دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

علائم و دلایل کم آبی بدن کودک 

شنبه، 28 فروردین 1400
کمبود آب یا اصطلاحاً دهیدراته شدن بدن کودک به معنای این است که او به اندازه‌ٔ نیاز خود در بدنش مایعات ندارد. کودکان شیرخوار و بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان مستعد کم شدن آب بدن هستند و اگر مایعاتی که کودک دریافت می‌کند کمتر از چیزی باشد که از طریق استفراغ، اسهال، تب یا تعریق یا عرق کردن از دست می‌دهد، ممکن است کم‌آبی بدن ایجاد شود.

به عنوان یک مادر به یاد داشته باشید هنگامی که نوزادی به دنیا می آید، شیر مادر تمام نیازهای بدن او نسبت به آب را برآورده می کند. معمولا، بدن یک نوزاد سالم تا شش ماه اول از زندگی خود، به حدود 0.7 لیتر آب در هر روز نیاز دارد، اما از 7 تا 12 ماهگی بعد از تولد، نیاز نوزادان به حدود 0.9 لیتر آب در هر روز افزایش می یابد.

همانطور که می دانید وجود آب در بدن هر انسانی برای تمام عملکردهای حیاتی او ضروری است و کمبود آب در بدن کودکان می تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری در سلامتی آن ها شود.

اما، به خاطر داشته باشید که نیاز به آب در بدن هر فردی متفاوت با دیگران است و به عواملی مانند سن، میزان فعالیت، سلامت، عادات غذایی و شرایط آب و هوایی محیطی که در آن زندگی می کند، بستگی دارد.

میزان آب مورد نیاز بدن کودکان در هر روز چه مقدار است؟به عنوان یک مادر به یاد داشته باشید هنگامی که نوزادی به دنیا می آید، شیر مادر تمام نیازهای بدن او نسبت به آب را برآورده می کند. معمولا، بدن یک نوزاد سالم تا شش ماه اول از زندگی خود، به حدود 0.7 لیتر آب در هر روز نیاز دارد، اما از 7 تا 12 ماهگی بعد از تولد، نیاز نوزادان به حدود 0.9 لیتر آب در هر روز افزایش می یابد.

در واقع، نوزادان تا شش ماهگی بعد از تولد به غیر از شیر مادر به مصرف آب دیگری نیاز ندارند. اما برای کودکان7 تا 12 ماهه که از نوشیدنی ها و مواد غذایی جامد هم استفاده می کنند، مصرف آب کافی حیاتی است.

کم آبی در کودکان

دلایل کم آبی بدن کودک

  • کم شدن آب بدن در کودکان در اغلب موارد به علت تب ، اسهال، استفراغ و کاهش میل آن ها به نوشیدن یا خوردن در اثر عفونت ویروسی می باشد. گاهی اوقات زخم های درون دهان کودک (که توسط ویروس های مختلفی ایجادشده اند) خوردن یا آشامیدن را سخت می کنند که این مسئله باعث کاهش آب بدن یا بدتر شدن آن می شود.
  • بیشتر عفونت های باکتریایی جدی ممکن است باعث این شود که کودک میلی به خوردن نداشته باشد و ممکن است باعث ایجاد استفراغ و اسهال شود.
  • عفونت های انگلی ایجادشده توسط Giardia، بیماری به نام giardiasis (ژیاردیا) ایجاد می کند که می تواند منجر به اسهال و از دست دادن مایعات بدن شود.
  • تعریق شدید در محیط خیلی گرم می تواند باعث کم آبی بدن شود.
  • ادرار بیش ازحد می تواند ناشی از دیابت های ناشناخته یا درمان­ نشده باشد.
  • بیماری هایی مثل فیبروز سیستیک یا اسپروی سلیاک نمی گذارند غذا جذب شود و می توانند باعث ایجاد کم آبی بدن شوند.

کم آبی در کودکان چه علائمی دارد؟

  1. کودکتان کمتر ادرار میکند و کمتر پوشکش را تعویض میکنید
  2. رنگ ادرارش تیره و غلیظ است ویا کمتر از قبل ادرار کرده است
  3. لبهایش دچار خشکی میشود و باعث میشود ترک بخورد
  4. فرزندتان مانند همیشه انرژی ندارد و بی حال است

راه های جلوگیری از کم آبی کودکان:

  • قبل از هرچیزی به کودکتان آب بدهید. کودکان نوپا به 4 تا 6 فنجان آب احتیاج دارند که معادل 2 فنجان شیر میباشد. اما زمانی که هوا گرم است روزانه 2 تا 3 بار آب به او بدهید تا تشنگی اش بر طرف شود.
  • لباسی را تنش کنید که برای آن فصل مناسب باشد اگر که تابستان است و هوا گرم است از کلاه لبه دار و لباس های خنک تابستانی استفاده کنید.
  • اگر که به همراه فرزندتان بیرون میروید همراه خود آب داشته باشید
  • برای فرزندتان غذاهایی را درست کنید که بتواند آب از دست رفته بدنش را تامین کند این غذاها شامل انواع اسموتی،انواع سوپ،هندوانه میباشند که باعث میشود کودکتان احساس تشنگی نکند.

اگر کودکتان دچار کم آبی بدن شده است ممکن است به آنفولانزای معده دچار شود.

کمبود آب بدن میتواند روی دستگاه گوارش تاثیر بگذارد که معمولا توسط ویروس ها ایجاد میشود. زمانی که کودکتان دچار اسهال و استفراغ میشود یعنی ویروسی وارد بدنش شده است. اگر که استفراغ کودک زیاد باشد باعث میشود سدیم،پتاسیم، و کلرید کودک از بین برود و اگر این ها از بین بروند تعادل مایعات در بدن کودک بهم میریزد.

چه زمانی کودک را به بیمارستان ببریم؟

  • خنکی غیرمعمول دست و پا
  • پوست چروکیده
  • هیاهوی شدید
  • بی حالی یا خواب آلودگی غیرمعمول
  • پوشک خشک بیش از 18 تا 24 ساعت است


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی