آبشار تونل کوهرنگ کجاست؟

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آبشار تونل کوهرنگ کجاست؟
آبشار تونل کوهرنگ در نزدیکی شهرستان چلگرد، از توابع شهرستان کوهرنگ، در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از سرچشمه‌های رودهای کارون و زاینده رود به‌شمار می‌رود. این آبشار که از جاذبه های گردشگری کوهرنگ به حساب می‌آید.

استان چهار محال و بختیاری با تمام جاذبه های طبیعی که در خود جای داده است از زیبایی محصور کننده ای برخوردار است که در میان تمام این اثرها می توان به آبشارکوهرنگ اشاره کرد که در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این شهرستان مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی است و وجود آبشار کوهرنگ در کنار سایر جاذبه ها آن را به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل کرده است .مردم شهرستان کوهرنگ ایل بختیاری هستند و به زبان لری بختیاری سخن می گویند و وجود جاذبه های بسیار دیگر در این شهرستان آن را به یک مکان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی تبدیل کرده است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند و از قطب های مهم توریستی به شمار می رود.
آب آبشار کوهرنگ که بخشی از آن مورد آبیاری زمین های کشاورزی قرار می گیرد نقش به سزایی در دائمی بود آب زاینده رود دارد. اطراف آبشار مملو از چمن زار های سبز و تعدادی درخت است که گاها می توان پرواز پرندگان کوچک و خوش صدا را در آن دید و در بهار و تابستان می توان جلوه های بی نظیر آن را تماشا کرد. در کنار این جاذبه زیبا سازه هایی جهت رفاه حال بازدید کنندگان تعبیه شده است که در این میان می توان به چند واحد مسکونی و سرویس بهداشتی اشاره کرد اگر قصد ماندن را در این مکان داشته باشید می توانید از چادر مسافرتی هم استفاده کنید از آن جایی که آب آبشار با فشار زیادی همراه است به هیچ وجه امکان آب تنی کردن در آن وجود ندارد و بهتر است برای حفظ این اثر زیبا از هرگونه آسیب رساندن به آن خودداری کرد.

تاریخچه آبشار تونل کوهرنگ چلگرد (آبشار کوهرنگ)

در زمان صفويان تلاش براي ايجاد شكاف در كوه كاركنان و انتقال آب، راه به جايي نبرد. اين شكاف كه در نزديكي تونل است، خود يكي از ديدني هاي تاريخي منطقه است.آبشار اين تونل و فضاهاي بسيار زيباي اطراف آن مناظر بسيار زيبايي را براي هر ببننده اي ايجاد كرده است. از نخستین تونل کوهرنگ در سال ۱۳۳۲ بهره برداری شد. در سال ۱۳۶۴ تونل دوم به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۷۷ عملیات ساخت سومین تونل کوهرنگ آغاز شد که تاکنون ادامه دارد. نخستین بار شاه عباس کبیر درسال ۱۰۲۹ه ق میرجهانگیرخان بهرامسری آسترکی بختیاری(1037-974ه ق) فرزند تاجمیرخان بهرامسری آسترکی(974-924ه ق) که فرمانروای تامه بختیاری بود، را مامور الحاق آب کارون به زاینده رود نمود ودراین خصوص گردنه کوهرنگ به چلگرد نیزتوسط بختیاریها شکافته شد واکنون به نام کارکنان معروف است وپایه های سدی که بررودخانه کوهرنگ احداث گردید نیز موجود است. اما با مرگ شاه عباس، این طرح ناتمام ماند.

 آبشار تونل کوهرنگ

چرا بازدید از تونل اول کوهرنگ را پیشنهاد می کنیم؟

  • آب وهوای معتدل و خنک
  • تنوع آب و هوایی
  • مقصدی تمیز و آرام
  • مناسب برای تمام فصول سال
  • وجود مناظر زیبا و سرسبز در کنار تونل کوهرنگ

در نزدیکی این آبشار امکانات رفاهی متعددی مانند محل اسکان مسافران، پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه های فروش سوغاتی و صنایع دستی، آلاچیق و... وجود دارد.

چگونه به تونل اول کوهرنگ برویم؟

مسیر دسترسی به تونل اول کوهرنگ با وسیله نقلیه شخصی و تورهای گردشگری به راحتی میسر است. برای رسیدن به تونل اول کوهرنگ، دو مسیر وجود دارد. در مسیر اول که کوتاه ترین مسیر است، از جاده چلگرد-دیمه می توانید به تونل کوهرنگ برسید. در مسیر دوم، از طریق جاده فارسان-چلگرد به تونل کوهرنگ خواهید رسید. نزدیک ترین فرودگاه به تونل اول کوهرنگ در شهرکرد است. با توجه به اینکه فاصله چلگرد و شهرکرد ۹۰ کیلومتر است، می توانید از تاکسی های فرودگاه بخواهید شمارا تا آنجا ببرند.

جاهای دیدنی نزدیک به تونل اول کوهرنگ

بااینکه بهترین زمان سفر به تونل اول کوهرنگ، در ماه های اردیبهشت و خرداد است، اما اگر قصد سفر به تونل اول کوهرنگ را در زمستان دارید، می توانید در کنار تونل کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد در نزدیکی این تونل را انتخاب کنید. علاوه بر پیست اسکی، استان چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیاد و جذابی است. در این استان برای هر نوع سلیقه ای و هر فصلی، جاهای دیدنی دیده می شود. در فصل بهار می توانید دشت لاله های واژگون کوهرنگ بازدید کنید.
فصل تابستان مناسب علاقه مندان به اسکی تابستانه در ارتفاعات زرد کوه است و فصل پاییز برای آشنایی با زیست بوم عشایر بختیاری، بهترین گزینه است. ازآنجاکه استان چهارمحال و بختیاری کوچک است، به راحتی می توانید در کمتر از یک هفته، علاوه بر تونل کوهرنگ، از جاذبه های دل انگیز و چشم نواز استان مانند چشمه دیمه، چشمه مروارید، چشمه سرداب، غار یخی چما و روستای پلکانی سرآقاسید لذت ببرید.
روستای پلکانی سرآقا سید که به ماسوله زاگرس معروف است، در ۴۵ کیلومتری شهر چلگرد است. این روستا در میان کوه های زر کوه استان چهارمحال و بختیاری واقع شده که با جاده ای خاکی به چلگرد متصل است. قرار داشتن روستا در مکانی کوهستانی باعث شده که اهلی روستای در زمستان با یخبندان و سرمای شدید دست وپنجه نرم کنند. اهالی روستا روزگار خود را سنتی ترین روش های موجود می گذرانند. اگر به این روستا سفر کردید، لذت غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری را بچشید. آش کاردین، کباب بختیاری، آش برگ و نان گلک از غذاهای معروف این روستا هستند که طعم بی نظیرشان زیر دندانتان باقی می ماند.
اگر به دنبال غار یخی هستید که در تمام فصول سال پر از برف باشد، بازدید از غار یخی چما را از دست ندهید. به دلیل سطح وسیع برف این مکان میزبان مسابقات اسکی تابستانه کشور است. این غار در ۲۵ کیلومتری چلگرد قرار دارد. این غار بزرگ ترین منبع آب شیرین ایران است. در زیر یخ های این غار چشمه ای آب سرد در جریان است که به سد کوهرنگ می ریزد. اگر در تابستان به این استان سفر کنید در مسیر این غار عشایر را می بینید که با عسل کوهی و دوغ محلی و سبزی های کوهی خشک شده میزبان شما هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (610 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (62 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان