دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

عادی سازی تتو برای کودکان با تتوی رژلب برای دختر 5 ساله! + فیلم 

چهارشنبه، 24 مرداد 1403
کد خبر: 403152
ساعدنیوز: صفحه تتوکار اینستاگرامی که برای دختربچه 5 ساله رژلب تتو کرده بود، با انتقاد کاربران از دسترس خارج شد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، فارس نوشت:

«همه دوستام تتو دارن، منم دلم می‌خواست یه تتو مفهومی بزنم…» این را ویدا نوجوان 16 ساله می‌گوید که بخش اعظمی از صورت، دست‌ها، گردن و پاهایش را با تتوهای رنگی پوشانده است. این درحالیست که دیروز دوشنبه ویدئو تتو زدن یک دختربچه 5 ساله به اسم گندم در اینستاگرام منتشر شد. در این ویدئو گندم می‌گوید که «میخوام رو لبم تتو بزنم، چون آرزو داشتم لبام قرمز بشه...» کاربران زیادی به این ویدیو انتقاد کردند و در نهایت صفحه اینستاگرامی این تتوکار_بلاگر به دستور قضائیه تا اطلاع ثانوی غیرفعال شده است.

اواخر خردادماه امسال نیز ویدئو تتوی ابرو برای یک دختر 7 ساله در اینستاگرام، حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد. در توضیح ویدئو منتشر شده نوشته شده بود که «چند روز پیش این دختر 7ساله اومد واسه ابروهاش، چون دوستاش به‌خاطر ابروهاش اذیتش می‌کردن، تصمیم گرفتیم که درستش کنیم.»

آمار دقیقی از تعداد افراد دارای تاتو در ایران در دسترس نیست، اما تب تتو زدن به سنین زیر 14 سال رسیده است و نیم‌نگاهی به فضای مجازی نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان و نوجوان‌ها قسمتی از بدن خود را به دست تتوکارها سپرده‌اند. این درحالیست که نرخ مصوبی برای هزینه‌های تتو کردن وجود ندارد و همین دست تتوکارها را برای گرفتن پول بیشتر باز گذاشته است؛ با توجه به نوع طرح و میزان کار تتو از 500 هزار تومان تا 40 میلیون و حتی 100 میلیون خرج بر‌می‌دارد.

البته تب خالکوبی زدن تنها مختص ایران نیست، طبق گزارشات در سال 2012، حدود 45 میلیون نفر (21٪) فقط در آمریکا یک یا چند تتو بدن داشته‌اند. اما طبق قوانین تتو در آمریکا، جوانترین سنی که می‌تواند در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا یعنی کالیفرنیا خالکوبی کند، 18 سال است. این قانون، که بخشی از کد حقوقی کالیفرنیا است، افراد زیر 18 سال را از انجام تتو، صرف نظر از رضایت یا اجازه والدین منع می‌کند.

گری ال فرید، استاد اطفال در دانشگاه میشیگان، می‌گوید که «در همه ایالت‌ها از کودکان کمتر از 18 سال می‌خواهند که رضایت والدین را قبل از انجام خالکوبی داشته باشند و والدین اجازه این کار را می‌دهند برخی به عنوان یک پاداش و جایزه و تشویق اینکار را انجام می‌دهند»، بنابراین اگر اینکار با اجازه والدین انجام شود و در جای خصوصی و‌ پنهانی بدن باشد، مشکلی ندارد.

اما رابرت هیلی، رئیس اپیدمیولوژی در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در دالاس، می‌گوید که «یک اپیدمی بزرگ هپاتیت C وجود دارد که اکثر مردم آن را نمی‌دانند. والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که خالکوبی چیزی بیش از یک تصویر زیبا روی پوست آن‌هاست. آن‌ها در معرض خطر عفونت مادام العمر هستند،» بنابراین تنها پنهان بودن مشکل را حل نمی‌کند، چون یک کودک یا نوجوان ممکن است در سن پایین چیزی را مُد بداند که در 30 سالگی برایش خوشایند نباشد.

وکیل پایه یک دادگستری مهدی تقوی راد با بیان غیر قانونی بودن تتو برای کودکان می‌گوید که «در بسیاری از کشورها برای منع تتو روی بدن کودکان قوانینی وضع کرده‌اند و انجام این رفتار زشت را جرم تلقی کرده و بین 36ماه تا 5 سال حبس درنظر گرفته‌اند. در ایران نیز باید با والدین و تتوکارانی که کودکان را در معرض این آسیب قرار می‌دهند برخورد شود و قوانین بازدارنده از این کار باشد.»


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 24 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ممنوع الورودی ساعد سهیلی به دُبی ؛ ماجرا از چه قرار است؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «کارخانۀ هیولاها»/ مکالمات پرکاربرد
روزی که آمریکایی ها برای دست دادن با هادی چوپان کنار استیج مستر المپیا صف بستند +فیلم/ مرام و معرفت گرگ پارسی رو ببینید تا کمر خم شده 😍
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی