13 خاصیت روغن درخت چای و مضرات آن

  سه شنبه، 01 مرداد 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
13 خاصیت روغن درخت چای و مضرات آن
روغن درخت چای نوعی روغن معطر است. این روغن چندین کاربرد دارد که یکی از آنها کمک به سلامتی پوست، مو و ناخن‌هاست. این روغن کاملا سالم و ارزان نیز هست. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید و مضرات روغن درخت چای آشنا شویم.

روغن درخت چای یا تی تری با نام علمی Melalecuca از برگ ها و شاخه های درخت چای با روش تقطیر بخار به دست می آید. این روش استفاده از روغن درخت چای ریشه در طب سنتی بومیان استرالیا دارد که امروزه تقریبا در تمام دنیا و صنعت تولید محصولات زیبایی و سلامت پوست و مو بسیار شناخته شده است. ترکیبات قوی این روغن آن را به یک درمان گر طبیعی خانگی و بدون ضرر تبدیل کرده است. روغن درخت چای از جمله روغن های ضروری (essential) است که در طول سال های گذشته بسیار محبوب شده است. بوی روغن درخت چای شبیه کافور تازه و رنگ آن زرد کم رنگ است. روغن درخت چای از برگ گیاه ملالوکا آلترنیفولیا به دست می آید که از گیاهان بومی استرالیا می باشد. این روغن معجزه آسا برای درمان بسیاری از عفونت ها مفید است و دارای کاربردهای گسترده ای در صنعت آرایشی بهداشتی می باشد. روغن درخت چای حاوی مواد مختلفی است. برای مثال ترپینن-۴-اول می تواند برخی باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را ازبین ببرد. ترپینن-۴-اول همچنین می تواند فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش دهد. این افزایش کمک می کند تا راحت تر بتوانید با میکروب ها مبارزه کنید. این خواص میکروب زدایی باعث می شود روغن درخت چای درمانِ طبیعیِ ارزشمندی برای درمان مشکلات قارچی و باکتریایی پوست باشد. این روغن از عفونت جلوگیری می کند و در درمان پوست مؤثر است.

خواص روغن درخت چای

1. پاک کردن آرایش

برای پوست طبیعی تا خشک، مخلوطی از ۱/۴ پیمانه روغن کانولا را با ۱۰ قطره روغن تی تری را در یک شیشه استریل ۴ اونسی بریزید، درب آن را محکم بسته و محکم تکان دهید تا زمانی که خوب مخلوط شوند. آن را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. برای استفاده از این پاک کننده آرایش خانگی، یک گلوله پنبه ای را پر از روغن کنید و روی صورت تان بزنید تا آرایش را پاک کنید. آن را با آب گرم خوب بشویید و در ادامه از تونر استفاده کنید.

تصویر

2. نرم کردن کوتیکول ناخنها

اسانسهای روغنی در این ترکیب غنی به مقابله با ترک خوردگی و کنده شدن کوتیکول مقابله می کند. روغن درخت چای یک مقابله کننده با قارچ ثابت شده است در حالی که اسطوخودوس ضد التهاب و تسکین دهنده است. شما می توانید روغن آووکادو و روغن جوجوبا را از فروشگاه های سلامتی یا بصورت آنلاین خریداری کنید یا روغن زیتون را جایگزین هر دو کنید.
ترکیب آن به شرح زیر است:
۱ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا
۱ قاشق غذاخوری روغن آووکادو
۱۰ قطره اسانس روغنی تی تری
۱۰ قطره اسانس روغنی اسطوخودوس
روغن آووکادو و جوجوبا را داخل یک شیشه تیره بریزید که در اینصورت به محافظت از روغن کمک خواهد کرد. سپس اسانسهای روغنی تی تری و اسطوخودوس را به آن اضافه کنید، درب ظرف را ببنید و خوب تکان دهید تا مواد ترکیب شوند. قبل از استفاده از روغن کوتیکول، بطری را خوب تکان دهیدف سپس چند قطره از آن را روی ناخنها و کوتیکول ناخنهایتان هر روز بمالید و ماساژ دهید تا کوتیکولها نرم شود و از ترک خوردن آنها جلوگیری شود.

3. تسکین دهنده زخم ها

با استفاده از یک تکه پنبه، یک قطره روغن تی تری را که یک ماده ضد میکروب طبیعی است مستقیما روی زخم بمالید. از مالیدن آن نزدیک چشمها و دهان خودداری کنید.

4. با بوی پا مقابله می کند

گیاهان و روغنهای اسانسی موجود در این ترکیب خوشبو به کاهش تعریق، مقابله با بو و تمیز و تازه نگه داشتن پاها کمک می کند. رزماری و زنجبیل گردش خون را تحریک می کنند و مریم گلی تنفس پا را تحریک می کند.
۱ قاشق غذاخوری رزماری خشک
۱ قاشق غذاخوری مریم گلی خشک
۱ قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل، رنده ریز یا یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل
۴ پیمانه آب
۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
۱ قاشق غذاخوری نمک اپسوم
۱۰ قطره اسانس روغنی تی تری
یخهای مکعبی کوچک یا یخ خرد شده
رزماری، مریم گلی و زنجبیل را همراه آب در یک ماهیتابه بریزید. آن را به جوش آورید. آن را از روی حرارت برداشته، روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه دم بدهید سپس از صافی رد کنید. جوش شیرین، نمک اپسوم و روغن تی تری را اضافه کنید. آن را در یک تشت مخصوص پا بریزید. روی آن را آب و یخ بریزید. پاها را به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید، خشک کنید. در ادامه مقداری پودر خوشبو کننده روی پا بریزید. (رفع بوی پا با درمانهای خانگی و شگفت انگیز را یاد بگیرید)

5. ریشه کنی قارچ انگشتان پا

در یک تحقیق، مشارکت کنندگان روغن تی تری ۱۰۰ درصد خالص را برای قارچ ناخن به مدت حداقل ۳ ماه استفاده کردند که بخوبی یک کرم ضد قارچ که گروه دیگر استفاده کردند، عمل کرد؛ ۶۰ درصد هر دو گروه علائم را بصورت کامل یا بخشی از آنها را ریشه کن کردند. یک یا دو بار در هر روز یک یا دو قطره از روغن تی تری ۱۰۰ درصد خالص را استفاده کنید تا ناخن بی رنگ شود. مراقب باشید که روغن تی تری را به روی پوست استفاده نکنید چون روغن تی تری رقیق نشده ممکن است تحریک کننده باشد. (درمان قارچ انگشتان پا در خانه)

6. رفع بیماری پای ورزشکاران

در یک تحقیق مشخص شد که روغن تی تری به اندازه درمانهای بدون نسخه برای رفع بیماری پای ورزشکاران، رفع سوختگی، خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن موثر بود. چند قطره از روغن تی تری را به یک قاشق غذاخوری هاماملیس اضافه کنید و آن را با یک گلوله پنبه ای روی موضع بیماری سه بار در روز بمالید. این درمان می تواند در بعضی از افراد (التهاب پوست) موجب درماتیت شود بنابراین برای اولین بار مقدار کمی استفاده کنید و اگر بثورات ایجاد شد دیگر از آن استفاده نکنید.

تصویر

7. درمان آبله مرغان

چند قطره روغن تی تری با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و با استفاده از یک گلوله پنبه ای روی زخمها دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

8. کاهش تبخال

روغن تی تری را مستقیما روی تبخال سه یا چهار بار در روز بزنید. البته روغن تی تری سمی است بنابراین از رفتن آن در دهان جلوگیری کنید.

9. از بین بردن خارش جوک (خارش کشاله ران)

یک لایه نازک از روغن را دو بار در روز روی پوست بزنید اما ابتدا آن را رقیق کنید: ۱۰ قطره تی تری را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا هاماملیس ترکیب کنید.

۱0. جلوگیری از کپک زدن میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات تازه هم سالم تر هستند و هم خوشمزه تر. متأسفانه نوعی قارچ به نام کپک خاکستری روی میوه ها و سبزیجات تازه رشد می کند. این نوع کپک مخصوصا در آب وهوای گرم و مرطوب بیشتر رشد می کند. تحقیقات نشان داده اند مواد ضدقارچ زیادی در روغن درخت چای وجود دارند. این مواد ترپینن – ۴ – اول و سینوئل ۸/۱ نام دارند. این مواد رشد این نوع قارچ را از روی میوه ها و سبزیجات کمتر می کنند. ۵ تا ۱۰ قطره روغن درخت چای را به آب اضافه کنید. بعد میوه های خود را با آن آب بشویید و خوب خشک کنید. به این روش می توانید از میوه های خود محافظت کنید.

۱1. بهبود پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خودایمنی است. این بیماری باعث خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن بخش هایی از بدن می شود. داروهایی هستند که برای درمان علائم این بیماری به کار می روند. ولی خود بیماری مزمن است و درمان قطعی ندارد. روغن درخت چای حاوی مواد ضدالتهاب است. طبق تحقیقات این مواد می توانند در درمان علائم پسوریازیس مؤثر باشند. برای درمان علائم پسوریازیس ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن درخت چای را به دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده اضافه کنید. روزی ۲ یا ۳ بار این مواد را به محل بیماری بمالید.

تصویر

12. دهان شویه ی طبیعی

تحقیقات نشان می دهند روغن درخت چای می تواند میکروب هایی را ازبین ببرد که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهانمی شوند. تحقیق دیگری به این نتیجه رسید که روغن درخت چای از کلرهگزیدین برای مبارزه با باکتری های ایجاد کننده پلاک دندان مؤثرتر است. کلرهگزیدین یکی از دهان شویه ها و ضدعفونی کننده های معمول است؛ و البته، طعم روغن درخت چای بهتر از دهان شویه های صنعتی است. از طرف دیگر، تحقیقی قدیمی به این نتیجه رسید، روغن درخت چای تأثیر زیادی روی پلاک دندان ندارد. می توانید دهان شویه طبیعی خودتان را درست کنید. فقط یک قطره روغن درخت چای را به یک لیوان آب گرم اضافه و بعد کاملا آن را ترکیب کنید. برای حدودا ۳۰ ثانیه آن را در دهان خود بچرخانید. درست مانند بقیه ی دهان شویه ها، روغن درخت چای را نباید قورت دهید. اگر آن را قورت بدهید ممکن است مسموم شوید.

۱3. کنترل شوره ی سر

شوره ی سر تکه های کوچکی از پوست سفید سر هستند که از پوست جدا شده اند. شوره سر خطرناک نیست، ولی می تواند باعث ناراحتی یا خجالت فرد شود. تحقیقات کمی درمورد تأثیر روغن درخت چای در درمان شوره ی سر انجام شده اند، ولی تحقیقی به این نتیجه رسید که این ماده می تواند مؤثر باشد. این تحقیق چهار هفته طول کشید. گروهی از شرکت کنندگان از شامپوی حاوی روغن درخت چای استفاده کردند. شوره ی سر این افراد تا ۴۰ درصد بهبود پیدا کرد. به علاوه این افراد گزارش کردند که شدت شوره، خارش سر و چربی موی آنها هم کاهش پیدا کرده است. برای کاهش دادن شوره ی سر می توانید چند قطره روغن درخت چای را به کمی شامپو اضافه کنید. بعد موهای خود را با آن بشویید.

هشدار

تحقیقات نشان داده اند روغن درخت چای به طور کلی بی ضرر است، ولی موقع استفاده از آن باید مراقب مواردی باشید.
روغن درخت چای را نباید بخورید. این روغن ممکن است باعث مسمومیت شود. روغن درخت چای را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید، زیرا پسربچه ای ۱۸ ماهه به خاطر خوردن اشتباهی روغن درخت چای دچار مسمومیت جدی شد.
قبل از اینکه برای اولین بار از روغن درخت چای استفاده کنید، آن را امتحان کنید. به این صورت که روغن را به تکه ی کوچکی از پوست تان بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر به آن حساسیت نداشتید، می توانید برای سایر بخش های بدن هم از آن استفاده کنید.
اکثر افراد از روغن درخت چای برای درمان درماتیت تماسی استفاده می کنند. ولی در برخی موارد این روغن ممکن است موجب ابتلا به این بیماری شود. حتی برخی افرادی که پوست حساس دارند، ممکن است با استفاده از روغن درخت چای ناخالص هم دچار مشکل پوستی شوند. اگر پوست شما حساس است، بهتر است روغن درخت چای را به نسبت مساوی یا بیشتر با روغن زیتون، نارگیل یا بادام ترکیب کنید.
استفاده از روغن درخت چای ممکن است برای حیوانات خانگی مناسب نباشد. محققان گزارش داده اند، بیش از ۴۰۰ گربه و سگ بعد از استفاده از روغن درخت چای به صورت خوراکی یا روی پوست دچار لرزه یا آسیب های دیگر به سیستم عصبی شان شده اند.


  دیدگاه ها
فایزه
4 سال پیش

سلام کاشکی رفرنس هایی که مطالب رو ازش گرفتید میذاشتید
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (161 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (115 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (80 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (71 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (46 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (45 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (30 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (25 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
اینکه پزشکیان جلسات مشورتی با رهبر انقلاب را آشکار کرد به معنای گرفتن استقلال مجلس است؟
(تصاویر)خوش پوش ترین ملکه دنیا که مرز های جسارت در لباس پوشیدن را جا به جا کرده است!/ کی گفته ملکه‌ها فقط باید پیراهن بپوشند؟
طلسمی که پزشکیان شکست؛ واکنش هاشمی‌رفسنجانی به رد وزیر پیشنهادی اش چه بود؟
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان