علائم و نشانه های اختلال یادگیری در کودکان

  دوشنبه، 24 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم و نشانه های اختلال یادگیری در کودکان
سعی نکنید هنگام برخورد با ناتوانی یادگیری خودتان را متخصص بدانید. کار شما این است تا او را تشویق کنید، به او عشق بورزید و صبور باشید و به دنبال متخصصانی باشید که در این زمینه مهارت دارند تا به کودک شما کمک کنند. اگر تشخیص این اختلال در کودک شما داده شد، باید خدمات خاصی را دریافت کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان پایه دبستان و ابتدایی، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و ترک تحصیل آنها می شود. برچسب های «عقب مانده»، «تنبل» و غیره به این قبیل دانش آموزان آنها را از ادامه تحصیل بازمی دارد و صدمات جبران ناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.

از آنجا که دانش آموزان مقطع دبستان که مبتلا به اختلالات یادگیری هستند، جزو بچه های در معرض خطر و شکننده محسوب می شوند، آموزش و پرورش باید از این افراد پشتیبانی کند و یک سپر دفاعی برای آنان باشد. همچنین بهتر است که خانواده ها در این باره اطلاعات خود را افزایش داده و راه های تشخیص، پیشگیری و درمان از اختلال یادگیری را بیاموزند.

علائم اولیه اخطار دهنده اختلال یادگیری در کودکان ۵ ساله و کوچکتر چیست؟

ناتوانی یادگیری اغلب به چند دسته گروه بندی می شوند:

  • اختلال های زبانی یا گفت و گو
  • مشکل داشتن با خواندن، نوشتن و مهارت های ریاضی
  • داشتن مشکل در هماهنگی، مهارت های حرکتی یا حافظه ای

گاهی اوقات کاملا واضح است که کودک یکی از انواع اختلال ها را داراست، همانند بدخوانی یا اختلال در خواندن ریاضی، اختلال های که به ترتیب بر روی توانایی های خواندن و توانایی های ریاضی تاثیر می گذارد. اما همچنین اینکه بچه ها ترکیبی از چند نوع اختلال را داشته باشند نیز برای بچه ها رایج است.

اختلالات کم توجهی به خودی خود منجر به ناتوانی یادگیری نمی شود اما بچه هایی که ناتوانی یادگیری دارند اغلب مشکلاتی در توجه دارند.

محدوده ی قرمز که می تواند علائم اولیه اختلال یادگیری در کودکان ۵ سال و کمتر شود شامل:
• دیر حرف زدن
• مشکلاتی در تلفظ
• داشتن مشکل در یادگیری کلمات جدید
• داشتن مشکل در یادگیری خواندن
• داشتن مشکل در یادگرفتن اعداد، الفبا، روزهای هفته یا رنگ ها و اشکال
• تمرکز ضعیف
• داشتن مشکل در دنبال کردن اصول
• ضعف داشتن در گرفتن مداد یا ماژیک
• داشتن مشکل در بستن دکمه، کشیدن زیپ یا بستن چیزی

چطور می توانم شرایط فرزند خود را بسنجم؟

تشخیص ناتوانی یادگیری بحث برانگیز است. بعضی از متخصصان معتقد هستند که آنها به علت تفاوت های عادی در سبک یادگیری، بیش از حد تشخیص داده می شوند. تشخیص ناتوانی یادگیری در پیش دبستانی ها و بچه های خیلی کوچک بسیار قابل بحث است چون یادگیری آن ها در مراتب مختلفی قرار دارد. طبق نظر لیبمن ناتوانی یادگیری به صورت کامل قبل از اینکه کودک وارد کلاس سوم نشود قابل تشخیص نیست.

البته این به این معنا نیست که شما باید هر نگرانی که تا به حال داشته اید را نادیده بگیرید. مداخله ی اولیه می تواند یک تفاوت بزرگ در آینده تحصیلی کودک شما داشته باشد. اگر در مورد تکامل کودک در خواندن، نوشتن، اعداد یا حرف زدن کودک خود نگران هستید با افرادی که به کودک شما نزدیک هستند در این باره صحبت کنید همانند معلم کودک خود.

معلم ها معمولا در تشخیص علائم اخطار دهنده ی اولیه ی ناتوانی یادگیری استاد هستند. اگر معلم کودک شما تا به حال این موضوع را با شما مطرح نکرده است، در بیان نگرانی خود شک نکنید. همچنین با پزشک کودک خود نیز صحبت کنید.

گاهی اوقات چیزی که شما در موردش به عنوان ناتوانی یادگیری ناراحت هستید ممکن است فقط یک مرحله عقب نشینی موقتی باشد که کودک شما بزرگتر خواهد شد. اما بهتر است ننشینید و منتظر شوید.

اگر احساس می کنید رشد کودکتان آرام است و اگر به غریزه خود اعتماد کنید و با پزشک یا معلم او درباره ارزیابی شرایط او صحبت کنید، دارید به کودک خود لطف می کنید.

کودک شما به یک ارزیابی رسمی درباره ی ناتوانی یادگیری نیاز دارد که معمولا توسط یک روانشناس کودک، عصب شناس یا متخصص اطفال انجام می شود تا قطعا تشخیص دهد که آیا او مشکلی دارد یا نه.

این ارزیابی در مطب انجام می شود و چندین ساعت زمان می برد. از کودک شما خواسته می شود تا کارهای مختلفی را با استفاده از اسباب بازی ها و وسایل تحصیلی انجام دهد.

سرپرست مدرسه کودک شما باید قادر باشد به شما کمک کند تا ترتیب ملاقاتی برای ارزیابی را فراهم کند. به طور قانونی مسئول هر مدرسه ای باید فرآیندی برای تشخیص، ارزیابی و برنامه ریزی برای مشکل تحصیلی برای کودکانی که هر نوع ناتوانی دارند داشته باشد که شامل ناتوانی یادگیری نیز می باشد.

برای کمک به کودکی با ناتوانی یادگیری چه کار می توان انجام داد؟

ناتوانی های یادگیری دائمی هستند و به راحتی برطرف نمی شوند اما می توان برای کمک به کودک شما برای جبران کردن این ناتوانی و کار کردن بر روی مشکل او ،کارهایی انجام داد. برای مثال، معلم می تواند اشیا را به شیوه های مختلفی نشان دهد و کودک شما می تواند بر روی مهارت هایش بارها و بارها تمرین کند به روشی که همراه با حمایت و صبوری باشد.

این بچه ها می توانند یاد بگیرند. به عنوان والدین، یکی از مهم ترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید حمایت از کودک خود و کمک به او با تجربه های یادگیری مثبت است. هدف این است که بر روی توانایی های او تمرکز شود. اگر او با الفبا مشکل دارد اما عاشق حیوانات است علاقه او را تشویق کنید و به او کمک کنید تا یک متخصص در زمینه حیوانات باشد.

با تشویق کردن مهارت ها و علاقه مندی های او خود باوری را در او افزایش دهید. نیکی آرنولد روانشناس و مادر پسر بچه ای با ناتوانی یادگیری می گوید:” فعالیت هایی که می دانید کودکتان می تواند انجام دهد و در آن موفق است برنامه ریزی کنید”. آرنولد بر روی علاقه مندی پسر خود یعنی اسکی کردن کار کرده است آن هم وقتی که او فقط ۵ سالش بود و خیلی هم در آن خوب نبود.

سعی نکنید هنگام برخورد با ناتوانی یادگیری خودتان را متخصص بدانید. کار شما این است تا او را تشویق کنید، به او عشق بورزید و صبور باشید و به دنبال متخصصانی باشید که در این زمینه مهارت دارند تا به کودک شما کمک کنند. اگر تشخیص این اختلال در کودک شما داده شد، باید خدمات خاصی را دریافت کند.

مدرسه های خصوصی ای برای این بچه ها وجود دارد اما این ها پرهزینه هستند. با معلم کودک خود یا سازمان های محلی که به کودکان ناتوان خدمات می دهند صحبت کنید.

مشاوره های روانشناسی نیز می تواند کمک کند. بچه هایی با اختلال ناتوانی معمولا احساس شکست می کنند که منجر به خود باوری کم می شود. آن ها معمولا نا امید هستند و ناامیدی شان می تواند منجر به خشم شود. لیبمن می گوید: ” موضوعات احساسی یا روانشناسی ای که وجود دارند در ذهن من مهم تر از یادگیری ۲ به علاوه ۲ مساوی ۴ است”.

والدین نیاز دارند تا یاد بگیرند چگونه فوران احساسات کودک خود را کنترل کنند. اگرچه عقل سالم می گوید که شما نباید بچه ای را به کج خلقی یا گریه تشویق کنید اما این روش های خلاص شدن احساسی می تواند فقط برای بچه های دارای ناتوانی یادگیری مفید باشد.

در این زمان ها نزدیک کودک خود بایستید و به او بگویید دوستش دارید و می دانید که شرایط برای او سخت است به او نشان دهید که او هنگام مواجهه با مشکلات تنها نیست و شما همیشه برای کمک به او کنارش هستید.

به یاد داشته باشید که از خودتان نیز مراقبت کنید. نقش والدینی برای یک کودک دارای مشکل ناتوانی یادگیری، خود استرس زا است. خیلی از سازمان های ناتوانی ها، حمایت های گروهی و مشاوره برای والدین دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (345 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (304 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (117 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (23 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس