دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

علائم و نشانه های سندروم ویلیامز در کودکان 

جمعه، 25 مهر 1399
سندروم ویلیامز می‌تواند باعث نشانه‌هایی در بخش‌های مختلف بدن مثل صورت، قلب و ارگان‌های بدن شود. همچنین می‌تواند روی توانایی یادگیری کودک نیز اثر بگذارد. اما کودکان دچار سندروم ویلیامز در داستان سرایی و فراگیری موسیقی توانایی بالایی دارند و می‌توانند در این زمینه‌ها پیشرفت کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سندروم ویلیامز یک بیماری ژنتیکی است که به ناهنجاری های قلبی و عروقی ، عقب ماندگی ذهنی و مشکلاتی در یادگیری منجر می شود. مشخصات بارز این سندرم عبارت است از : حالت های چهره شبیه به جن و پری ، تنگی فوق دریچه ای آئورت ، عقب ماندگی ذهنی ، کج خلقی و بی طاقتی و غیره. میزان شیوع سندرم ویلیامز ۱ مورد در هر ۲۵۰۰۰ مورد تولد دیده شده و هر دو جنس را به نسبت مساوی مبتلا می کند. تاکنون درمانی برای سندرم ویلیامز یافت نشده است. اما برای مهار آن پرهیز از مصرف بیش از اندازه کلیسیم و ویتامین D توصیه می گردد. بیماران باید به طور دائم تحت ارزیابی قرار گیرند و درمان بر اساس علائمی که در طول زندگی دارند صورت گیرد.

سندروم میلیامز به دلیل حذف خود به خودی ژنهای متعدد از کروموزوم y شروع میشود.حذف ژن به دلیل شکست در مولکول DNA هنگام ساختن کروموزوم اتفاق می افتد. در بیشتر موارد این شکست کروموزومی هنگام تکامل اسپرم یا سلول تخم اتفاق می افتد. هنگامی که این گامت ها شکل گرفتند، کودک این سندرم را به همراه خواهد داشت. والدین، این شکست کروموزمی را در سایر سلول های بدن خود ندارند ، یعنی این سندرم در آن ها وجود ندارد. پدیده شکست کروموزومی یک واقعه نادر است و در واقع امکان این که کودک دیگر این والدین به سندرم ویلیامز داشته باشد ، نزدیک به صفر است.

علت سندروم ویلیامز

نوزادان مبتلا به سندروم ویلیامز، به علت حذف یک ژن خاص روی کروموزم 7 دچار این اختلال می شوند. این قسمت حذف شده شامل یک ژن مسئول تولید یک پروتئین به نام الاستین است که به رگ های خونی، قدرت و انعطاف پذیری می دهد. علائم آن ها نیز وابسته به آن ژنی است که از دست رفته است. این ژن ها معمولا در اسپرم یا تخمک و قبل از اینکه نوزاد شکل بگیرد از بین می روند. همچنین احتمال ابتلا به این بیماری را نمی توان به ازدواج فامیلی نسبت داد.

نشانه های سندروم ویلیامز

سندروم ویلیامز می تواند باعث نشانه هایی در بخش های مختلف بدن مثل صورت، قلب و ارگان های بدن شود. همچنین می تواند روی توانایی یادگیری کودک نیز اثر بگذارد. اما کودکان دچار سندروم ویلیامز در داستان سرایی و فراگیری موسیقی توانایی بالایی دارند و می توانند در این زمینه ها پیشرفت کنند.

ویژگی های چهره

کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز، دارای ویژگی های منحصر به فردی در چهره خود هستند که به شرح زیر است.

1- پیشانی پهن

2- پل بینی بریده شده

3- بینی کوتاه با نوک بزرگ

4- چانه کوچک در کودکان با سندروم ویلیامز

5- دهن پهن با لب های پهن و گوشتی

6- دندان های کوچک با فاصله زیاد بین آن ها

7- چشم های غیر هم سطح و ناموزون

8- افتادگی گوشه های چشم

9- گردن و صورت دراز و کشیده در بزرگسالی

قلب و عروق

بسیاری از افراد مبتلا به سندروم ویلیامز، در قلب و رگ های خونی دارای مشکل می شوند و ممکن است آئورت (شریان اصلی پمپاژ خون از قلب به بدن) تنگ شود. همچنین شریان های ریوی که خون را از قلب به ریه ها می برند نیز ممکن است عملکردشان مختل شود.

لازم به ذکر است که فشار خون بالا در این بیماران رایج است و می تواند به قلب آنان آسیب برساند. همچنین رگ های تنگ، نمی تواند اکسیژن را به میزان کافی به قلب و بدن منتقل کند.

مشکلات رشدی

نوزادان متولد شده با سندروم ویلیامز می توانند بسیار کوچک تر از حد نرمال باشند. ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته باشند و نتوانند مانند سایر کودکان وزنشان را افزایش داده و رشد کنند. در بزرگسالی نیز معمولا قد کوتاه تری از دیگران دارند.

شخصیت

کودکان مبتلا به سندروم ویلیامز، ممکن است بی دلیل دچار اضطراب باشند. بسیار برون گرا و شاداب اند و بسیار دوستانه و صمیمی رفتار می کنند. آن ها بسیار مهربان، با ملاحظه و حساس نسبت به احساسات دیگران هستند.

یادگیری

اختلالات یادگیری در این بیماران رایج است و از خفیف تا شدید متغیر می باشد. همچنین نسبت به کودکان دیگر در راه رفتن و یادگیری مهارت های جدید کندتر هستند و ممکن است اختلال ADHD نیز داشته باشند. آن ها حساسیت صدایی بسیار بالایی دارند و می توانند به خوبی موسیقی و حماسه سرایی را یاد بگیرند. این کودکان معمولا حافظه خوبی دارند و می توانند داستان های زیادی را حفظ کنند.

سایر علائم احتمالی

  • ستون فقرات منحرف
  • عفونت گوش
  • بلوغ زودرس
  • دورویی و دوگانگی رفتاری
  • کلسیم بالا در خون
  • صدای زمخت و خشن
  • مشکلات مفصلی و استخوان
  • مشکلات کلیوی
  • عفونت دستگاه ادرار

نکات مهم در مورد سندروم ویلیامز و زندگی با افراد مبتلا

_ این بیماری قبل از 4 سالگی قابل تشخیص است.

_ زندگی با آن ها معمولا به دلیل خلق بالا و شادابی، خیلی سخت نیست.

_ مشاوره ژنتیک قبل از بچه دار شدن برای بررسی خطرات ضروری است.

_ این بیماری قابل درمان نیست اما با درمان علائم و آموزش می توانند عادی زندگی کنند.

_ بستگی به شدت بیماری، زندگی با آن ها متفاوت است. برخی می توانند یک زندگی عادی داشته باشند و برخی ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی دائم پیدا کنند.

درمان و مراقبت از سندروم ویلیامز

این کودکان از آن جهت که به آموزش و پرورش ویژه نیاز دارند، جزء کودکان استثنایی بوده و بیشتر از همه چیز به خدمات چشم پزشکی، دندان پزشکی، خدمات ارتوپدی، خدمات گوش و حلق و بینی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی و درمان ژنتیک نیاز دارند. احتمالا به جراحی قلب و عروق نیز نیاز پیدا کنند. همچنین خدمات مددکاری و رواندرمانی به ویژه برای خانواده های این کودکان برای سازگاری بهتر با این بیماری ضروری است. یک معلم دلسوز و مراقبان آگاه، می توانند زندگی را برای این بیماران بسیار شیرین و مفید کنند و حتی به مراتب بالا برسانند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
سابمیت مقاله چیست؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی