آیین میرمیرین کردستان

  یکشنبه، 21 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیین میرمیرین کردستان
آیین میرمیرین کردستان مربوط به آمدن نوروز می باشد .یکی از مراسم سنتی و باستانی کردستان، جشن نوروز است. در این مراسم جشن ها و نمایش ها جایگاه ویژه ای دارد. در این بخش از ساعد نیوز در مورد آیین میرمیرین کردستان صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مراسم نوروزی «میرمیرین Mir miren»، « میرنوروزی» یا «امیر بهاری» از جمله آئینهای نمایشی پس از روز عید نوروز به شمار می آمد که در گذشته با تشریفات زیادی برپا می شد . در منطقه ی مهاباد این مراسم هر سال در نخستین چهارشنبه ی سال برگزار می شد که همه ی مردم در اجرای هرچه بهتر آن تلاش می کردند. البته باید گفت که این مراسم امروزه تنها در چند روستای منطقه ی منگور از توابع مهاباد باقی مانده است. در این روز مردم از میان خود فردی عامی را به امارت و حکومت موقت برمی گزینند و به او عنوان میر نوروزی یا امیر بهاری اعطا می کنند.

میر نوروزی و مراسم کوسه گردی از جمله بازی ها و نمایش هایی بود که تا دو دهه پیش به عنوان مقدمه نوروز در استان کردستان برگزار می شد. مراسم کوسه گردی توسط دو نفر به اجرا در می آمد. یکی را کوسه و دیگری را زن کوسه می نامیدند. کوسه لباس مضحک و گشاد و کوتاهی می پوشید و ریش و سبیل انبوهی از پشم گوسفند می گذاشت و با گذاشتن کلاه بلند و شاخ بر سر و آویزان کردن زنگوله ای به دور گردن خود، به همراه زن کوسه که او نیز لباسی زنانه می پوشید و به نحو مضحکی آرایش می کرد، در کوچه ها و معابر به راه می افتاد و موجب خنده و شادی اهالی می شد.در ادامه ی این مراسم ها و آیین های سنتی کردستان که مخصوص نوروز است، مراسم میرمیرین یا امیر بهادری برگزار می شود. در این مراسم اهالی قبل از رسیدن سال نو برای شادی و تفریح دور هم جمع می شدند و به اجرای نمایش می پرداختند. در این میان هم با شوخی و خنده و تمثیل های فکاهی از حاکم مستبد و یا فرمانروای زورگو زمانه خودشان انتقاد می کردند.

چند روز مانده به نوروز، مردم به دنبال فرد عامی و مناسب میر نوروزی می گشتند و با برآمدن آفتاب در روز مشخص، شاه دروغین با تمام عوامل و اشخاص خود به تخت سلطنت می نشست.چون میر نوروزی بر تخت می نشست تمام اهالی بازار ها را تعطیل و به دور او جمع شده و با اجرای نمایش هایی و دادن فرامین میر و اجرای آنها به خنده و شادی و شور پرداخته و به استقبال بهار می رفتند.

به هر روی سنت میر نوروزی از روزگار کهن تا همین چند وقت پیش رواج پیدا داشت و در میان مردم رنگ و بوی طنز و شادی و خنده به خود می گرفت.سنت میر نوروزی که از آن با نام های “خان خانی” و “امیر بهاری” نیز یاد می شود تا دوران مشروطه و تا سال ۱۳۰۲ شمسی در بجنورد خراسان اجرا می شده است. به گفته ای این رسم بیشتر در مناطق غربی ایران رواج داشته است و در کردستان و نواحی بختیاری به نام “میر میرین” رواج داشته است.آنچه امروزه با عنوان حاجی فیروز با لباس قرمز و چهره سیاه در خیابان ها و معابر ظاهر می شود می تواند تغییر شکل یافته، میر نوروزی باشد.

داستان میر نوروزی

در این روز و به هنگام طلوع آفتاب میر بهاری بر تخت می نشیند، سپس مرد چماق نقره ا ی(گوپال زیوینgopal-zevin) در پیشگاه میرنوروزی تعظیم کرده و افراد حکومت موقت را به این شرح معرفی می کند:

  1. میر نوروزی
  2. کهن وزیر که از میان میران شوخ و بذله گو انتخاب می شود. وی مرد خردمندی است که نقش مشاور و حل کننده ی مشکلات را برعهده دارد
  3. وزیر دست راست که احکام منطقی صادر می کند
  4. وزیر دست چپ که فرمانهای مسخره و عجیب می دهد
  5. میرزا، فردی باسواد است و سمت دبیری دارد
  6. فراشان وخدمتگزاران
  7. خنجرزنان یا جلادان که لباس سرخ می پوشند
  8. مرد گوپال زیوین (چماق نقره ای)مامور ابلاغ میر نوروزی است.
  9. نوازندگان که تعدادشان به بیست و پنج نفر می رسد و بصورت افتخاری انجام وظیفه می کنند، آوازخوانان وسرودخوانان که گاهی دسته جمعی ،گاهی نوبتی و بعضی به صورت گه ره لاوژه (مشاعره) آوازه خوانی می کنند.

کار وزیرکُهن در دستگاه میر نوروزی گره گشایی و حل مشکلات مردم است. وزیران دست چپ و راست نیز به کار خویش مشغول می شوند. گروه دژخیمان و جلادان جامه های سرخ رنگ پوشیده و مرد گوپال زیوین هم دستورات میر نوروز را می رساند. وشکه رن یا دلقک نیز جامه ی از پوست گوسفند پوشیده و زنگوله ای به گردن می آویزد و کلاش یا گیوه ای به پا کرده و مردم را به خنده در می آورد. در این روز امیر بهاری به شهر یا روستا وارد شده و پس از سیر و گذار پرچم فرمانروایی را برافراشته و بر تخت عدالت تکیه زده و گناهکاران را تنبیه و مجازات کرده و به مردم می شناساند و در ضمن به آنها چند تازیانه ای هم می زند، به پیشنهاد وزیران امیر بهاری زندانیان بی گناه را آزاد می کند و افراد قهرکرده را با هم آشتی داده و زکات را با زور و جبر از ثروتمندان می گیرد و به فقرا می دهد . هرکس به وظایف خود عمل نکند به شدت تنبیه می شود . هرکس به فرمان امیر بهاری بخندد مجازات سختی را پیش رو خواهد داشت. میر اصلی یا فرمانروای پیشین باید فردا برای درست کردن کاخی زیبا و باشکوه دست به کار شود، در غیر این صورت باید با زور با پیرزنان شوی مرده ازدواج کند. میر نوروزی همراه یارانش به روستاهای اطراف شهر می روند و به رقص و شادی مشغول می شوند.

میرنوروزی

از سوی میرنوروزی فرمانهای عجیب و غریب دیگری نیز صادر می شود که هرکس از آنها سرپیچی کند مجازات می شود. هر حکمی که از سوی میر نوروزی صادر شود فورن بوسیله ملازمانش به اجرا در می آید. میر نوروزی از راز فرمانرواییش آگاه است و می داند که با یک پوزخند دستگاه فرمانرواییش برچیده می شود، از این رو هر اندازه دلقکها بازی در آورند، لب به خنده نمی گشاید. سرانجام از ترس خود که مبادا لبخندی بزند، دستگاه فرمانروایی را بر جای نهاده و می گریزد و به خانه یکی از بزرگان و ریش سپیدان پناه می برد تا از کتک کاری و تازیانه خوردن نجات یابد. البته این نیز جنبه ی شادی داشته است، چون براستی پس از پایان دوره ی حکومتش برای صدور فرمانها و احکامش بازخواست نمی شود.در اجری این مراسم کُهن اعیان و اشراف لباسهای عالی و جواهرنشان، تاج و گوهرهای قیمتی شاهانه،اسب و چکمه،مهمیز و شمشیر، خنجر وکمربند و بازوبند و اسلحه های گرانبهای خود را در اختیار میرنوروزی می گذاشتند و اهالی شهر هرچه اسب و قاطر و زر و زیور و وسایل تشریفات داشتند برای اجرای هرچه بهتر مراسم جشن به عنوان امانت در اختیا گروه برگزاری امیر بهاری می گذاشتند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان