ساعدنیوز
ساعدنیوز

"توافق اشکالی ندارد"؛ از تعمیق روابط ایران و آژانس تا مذاکرات جدید با آمریکا بر سر برجام

  دوشنبه، 22 خرداد 1402 ID  کد خبر 343796
"توافق اشکالی ندارد"؛ از تعمیق روابط ایران و آژانس تا مذاکرات جدید با آمریکا بر سر برجام
ساعدنیوز: حسن بهشتی پور در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ما در واکنش به سخنرانی مهم رهبری در جمع دانشمندان هسته ای کشور گفت: تأکید رهبری بر حرمت ساختن بمب اتم و ادامه همکاری ها با آژانس اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما و در تشریح ماهیت جمله کلیدی "توافق اشکال ندارد" در سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست اندرکاران صنعت هسته ای کشور گفت: به نظرم ایشان از "توافق" دو منظور دارند. یکی توافق با آژانس است. که ایشان تأکید بر ادامه همکاری با آژانس در چارچوب پادمان کردند. وقتی صحبت از همکاری با آژانس در روزهای اخیر مطرح شد، برخی در کشور از امتیاز دادن ایران به آژانس، نصب دوربین های جدید انتقاد کردند و جنجال به راه انداختند. من خوشحالم که رهبری از ادامه همکاری با آژانس صحبت کردند و این خدمت بزرگی به کشور است. واقعیت این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها نهاد بین المللی ناظر به فعالیت های هسته ای کشورهای دنیا است. این که آقای گروسی در مقام مدیر کل آژانس خارج از چارچوب مسائل فنی، و حقوقی خارج می شود و اظهار نظرهای سیاسی درباره برنامه هسته ای ایران می کند، این نقد به شخص آقای گروسی وارد است و به هیچ وجه به اعتبار و اهمیت آژانس در زمینه نظارت بر فعالیت های هسته ای کشورها لطمه ای وارد نمی کند.

دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل

بهشتی پور با اشاره به رسالت آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورها افزود: رهبری بر ادامه همکاری با آژانس تاکید کردند و یک شرط مهم برای این همکاری گذاشتند. همکاری با آژانس باید در چارچوب پادمان صورت بگیرد. پادمان همان ترتیبات اجرایی ان پی تی است. آژانس برای اجرای ان پی تی با هر کشوری که پیمان ان پی تی را پذیرفته است توافقاتی را به صورت جداگانه برای نظارت بر برنامه های هسته ای آن کشور امضاء می کند. که در بسیاری موارد، محتوای این توافقات هم تفاوتی ندارد. ایران در سال 1352 در زمان رژیم سابق، این سند را امضاء کرده است و بعد از انقلاب نیز، کشور به تعهدات خود پایبند مانده و امروز هم رهبری مجوز ادامه همکاری ها با آژانس در چارچوب پادمان هسته ای را دادند.

این استاد روابط بین الملل در ادامه گفت: به نظرم حرف رهبری مبنی بر این که "توافق اشکال ندارد" وجه دومی هم دارد و آن صدور مجوز برای ادامه مذاکرات با طرف غربی بر سر احیای برجام است. حالا دولت فعلی دوست ندارد اسم مذاکرات برجامی را روی این مذاکرات بگذارد و از مذاکرات برای رفع تحریم سخن می گوید، اشکالی ندارد ولی به هر صورت هدف رسیدن به یک توافق با طرف آمریکایی و غرب درباره برجام است. البته رهبری یک شرط هم برای این مذاکرات گذاشتند و آن حفظ زیرساخت های هسته ای کشور است. ما باید ببینیم منظور ایشان از زیرساخت های هسته ای چیست؟ این موضوع باید برای افکار عمومی تشریح شود.

این تحلیلگر مسائل برجام در تشریح مقصود رهبری از زیرساخت های هسته ای کشور گفت: منظور رهبری از حفظ زیرساخت های هسته ای کشور این است که مثلاً تعداد سانتریفیوژهایی که امروز در کشور وجود دارد، باید حفظ شود هرچند ممکن است طبق توافق با طرف غربی، این سانتریفیوژها خاموش شود یا غیرفعال باشد به هر صورت باید از این سانتریفیوژها حفاظت شود. ذخایر اورانیوم موجود در کشور باید حفظ شود. طبق گزارش آژانس در ایران حدود 104 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 60 درصد وجود دارد، 400 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد و 3 هزار کیلوگرم اورانیوم 5 درصد وجود دارد. این ذخایر باید حفظ شود، یا به صورت کیک زرد یا به صورت تبادل یا هر شکل دیگری که ممکن است. علاوه بر این ها، زیرساخت هایی مثل سایت فردو، نطنز، یو سی اف اصفهان، کارخانه تولید آب سنگین اراک، راکتور هسته ای اراک اینها نیز باید به هر شکلی حفظ شود. البته ممکن است طبق توافق، محدودیت هایی را برای فعالیت این سایت ها لحاظ شود که بستگی به کم و کیف توافق طرفین دارد. اصل صحبت رهبری، تأکید بر حفظ تمام این زیرساخت ها است.

بهشتی پور در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره واکنش غربی ها به سخنان مهم رهبری گفت: رهبری فرمودند که ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم. این منطق بسیار مهمی است که بارها ایشان به این موضوع تأکید کردند و طرح دوباره این مسأله از سوی ایشان در این مقطع اهمیت حیاتی دارد. متأسفانه در داخل کشور هستند کسانی که درباره خروج از ان پی تی یا ساخت بمب اتم صحبت می کنند ولیکن رهبری به روشنی اعلام کردند که ما به دنبال بمب هسته ای به عنوان یک سلاح کشتار جمعی نیستیم. چون که اسلام هیچ مجوزی برای تولید سلاح کشتار دسته جمعی نداده است. البته بحث بازدارندگی سلاح هسته ای هم مطرح است که این یک بحث دانشگاهی است. برخی مخالف این ایده هستند و معتقدند سلاح هسته ای برای ایران بازدارندگی نمی آورد برخی هم مدافع این ایده اند. هستند کسانی هم که معتقدند که همین که در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار بگیریم این خودش بازدارندگی به همراه دارد چرا که هر موقع اراده کنیم می توانیم این سلاح را بسازیم.

بهشتی پور تصریح کرد: فتوای رهبری می گوید که ساخت بمب اتم مجاز نیست. این برای غربی ها بسیار مهم است. البته رهبری در سخنانشان علاوه بر تأکید دوباره بر حرمت ساخت سلاح هسته ای از لحاظ فقهی مسأله ای را هم برای افکار عمومی در خصوص مناقشه هسته ای ایران و غرب توضیح دادند. گفتند که حتی دستگاه های اطلاعاتی خود غربی ها و آمریکایی ها یک بار در سال 2003، یک بار در سال 2007 و. یک بار هم همین اواخر تأکید کردند که ایران از سال 2003 به این سو هیچ تلاشی برای ساخت سلاح هسته ای نداشته است. خود غربی ها تأئید می کنند که حداقل از 2003 به این سو هیچ نوع فعالیت غیر صلح آمیز در کار نبوده است. ولی به تعبیر رهبری، علیرغم این گزارش های خودشان ، رسانه های غربی با طرح ادعاهایی در تلاش هستند تا بر ایران فشار بیاورند. تحلیل رهبری این است که آمریکایی ها و غربی ها در واقع مخالف برنامه هسته ای ایران نیستند ، بلکه مخالف تولید و گسترش علم در ایران هستند. ایشان بر این عقیده هستند که توسعه صنعت هسته ای در کشور به توسعه علوم و رشته های دانشگاهی کمک کرده است. برای تبیین این صحبت باید گفت دانش هسته ای یک دانش چند وجهی است یعنی شما برای پیشرفت در فناوری هسته ای در سایر علوم ضروری برای کشور مانند شیمی، شیمی فیزیک، الکترونیک، و دهها رشته دیگر نیز پیشرفت خواهید داشت. چنانچه درسه دهه گذشته ایران در تمام این عرصه های علمی رشد و در مواردی جهش قابل توجه ای داشته است. برای نمونه سانتریفیوژی که در دقیقه 60 هزار دور می چرخد باید با کامپیوتر هدایت شود و طبیعتاً این موضوع بر اساس پیشرفت علم در کشور علوم الکترونیکی و علوم مرتبط رایانه میسر است. رهبری معتقدند که سازمان انرژی اتمی این مسائل را باید برای افکار عمومی روشن کند بطوریکه مردم متوجه بشوند انرژی هسته ای تنها به تولید برق محدود نیست و چگونه به توسعه علم و اقتصاد کشور کمک می کند.

بهشتی پور در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر روند گفتگوهای ایران و آمریکا بر سر احیای برجام گفت: این مسأله ای که درباره تأثیر منفی انتخابات آمریکا بر روند مذاکرات و ترس بایدن از شکست در انتخابات بعد از توافق با ایران به نظرم وجهی ندارد. افکار عمومی آمریکا اساساً توجهی به ایران و مسائل مختلف مرتبط با ایران ندارد. رأی دهندگان آمریکایی نگران نرخ تورم، رشد اقتصادی و اقتصاد ایالت های مختاف آمریکا هستند تا مسائل هسته ای ایران. البته سیاست خارجی دولت آمریکا آن زمانی برای رأی دهندگان مهم می شود که مثلاً یک جنگی رخ دهد و اقتصاد آمریکا و طبیعتاً زندگی آمریکایی ها با مشکل مواجه شود. انتخابات آمریکا از آبان ماه امسال شروع می شود و تا آبان ماه سال بعد ادامه دارد. 17 ماه تا انتخابات آمریکا زمان وجود دارد. از نوامبر 2023 تا نوامبر 2024. دست بایدن باز خواهد بود و اگر بخواهد می تواند با ایران به توافق برسد.

این تحلیلگر مسائل خارجی افزود: البته صهیونیست ها و لابی های صهیونیستی که در رسانه ها و بانک های آمریکایی نفوذ دارند، تلاش خواهند کرد تا فضاسازی کنند چون اسرائیل و صهیونیسم با هر نوع توافقی میان ایران و آمریکا مخالف است مگر این که پیشتر توافقی با اسرائیل صورت گرفته باشد. به نظرم آمریکایی ها بیشتر معطل گرفتن امتیازات بیشتر از ایران هستند یعنی تلاش می کنند تا با تعلل که در روند مذاکرات صورت می گیرد، ایران را راضی به برجام پلاس کنند. این که آیا در قبال امتیازاتی که می خواهند بگیرند چه امتیازاتی به ایران خواهند داد یا نه، بسیار مهم است . این که موضع ایران در قبال درخواست های آمریکا چیست؟ اینها همگی بستگی به آن مذاکرات مخفیانه ای هست که می گویند در جریان است. البته رسانه ها گمانه زنی هایی را درباره مذاکرات میان ایران و آمریکا می کنند و البته تکذیب هایی هم وجود دارد. ما نه به آن تأئیدها می توانیم اعتنا کنیم نه به این تکذیب ها. به نظرم آثار و نتایج این مذاکرات می تواند مبنای خوبی برای قضاوت درباره کم و کیف تحولات در مذاکرات ایران و آمریکا در آینده باشد. همچنانکه بطور قطع نمی دانم اساساً مذاکراتی در جریان است ، یا نه صرفاً یک نوع فضاسازی برای مدیریت هیجانات بازار در کشور است؟

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (83 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (73 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (27 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گشت و گذار در قصری که صاحبش فقط یکسال در آن بود +عکس/ ماجرای قایق اژدها در بنای قاجاری آیا رابطه جنسی زنان را زیباتر می کند؟ تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد... خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لوستر پروانه ای برای خانه های ویلایی تاریخ ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس کشف تاریخی تابوت آخناتون با چشم طلا متعلق به مصر باستان+عکس چهره برافروخته مادر زهره فکور صبور سر میز عزای دخترش در یک تالار مجلل/ حیف این زیبایی که رفت زیر خاک+عکس اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از پشت صحنه سریال در حاشیه/خودشون ترکیدن از خنده😂 رونمایی حمید هیراد از برادرزاده زیبا و نازش/ چه متن خاص و عاشقانه‌ای هم برای تولد عسل خانم نوشته+عکس نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند صحبت های خنده دار آقای قرائتی: چند وقت پیش یه نفر اومد بیت رهبری گفت من امام زمانم به سید علی بگو بیاد +ویدئو😂👌 لحظه ورود علی دایی به هتل در قرعه کشی جام جهانی 2018 و صحبت های شنیده نشده از شهریار/ پیش بینی بلد نیستم بکنم!! +فیلم شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ عکاسی خلاقانه ستاره سادات قطبی با ژست خاص و جالب/ اولین روز شناسنامه دار شدن شازده پسرش این مدلی ثبت شد+عکس ظاهر جذاب و زیبای وحید رهبانی، محمد سریال گاندو بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس اقدام باورنکردنی و خنده دار پیرمرد باحال در دوچرخه سواری با دوچرخه ایی مینیمال و اسباب بازی+ویدیو/ چرا من منتظر بودم هر آن بشکنه؟🤣 صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو گریه های تلخ مادر یسنا برای دختر گمشده اش+ویدئو/خدایا به دل مادرش رحم کن... 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی سورپرایز جشن تولد حمید گودرزی توسط همسر اول و خواهرش در محل کار با کیک متفاوت + عکس تیدا و سگ‌های زنده یاب در جست‌وجوی یسنا، کودک مفقود شده در کلاله +ویدئو به مناسبت روز معلم یادی بکنیم از شوخ طبعی معلم دیکته سردار آزمون در رم / داستان بامزه غلط املایی سردار رو شنیدین؟ (فیلم) مصاحبه تاریخی و فوق العاده خنده دار دانش آموزان!/صداقت و عشق و علاقه به مدرسه موج میزنه! (عکس) ایده وخلاقت متفاوت و جالب دانش آموزان در روز معلم رونمایی از ستاره 2 متر و 8 سانتی فوتبال جهان/ قدبلندترین دروازه‌بان اروپا رو بشناسید+عکس دوقلوهای خوشگل و بانمک فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر بهش میاد مامان بودن😍+عکس آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست عکسی بامزه از علی دایی در دوران دبستان/ قشنگ مشخصه ایشون شاگرد محبوب معلمشون بودن (عکس) خنده‌دارترین لحظات سلطان کمدی حیوانات فوک‌ها و فیل‌های دریایی!/چه ژستی گرفتن انگار عکس یادگاری میگیرن! ذوق زدگی محمدرضا اخباری، بازیکن تیم فوتبال تراکتور، در اولین روز بدنیا آمدن دختر نازش در بیمارستان/ اتاق رو چه خوشگل دیزاین کردن زیبایی منحصربفرد لباس عروس،تاج و توری بازیگر مشهور هالیوود که ملکه ی موناکو شد/ مدرن ترین عروسی که دنیا به خودش دیده! پسر بزرگ و رشید دانیال حکیمی، محسن سریال فاصله ها +عکس/ باورتون میشه همچین پسر بزرگی داشته باشه؟ نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران سپهر حیدری ستاره سابق فوتبال و آرام خانوم/چه خوش رنگ و باکلاسه +عکس جشن تولد خلوت و شیک نفیسه روشن، آمنه سریال گیلدخت با دوستای صمیمیش در کافه/ رفقاش سنگ تموم گذاشتن+عکس عکس خاص سردار آزمون، فوتبالیت تیم ملی ایران، در کنار معلم اول ابتدایی شون/ بچه درسخونمون تو عکسم کتاب دستشه (عکس) تلاشهای مصرانه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش که باعث شد به شهرت جهانی دست یابد (فیلم) سکانسی فوق العاده خنده دار از فیلم ورود خروج ممنوع/تو زندان آهنگ خوندن ، بیا بیا قرش بده قسطی...😂 تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 (عکس) خلاقیت باورنکردنی و عجیب در گریم این عروس و داماد به سبک شرک و فیونا!
تیتر امروز   
تجاوز به نیکا شاکرمی سوژه داغ رسانه های معاند/ BBC فارسی آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد... اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 گنج های خیالی رویای جویندگان زیر خاکی در نصف جهان پرواز جالب علیرضا جهانبخش، ستاره تیم ملی با جت‌ اختصاصی و لوکس به‌ انگلیس+عکس باز شدن پای خورزو خان شب های برره مدیری به کنفرانس خبری جنجالی حمید مطهری در تبریز تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای تعطیلات آخر هفته رهبر معظم انقلاب آخر نیمکت می نشستند و آقای مطهری پای تخته صحبت می کردند /دیدگاه شهید مطهری درباره رهبری چه بود؟ انجام بزرگترین استخدام تاریخ ایران +جزئیات
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...