علل گرگرفتگی و تعریق زنان یائسه و درمان آن

  چهارشنبه، 06 شهریور 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل گرگرفتگی و تعریق زنان یائسه و درمان آن
گرگرفتگی و عرق های شبانه یکی از رایج ترین علائم و مشکلات زنان یائسه می باشد که می توانند به چند روش ساده با این مشکل در دوران یائسگی مقابله کنند.

گرگرفتگی و تعریق زنان یائسه

گرگرفتگی ها، احساس داغی ناگهانی که عمدتاً از طریق صورت، گردن و سینه پخش می شود.هنگامی که گرگرفتگی ها در شب رخ می دهند، عرق شبانه نیز رخ می دهد. تعریق زیاد زنان بعد از دوران یائسگی و احساس گرگرفتگی به دلیل تغییراتی است که در دیواره رگهای بدن زنان رخ می دهد.یائسگی مرحله ای از زندگی است که همه زنان آن را در میانسالی تجربه می کنند. این دوران زن را به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی دچار بحران های عمیقی می کند.

تصویر

علت گر گرفتگی بدن چیست؟

گر گرفتگی احساس گرما و حرارتی سریع و زودگذر است که در بعضی مواقع، با قرمزی و برافروختگی صورت و تعریق نیز همراه است. علت اصلی گر گرفتگی هنوز مشخص نیست، اما ممکن است با تغییر گردش خون در ارتباط باشد. گر گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونیِ نزدیک سطح پوست برای خنک شدن منبسط می شوند؛ به همین دلیل شما عرق می کنید. بعضی از خانم ها در این مواقع تپش قلب یا لرز هم دارند. گر گرفتگی همراه با تعرق می تواند در شب هم اتفاق بیفتد. به این حالت «تعرق شبانه» گفته می شود و خواب را سخت تر می کند.

تصویر

پیشگیری از گر گرفتگیِ زمان یائسگی

برای جلوگیری از گر گرفتگیِ زمان یائسگی هیچ کاری نمی توان انجام داد، اما می توانید از انجام کارهایی که سبب تکرار یا تشدید گر گرفتگی می شود خودداری کنید. بعضی از عوامل مؤثر در گرگرفتگی در زیر آورده شده است:

  • استرس؛
  • کافئین؛
  • الکل؛
  • غذاهای تند؛
  • لباس های تنگ؛
  • حرارت؛
  • سیگار کشیدن.
تصویر

درمان گرگرفتگی چیست؟

شما می توانید درمورد استفاده از درمان های جایگزین هورمونی یا HRT با پزشک خود مشورت کنید، مدت زمان استفاده از این درمان محدود است، معمولا کمتر از ۵ سال. این روش درمانی سبب می شود تا از گرگرفتگی در بسیاری از خانم ها جلوگیری شود. علاوه براین می تواند به درمان سایر علائم یائسگی مانند خشکی واژن یا تغییرات خلق وخو کمک کند. اگر HRT را متوقف کنید ممکن است گرگرفتگی مجدد شروع شود. دوره های کوتاه مدت HRT خطراتی مانند لخته شدن خون و التهاب کیسه ی صفرا را به همراه دارد. درصورتی که HRT برای شما مؤثر نباشد، روش های دیگری برای تسکین گرگرفتگی به شما پیشنهاد می شود. لازم است تا قبل از مصرف هرنوع دارو (بدون نسخه) و مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های بدون نسخه

  • کمپلکس ویتامین ب (B)؛
  • ویتامین ای (E)؛
  • ایبوپروفن.

درمان های تجویزی

  • HRT؛
  • دوز پایین داروهای افسردگی مانند فلوکسیتین (پروزاک)، پاروکسیتین (پاکسیل) یا ونلافاکسین (افکسور)؛
  • کلونیدین (درمان فشار خون)؛
  • گاباپنتین (درمان تشنج)؛
  • بریسدل (ساختار پاروکسیتین مخصوص گرگرفتگی)؛
  • دووآوی (نوعی استروژن است؛ ساختار بازودوکسیفین که برای درمان گرگرفتگی طراحی شده است).
تصویر

درمان های خانگی گرگرفتگی و تعریق شبانه

دمای اتاق نباید بیش از 19 درجه سانتی گراد باشد: اگرچه تعریق های شبانه مربوط به عوامل هورمونی است و گرما تاثیر چندانی در قضیه ندارد، اما لازم است که دمای اتاق (حتی در زمستان نیز) بالای 19 درجه نباشد. توصیه می کنیم قبل از رفتن به رختخواب، در و پنجره را باز کنید تا هوای اتاق عوض شود. پارچه ی ملافه ها و رو بالشتی تان باید از جنس خوب (نخی وکتان) و بدون مواد مصنوعی (جنس نایلونی) باشد، چون مواد مصنوعی باعث تعریق بیشتر می شوند.

سویا و کتان: گیاهانی مانند سویا، میوه ی رازک، کتان و مریم گلی دارای فیتواستروژن هستند که به تسکین علائم یائسگی کمک می کند. البته باید حواستان باشد که میزان فیتواستروژن دریافتی نباید بیش از یک میلی گرم در ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد. به عنوان مثال اگر 60 کیلوگرم باشید، نباید روزانه بیش از 60 میلی گرم فیتواستروژن دریافت کنید، بویژه اگر در برنامه ی غذایی خود سویای زیادی مصرف می کنید. گیاه مریم گلی نیز برای کاهش تعریق بیش از حد مفید است. می توانید از دم کرده ی این گیاه میل کنید.

توصیه می کنیم این گیاهان را طبق دستور عطار امتحان کنید. اگر بعد از دو تا سه ماه هیچ تاثیر و بهبودی مشاهده نکردید،گیاه دیگری امتحان کنید، چون بدن هر کسی واکنش خاصی نسبت به گیاهان مختلف نشان می دهد.

فعال تر باشید: اگر از نظر جسمی و روحی فعال تر باشید، کمتر دچار علائم یائسگی خواهید شد. نتایج پژوهش ها نشان می دهد فعالیت های بدنی منظم می تواند باعث کاهش حالت گرگرفتگی و تعریق های شبانه شود.

مهم این است که شما به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید.بهتر است هر هفته حداقل سه مرتبه و به هر بار به مدت 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید. سیگار را ترک کنید. مصرف دخانیات زمان شروع یائسگی را حداقل سه سال به جلو می اندازد و باعث تشدید علائم آن می شود.

در نوشیدن چای یا قهوه زیاده روی نکنید: نتایج پژوهشی که در سال 2014 و در مجله ی Menopause به چاپ رسیده است نشان می دهد که مصرف زیاد قهوه باعث افزایش حالت گرگرفتگی و تعریق شبانه در خانم های یائسه می شود.در واقع قهوه یک نوشیدنی داغ است که با سرعت زیاد دمای بدن را بالا می برد و حالت گر گرفتگی و تعریق شبانه را افزایش می دهد. البته باید بدانید که این نوشیدنی، بر خلاف الکل باعث ایجاد تغییر در میزان هورمون استروژن نمی شود.

گر گرفتگی: اگر از حالت گر گرفتگی رنج میبرید بهتر است از نوشیدنی چای داغ نیز بپرهیزید،به خاطر اینکه چای داغ باعث انبساط رگ ها شده و این حالت را تشدید می کند. با این حال، محققان به این نتیجه رسیده اند که کافئین می تواند باعث کاهش مشکلات مربوط به خلق و خو، بهبود حافظه و تمرکز در این دوره شود. بهترین کار، رعایت حد تعادل است. در کل برای پیشگیری از حالت گر گرفتگی و تعریق های شبانه بهتر است از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای داغ و تند بپرهیزید.

درمان را از پیش از یائسگی آغاز کنید: تعریق شبانه مخصوص دوران یائسگی نیست، بلکه از دوره ی قبل از یائسگی شروع می شود. در واقع خانم ها هشت سال قبل از شروع دوره ی یائسگی و حتی گاهی از 35 یا 40 سالگی دچار مشکل تعریق شبانه می شوند. در چنین مواردی باید تا حد امکان از مصرف داروهای هورمونی جایگزین پرهیز کرد.

در عوض اگر نیازی به جلوگیری از بارداری باشد، استفاده از قرص های استرو-پروژستاتیو و یا پروژستاتیو به تنهایی، برای تنظیم عادت ماهانه (در صورت بروز فاصله های طولانی مدت) و کاهش علائم مفید خواهد بود. مصرف برخی مکمل ها و فیتواستروژن ها با دوز مناسب بنابه دستور پزشک متخصص نیز برای کاهش علائم و تعریق های شبانه کارساز است.

سخن پایانی

علت گرگرفتگی و تعریق شبانه در موارد نادری ممکن است به دلیل عفونت HIV و سل باشد. اگر گرگرفتگی و تعریق به قدری شدید است که زندگی تان را مختل کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با ارزیابی میزان هورمون و پیدا کردن علت آن بیماری شما را درمان کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (414 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس