ساعدنیوز
ساعدنیوز

علائم پریودی دختر ۱۲ ساله

  یکشنبه، 11 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم پریودی دختر ۱۲ ساله
ساعد نیوز : علائم پریودی دختر ۱۲ ساله علائم پریودی دختر شامل چه مواردی است؟ اولین چرخه قاعدگی برای دختران معمولا همراه با سوالات بسیاری است. آن‌ها باید نسبت به بدن خود و کارکرد آن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند از پس پریودی بربیایند.

علائم پریودی دختر شامل چه مواردی است؟ اولین چرخه قاعدگی برای دختران معمولا همراه با سوالات بسیاری است. آن ها باید نسبت به بدن خود و کارکرد آن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند از پس پریودی بربیایند.

پریودی یک امر طبیعی است و برای هر زنی در زندگی اتفاق خواهد افتاد. این چرخه نشانه سلامت بدن زنان است. در این مقاله نکات لازم درباره این موضوع گفته خواهد شد و تا حد زیادی برای اولین چرخه خود با خواندن این مقاله آماده خواهید شد. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید تا انتها همراه ما باشید.

تصویر

چرخه عادت ماهانه چگونه عمل می­کند؟

عادت ماهانه، قاعدگی یا پریودی نتیجه طبیعی بلوغ در دختران است. به وجود آمدن این چرخه به معنای آن است که از این به بعد دختر توانایی تولیدمثل پیدا کرده و بلوغ جنسی او کامل شده است.

با شروع اولین چرخه قاعدگی سطح هورمون استروژن به­شدت افزایش پیدا می­کند و به دنبال آن دیواره رحم ضخیم می­شود. در چنین شرایطی رحم برای لقاح آماده است و می­تواند باردار شود.

اگر رحم در این مدت باردار نشود، دیواره ضخیم آن فرو خواهد ریخت. فرو ریختن این دیواره با خون و خارج شدن بافت تخریبی از درون رحم همراه خواهد بود که دقیقا این اتفاق خونریزی عادت ماهانه را رقم خواهد زد.

علائم پریود دخترانه برای اولین بار در چه سنی بروز می­کند؟

آغاز چرخه قاعدگی در دختران معمولا در سن 12 الی 14 سالگی بروز می­کند و تا دوران پساقاعدگی نیز ادامه دارد. معمولا اولین پریودی 2 سال بعد از بروز اولین نشانه­های بلوغ جنسی مثل بزرگ­شدن سینه­ها رخ می­دهد.

علائم پریودی دختر برای اولین بار شامل چه مواردی است؟

چرخه قاعدگی در بسیاری از دختران با نشانه خاصی برای اولین بار ظاهر نمی­شود. بعضی از آن ها ممکن است دچار سندروم premenstrual شوند که به سندروم پیش از قاعدگی معروف است. نشانه­های این سندروم عبارت اند از:

  • احساس درد در پستان­ها
  • یبوست
  • ترشحات سفید رنگ یا شفاف از واژن
  • احساس خستگی شدید
  • نفخ شکمی
  • کمردرد
  • اسهال
  • تغییرات خلق­وخو و حساس­شدن
  • میل شدید به غذا و شیرینی­جات

زمان اولین عادت ماهانه را نمی­توان حدس زد. برای همین بهتر است که دختران نزدیک به سن اولین پریودی، همیشه وسایل لازم را همراه خود داشته باشند. البته در مراکز خاصی مثل مدرسه و ... چنین لوازمی در نظر گرفته­شده است. لوازمی مثل:

  • لباس زیر تمیز
  • دستمال مرطوب یا کاغذی
  • نوار بهداشتی یا تامپون
  • داروی مسکن سبک مثل استامینوفن

بعد از شروع اولین پریودی چه کار­هایی باید انجام دهیم؟

اگر برای اولین بار پریود شدید در ابتدا باید نگذارید که خون به لباس شما سرایت کند. این کار معمولا با استفاده از نوار بهداشتی یا تامپون انجام خواهد شد.

اما اگر چنین چیزی همراه شما نبود لازم نیست نگران باشید. به کمک دستمال توالت می­توان یک پد سریع و فوری درست کرد که تا چند ساعت مانع نشت خون به لباس شما شود.

برای استفاده از این روش کافی است یک قطعه بزرگ دستمال توالت را چند مرحله تا کنید و در قسمت میانی لباس زیر خود قرار دهید. در مرحله دوم تکه­ای دیگر از دستمال را بردارید و به دور این قسمت چند لایه بپیچانید.

تصویر

اولین پریودی دختران چقدر طول می­کشد؟

مدت زمان اولین چرخه به شکل دقیق مشخص نیست. چراکه باید پریود منظم شود و طبق یک برنامه دقیق پیش برود. تا زمانی که این اتفاق نیفتد پریودی ادامه پیدا خواهد کرد.

اولین چرخه می­تواند از 2 روز تا 2 ماه ادامه پیدا کند. بعد از ثبات، این چرخه منظم خواهد شد و تقریبا یک بازه یک هفته ای طول خواهد کشید.

علائم پریود بودن دختر که باید آن ها را جدی گرفت

پریود­های آغازین معمولا سنگین نیستند و با چند لکه خون همراه اند. با این حال ممکن است اولین پریودی سنگین باشد و مقدار زیادی خون را از بدن خارج کند.

به­طور میانگین هر زن در پریودی 6 قاشق غذاخوری خون از دست می­دهد که طبیعی است. اگر مقدار این خروج بیشتر شد می­توانید مسئله را با مادر، پدر، مربی بهداشت یا معلم مدرسه خود در میان بگذارید. اگر علائمی مثل:

  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • خونریزی بیش از یک هفته
  • ضربان قلب بالا
  • خونریزی شدید

داشتید حتما این مسئله را با اطرافیان به اشتراک بگذارید تا در صورت نیاز شما را به نزد پزشک ببرند. در موضوع علائم پریودی دختر مقاله drdr.ir می­تواند به شما کمک زیادی بکند.

برای کاهش درد اولین قاعدگی چه کار­هایی می­توان انجام داد؟

گرفتگی دوران پریودی برای این است که اطراف رحم راحت­تر رها شوند و ضخامت دیواره زودتر شکسته شود. برای کم­کردن درد می­توانید از دارو­های مسکن سبک، کمپرس آب گرم به­وسیله وان یا کیسه آّب استفاده کنید.

برای اولین پریود چه تغذیه­ای داشته باشیم؟

در آغاز قاعدگی نیاز به مواد غذایی در بدن افزایش پیدا می­کند و به دنبال همین امر اشتها زیاد می­شود. این اتفاق به همین شکل در بلوغ پسران نیز رخ خواهد داد با این تفاوت که آن ها چرخه قاعدگی ندارند.

در این دوره علاقه به مصرف خوراکی­های مضر و خالی از مواد مغذی زیاد می­شود باید با آن مقابله کرد. بهتر است که مواد غذایی مفید در این دوره مصرف شوند تا بدن بتواند انرژی از دست رفته را بازیابد.

لبنیات یکی از مهم­ترین مواد غذایی مصرفی در این دوران است. کلسیم برای ساخت سلول­های از دست رفته ضروری است.

در این دوران از ماست، شیر و پنیر به شکل منظم استفاده کنید. دخترانی که برای اولین بار قاعدگی را تجربه می­کنند به مصرف آهن هم نیاز خواهند داشت. سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند، به همراه گوشت مقدار زیادی آهن دارند.

اگر به عنوان صبحانه کره بادام نیز مصرف کنید تا حد زیادی مشکل آهن بدن را برطرف کرده­اید. در این دوران به جای مصرف غذا­های چرب که ترجیح مغز است از غذا­­های سالم و گریل­شده مثل ماهی استفاده کنید. چربی­های موجود در غذا­های ناسالم به مرور زمان برای شما مشکلات قلبی عروقی پدید خواهد آورد.

چگونه عادت ماهانه خود را ثبت کنیم؟

برای اینکه الگو پریودی شما مشخص شود به زمان نیاز است. بهتر است که از همان ابتدا عادت کنید که عادت­های شما ثبت شود. این کار کمک می­کند که شما نظم چرخه خود را متوجه شوید و برای آن آماده باشید.

برای این کار می­توانید از تقویم­های کاغذی یا اپ­های هوشمند پریودی استفاده کنید. برخی از آن ها دارای قابلیت­های خوبی مثل یادآور آّب و ... هستند. در حالت منظم پس از هر 3 تا 4 هفته چرخه بعدی آغاز می­شود و شما باید آماده آن باشید.

پس از بررسی علائم پریودی دختر متوجه شدیم که باید هر لحظه برای آن آماده بود و برخی از نشانه ها را جدی گرفت. اولین پریودی احساس متفاوتی برای دختران خواهد داشت و باید به آن توجه کرد. پدر و مادر نقش مهمی در اولین پریودی دارند و باید پشتیبان فرزند خود باشند.

اولین چرخه قاعدگی شاید سخت به نظر برسد اما پس از مواجه با آن، زمینه ذهنی شما را تغییر خواهد داد. در صورتی که درباره این موضوع راهنمایی­های درستی انجام نشود و مانند گذشته مثل یک تابو با آن برخورد شود، بی­شک اثرات مخربی پدید خواهد آمد. ممنونیم که تا انتها همراه ما بودید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چیدمان مفصل و پر زرق و برق سفره هفت سین شاه و فرح در کاخ مجلل شان+عکس/بریز و بپاش زمانی که مردم پولی برای خرید عید نداشتند... (1127 نظر) سفره غذای ساده و بدون تجملات محمود احمدی نژاد در خانه اش +عکس/فرش ماشینی معمولی و ... (1023 نظر) افطار کردن ساده رهبر معظم انقلاب با خرما و چای در کنار مردم و تعارف کردن خرما به روزه داران توسط ایشان+ویدئو (689 نظر) سجاده رهبر ساده زیست انقلاب در بیت رهبری/ زیبایی و معنویت در اوج سادگی + عکس (431 نظر) شرط علی دایی برای بخشش آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (394 نظر) دکوراسیون منزل ساده و میز هفت سین همسر باسلیقه محمود احمدی نژاد در تهران (356 نظر) رونمایی از سبک زندگی لوکس و مرفه گونه حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری‌اش+ویدئو/ از عادت به خوردن آب پرتقال طبیعی تا استفاده از مارک خاص تشک (262 نظر) تصویری از آخرین افطاری سردار قاسم سلیمانی در منزل محسن رضایی (217 نظر) خلاقیت منحصر بفرد پزشک خوش ذوق در همراهی کردن بیماران تا اتاق عمل حماسه ساز شد+فیلم/ سلطان روحیه دهی در سطح خاورمیانه! (196 نظر) مدل مانتو خوش رنگ لیلا اوتادی برای عید 1403/خانوما ایده بگیرین + عکس (174 نظر) چیدمان میز کنسول شیک و خاص خونه فوق العاده زیبای علیرضا بیرانوند با لوازم آنتیک/ ماشالا به سلیقه اکرم بانو (151 نظر) دورهمی صمیمانه باربد بابایی با دختران جوانش سر میز ناهار ایتالیایی/ ماشالا یکی خوشگل تر از دیگری+عکس (145 نظر) اولین روز ازدواج حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با سلطان قلبش همسر دومش/ ماشالا چه عروس ماهی😍 (142 نظر) کیک تولد خاص با شکلات 3 بعدی اکرم بانو همسر علیرضا بیرانوند/ مبارکا باشه + عکس (141 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی پناه و نبات استخری در بلژیک/ چقدر سلیقه مامانشون شیک و خاصه+ویدیو (122 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آیا می توان با خوابیدن هم لاغر شد؟! / 6 ترفند کاهش وزن با خوابیدن (ویدئو) وقتی نیکخواه تو برنامه به مدیری میگه ازت متنفرم / مهران مدیری هنگ کرد ماه رمضان ماه رهایی از عادت های بد / در این ماه از فرصت استفاده کن و عادت های بدت رو ترک کن ویدئو دیده نشده از کنسرت بی نظیر مهران مدیری / مدیری واقعا تو همه چیز استعداد داره جدیدترین عکس گردش شاهرخ استخری و دخترش پناه / پدر دختری چه قلبی درست کردند (عکس) مینا مختاری در حال چیدن سفره هفت سین نوروز / همسر بهرام رادان از هر دستش یه هنر میباره (عکس) جشن تولد محمدرضا گلزار در کنار دوستانش / چه تولد ساده و شیکی براش گرفتن (فیلم) پخش زنده صحبت های عاشقانه و زن و شوهری آقا ماشالا و ناهید خانمِ سریال خانه به دوش در خیابان های تهران! / چرا دیگه از این سریال ها نمیسازن؟! ویدئویی جنجالی و دیده نشده از ستارگان محبوب و دوستداشتنی تیم ملی ایران، انصاری فرد و جهانبخش و عزت اللهی در قطر/ شماهم به تور افتادین؛ فقط نگاه اخر سعید😉👌🏻+ ویدئو ویدیویی جالب از ابراز علاقه یک بازیگر به نجم الدین شریعتی +ویدئو/ فقط اونجاش که میگه بدجور کراشمی در سمت توام 🤣 دورهمی ساده و صمیمی مرد پرحاشیه پرسپولیس، حسین کنعانی زادگان با سرمایه های زندگی اش + تصویر خادر روستای 1000 ساله‌ی اسرارآمیز در خراسان رضوی؛ مکانی زیبا برای تعطیلات نوروز (ویدئو)اتفاقی جنجالی و بی تکرار در پخش زنده تلویزیونی/شهرت و آوازه آذربایجان از زبان ستاره هلندی؛ دمت شما هم گرم واقعا هنرنمایی یک زن خوش‌ذوق با سازدهنی در کنار یک زوج جوان به مناسبت عقدشان! +ویدئو (ویدئو) زن شیرازی که به تمام لهجه‌های ایران صحبت می‌کند! رونمایی از سفره هفت سین بسیار شیک و مختصر و زیبای خانه سید حسین حسینی، دروازه بان استقلال و تیم ملی/ چه آهنگ دلنشین و نوستالژی + فیلم افطار متفاوت رونالدو و تبریک ویژه به مسلمانان به مناسبت ماه رمضان +ویدئو تعجب مجری تلویزیون از تسلط مرتضی امینی‌تبار به زبان انگلیسی روی آنتن زنده! +ویدئو (فیلم) رونمایی از خواننده های مورد علاقه علی آقا پروین و حسن روشن در تلویزیون! 😳/ خودتون ببینید تا باورتون بشه! / شوکه شدن محمدحسین میثاقی و حامد سلطانی! شباهت عجیب لوگوی دانشگاه تهران با نماد دوره ساسانیان+عکس قیمت زمین خریداری شده برای ایران در مریخ چند دلار است+ فیلم مقبره مبله یک شاهزاده چینی خبرساز شد/ ضیافتی برای بعد از مرگ! سکانس خنده دار برنامه عصر جدید: وقتیکه شرکت کننده هر چی میگه احسان علیخانی بد برداشت می‌کنه و میگه بخاطر ذهن مریضمه😂 شئ نقره ای مرموزی روی زمین که هیچ کس آن را گردن نمی گیرد! / کار فرازمینی هاست؟!! سکانسی خنده دار دورهمی: وقتی سحردولتشاهی با جدیت خاصی میگه عاشق شدم توضیح هم نمیدم/فقط حرف آخر مدیری😂 (تصاویر) عکس‌های شخصی بازیگر نقش «آی جونگ» در سریال دونگ‌یی (عکس) سفره هفت سین یحیی گل محمدی و همسرش و دخترشان در لب ساحل / پیراهن قرمز یحیی کلی معنی داره ... حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای بیرانوند و اکرم بانو / خونه نگو باغ بگو!+عکس (تصویر) سخت کار کردن همیشه جواب نمیده، گاهی کافیه که باهوش باشی! (ویدئو) نکات کلیدی برای آمادگی مصاحبهٔ دکتری مقایسه سفره افطار ساده رهبر معظم انقلاب با سفره پر زرق و برق پادشاهان عرب+عکس (فیلم) یادآوری جالب رهبر معظم انقلاب به حسن روحانی که خنده حضار را در پی داشت دانشجویان برای دریافت وام فقط تا 15 اردیبهشت سال جدید فرصت دارند فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه علم و هنر یزد به صورت پیمانی در سال 1403 دلتنگی دختر حاج قاسم برای پدرش سر سفره افطار +عکس (فیلم) لطیفه گویی جالب رهبر انقلاب با لهجه مشهدی در حسینیه امام خمینی / با خنده خود به درد ما خاتمه ای ... وقتی حمید استیلی مانع خواب رهبر انقلاب شد !!! شهادت یک سرباز در مرز سیستان و بلوچستان درخواست یاریِ افغان‌ها از ایرانی‌ها برای یافتن بودای کوچک 1200 ساله/ طالبان این اثر تاریخی گرانبها را فروخته است؟ عروسی جنگی در خوزستان 13 نفر را بیمارستانی کرد
تیتر امروز   
آیا می توان با خوابیدن هم لاغر شد؟! / 6 ترفند کاهش وزن با خوابیدن ماه رمضان ماه رهایی از عادت های بد / در این ماه از فرصت استفاده کن و عادت های بدت رو ترک کن خادر روستای 1000 ساله‌ی اسرارآمیز در خراسان رضوی؛ مکانی زیبا برای تعطیلات نوروز مقبره مبله یک شاهزاده چینی خبرساز شد/ ضیافتی برای بعد از مرگ! شئ نقره ای مرموزی روی زمین که هیچ کس آن را گردن نمی گیرد! / کار فرازمینی هاست؟!! فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه علم و هنر یزد به صورت پیمانی در سال 1403 دانشجویان برای دریافت وام فقط تا 15 اردیبهشت سال جدید فرصت دارند درخواست یاریِ افغان‌ها از ایرانی‌ها برای یافتن بودای کوچک 1200 ساله/ طالبان این اثر تاریخی گرانبها را فروخته است؟ شهادت یک سرباز در مرز سیستان و بلوچستان عروسی جنگی در خوزستان 13 نفر را بیمارستانی کرد این هشدار جدی است؛ از سفر به این استان‌ها حذر کنید! حداقل حقوق کارگران چقدر شد؟ / تعیین تکلیف پایه حقوق 1403 حواشی داغ امروز سه شنبه 29 اسفند 1402/ رونمایی از موبایل و سیم کارت 7 میلیاردی سلطان علی پروین روی آنتن زنده تلویزیون تهیه و انتشار فیلم از دانش‌آموزان ممنوع است / معلم های بلاگر به هوش، خانواده ها به گوش! شورای نگهبان صحت انتخابات مجلس در کل کشور را تایید کرد
منتخب روز   
(ویدئو) سورپرایز تولد یک پسر تُرک توسط مادرش در محل کار با کیک/ تو این شرایط هم دست از کار نمیکشه😍 سید محمد خاتمی پرسپولیسی است یا استقلالی؟ (فیلم) به وجد آمدن رهبر معظم انقلاب از اجرای هنری نوجوانان ایرانی در حسینیه بیت رهبری / عشق یعنی لافتی الا علی، عشق یعنی رهبرم سید علی ... (فیلم) ویدئویی دیده نشده از نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره حمله به بدحجاب‌ها کوبیدن صورت دختر جوان روی کیک تولد جان او را گرفت/ ویدئو را تا انتها تماشا کنید خطر از بیخ گوش مسافران گذشت/ هر دو خلبان با هم به خواب رفتند (ویدئو)وحشتناک‌ترین حادثه جاده‌ای/ همه داخل خودرو، بلا از آسمان نازل شد! لحظات دلهره آور در حیات وحش/ کمین مار چند 10 متری برای شکار میمون + فیلم (ویدئو) شکستن دکور برنامه تلویزیونی و سقوط مجری صداوسیما در برنامه زنده حرکت زشت و دور از انسانیت یک تازه به دوران رسیده نو کیسه در جایگاه سوخت+ فیلم/ با اینا باید چیکار کرد؟ (فیلم) رونمایی از یک وسیله آتیش بازی خطرناک / اینا دست چهارشنبه سوری ما رو از پشت بستن! (عکس) تصاویر دیده نشده از پسران رهبر انقلاب در مراسم ختم دایی‌شان با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی کرونا / از دست ندادن با میهمانان تا گذاشتن ماسک دوتایی