دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی مناطق دیدنی‌ و جذاب در اطراف مراغه 

پنجشنبه، 23 شهریور 1402
مراغه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. این شهر در 135 کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌ است. شهر مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت نجوم ایران شهرت دارد از جمله شهرهای تاریخی ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با مناطق زیبای گردشگری در اطراف شهر مراغه با ما همراه باشید.

آبشار گور داغ یا کوره چکان

آبشار گور داغ مراغه که با نام آبشار کوره چکان مراغه نیز شناخته می‌شود، از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی مراغه است. این آبشار در فاصله پنج کیلومتری جنوب‌شرقی مراغه و در نزدیکی روستای چکان، در استان آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است و 9 متر ارتفاع دارد. آبشار دوقلو گور داغ از ارتفاعات سهند به درون یک دره سرازیر می‌شود و چشم‌اندازی زیبا را خلق می‌کند. آبشار کوره چکان در اسـتـان آذربایجان شرقی و در روستای چکان از توابع شهرستان مراغه واقع اسـت. روستای چکان در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنه جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه سهند استقرار یافته است. وجود درختان بلند قامت گردو، بادام، فندق و باغ‌‌های میوه و طبیعت بکر با چشمه‌‌ساران و آبشارهای زیبا، این روستا را به یکی از دیدنی‌‌ترین روستاهای آذربایجان‌شرقی تبدیل کرده است. یکی از بلندترین کوه‌‌های ایران و مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش آذربایجان رشته کوه سهند است. ارتفاعات قلل سهند از 3200 متر بیشتر است و روستای چکان که در دامنه سهند قرار دارد محل مناسبی برای صعود به این قله‌‌ها است.

چشمه شورسو چایباغی

چای‌‌باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در جنوب مراغه و در دهستان قره‌ناز بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌ است. در حال حاضر تعداد خانوار این روستا بالغ بر 100 خانوار و جمعیت آن بالای 5020 نفر می ‌باشد. شغل اصلی اهالی آن باغداری است. فاصله آن تا شهر 7 کیلومتر می باشد. این روستا با قرار گرفتن آب معدنی شور سو در آن جزو روستاهای توریستی محسوب می‌شود. آب این چشمه معدنی، به طور معجره آسایی، برای درمان بیشتر بیماری‌های پوستی از جمله حساسیت‌‌های مخملی و... بیماری‌های رماتیسم، زانو درد موثر است. چشمه شورسو چایباغی از مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی مراغه است و در حدود هشت کیلومتری جنوب شهر و در نزدیکی دهکده چایباغی واقع شده‌ است. در این ناحیه دره‌ای شرقی غربی وجود دارد که رودخانه‌ای در آن جاری است. شورسو در قسمت شمالی و کمی بالاتر از این رودخانه قرار دارد. از قسمت شمالی حوضچه، آب به همراه گاز خارج می‌شود و بخش اضافی آب، از طریق مجرایی در غرب حوضچه، به رودخانه می‌ریزد.

چشمه قره پالچیق

این چشمه در 4 کیلومتری جنوب مراغه و در 800 متری شرق روستای ورجوی از شکاف سنگ‌های آهکی خارج می‌گردد. آب این چشمه از داخل یک حوضچه طبیعی دایره‌ای شکل به شعاع 2 متری و عمق 90 سانتی‌متر خارج می‌‌شود. زیاد بودن مقدار سیلیس و گاز CO2 نشانگر عمیق بودن منشاء آب این چشمه است. آب این چشمه در ردیف آب‌های کربنات کلسیم سرد، با دمای 15 درجه سانتی‌‌گراد می‌باشد. آب معدنی قره پالچیق در دامنه کوه سنجان قرار گرفته‌ است این چشمه در فصل تابستان جهت استحمام مورد استفاده اهالی آبادی‌های اطراف و شهر مراغه قرار می‌گیرد به گفته مردم بومی منطقه، آب‌های این دو چشمه نیز دارای خواص طبی می‌باشند.

غار هامپوئیل یا غار کبوتر

غار کبوتر یکی از غارهای استان آذربایجان شرقی است که در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر مراغه و در نزدیکی روستای تازه کند سفلی واقع شده‌است. در ابتدای ورودی غار میدان بزرگی وجود دارد که سقف آن لانهٔ کبوتران است. پس از تونل کم‌ارتفاعی که در سمت راست قرار دارد، میدان نسبتاً بزرگ دیگری نیز وجود دارد. در این میدان چهار حلقه چاه به عمق تقریبی 10 تا 12 متر وجود دارد که همهٔ آن‌ها به یک میدان بزرگ در اعماق زمین منتهی می‌شوند. در این میدان صخره‌های بزرگی دیده می‌شود که تا خردادماه به‌دلیل ریزش آب‌های زیرزمینی سطح آن‌ها لغزنده بوده و عبور از آن‌ها احتیاط زیادی را می‌طلبد. سپس این میدان بزرگ به اتاق‌های بزرگ و در نهایت به تونل‌های باریکی ختم می‌شود. در سقف اتاق‌ها صدها خفاش به‌ حال آویزان دیده می‌شوند که با هماهنگی خاصی به‌طور موزون در نوسانند. رسوبات آهکی متعددی طی میلون‌ها سال تشکیل یافته و مناظر زیبایی به‌وجود آورده‌اند. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته به انتهای این غارها دسترسی پیدا کند.

چشمه ایسی بلاغ

ایستی بلاغ این چشمه به‌طوری‌که از اسمش پیداست دارای آب گرم و خواص درمانی و املاح معدنی می‌باشد این چشمه در4 کیلومتری شرق مراغه و 400 متری غرب روستای تازکند سفلی قرار گرفته‌ است این چشمه در اطراف خود انشعاباتی دارد که هر کدامشان مستقل می‌باشد باز شرح این چشمه در زیبایی‌های روستای تازه کند سفلی آورده شده‌ است درمان بیشتر بیماری‌های پوستی از جمله حساسیت‌های مخملی و… بیماری‌های رماتیسم، زانو درد، همچنین آرام بخش بسیاری ار بیماری‌های روانی و افسردگی محسوب می‌شود.

چشمه ساری سو

چشمه ساری سو در چهار کیلومتری مراغه و سه کیلومتری شمال غربی آبادی ورجوی، در مسیر راه آبادی خانقاه قرار دارد و از جاهای دیدنی مراغه در استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید. شهر مراغه که در شرق دریاچه ارومیه واقع شده است، با قرارگیری روی دامنه جنوبی کوه سهند، چشمه‌های متعددی را در خود جای می‌دهد که اغلب خاصیت درمانی درمانی دارند. چشمه ساری سو یکی از این چشمه‌ها است که زیبایی آن هر ببینده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. مسیر راه‌آهن مراغه به ارومیه نیز از 50 متری این چشمه عبور می‌کند. چشمه ساری سو یا آب زرد از جاهای دیدنی مراغه چشمه‌ای با خاصیت درمانی است و همه ساله مردم زیادی به‌ دلیل خاصیتی که گوگرد این چشمه دارد به آن مراجعه می‌کنند.

رودخانه صوفی چای

رودخانه صوفی چای که با نام رودخانه گپی‌ چای نیز شناخته می‌شود، با 70 کیلومتر طول از دامنه‌های غربی کوه سهند سرچشمه می‌گیرد. با عبور از غرب شهر، این رود به یکی از دیدنی‌های مراغه تبدیل شده است. پس از مراغه، صوفی چای از جنوب شهر بناب می‌گذرد و 12 هکتار از باغ‌ها و زمین‌های زراعی را در مسیر خود آبیاری می‌کند و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سد علویان روی این رود ساخته شده است و در فاصله سه کیلومتری از مراغه قرار دارد. این رودخانه از کوه سهند و آب شدن برف سنگین کوهستان سرچشمه می‌گیرد. تقریبا طولی به اندازه هفتاد کیلومتر دارد. در مسیر حرکت خود آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف شهرستان‌های مراغه و بناب را فراهم می‌کند. پس از رسیدن به قوشاچای و ادغام با آب‌های سیمینه رود و زرینه رود در نهایت به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود.

گویجه قلعه از جاهای دیدنی

گویجه قلعه یک شاهکار 3 هزارساله سنگی از جاهای دیدنی مراغه است. این قلعه کار دست گذشتگان است و حجاری‌های کم‌نظیر آن تماما توسط کسانی که زمانی اینجا زندگی می‌کردند، انجام می‌شد. این قلعه حالا در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و مردم زیادی هم به این منطقه می‌آیند تا تونل‌ها و دالان‌های قلعه را ببینند و هنر دست گذشتگان را حسابی ببینند. این قلعه از شاهکارهای کهن و گوشه‌ای از تاریخ دفاعی و نظامی استوار ایران زمین بر بلندای آسمان در این منطقه است. گویجه قلعه از نمونه‌های معماری صخره‌ای ایران متعلق به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بوده که نام آن در زبان فارسی به معنای قلعه سبز است و علت نام گذاری آن برگرفته از سنگ‌های طبیعی سبز مایل به آبی رنگ واقع در ضلع شمالی قلعه است.

منطقه حفاظت شده‌‌ سهند

یکی از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت‌شده در ایران، منطقه سهند از جاهای دیدنی مراغه است. این منطقه در سال 1390 به‌صورت حفاظت‌شده و شکار ممنوع درآمد و محل زندگی حیوانات وحشی، پرندگان و جوندگان جذاب است. این منطقه در ارتفاعات سهند است و در محدوده شهرهای مراغه، بناب، عجب شیر، تبریز و اسکو قرار دارد. منابع اصلی تامین آب منطقه سهند هفت رودخانه با جریان نسبتا دائمی شامل قلعه‌چای، چوان‌چای، لیقوان، زینجناب، کندوان، عنصرآباد‌چای، گنبرچای و ملاحیدرچای می‌باشد. در منطقه حفاظت شده سهند 156 گونه گیاهی شناسایی شده که 26 گونه آن بومی می‌باشند. گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده سهند اعم از پستانداران شامل قوچ و میش ارمنی، سیاه گوش، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، راسو، گرگ و روباه، چندین گونه خفاش و انواع مختلفی از جوندگان نیز در منطقه وجود دارد. بر اساس سرشماری سالانه جمعیت قوچ و میش بیش از 500 راس برآورد گردیده است.

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه نیایشگاه زیرزمینی و محل پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی بوده که در جنوب روستای ورجوی مراغه به‌صورت زیرزمینی و صخره‌ای بنا شده‌ است. این معبد که جزو جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در تاریخ 19 دی 1356 هجری شمسی به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و باید آن را در ردیف یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و معابد بشر پیش از تاریخ قرار داد. معبد مهر مراغه با قدمتی بیش از سه هزار سال، میراثی ارزشمند از پیشینه تاریخ و تمدن کهن خطه آذربایجان است و جزو چهار معبد باقی‌مانده از دوره اشکانی به حساب می‌آید که به‌صورت بنایی صخره‌ای در دل زمین کنده شده است. این اثر باستانی در زمان اشکانیان محل عبادت مهرپرستان و پس از ظهور اسلام محل برگزاری آیین‌های مذهبی بود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی