روش طبیعی افزایش تستوسترون با رژیم غذایی

  چهارشنبه، 05 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش طبیعی افزایش تستوسترون با رژیم غذایی
ساعد نیوز: درباره تستوسترون و راه های افزایش ترشح این هورمون در بدن سوالات زیادی می شود مخصوصا بحثی مهم در این زمینه افزایش طبیعی تستوسترون با رژیم غذایی است.

تستوسترون و نقش آن

تستوسترون مهم ترین هورمون جنسی مردانه است که در مردان حدود 10 برابر زنان ترشح می شود. نکته جالب اینجاست که این هورمون در بدن زنان نیز به میزان بسیار اندک از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شود ولی وظایف دیگری را بر عهده دارد. این هورمون در دسته ای از هورمون ها به نام “آندروژن” قرار دارد که برخی اوقات با نام استروئید آنابولیک نیز شناخته می شود. در مردان به طور عمده در بیضه ها تولید شده ولی به میزان اندکی نیز از غدد فوق کلیوی ترشح می شود و کنترل ترشح آن بر عهده هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز است. وجود این هورمون در نگاه اول برای بقای نسل و تولید مثل بسیار حیاتی است ولی در کنار این نقش، کارکرد های دیگری هم در بدن مردان خواهد داشت.

کارکرد های مهم تستوسترون، به تفکیک اندام، شامل موارد زیر می باشد:

  • مغز: ایجاد میل جنسی، ایجاد حالت خشونت و پرخاشگری
  • پوست: رویش موهای صورت یا ریش، رویش موهای بدن و طاسی سر
  • ماهیچه: افزایش حجم، افزایش استحکام
  • استخوان: افزایش چگالی، تولید گلبول های قرمز خون
  • بیضه: تولید اسپرم ، رشد پروستات ، نعوظ

با توجه به نقش هایی که ذکر شد می توان تا حدودی پیش بینی کرد که افزایش بیش از حد یا کاهش سطح این هورمون چه عوارضی را در پی خواهد داشت. افرادی که ورزش های مختلف از جمله بدنسازی را انجام می دهند، حتما اسم این هورمون را شنیده اند یا برخی از این افراد به دنبال راهی برای افزایش سطح این هورمون در بدن چه در قالب دارو و مکمل چه در قالب رژیم غذایی هستند. یکی از اعمالی که تستوسترون انجام می دهد افزایش حجم و استحکام عضلات بدن است.

 

برای افزایش طبیعی تستوسترون با رژیم غذایی عناصر موثر در ترشح آنرا بشناسیم

راهبرد های تغذیه ای و طبیعی افزایش تستوسترون شامل مصرف برخی از مواد غذایی است که در مطالعات تایید شده باشند.

  1. اولین مورد عنصر “روی” یا زینک می باشد که باعث افزایش سطح تستوسترون و از طرفی جلوگیری از کاهش سطح این هورمون می شود. در برخی افراد که منابع روی، مانند گوشت قرمز را مصرف نمی کنند با نظر مشاور تغذیه می توان مکمل یاری را آغاز کرد.
  2. ویتامین D نیز همانند روی در افزایش سطح تستوسترون نقش کلیدی ایفا می کند. به طور طبیعی مردان در روز باید 400 واحد بین المللی ویتامین دی مصرف کنند که البته با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی این میزان ممکن است متغیر باشد.

در یکی از مطالعات صورت گرفته نشان داده شد که افراد چاق یا دارای اضافه وزن که برنامه کاهش وزن را سپری کردند، هم زمان با دریافت ویتامین D کافی در قالب رژیم غذایی، سطح تستوسترون بالاتری داشته اند.

مطالعات نشان داده اند که افرادی که سطح ویتامین D خون نرمال دارند، عملکرد تستوسترون و میزان آن نیز به مراتب بهتر و بیشتر خواهد بود.

 

چه غذاهایی روی و ویتامین D کافی را برای بدن تامین می کنند و باعث افزایش سطح تستوسترون می شوند؟

  • ماهی یکی از منابع غنی ویتامین D است. ماهی سالمون یا ساردین دو ماهی هستند که از نظر میزان ویتامین D سطح بالایی دارند.
  • شیر کم چرب نیز به تامین این ویتامین کمک خواهد کرد. شیرهای غنی شده با ویتامین D موجود در بازار می توانند انتخاب های مناسبی باشند.
  • مصرف روزانه 1 عدد تخم مرغ کامل عملکرد شما را ارتقا خواهد داد.
  • ورزشکاران و بدنسازان، مصرف گوشت به عنوان منبع اصلی روی را باید در برنامه خود داشته باشند.کلید اصلی این نکته اعتدال در مصرف گوشت قرمز است. مصرف بیش از حد گوشت قرمز می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.
  • حبوبات نیز در یک برنامه غذایی کامل نقش مهمی در افزایش سطح تستوسترون شما ایفا می کنند.

 

آیا نیاز به مکمل یاری با تستوسترون یا مصرف دارو های آندروژنی می باشد؟

برخی مردان به دلایل متفاوت سطح تستوسترون پایینی در بدن دارند که با انجام آزمایشات لازم توسط پزشک و تایید این موضوع، با تجویز پزشک نیاز به مصرف داروهای آندروژنی خواهند داشت.

اما افرادی که بیماری یا مشکل خاصی ندارند و سطح تستوسترون بدن آن ها نرمال است، در صورت مصرف این داروها یا مکمل ها به طور قطع با عوارضی رو به رو خواهند شد. این عوارض در درجه اول کاهش اندازه بیضه ها خواهد بود که طبعات بسیار زیادی دارد. از جمله این طبعات عقیم شدن و از بین رفتن توان آمیزش است.

از طرفی با مرور دوباره نقش های تستوسترون در بدن میتوان دریافت که عوارضی مانند طاسی موی سر، افزایش بیش از حد موهای زاید بدن و از آن مهمتر اختلالات روانی مانند پرخاشگری بیش از حد، دور از ذهن نخواهد بود. چه بسا جدیدترین مطالعات در سطح جهان تایید کرده اند که مصرف هر نوع هورمون زمانی که نیازی به آن نیست و طبق آزمایشات پزشکی سطح آن در بدن نرمال است، می تواند یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان شناخته شود.

برای رسیدن به حداکثر بازده این هورمون در تمرینات نیاز به برنامه غذایی هوشمندانه و دقیقی است که بر اساس تمام ویژگی های شخصی شما طراحی شده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (240 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (137 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (54 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (51 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت