17 خاصیت روغن دارچین و نحوه مصرف

  یکشنبه، 30 تیر 1398   زمان مطالعه 10 دقیقه
17 خاصیت روغن دارچین و نحوه مصرف
آیا از خواص روغن دارچین خبر دارید؟ آیا می‌دانستید که روغن دارچین می‌تواند به تقویت فعالیت مغز کمک کند؟ آیا می‌دانستید که استشمام این روغن معطر می‌تواند گردش خون را بهبود ببخشد؟ اگر در این فکر هستید که دیگر مزایای سلامتی و دارویی دارچین چیست، بهتر است در این نوشتار با ما همراه باشید!

گرمای ماندگار دارچین با آن عطر و بوی دلپذیر، حقیقتا بی نظیر است. دارچین یکی از موارد ضروری در کابینت آشپزخانه ی هر کسی است. اما این ادویه ی شیرین جدای از عطر و طعمی که دارد، می تواند درمانی برای چندین مشکل بهداشتی باشد. عجیب نیست که دارچین سالیان متمادی بخشی از طب سنتی آیورودا بوده است. در واقع دارچین در این طب، به عنوان دارویی برای بیماری هایی مانند اسهال، گرفتگی عضلات، سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده بوده است. بیش تر خواص و طعم دارچین در پوست این درخت است. روغن معطر دارچین همیشه با استفاده از تقطیر بخار پوست دارچین استخراج می شود. این روغن رایحه ای آرامش بخش و شیرین دارد که فورا ذهن و روح شما را تسکین می دهد. در اصل دو نوع روغن دارچین وجود دارد:
الف) روغن معطر برگ دارچین – این روغن معطر زردرنگ از برگ های درختچه ی دارچین گرفته شده است.
ب) روغن معطر پوست درختچه ی دارچین – این روغن قرمز مایل به قهوه ای همان طور که از نام اش پیداست، از پوست درختچه ی دارچین گرفته شده است.
هر دوی این روغن های معطر به جز داشتن ترکیبات شیمیایی مختلف، اغلب مزایای یکسانی برای سلامتی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با سایر خواص و مضرات روغن دارچین بیتر آشنا شویم.

خواص روغن دارچین

1. جوان سازی پوست صورت

روغن دارچین به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به سفت تر شدن پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. آکنه و جوش صورت

مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شده نشان می دهد که روغن پوست دارچین به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد به درمان مشکلات پوستی ناشی از التهاب مانند آکنه و جوش صورت کمک می کند.
ماسک روغن دارچین برای صورت: 5 قطره روغن دارچین را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن نارگیل) مخلوط کنید و آن را بر روی پوست بمالید، بگذارید 2 تا 3 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.
ماسک روغن دارچین برای قرمزی جوش: 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با 3 قاشق غذا خوری عسل طبیعی، 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب و 20 قطره روغن دارچین ترکیب کنید، در یک ظرف شیشه ای بریزید و از آن برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از جوش صورت استفاده کنید.

3. تقویت و افزایش رشد مو

روغن دارچین حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شود.
ماسک مو با روغن دارچین: چند قطره روغن دارچین را با یک روغن حامل مانند روغن بادام ترکیب کنید و بر روی پوست سر و مو ها خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

تصویر

4. درمان شوره سر

روغن دارچین بع دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی که دارد باعث درمان خارش و شوره مو می شود.
ماسک ضد شوره با روغن دارچین: 2-3 قطره روغن دارچین را به مقداری روغن نارگیل اضافه کنید و آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 1 تا 2 ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

5. لب

روغن دارچین یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای بزرگ تر کردن لب ها محسوب می شود. در واقع روغن دارچین با بهبود گردش خون در لب ها به بزرگ تر شدن آن ها کمک می کند.
بزرگ شدن لب با روغن دارچین: دو قطره روغن دارچین را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی لب ها بمالید.

6. ناخن

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2016، روغن دارچین دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی قوی بوده و خطر ابتلا به قارچ ناخن و سایر عفونت های قارچی را کاهش می دهد.برای درمان قارچ ناخن، چند قطره روغن دارچین را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی ناخن ها بمالید.

7. کلسترول خون و قلب

روغن دارچین به طور طبیعی می تواند به کاهش کلسترول خون بالا و تقویت سلامت قلب کمک کند؛ یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که روغن دارچین با کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL)، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. همچنین دارچین برای بهبود تولید اکسید نیتریک در خون افراد مبتلا به بیماری های قلبی مفید می باشد و ترکیبات ضد التهابی موجود در آن به سلامت رگ های قلب کمک می کنند.

8. مردان

در طب سنتی از روغن دارچین برای درمان اختلالات جنسی در آقایان استفاده می شود؛ تحقیقات انجام شده در سال 2013 نشان می دهد که روغن دارچین به درمان اختلالات نعوظ در مردان کمک کرده و باعث افزایش میل جنسی و درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در آن ها می شود.

9. قند خون و دیابت

تحقیقات نشان می دهد که روغن دارچین به افزایش تولید انسولین کمک می کند که باعث کنترل سطح قند خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می شود. توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهتر است روغن دارچین را به روغن خوراکی خود اضافه کرده و برای طبخ غذا از آن استفاده کنند. البته توصیه می کنیم که قبل از استفاده از روغن دارچین خوراکی با پزشک خود مشورت کنید.

10. لاغری و کاهش وزن

همه ی ما می دانیم که دارچین یکی از بهترین ادویه های چربی سوز است که به بهبود متابولیسم بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله متابولیسم نشان داده که ترکیب سینامالدئید موجود در روغن دارچین به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود. استفاده از روغن دارچین به صورت موضعی برای لاغری شکم و پهلو مفید می باشد. استفاده از روغن دارچین به صورت خوراکی هم به کاهش قند خون ناشتا کمک کرده و احتمال چاقی و افزایش وزن را کاهش می دهد.

11. درمان زخم معده

یک تحقیق نشان داده که استفاده از 40 میلی گرم روغن دارچین، دو بار در روز برای چهار هفته به درمان سریع زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک می کند؛ گفته می شود که ترکیب اوژنول موجود در روغن دارچین عامل از بین برنده ی باکتری محسوب می شود.

12. درمان انگل های روده ای

مطالعات در ایران نشان داده که ترکیب روغن دارچین و روغن زنجبیل مانع از رشد برخی انگل های روده ای مانند ژیاردیا می شود که عامل عفونت روده ای هستند؛ محققان دریافته اند که روغن دارچین می تواند با بر هم زدن بیوسنتز آمینو اسید ها که برای بقای انگل ضروری هستند، آن ها را از بین می برد.

13. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در روغن دارچین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی مانند گلودرد را کاهش می دهند.

14. تقویت حافظه

مطالعات نشان داده که روغن دارچین یکی از بهترین روش های طبیعی برای افزایش عملکرد مغز و تقویت حافظه است که خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

15. درمان افسردگی

روغن دارچین دارای خواص آرام بخش طبیعی است که افکار منفی، استرس و اضطراب را از بین می برد و به درمان افسردگی کمک می کند.

16. ضد التهاب طبیعی

روغن دارچین دارای خواص ضد درد و ضد التهاب طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند روماتیسم، آرتریت و التهاب مفاصل را کاهش می دهد.
طریقه استفاده از روغن دارچین برای آرتروز: 4-5 قطره روغن دارچین را با مقداری روغن نارگیل به عنوان روغن حامل ترکیب کنید و هر روز بر روی مفاصل دردناک خود ماساژ دهید.

17. دهان و دندان

روغن دارچین یکی از بهترین روش های طبیعی برای ضد عفونی کردن دهان است که به خوشبو شدن آن کمک می کند. اوژنول موجود در روغن دارچین به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کرده و دندان درد را سریع تر درمان می کند.
روش استفاده از روغن دارچین برای دندان درد: یک توپ پنبه حاوی چند قطره روغن دارچین را بر روی دندانی که درد می کند، بگذارید تا درد آن تسکین پیدا کند.

تصویر

نحوه ی استفاده از روغن معطر دارچین

۱. در دستگاه پخش کننده: گرما و رایحه ی شیرینی که از روغن معطر دارچین به مشام می رسد، به باز شدن قلب و ذهن تان کمک می کند. شما می توانید ترکیبی از روغن دارچین و برخی روغن های دیگر را برای تسکین ذهن و روح تان در فضا پخش کنید.
۲. به عنوان روغن ماساژ: روغن ماساژ تهیه شده از روغن معطر دارچین به عنوان یک روغن پایه در کاهش درد عضلات و مفصل ها شگفتی می آفریند.
پس از دانستن مزایای روغن معطر دارچین و بهترین کاربردهای آن، با دستورالعمل هایی برای استفاده از روغن دارچین آشنا خواهید شد.

رسپی های مراقبت از پوست با استفاده از روغن معطر دارچین:
چه کسی دوست ندارد از ماسک های خانگی و موثر برای مراقبت از پوست استفاده کند؟ در این بخش چند ماسک ساده می بینید که می توانید آن ها را در خانه بسازید و استفاده کنید!
۱. محلول شستشوی صورت عسل و دارچین
این ترکیب طبیعی و خانگی را آماده کنید تا با استفاده از آن صورتی درخشان و زیبا داشته باشید!

مواد لازم:
– 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
– 3 قاشق غذاخوری عسل (ترجیحا خام)
– 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب
– 15 تا20 قطره روغن معطر دارچین
– 2 کپسول پروبیوتیک زنده (اگر دارید)

روش تهیه ی این ترکیب:
تمام مواد را با استفاده از یک مخلوط کن دستی هم بزنید تا یک خمیر نرم حاصل شود. مایع شستشوی صورت تان آماده برای استفاده است. ترکیب را در بطری بریزید و برای استفاده ی طولانی مدت، در جای خنک نگه دارید.

۲. لوسیون بدن کندر و مر حجازی
این لوسیون مخصوص، پر از انواع ویتامین ها است و گفته می شود که توانایی هیدراته کردن پوست را دارد.

مواد لازم:
– ۱/۴ فنجان روغن زیتون
– ۱/۴ فنجان روغن نارگیل
– ۱/۴ فنجان موم
– ۱/۴ فنجان شی باتر
– 2 قاشق غذاخوری ویتامین E
– 20 قطره روغن معطر کندر
– 20 قطره روغن معطر مر حجازی
– 20 قطره روغن معطر دارچین

روش تهیه ی این ترکیب:
با آماده کردن روغن های پایه، موم زنبور عسل و شی باتر کارتان را شروع کنید و آن ها را در یک کاسه ی شیشه ای قرار دهید. حالا کاسه را در یک ظرف حاوی آب بگذارید و آن را روی شعله ی متوسط ​​گرم کنید. سپس به مدت دست کم یک ساعت صبر کنید تا ترکیب در یخچال خنک شود. سپس آن را بیرون بیاورید و بزنید تا کف کند و بعد روغن های معطر و ویتامین E را به ترکیب اضافه کنید. لوسیون را در یک بطری بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

خطرات روغن معطر دارچین

با توجه به طبیعت بسیار غلیظ روغن معطر دارچین، قبل از به کار بردن آن، احتیاط زیادی باید به خرج بدهید. در این جا چند مورد مهم وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید:
– روغن معطر دارچین همیشه باید با روغن های دیگر رقیق شود.
– این روغن برای کودکان زیر سن 6 سال ایمن نیست.
– استفاده از محصول بدون رقیق کردن، می تواند منجر به سوزش و تحریک پوست شود.
– محصول را مستقیما از بطری اشتنشاق نکنید، زیرا ممکن است باعث تحریک مجرای بینی شود.
– قبل از به کار بردن روغن معطر دارچین در منطقه ی دچار مشکل، سعی کنید کمی از آن را روی پای تان تست کنید. استعمال این روغن را تکرار نکنید، بیش از حد از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود.
– از تماس روغن معطر دارچین با چشم ها، بینی و گوش ها اجتناب کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (153 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (83 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (82 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (78 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (71 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (54 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (50 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (49 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (49 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان