عفونت کلیه و راههای درمان آن

  چهارشنبه، 22 اسفند 1397   زمان مطالعه 5 دقیقه
عفونت کلیه و راههای درمان آن
ساعد نیوز : نفوذ باکتری ها از طریق مثانه به یک یا هر دو کلیه می تواند باعث عفونت کلیه شود که در علم پزشکی این حالت را «پیلونفریت» می گویند. در صورتی که عفونت کلیه به موقع درمان شود، سبب آسیب جدی کلیه خواهد شد.

عفونت کلیه چیست ؟ 

  • دردهای شکمی
  • تکرر ادراری
  • تب و لرز
  • دردهای پهلو
  • دردهای پشت
  • دردهای کشاله ران
  • نیاز سریع به دفع ادرار
  • احساس سوزش به هنگام دفع ادرار
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • چرک و خون در ادرار
  • داشتن ادرارهای بد بو و کدر

علل عفونت کلیه

باکتری‌های واردشده به دستگاه ادراری می‌توانند در داخل لوله‌ای که ادرار را به خارج از بدن دفع می‌کند (میزراه)، تکثیر و به کلیه‌ منتقل شوند؛ این شایع‌ترین علت بروز عفونت کلیه است.
باکتری‌های حاصل از عفونت در نقاط دیگر بدن می‌توانند از طریق گردش خون به کلیه‌ منتقل شوند و باعث بروز عفونت کلیه شوند. بااینکه این امر معمول نیست، ولی احتمال وقوع آن وجود دارد. به‌عنوان مثال ممکن است مفصل یا دریچه‌ی قلب مصنوعی‌ عفونت کند و در نهایت موجب بروز عفونت کلیه شود.
همچنین عفونت کلیه می‌تواند پس از جراحی کلیه بروز کند، ولی احتمال آن کم است.

راههای درمان پزشکی عفونت کلیه 

مصرف آنتی‌بیوتیک اولین اقدام درمانی برای درمان عفونت کلیه‌ها است. نوع و مدت مصرف داروها به وضعیت سلامتی و باکتری‌های موجود در نمونه ادرار شما بستگی دارد. معمولاً علائم و نشانه‌های عفونت کلیه چند روز پس از شروع درمان بهبود می‌یابند اما ممکن است شما مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تا یک هفته یا بیشتر ادامه دهید. دوره مصرف آنتی‌بیوتیک که توسط پزشک برای شما تجویز شده است را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته است. برای عفونت‌های شدید، پزشک ممکن است دستور به بستری شدن شما در بیمارستان بدهد. درمان در بیمارستان شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی در ورید دست باشد. مدت زمان بستری شدن شما در بیمارستان به شدت بیماری شما بستگی دارد.

راههای درمان خانگی عفونت کلیه 

مصرف مایعات :  زمانی که از عفونت کلیه رنج میبرید،افزایش مصرف مایعات به کاهش علائم و بهبود سریع کمک میکند.به پاک شدن و از بین رفتن باکتریها،مواد زاید و محصولات سمی از کلیه کمک میکند و آنها را سالم نگه میدارد.روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.همچنین میتوانیداز 1 تا 2 لیوان آب نارگیل یا آب لیمو نیز استفاده کنید.همچنین آب میوه و آب سبزیجات بنوشید، تا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای مقابله با عفونت کلیه بدست آورید.

پونه و آویشن : پونه دارای خواص درمانی زیادی است که مهمترین آنها عبارت اند از: جوشانده هر 100 گرم پونه برای دفع اسهال نافع است چون حاوی پانل فراوان است همین مقدار پونه در پانصد سی سی آب برای دفع تنگی تنفس و گرمای بدن مفید است.گل پونه، آویشن، تخم گشنیز، و تخم شوید( هر کدام صد گرم) که کوبیده شده باشد و هر بار یک قاشق غذاخوری از آن در 500 سی سی آب جوشانده شود برای درمان انواع سنگ مثانه، سنگ صفرا و انواع روماتیسم مفید است.

آب لیموترش : آب لیموترش یکی از بهترین درمان های برای سنگ کلیه و رفع درد ناشی از آن است. اسید استیک موجود در مرکباتی مانندلیموترش، سنگ کلیه را حل می کند. اما برای این کار فقط باید آب لیموترش تازه و طبیعی بنوشید و نوشیدنی های لیمویی مصنوعی چنین اثری ندارند. برای این منظور روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب مخلوط شده با آب یک لیموترش تازه آغاز کنید. در هنگام درد شدید، چهار قاشق غذاخوری آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. اگر بدنتان به این درمان پاسخ دهد در طی 20 دقیقه باید درد برطرف شود.

گیاه قاصدک : گیاه قاصدک خاصیت ادرارآوری دارد به این معنی که میزان ادرار را افزایش می دهد و استفاده از آن می تواند سنگ کلیه را دفع و درد کلیه را تسکین بخشد. برای رفع عفونت کلیه 1 تا 2 قاشق چایخوری برگ قاصدک را در یک فنجان آب داغ بریزید و ده دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. سپس محلول را صاف کنید و . هر روز 2 تا 3 فنجان چای قاصدک می توانید بنوشید.

آب قره قروت : هر روز یک لیوان آب قره قروت شیرین نشده بنوشید.این نوشیدنی را برای مدت زمان طولانی و یا بیش از حد استفاده نکنید ،زیرا ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند. نوشیدن بیش از یک لیتر از این نوشیدنی روزانه ،و برای مدت طولانی، ممکن است خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد زیرا حاوی اگزالات است.

چای تخم هندوانه : این چای طبیعی یک ادرارآور مؤثری است و برای تحریک کلیه ها به دفع ادرار بسیار مناسب است. در حقیقت اگر کلیه ها کم کار باشند، دانه ی هندوانه می تواند کلیه ها را تحریک کند. به این منظور یک قاشق غذاخوری دانه ی هنداونه (آسیاب شده) را در دو فنجان آب جوش بریزید. محلول را صاف کنید و اجازه دهید سرد شود و سه بار در روز بنوشید.

تخم کرفس :  سرعت دفع مواد زاید در کلیه ها را افزایش می دهد. برخی از مطالعات پزشکی که در چین انجام شده نشان داده است که کرفس میزان ادرار را افزایش می دهد و به همین دلیل سبب تسکین درد کلیه می شود و همچنین برای درمان عفونت های کلیوی بسیار مفید است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری تخم کرفس آسیاب شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید سرد شود. محلول را صاف کنید و بنوشید. روزی یکبار و سه روز در هفته از این چای بنوشید.

کلاله ی ذرت : این روش یکی از بهترین روش های درمان گیاهی برای سنگ یا عفونت کلیه ، ادرارکردن همراه درد است، چای کلاله ی ذرت این درد را تسکین می دهد. بسیاری از مطالعات، خاصیت ادرارآوری و ضدباکتری بودن کلاله ی ذرت را نشان داده است. کلاله ذرت خشک را در فروشگاه داروهای گیاهی می توانید پیدا کنید.

سرکه سیب : یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و دو قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزی دوبار از این نوشیدنی استفاده کنید.

کمپرس آب داغ :ایک بطری یا پد را گرم کنید، و برای دقایقی زیر شکم، باسن یا کمر خود قرار دهید و در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

ماست : ماست حاوی آنتی اکسیدان ها و پرو بیوتیک های است که میتواند به درمان عفونت کلیه و حتی جلوگیری از ایجاد آن کمک کند.باکتری های زنده موجود در ماست، مانع از پیوستگی باکتری ها در دستگاه ادراری میشود.علاوه بر این ،ماست به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند.

روزانه 2 الی 3 فنجان ماست مصرف کنید و همچنین میتوانید میوه هایی با فیبر بالا ،مثل سیب را اضافه کنید و یک اسموتی خوشمزه و دلچسب داشته باشید و روزانه 1 یا 2 لیوان از آن بنوشید.

سخن پایانی 

برای جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن باید مراقبت های شخصی انجام دهید. پس از مقاربت ، برای جلوگیری از گسترش باکتری ،بلافاصله ادرار کنید. از غذا هایی که فسفر و پتاسیم زیاد دارند،اجتناب کنید.برای پخت و پز از روغن زیتون استفاده کنید.چاقی ،خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش میدهد. بنابراین برای کاهش وزن تلاش کنید.سیگار را ترک کنید.از پوشیدن شلوار های تنگ یا لباس های با مواد مصنوعی اجتناب کنید. 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت