موتور شما متوقف می کند. علاوه بر این میتواند آن را به مایعی حیاتی اتومبیل تبدیل می کند تا موتور شما به راحتی کار کند.

وظایف ضدیخ خودرو


  • یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخ‌زدگی آب خودرو می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود که ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک‌کننده باعث انبساط مایع ضد یخ و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و در نتیجه ترکیدن رادیاتور می‌شود.

  • تقریباً تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند ولیکن تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم، آگاهی دارند. استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و از این رهگذر، مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد. به عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان حدود 30 الی 35 درجه سانتی گراد است بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.

  • یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک‌کننده به برخی از قسمت‌های و منافذ است که منجر به ازدیاد دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضدیخ با کم نمودن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را مرتفع می‌کند.

  • خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند هزینه‌های بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل نماید. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

سخن پایانی


استفاده از ضد یخ و خنک کننده‌ها بسیار ضروری است و حتما باید از آن در خودروی خود استفاده کنید. به کار بردن ضد یخ در موتور خودرو کمک زیادی به شما در ایجاد امنیت موتور، افزایش طول عمر موتور، جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی قطعات پلاستیکی و فلزی می‌کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی متن
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس