ظریف از پزشکیان حکم گرفت / گمانه زنی‌ها از چینش کابینه دولت چهاردهم

  شنبه، 23 تیر 1403 ID  کد خبر 397087
ظریف از پزشکیان حکم گرفت / گمانه زنی‌ها از چینش کابینه دولت چهاردهم
ساعدنیوز: این روزها شایعات زیادی درباره تعیین وزرا به گوش می‌رسد و فرد مطرح شده مورد بررسی همان جمع قرار می‌گیرد اما تعیین وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به این سادگی نیست و پروسه دقیق و زمان‌بری است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از آرمان ملی، مسعود پزشکیان راهکار جدیدی برای تعیین اعضای دولت دارد که درمناظره‌هایش به آن اشاره کرده است. کمیته‌هایی تعیین شده که به بررسی افراد دارای تخصص در هر پستی‌ می‌پردازند و سپس نتیجه را به رئیس دولت منتخب اعلام می‌کند تا در نهایت یک نفر معرفی شود. حالا پزشکیان حکمی صادر کرده که بر اساس آن، محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم شد. این کمیته‌ها نیز برای هر وزارتخانه یک کارگروه تشکیل خواهند داد تا برای انتخاب افراد پیشنهادی شاخص‌های مبتنی بر تخصص و شایسته‌سالاری را تبیین کنند و براساس این شاخصه‌ها افراد مدنظر را معرفی کنند.

*هنوز نامزدی برای وزارت بررسی نشده است

ظریف هم پس از پذیرش این جایگاه با بیان اینکه «روند تعیین اعضای دولت به تازگی آغاز شده است»، از مردم خواست تا به شایعات و خبرسازی‌ها پیرامون این موضوع توجه نکنند. محمد جواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس ضمن بازنشر مصاحبه خود با یکی از رسانه‌های داخلی، نوشت: «سلام دوستان، لطفاً به شایعات و خبرسازی‌های پیرامون تعیین اعضای دولت توجه نکنید. روند تازه شروع شده است.» ظریف در مصاحبه خود با تاکید بر اینکه شایعه اعمال فشار شخصیت‌هایی چون آقای خاتمی در این روند را شدیداً تکذیب می‌کنم و اصولاً این شایعات با رفتار بزرگمنشانه ایشان سازگاری ندارد، درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: تاکنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی‌ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد)، انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می‌شود. وی افزود: فراخوان ارسال شده است. رؤسای کمیته‌ها فردا با بنده جلسه دارند تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای دکتر پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملاً شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و ان‌شاءا... تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید. رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم همچنین اظهار کرد: از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه تنها باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود، خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم که اصلاً به این خبرسازی‌ها توجه نفرمایند.

*برای تعیین کابینه پیشنهاد بدهید

از سوی دیگر دفتر رئیس‌جمهور منتخب در نامه‌ای از نهادهای مدنی، انجمن‌های علمی، احزاب، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی با گرایش‌های متفاوت درخواست کرد که پیشنهادات خود را برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم ارایه کنند. در این نامه آمده است: مسعود پزشکیان برای انتخاب با صلاحیت‌ترین همکاران در دولت چهاردهم (اعم از وزرا، معاونان و روسای سازمان‌های بزرگ دولت) به مشورت و مشارکت انجمن‌ها و نهادهای علمی و تخصصی، سازمان‌های مردم نهاد و احزاب باور و نیاز دارد. همچنین دفتر رئیس‌جمهور منتخب این نامه را برای رؤسای انجمن‌های علمی، نهادهای مدنی، اتاق بازرگانی، احزاب اصلاح‌طلب، احزاب مطرح جریان اصولگرایی، شخصیت‌های ملی و رقبای انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب ارسال کرده است. متن کامل نامه به این شرح است: چنانچه استحضار دارید مسعود پزشکیان برای انتخاب با صلاحیت‌ترین همکاران در دولت چهاردهم اعم از وزرا، معاونان و رؤسای سازمان‌های بزرگ دولت به مشورت و مشارکت انجمن‌ها و نهادهای علمی و تخصصی سازمان‌های مردم نهاد و احزاب باور و نیاز دارد به همین منظور سازوکار شفافی به شرح زیر تعیین شده است که با مشارکت نمایندگان این نهادها و بر اساس شاخص‌های تعیین شده شایسته‌ترین افراد برای عضویت در دولت پیشنهاد و انتخاب شود. التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی اشتهار به پاکدستی صداقت و شجاعت داشتن نگرش ملی دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی مذهبی و منطقه‌ای همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس‌جمهور باور به ضرورت توسعه عدالت باورمند به ایده صدای بی‌صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان جوانان و اقوام باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی باور به ضرورت همگرایی وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به کار کارشناسانه و شایسته گزینی باورمند به ضرورت همراهی و توامانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی شناخت و حل مسئله دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی خصوصی یا دانشگاهی دارای روحیه و شجاعت نوآوری و پذیرش و پیشبرد آن دارای نگرش و توان راهبری اعتقاد به کار کارشناسی باورمند به حکمرانی مشارکت جویانه و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور. شایان ذکر است در ترکیب کابینه ایجاد وفاق ملی فراگیر شدن شمول دولت، ارتقای کارآمدی ورود چهره‌های نو کاهش میانگین سنی اعضای دولت و حضور زنان و نمایندگانی از جامعه متنوع ایران مورد توجه جدی است. سپاسگزار می‌شویم گزینه‌های پیشنهادی برای عضویت در دولت را به همراه رزومه سرفصل اهداف و رویکردهای مورد نظر در حد یک صفحه تا پایان وقت اداری روز یکشنبه مورخ 1403٫04٫24 ارسال فرمایید تا سازوکار تعیین شده مورد ارزیابی قرار گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (739 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (252 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (199 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (129 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (124 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (112 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (96 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (71 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (61 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (26 نظر) حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر)
تیتر امروز   
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
ویدیو/ تک واژۀ زیارت عاشورا که معنی آن در هاله‌ای از ابهام است/ تفسیر دکتر عباس موزون از کلمهٔ «تَنَقَبَت» چیست؟
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا»/ مکالمات پرکاربرد
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "سگ گله" را که در کمین "روباه مکار" است، در 4 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟