علل درد در سمت راست قفسه سینه و راههای درمان آن

  دوشنبه، 06 آبان 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
علل درد در سمت راست قفسه سینه و راههای درمان آن
درد در سمت راست قفسه سینه می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی باشد.مشکلات مربوط به کیسه صفرا، کبد و پانکراس می‌تواند منجر به درد شدید و ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه شود.

درد سمت راست قفسه

سمت راست ناحیه شکم و قفسه سینه؛ اندام های حیاتی زیادی را در خود جای داده اند. به عنوان مثال، کیسه صفرا، پانکراس و کبد در سمت راست قرار دارند و توسط قفسه سینه محافظت می شوند. التهاب و عفونت در این اندام ها می تواند درد در قفسه سینه، قسمت فوقانی شکم و کمر ایجاد کند.برخی از علل شایع درد سمت راست قفسه سینه مربوط به عفونت ریه، بیماری های کیسه صفرا، پانکراتیت، شکستگی دنده یا زونا است. این شرایط می تواند درد مبهم خفیف یا درد تیز و شدید ایجاد کنند.

تصویر

علل درد سمت راست قفسه سینه

گاستریت یا ورم معده

اصطلاح گاستریت (gastritis) حاکی از التهاب پوشش داخلی معده است. مصرف بیش از حد الکل، سوء هاضمه و یک دوز (میزان تجویز شده دارو) طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، برخی از علل بسیار مهم التهاب معده به شمار می روند. ممکن است گاستریت پس از صدمه ی جسمی نیز ایجاد شود، که شامل تروما یا عفونت های میکروبی همچون باکتری و ویروس می باشد. روزه داری نیز می تواند به ورم معده منجر شود. گاستریت می تواند موجب درد قفسه سینه شود، به این دلیل که معده به طور مستقیم با قسمت پایینی قفسه ی سینه در تماس است. هنگامی که اسفنکتر (عضله ی تنگ کننده) قلبی به درستی عمل نکند، اسید و شیره ی گوارشی از معده به سمت گلو ریفلاکس یا برگردانده می شود. هنگامی که اسید ریفلاکس شده به مری می رسد، موجب سوزش قلب یا سر دل و درد مزمن می گردد، و همچنین ممکن است فرد به هنگام نفس کشیدن در سمت راست قفسه سینه احساس درد داشته باشد.

آسیب به دیواره ى قفسه ى سینه

اگر عضلات و استخوان های دیواره قفسه سینه شما به نوعی تحت فشار قرار گرفته باشند یا آسیب دیده باشند، هر نوع حرکتى می تواند درد ایجاد کند. در نتیجه، ممکن است در هنگام خواب به درد قفسه سینه دچار شوید، به خصوص اگر اغلب موقعیت خود را عوض مى کنید یا بر روى قفسه ى سینه مى خوابید.

بیماری های کیسه صفرا

تشکیل سنگ کیسه صفرا یکی از شایع ترین بیماری های کیسه صفرا است. سنگهای صفراوی، در اکثر موارد در داخل مثانه ایجاد می شوند. با این حال، مواردی نیز وجود داشته اند که در آن سنگ در داخل مجاری صفراوی تشکیل شده است. این وضعیت می تواند موجب درد قفسه ی سینه به هنگام بلع شود. سنگ کیسه صفرا درد بسیار زیادی ایجاد می کند، به این دلیل که سنگ ها موجب آزار بافت داخلی کیسه صفرا می شوند. کیسه صفرا در نیمه بالایی معده قرار دارد که با قفسه سینه ادغام می باشد. سایش این سنگ یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. سنگهای صفراوی می توانند با دارو و درمان شکسته شوند. در برخی موارد، جراحی نیز می تواند برای کاهش درد بکار گرفته شود. علاوه بر سنگ کیسه صفرا، کیسه صفرای کلسیفیه و عفونت کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا که معمولاً هنگامی رخ می دهد که یک سنگ صفرایی، مجرای سیستیک را مسدود سازد دو علت احتمالی درد در سمت راست قفسه سینه می باشند. درد ممکن است بعد از خوردن غذاهای پرچرب بدتر شود.

رودل یا سوزش سر دل

بعد از خوردن، خم شدن، کار کردن یا حتی زمانی که در شب دراز می کشید، اشاره می کند و این معمولاً از برگشت اسید ناشی می شود، که زمانی اتفاق می افتد که اسید معده شما به مری برگردد که علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

  • احساس سوختگی در گلو داشته باشید
  • به سختی آب دهان را قورت دهید
  • احساس می کنید که غذا در وسط گلو و یا سینه شما گیر کرده است
  • یک مزه اسیدی، نمکین و یا ترش را در پشت گلو داشته باشید
  • رودل به شکم ناراحت اشاره می کند

نکته: اگرچه رودل معمولاً باعث درد سینه نمی شود، اما ممکن است در کنار سوزش سردل رخ دهد.

پانکراتیت

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند. پانکراس در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است. پانکراس؛ آنزیم های گوارشی که برای هضم غذا موثرند را از خود منتشر می کند. اگر کار پانرکاس (لوزالمعده) متوقف شود؛ آنزیم های تجمع پیدا می کند. تجمع این آنزیم ها باعث التهاب پانکراس می شود. سنگ کیسه صفرا نیز می تواند به پانکراتیت منجر شود.

درد پانکراس معمولا از دنده ها در وسط بدن شروع می شود و به قفسه سینه، کمر یا پهلو سرایت می کند. درد قفسه سینه از پانکراتیت می تواند در سمت چپ یا راست قفسه سینه رخ دهد. علاوه بر این درد شما ممکن است تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و نفخ را نیز تجربه کنید. اگر درد شدید طولانی تر از ۳۰ دقیقه دارید و استفراغ یا تهوع شدید است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

پنوموتوراکس

درد قفسه سینه شدید در سمت راست با ابتلای ریه راست به پنوموتوراکس نیز رخ می دهد. پنوموتوراکس با آسم، فیبروز سیستیک یا سل ایجاد می شود و به ریه ها آسیب وارد می کند.

درد تیز و شدید قفسه سینه که با سرفه کردن بدتر می شود علامت اصلی پنوموتوراکس است. اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تنگی در قفسه سینه، آبی شدن پوست، سرگیجه، خستگی و ضربان قلب سریع نیز احساس شود.

نکته : پنوموتوراکس می تواند یک بیماری مرگبار باشد، پس به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

ذات الجنب

بین ریه ها و دیواره قفسه سینه یک غشاء نازک به نام پرده جنب وجود دارد. پرده جنب می تواند به دلیل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آسیب قفسه سینه و تجمع لخته خون ملتهب شود. هر گونه التهاب پرده جنب (ذات الجنب) درد تیزی در قفسه سینه ایجاد می کند. درد می تواند بسیار شدید بوده و با سرفه کردن تشدید شود.

دردهای قفسه سینه در این منطقه از التهاب احساس می شود. بنابراین، اگر ریه راست تحت تاثیر است، ذات الجنب؛ درد سمت راست قفسه سینه ایجاد می کند.

نکته: اگر درد قفسه سینه بیش از چند روز ادامه دارد و یا اگر درد همراه با تنگی نفس یا سرفه خونی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

کوستوکندریت (عفونت دنده)

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کوستوکندریت است. این وضعیت زمانی روی می دهد که غضروف دنده ملتهب شود. درد آن می تواند شدید یا خفیف باشد. اگر چه این درد به طور معمول در سمت چپ سینه احساس می شود، اما ممکن است در سمت راست سینه نیز بروز پیدا کند.

دیگر علائم آن عبارتند از:

  • بروز درد در کمر و شکم
  • بدتر شدن درد در زمان سرفه یا نفس عمیق

نکته: درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت شبیه به حمله قلبی یا دیگر بیماری های مرتبط با قلب است؛ بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید.

سینه پهلو

عفونت در یک یا هر دو ریه باعث ایجاد سینه پهلو می شود. سینه پهلو باعث می شود که شما سرفه کنید که گاهی سرفه همراه با خلط است و این امر می تواند علت درد سمت راست قفسه سينه و یا در هر دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است در زمان تنفس، دچار درد قفسه سینه شوید.

دیگر علائم سینه پهلو عبارتند از:

  • مشکل تنفس
  • تب
  • تعرق
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

نکته: اگرچه ممکن است بتوانید با استفاده از دارو های خانگی، علائم خود را تسکین دهید، اما بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت درمان نشود، سینه پهلو می تواند مرگبار باشد.

تومورهای سینه

برخی از تومورهای سینه جدا از سرطانی بودن و یا نبودنشان می توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند، همانطور که تومور در حال رشد است مسلما درد و یا ناراحتی هم به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

تصویر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر نگران درد سمت راست سینه هستید و بیش از چند روز طول کشید, وقت آن رسیده است که پزشک خود را ببینید. اگرچه درد و ناراحتی ممکن است ناشی از چیزی ملایم و مانند برگشت اسید باشد, همچنین این احتمال وجود دارد که آن ها ناشی از چیزی جدی تر مانند فشار خون ریوی باشند. زمانی که بدانید چه اتفاقی دارد می افتد, شما و پزشکتان می توانید یک برنامه برای درمان درد سینه و علل آن تهیه کنید.

تصویر

راه های تسکین درد سمت راست قفسه سینه

مهم ترین اصل برای کاهش درد قفسه سینه چه قلبی، ریوی یا گوارشی آن است که بیمار در استراحت کامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حرکت بی مورد و اضافی پرهیز کند. همچنین باید بیمار را به آرامش کامل تشویق کرد، چرا که استرس، هیجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم می تواند موجب تشدید بیماری شود. حتی اگر لازم باشد از داروی آرامبخش با مقدار مناسب نیز می توان به طور مقطعی و موقت استفاده کرد.

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید.

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می گردد.

عوارض مرتبط با درد در سمت راست قفسه سینه

در کنار درد در سمت راست قفسه سینه ممکن است نشانه های دیگری را تجربه کنید. این علائم به طور خود حل و فصل شده و یک باره درد قفسه سینه و بیماری های زمینه ای که باعث آن شده کاهش می یابد.

این نشانه ها عبارتند از:

  • احساس سوزش در قفسه سینه و زیر قفسه سینه.
  • رفلکس اسید به دهان.
  • اشکال در بلع.
  • تنفس دردناک در حال دراز کشیدن.
  • درد قفسه سینه در هنگام تغییر موقعیت بدن.

سخن پایانی

هنگامی که در مورد درد قفسه سینه صحبت می کنیم، همه پزشکان معتقدند که هر نوع درد قفسه سینه نباید نادیده گرفته شود. اگر چه علل این درد همیشه به قلب شما مرتبط نیست، اما می تواند با سایر بیماری های جدی همراه باشد. پس اگر هر نوع دردی در قفسه سینه داشتید که همراه با علائم بودباید به پزشک مراجعه کنید.


8 دیدگاه
  دیدگاه ها
غ ر ی ب
2 سال پیش

باسلام درد فقسه راست سینه ودست زدن به نقطه ای از سینه دارم وتنفس برایم سخت شده حتی تکان دادن دست راست باعث درد شدید میشود لطفا راهنماییم کنید باتشکر
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام من مدت چند سال است که درد سمت راست سینه دارم به صورت نقطه ای هست که مدام نیست هراز گاهی میاد احساس خفگی در گلو هم داشتم که آزمایش و دکتر زیاد رفتم در آخر گفتن اسید معده است الان چند وقت هست فک پایینم گوش و سرم هم حالت فشار دارم نمیدونم مشکلم چیه میشه راهنمایی کنید ممنون
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام ببخشید منم همین مشگل شما رو دارم سمت راست قفسه سینه درست روی نوک سینم فقط وقتی دست میزنم درد میگیره..باید چیکار کنم.شما چیکار کردید؟
بازدیدکننده
4 سال پیش

سلام دو هفته سمت راست قفسه سینم درد میکنه فقط درد داره
.....
4 سال پیش

من شکستگی دنده داشتم‌ یک ماه قبل ولی الان دنده زیر سینه الان درد شدید زیر دنده دادم
کریم بیرامی
4 سال پیش

با سلام من چن روزی هستش درد قفسه سینه سمت راست دارم اونم تو یک نقطه با دست فشار میدم درد میکنه لطفا راهنمایی بکنیید
علیرضا
4 سال پیش

رفیق چکار کردی خوب شدی منم همین مشکله دارم
کیانوش
4 سال پیش

سلام من بعضی اوقات قلبم و سمت راست سینه ایم درد می‌کند اما استفراغ ندارم بااین درد ها اما من 5 روز است دارم ورزش میکنم و گرم نمیکنم خودم را وروز پنجم سمت راست سینه ام درد گرفت ورزش های سخت محکم است بعد یه دکتری گفت از ورزش کردن است به یک قسمت از بدنت فشار آمده نظر شماهم همین است
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (199 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (108 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (100 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (38 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (27 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (16 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
(عکس) کشف «اولین رژ لب جهان» با قدمت 3600 سال در جنوب ایران
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت