10 نکته مهم در مورد ایمپلنت دندان

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
10 نکته مهم در مورد ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی شامل فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان مصنوعی تشکیل شده است. فیکسچر همان پایه ایمپلنت است که داخل استخوان فک قرار می گیرد. اباتمنت نیز مانند یک پیچ عمل می‌کند و تاج دندان مصنوعی را به ایمپلنت دندان متصل میکند.

ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی شامل فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان مصنوعی تشکیل شده است. فیکسچر همان پایه ایمپلنت است که داخل استخوان فک قرار می گیرد. اباتمنت نیز مانند یک پیچ عمل می کند و تاج دندان مصنوعی را به ایمپلنت دندان متصل میکند. تاج دندان همرنگ با سایر دندان های طبیعی در لابراتوار معمولاً از جنس سرامیک ساخته شده و در مرحله نهایی پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک روی آن سوار می شود.

نتایج مطالعات و آمار ها نشان می دهد که تنها در ۲ درصد از بیماران ایمپلنت دندان شکست می خورد. فاکتورهای زیادی در فرایند ایمپلنت دندان و موفقیت یا شکست آن موثر هستند. در صورتی که دستورالعمل پزشک بعد از کاشت دندان را به درستی رعایت کنید؛ شانس ایمپلنت ناموفق را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. وجود بیماری های لثه از شایع ترین دلایل شکست ایمپلنت دندان در اثر گسترش عفونت باکتریایی اطراف ایمپلنت یا آبسه لثه بعد از ایمپلنت است. در صورتی که تحت شیمی درمانی باشید نیز احتمال شکست ایمپلنت دندان وجود . افراد سیگاری نیز به علت کاهش روند ترمیم و بهبودی در بدنشان معمولاً با ایمپلنت ناموفق روبه رو می شوند. برای جلوگیری از گسترش عفونت بهتر است بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.بهبودی کامل ایمپلنت دندان حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می برد در این مدت وجود درد یا تورم به علت عمل جراحی طبیعی به نظر می رسد

10 نکته مهم قبل از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (Dental implant) در طی دهه ی گذشته، پیشرفت زیادی داشته و امروزه کاشت دندان بسیار ساده تر و سریع تر شده است. اما قبل از ایمپلنت کردن دندان چند نکته وجود دارد که خوب است بدانید.

1. انتخاب دندانپزشک

اگر از دندانپزشکی قبلاً خدمات گرفته اید و از نحوه خدمات رسانی رضایت دارید، می توانید ایمپلنت دندان را نیز پیش همان دندانپزشک انجام دهید. اما اگر برای کاشت دندان بدنبال دندانپزشک هستید، باید با حوصله و بدون عجله به چند دندانپزشک مراجعه کنید تا قبل از انجام ایمپلنت از سوالات خودتان را بپرسید.

خوب است که نمونه کارهای ایمپلنت دندانپزشک را ببینید و در مورد نحوه انجام ایمپلنت، قیمت، مراقبت های بعد از ایمپلنت، خدمات بعد از کاشت دندان سوال بپرسد. دندانپزشک باید با حوصله به سوال های شما پاسخ دهد و احساس کنید که برایتان زمان می گذارد.

2. اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت هیچ وقت جای دندان اصلی را نمی گیرد! و نباید احساس کنید که با هر قیمتی که ایمپلنت کنید، دیگر راحت شده اید. جنس ایمپلنت دندان هرچقدر بهتر باشد، قیمت بیشتری هم دارد. اگر برایتان قیمت ایمپلنت دندان بسیار مهم است، از چند دندانپزشک مختلف جنس و قیمت هر واحد ایمپلنت را بپرسید.

3. دانستن مدت زمان ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام ایمپلنت دندان نسبتا کم است و اکثر افراد می توانند در طی یک روز دندان های خود را ایمپلنت کنند. این مدت زمان کم به این دلیل است که فقط کمی زنجیر به دندان های شما اضافه می شود و هیچکدام از دندان های شما جابجا نمی شوند.

هنگامی که ایمپلنت دندان انجام می شود، شما بصورت طبیعی شروع به پوشاندن ایمپلنت با فسفات کلسیم می کند و این ماده ی سازنده ی استخوان ها و دندان های شماست. و در مدت زمان حدود چهار ماه به اندازه ی کافی به فک شما چسبانده می شود. سرعت این فرآیند می تواند با توجه به سرعت رشد استخوان های شما افزایش پیدا کند.
معمولا بعد از قرار دادن پیچ ایمپلنت با توجه به شرایط بین 2 تا 4 ماه (و در برخی شرایط تا 6 ماه) باید صبر کرد تا استخوان اطراف ایمپلنت کاملا شکل بگیرد. با این حال در برخی شرایط امکان دارد که در صورت مناسب بودن استخوان فک "به خصوص در مورد دندان های قدامی که در ناحیه زیبایی هستند" همزمان با قرار دادن ایمپلنت بتوان روکش موقت یا دائم را روی آن قرار داد.

4. ایمپلنت به استخوان فک آسیب نمی زند

ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستند که در محیط بدن کاملا خنثی است و در شرایط طبیعی نه تنها هیچ واکنش مضری برای بدن انسان ایجاد نمی کند بلکه با تغییرات سطحی ایجاد شده روی آنها، به شدت تمایل دارند جذب استخوان فک شوند. همچنین ایمپلنت مانع ادامه تحلیل استخوان فک می شود. قرار دادن ایمپلنت ها مگر در شرایط بسیار نادر باعث هیچ واکنشی در استخوان نمی شود.

5. مراحل کاشت ایمپلنت درد و ناراحتی ایجاد نمی کند

قرار دادن ایمپلنت در علم دندان پزشکی جراحی محسوب می شود که باید در محیطی استریل انجام شود. در مقایسه با سایر جراحی های محیط دهان، میزان درد و ناراحتی جراحی ایمپلنت بسیار کمتر است و با رعایت دستورات دندان پزشک اغلب بدون ناراحتی تمام می شود (1).

6. بعضی از بیماران نباید ایمپلنت دندان بگذارند

ایمپلنت موارد عدم تجویز محدودی دارد، بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، بیماران تحت رادیوتراپی به خصوص در ناحیه فک و صورت و بیمارانی که طولانی مدت تحت درمان بیس فسفونات بوده اند، نباید ایمپلنت بگذارند. تجویز کردن یا نکردن ایمپلنت به تشخیص دندان پزشک بستگی دارد.

7. ایمپلنت در چند مرحله انجام می شود!

درمان ایمپلنت را می توان به چهار مرحله برنامه ریزی درمان، جای گذاری ایمپلنت، جای گذاری روکش و نگهداری و مراقبت های بهداشتی، تقسیم کرد.

8. قبل از انجام ایمپلنت درباره تاریخچه پزشکی خود، با دندانپزشک صحبت کنید

توجه داشته باشید که برخی مشکلات پزشکی کنترل نشده ممکن است شانس درمانی ایمپلنت های دندانی را کاهش دهند. بنابراین قبل از شروع درمان باید تاریخچه پزشکی خود را با جراح خود به طور کامل در میان بگذارید. نتیجه درمان، رابطه مستقیم با وضعیت فیزیکی هر متقاضی دارد و ممکن است نتیجه متفاوتی برای دو شخص متقاضی داشته باشد. تنها دندانپزشک متخصص می تواند بهترین برنامه درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

9. قبل و بعد از ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت الزامی است!

مهمترین نقش افراد در صورت انجام ایمپلنت، رعایت بهداشت است که در نتیجه کار بسیار موثر است. بهداشت دهان و دندان در دوره کار گذاری ایمپلنت بسیارمهم می باشد. مراقبت صحیح و توصیه های دندانپزشک بعد از درمان دررابطه با نحوه استفاده از مسواک و نخ دندان در ناحیه ایمپلنت می توانند رضایت افراد را به صورت مادام العمر فراهم نماید.

10. حتماً قبل از تصمیم نهایی، با دندانپزشک خود مشورت کنید

در صورت نیازبه انجام ایمپلنت دندانی حتما از دندانپزشک خود بخواهید که مزایا و اثرات آن را بطور کامل برایتان توضیح دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که ایمپلنت، درمانی راه حل مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است یا خیر.

کاشت ایمپلنت دندان برای افراد زیر توصیه نمی شود:

ο افراد سیگاری

ο افرادی که به بیماری های خود ایمنی مبتلا هستند یا از داروهایی استفاده می کنند که این شرایط را به همراه دارند.

ο افرادی که از پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن استفاده کرده اند.

ο کسانی که دیابت کنترل نشده دارند.

نحوه کاشت دندان

قالبگیری از ایمپلنت جزء موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت می باشدمراحل ایمپلنت دندان مانند هر درمان جراحی دیگر با ایجاد بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر آغاز شده در نتیجه بیمار در حین جراحی هیچگونه درد ایمپلنت دندان را حس نخواهد کرد. سپس با توجه به طرح درمان انتخابی و ضمانت استخوان، ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و برای اینکه ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت 12 تا 24 هفته زمان لازم دارد.پس از طی دوره پیوند استخوان (اسئواینتگریشن) ایمپلنت های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی، بر روی ایمپلنت پروتز موقت طراحی می شود تا عمل تکلم و جویدن به طور موقت انجام گردد.قالبگیری از ایمپلنت جزء موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت می باشد و بیمار می بایست کلیه دستورات دندانپزشک معالج را با دقت اجرا نماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (296 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!