ساعدنیوز
ساعدنیوز

زوپا در مذاکره چیست؟

  چهارشنبه، 10 فروردین 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
زوپا در مذاکره چیست؟
آیا تا به‌ حال فکر کرده‌اید که برای موفقیت در مذاکره، چه چیزی لازم است؟ درک ZOPA یا زوپا (The Zone of Possible Agreement) به معنای «محدوده توافق ممکن» برای دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش بسیار مهم است. در جایی که زوپا وجود دارد، افراد معمولا به توافق می‌رسند. در این مطلب درباره این اصطلاح مذاکره خواهید خواند.

ناحیهٔ توافق احتمالی (زوپا) یا محدوده چانه زنی یک مکان فیزیکی نیست؛ محدوده ای فرضی است که احتمال دارد دو نفر یا بیشتر افراد حاضر در یک مذاکره در آن باهم توافق کنند. در این ناحیه معمولا طرفین مذاکره با یکدیگر سازش می کنند و به توافقی دست می یابند. برای اینکه طرفین یک مذاکره به توافق برسند، باید در مسیر رسیدن به اهداف مشترک شان قرار گیرند و در جست وجوی ناحیه ای باشند که در آن، دست کم برخی از افکار و ایده های دو طرف معامله برآورده شود. در ادامهٔ این مقاله از ساعد نیوز، ناحیهٔ توافق احتمالی با مثال هایی واضح کاملا شرح داده شده است.

توضیح دقیق ناحیهٔ توافق احتمالی

هرقدر هم مذاکره طول بکشد، هیچ توافقی نمی تواند در خارج از ناحیهٔ توافق احتمالی حاصل شود. برای اینکه طرفین مذاکره بتوانند با موفقیت به توافق دست یابند، باید نیازها، ارزش ها و علایق یکدیگر را درک کنند. زوپا زمانی امکان می یابد که تمام افراد حاضر در مذاکره، دست کم درمورد برخی از خواسته های خود هم پوشانی یا تمایل به پذیرش یک معامله داشته باشند. مثلا برای اینکه کامران بتواند خودروی خود را حداقل ۵۰ میلیون تومان به مهرداد بفروشد، مهرداد باید تمایل به پرداخت حداقل ۵۰ میلیون تومان را داشته باشد. حال اگر مهرداد قصد داشته باشد، برای خرید خودرو ۵۵ میلیون تومان پیشنهاد دهد، بین پیشنهاد او و حداقل خواسته کامران، هم پوشانی وجود خواهد داشت؛ اما اگر مهرداد بخواهد برای خودرو فقط ۴۵ میلیون تومان بپردازد، هم پوشانی در اینجا مشاهده نمی شود و زوپایی هم وجود نخواهد داشت.

کاریکاتور دست دادن

محدوده توافق ممکن یا زوپا چیست؟

محدوده توافق ممکن یا زوپا، محدوده ای است که در آن دو یا چند طرف می توانند زمینه مشترکی را پیدا کنند. در این محدوده، طرفین مذاکره می توانند برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش کنند و به توافقی دست یابند که حداقل برخی از خواسته هایشان را برآورده کند. به ZOPA «محدوده معامله» یا «منطقه معامله» نیز گفته می شود.

محدوده مثبت مذاکره

اگر در مذاکره ای، هر دو طرف مایل به توافق باشند، به اصطلاح می گویند که «محدوده مثبت مذاکره» وجود دارد؛ یعنی شرایطی که در آن، خریدار موافقت می کند تا با شروط موردنظر فروشنده، موافقت کند؛ به عنوان مثال، در خریدوفروش اتوموبیل دست دوم، خریدار امیدوار است خودرو را با قیمتی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان خریداری کند و فروشنده مایل به فروش خودرو با قیمتی بین ۲۷ میلیون و ۵۰۰هزار تومان و ۳۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. در این شرایط، محدوده مثبت مذاکره بین ۲۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان وجود دارد که در آن شرایط خریدار و فروشنده می تواند برآورده شود.

محدوده منفی مذاکره

وقتی طرفین مذاکره نمی توانند به زوپا دست یابند، آنها در نواحی منفی چانه زنی باقی می مانند. هیچ معامله ای نمی تواند در ناحیهٔ منفی چانه زنی انجام پذیرد، زیرا در چنین توافقی، تمام نیازهای طرفین مذاکره برآورده نمی شود. به شرایطی که طرفین مایل به توافق نباشند، «محدوده منفی مذاکره» گفته می شود؛ به این شرایط، «محدوده منفی احتمالی» یا «زوپای منفی» نیز گفته می شود. در این مواقع توافق نامه ای با شرایط فعلی نمی تواند ایجاد شود، مگر اینکه یک یا هر دو طرف مایل باشند که دیدگاه خود را نسبت به آنچه که پذیرفتنی است، تغییر دهند. در مثال فروش خودرو دست دوم، اگر خریدار و فروشنده نتوانند به توافق برسند، محدوده منفی مذاکره وجود خواهد داشت. اگر خریدار مایل به پرداخت مبلغی کمتر از ۳۰میلیون تومان باشد و فروشنده نخواهد اتومبیلش را کمتر از ۳۵میلیون تومان بفروشد، هیچ کدام از شرایط طرفین نمی تواند برآورده شود.

فرض کنید، رضا می خواهد دوچرخه کوهستان خود و تجهیزات آن را با قیمت ۱۰ میلیون تومان بفروشد تا در مقابل، تجهیزات کامل اسکی بخرد. از طرفی ژاله دوچرخه رضا را فقط با قیمت ۵ میلیون تومان می خواهد و بالاتر از آن هم برای او امکان ندارد. در اینجا رضا و ژاله نمی توانند به زوپا دست یابند. بنابراین آنها در ناحیهٔ منفی چانه زنی باقی می مانند و هیچ معامله ای انجام نمی شود. بااین حال، اگر طرفین مذاکره حاضر به شنیدن و درک نیازها و خواسته های یکدیگر باشند، شاید بتوان ناحیهٔ منفی چانه زنی را از میان برداشت. مثلا رضا می تواند به ژاله توضیح دهد که قصد او از فروش دوچرخه، خرید تجهیزات کامل اسکی است. در اینجا ممکن است ژاله این تجهیزات را به صورت باکیفیت و در حد نو داشته باشد و آن را به رضا پیشنهاد دهد. در این صورت، رضا می تواند دوچرخه اش را به ژاله ارزان تر بفروشد و در مقابلِ مابه التفاوت پول خود، تجهیزات اسکی ژاله را بگیرد. در این زمان می توان گفت که طرفین مذاکره به زوپا دست یافته و معامله موفقی داشته اند.

بهترین گزینه برای توافق در مذاکره

علاوه بر درک زوپا و زوپای منفی در مذاکره، قبل از هرگونه بحث و گفت وگو باید «بهترین گزینه برای توافق در مذاکره» یا بتنا (BATNA) را هم درنظر بگیرید. در صورتی که طرفین نتوانند به توافق برسند، بتنا مجموعه اقداماتی است که باید انجام دهند؛ به عبارت دیگر، بتنا یعنی طرفین قصد دارند در صورت عدم موفقیت در مذاکره، آن را دوباره به عقب برگردانند. طبق گفته محققان، بتنا تنها استانداردی است که می تواند شما را در مقابل پذیرش شرایط نامطلوب و رد شرایطی که به نفع شما است، محافظت کند.

توافق افراد در مذاکره

اصول مذاکره موفق

قبل از هر چیز لازم است بدانید که مذاکره اصول و فنونی دارد. مذاکره مطلوب سه ویژگی دارد: اول این که، این نوع مذاکره است به توافق منطقی منجر می شود و دوم اینکه باید کارا و موثر باشند و سوم به بهبود روابط هر دو طرف کمک می کنند. مذاکره مطلوب هم منافع و هم روابط انسانی را در نظر می گیرد. در ادامه به اصول اصول مذاکره موفق و زوپا در مذاکره اشاره کرده ایم:

این مذاکره بصورت برد-برد است. به این معنا که باید تفکر برنده در ذهن هر دو نفر شکل بگیرد. علاوه بر این لازم است به طرف مقابل خود این حس را بدهید که او هم قرار است در این مذاکره سودی ببرد. برای رسیدن به این تفکر اولین اصل احترام متقابل است، حس برنده بودن طرف مقابل باعث بهبود روابط هر دو نفر می شود. به این نکته توجه کنید که اگر مذاکره علی رغم میل شما به نتیجه مطلوب نرسید چه جایگزین هایی خواهید داشت. در یک مذاکره موفق طرفین جایگزین هایی را در نظر می گیرند که در صورت عدم رسیدن به نتیجه مطلوب دیگری را جایگزین کنند. هریک از افراد در مذاکره اهداف و اولویت هایی دارند که گاهی ممکن است محقق نشوند. بنابراین در نظر گرفتن گزینه های دیگر برای رسیدن به مذاکره موفق ضروری است.

در مذاکره موفق افراد دیدی همه جانبه دارند. به این معنا که تک بعدی برخورد نمی کنند. در حین مذاکره اگر پیشنهاد جدیدی دارند که به نفع هر دو طرف است آن را مطرح می کنند. در زمان مذاکره ذهن افراد بهتر است باز باشد. یعنی متناسب با اطلاعاتی که از طرف دیگر دریافت می کنند بسته های پیشنهادی جدیدی را هم بیان کنند. در مذاکرات اجازه دهید فرد مقابل اول نظرش را مطرح کند چرا که با این کار می توانیم بیشتر سوالات حرفه ای بپرسیم و فعالانه گوش دهیم تا اطلاعات بیشتری هم بدست آوریم. علاوه بر این می توانید در حین آن پیشنهاداتی را مطرح کنیم که منافع هر دو طرف را در بر بگیرد. پس بهتر است تا حد امکان شرایط را طوری فراهم کنیم که اولین پیشنهاد را فرد مقابل بدهد.

به منافع پنهانی که پشت خواسته ها هستند توجه کنید. گاهی ممکن است افراد مسائلی را مطرح کنند که اگر عمیق تر به آن توجه شود می توان خواسته های دیگری را که هنوز بیان نشده، هم پیدا کرد. با دانستن این خواسته ها و نیازهای واقعی می توان به شیوه های برخورد کرد که همان تفکر برنده- برنده را به دست آورد. برای رسیدن به یک مذاکره موفق خوب گوش دهید و سوالات مناسب بپرسید. برای این که جریان مذاکرات بهتر پیش برود لازم است سوالات حرفه ای و خردمندانه در جریان مذاکره بپرسیم. سوالات تا حد امکان باز باشد تا بتوان اطلاعات دقیق تری کسب کرد و به این ترتیب پیشنهادات قابل قبولی هم ارائه شود.

خود را جای فرد مقابل بگذارید. همدلی ابزاری است که خودش را در مذاکره موفقیت هم نشان می دهد. چرا که وقتی بتوانید از دریچه چشم فرد دیگری به دنیا نگاه کنید راحت تر می توانید او را درک کنید و به جهان بینی او پی ببرید. وقتی بتوانیم بفهمیم فرد مقابل چه نگرانی هایی دارد یا چه اهدافی را در سر می پروراند، می توانید با او همراه شوید تا به دلیل قانع کننده ای برای توافق یا عقد قرارداد با او برسید. هنگامی که افراد پشت میز مذاکره توصیه می شود که قبل از آن شناخت دقیقی داشته باشند تا بتوانند از سایر فاکتورهای جایگزین به راحتی سود چند برابر ببرند و مذاکره را به سمت نهایی شدن و عقد یک قرارداد پویا سوق دهند. زوپا این امکان را می دهد که بدانید منطقه سبز قرمز و زرد در مذاکره کجاست. زوپا در تفسی، تبیین و ترسیم محدوده چانه زنی و همچنین محیط تفکر احساسی و منطقی طرفین در مذاکره نقش مهمی دارد.

تکنیک های استراتژیک زوپا

در کل زوپا در هر مذاکره ای بسیار مهم و واجب است. برای پیدا کردن زوپا نکاتی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. قبل از مذاکرات آمادگی داشته باشید. مطالعات نشان داده است که هرچقدر افراد آمادگی بهترین قبل از انجام مذاکره داشته باشند اهداف و انتظارات را شفاف تر به فرد مقابل انتقال می دهند و در نتیجه مذاکره موفق تری هم خواهند داشت. این را بدانید وقتی وارد مذاکره می شوید نمی توانید متوجه شوید که زوپا چقدر بزرگ است یا چه مواردی برای توافق وجود دارد اما اگر با آمادگی وارد مذاکره شده باشید زوپا راحت تر شکل می گیرد.

زوپا را می توان ایجاد کرد. وقتی وارد مذاکره می شوید با توافق و تشویق و به کارگیری سایر ترفند ها می توانید زوپا را ایجاد کنید. چراکه این کار احتمال رسیدن به نتایج موفقیت آمیز را راحت ترفراهم می کند. زوپا قابل تغییر است. وقتی وارد مذاکره با فردی می شوید. زوپا می تواند کوچک ، بزرگ یا حتی ناپدید شود. چرا که هر دو طرف ممکن است اولویت ها و اهداف خود را تصحیح و دوباره مورد ارزیابی قرار دهند. این را به خاطر بسپارید که شرایط می تواند گاهی تغییر کند. بنابراین توانایی سازگاری با این تغییرات عامل اساسی برای موفقیت در مذاکره است.

محدودیتهای زوپا را شناسایی کنید. اگر بتوانید محدودیت های زوپا را در جریان مذاکره بدانید، آسان تر می توانید به توافق برسید. طبیعی است که مذاکره کنندگان با نشان دادن سود و زیان و پیشنهاد های خود تمایلی ندارند که مذاکره بدون نتیجه بمانند. لذا با پیش بینی محدودیت های زوپا جذابیت های مذاکره را از دست نمی دهید. شرایط همیشه تحت کنترل شما نیست. جالب است بدانید که شانس هم در مذاکرات نقش مهمی دارد همیشه قبل از مذاکره نمی دانیم که با چه کسی روبرو خواهیم شد آیا او فردی منطقی و صادق است یا کسی است که فقط به منافع و اهداف خودش می اندیشد. توصیه می شود که اصول و ترفندهای مذاکره را بشناسید و همچنین به خاطر داشته باشید که شرایط همیشه آنچه فکرش را می کنید نیست.

عقد قرارداد

دراین مقاله با موضوع زوپا و منطقه توافق آشنا شده اید. این را بدانید در هر معامله یا مذاکره ای، زوپا می تواند وجود داشته باشد البته با این شرط که اصول مذاکره موفق را آموزش دیده باشید. هر گفتگویی موفقی نیازمند تکنیک های خاصی است که توصیه می شود با کار کردن روی آنها کیفیت ارتباطات خود را ارتقا دهید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (275 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (66 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (42 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس