ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل و علائم اختلال کاتاتونیا و روش های درمان

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
علل و علائم اختلال کاتاتونیا و روش های درمان
اختلال کاتاتونیا را در این مطلب از ساعد نیوز به صورت گسترده برای شما معرفی می کنیم تا بتوانید به راحتی این اختلال را شناسایی کرده و برای درمان اقدام نمایید. با ما همراه باشید.

اختلال کاتاتونیا، آگاهی فرد از دنیای اطرافش را مختل می‌کند. مبتلایان به این عارضه روانی، گاهی نسبت به محیط اطرافشان واکنش بسیار کمی نشان می‌دهند، یا اصلا واکنشی نشان نمی‌دهند. گاهی هم طوری رفتار می‌کنند که برای دیگران، یا حتی خودشان، غیرمعمول یا غیرمنتظره است! این عارضه ممکن است جان فرد را هم به خطر بیندازد.

اختلال کاتاتونیا چیست؟

اسکیزوفرنی کاتاتونی (Catatonic Schizophrenia) یا همان اختلال کاتاتونیا، شکلی از روان‌گسیختگی است که به‌طور معمول شخص مبتلا، دچار اختلالات حرکتی شده و گاهی تا مدت‌ها، بدون هیچ حرکتی ثابت می‌ماند.کاتاتونیا عملکرد مغز فرد مبتلا را تحت‌تأثیر قرار داده، و چگونگی پردازش مغزی و واکنش شخص به دنیای اطرافش را مختل می‌کند.

افراد مبتلا به اختلال کاتاتونیا بیشتر اوقات به اتفاقاتی که در نزدیکی‌شان رخ می‌دهد، واکنشی نشان نمی‌دهند، یا واکنشی غیرعادی دارند. اختلال در ارتباط، حرکات غیرعادی یا تحرک نداشتن، و ناهنجاری‌های رفتاری، بارزترین ویژگی‌های این بیماری هستند

انواع مختلف کاتاتونیا چیست؟

در آخرین نسخه (DSM-5) کاتاتونیا یا اختلال کاتاتونیک را به انواع مختلف دسته بندی نمیکند. با این حال، بسیاری از متخصصان اعصاب و روان هنوز هم ممکن است کاتاتونیا را به سه نوع طبقه‌بندی کنند:

  • کاتاتونی آکینتیک رایج ترین شکل کاتاتونی است که باعث کندی حرکت میشود. فرد مبتلا به کاتاتونی آکنتیک ممکن است به فضا خیره شود و اغلب صحبت نکند.

  • افراد مبتلا به کاتاتونی هیجان‌زده، «سریع»، بی‌قرار و آشفته به نظر می‌رسند. گاهی اوقات رفتارهای خودآزارانه انجام می‌دهند. این شکل به عنوان کاتاتونی هیپرکینتیک نیز شناخته می‌شود.

  • افراد مبتلا به کاتاتونی بدخیم ممکن است دچار هذیان شوند. آنها اغلب تب دارند و همچنین ممکن است ضربان قلب سریع و فشار خون بالا داشته باشند.

اختلال کاتاتونیا

علائم و نشانه های کاتاتونی

این بیماری دارای نشانه هایی می باشد که شما می توانید ان را از سایر اختلال ها تشخیص داده و ان را جدا سازید. این نشانه ها عبارت اند از :

  • تحریک پذیری خود به خودی

  • کاتالپسی که در آن فردی دیگر می تواند وضعیت بیمار را تغییر دهد.

  • اکولالیا بدین معنا می باشد که فرد صدا های دیگری را تقلید می کند و آن ها را بروز می دهد.

  • اکوپراکسی بدین معنا می باشد که فرد حرکت های دیگران را تقلید می نماید.

  • دهن کجی کردن که ممکن است به شکل لبخند های نا به جا مشاهده شود.

  • اغراق آمیز رفتار کردن و نشان دادن رفتار های عادی به صورت غیر عادی

  • بسیار ساکت بودن یا به صورت کامل سکوت کردن

  • در واقع این افراد بدون هیج دلیل منطقی هیچ واکنشی به رفتار های دیگران نشان نمی دهند.

  • ژست گرفتن های آزار دهنده که منجر به سختی اطرافیان می شود.

  • حرکت های تکراری بدون هدف

  • بی حوصله شدن نسبت به اطرافیان

  • انعطاف پذیری مومی شکل

  • اختلال کاتاتونیا

دلایل ایجاد کاتاتونیا چیست؟

شرایط متعددی ممکن است باعث کاتاتونی شود. آنها عبارتند از:

  • اختلالات رشد عصبی (اختلالات مؤثر بر رشد سیستم عصبی)

  • بیماریهای روان پریشی

  • اختلال دوقطبی

  • مشکلات افسردگی

  • سایر شرایط پزشکی، مانند کمبود فولات مغزی، اختلالات خودایمنی نادر، و اختلالات نادر پارانئوپلاستیک (که مربوط به تومورهای سرطانی هستند).

اختلال کاتاتونیا

عوامل تاثیر گذار بر کاتاتونی

یک سری از عوامل هستند که بیش تر از سایرین بر روی این اختلال اثر دارند و اگر فرد دارای این مشکلات باشد امکان این که به این بیماری نیز مبتلا شود بسیار زیاد می باشد. علل های مرتبط با کاتاتونی عبارت اند از :

  • اختلال دوقطبی

  • اسکیزوفرنی

  • اسکیزوافکتیو

  • اختلال افسردگی اساسی

  • اختلال های اوتیسم بیماری های خود ایمنی

  • سکته های مختلف

  • سندروم تورت

  • هسدروسفالی

  • ناتوانی های ذهنی

  • داشتن صرع

  • زوال مغز

  • پارکینسون

  • سندروم داون

  • شرایط پزشکی و یا استفاده از دارو های خاص

  • عدم تعادل الکترولیت در بدن

تشخیص اختلال کاتاتونیا چگونه است؟

تشخیص اختلال کاتاتونیا را می‌توان از راه‌های پزشکی جست و جو کرد. یکی از این راه‌ها بررسی اختلال‌های موجود در ساختار مغز فرد است که این اختلال‌ها از طریق MRI و سی تی اسکن‌ها قابل شناسایی هستند. هنگامی که راه آخر، یعنی نوار مغزی از فرد مبتلا گرفته شد، باید به سراغ بررسی‌های روانپزشکانه رفت. در این بررسی از خانواده و خود فرد مبتلا از افکار و احساسات فرد سوال می‌شود تا سیر بیماری و زمان شروع آن برای تشخیص ابتلاء یا عدم ابتلای فرد تصمیم گرفته شود.

روانپزشک

روش های درمان کاتاتونیا

اگر کاتاتونی ناشی از اسکیزوفرنی یا اختلال افسردگی اساسی دیگری باشد، اولین قدم این است که روی درمان مشکل زمینه ای سلامت روان کار کنید. هنگامی که این علائم به مکان ثابتی رسیدند، پزشکان می توانند روی درمان کاتاتونیا کار کنند.درمان کاتاتونیا به طور کلی تحت یکی از دو دسته قرار می گیرد: درمان دارویی یا تشنج الکتریکی (ECT)

  • بنزودیازپین ها: به طور کلی، اولین خط دفاعی برای درمان کاتاتونیا داروها هستند و بنزودیازپین ها بهترین انتخاب هستند. لورازپام، که متعلق به بنزودیازپین‌ها است، اغلب در دوزهای بالا و گاهی تا بیش از 20 میلی‌گرم در روز تجویز می‌شود. در این دوز، بیماران معمولاً پاسخ نسبتاً سریعی را مشاهده می کنند.

  • آنتاگونیست های گلوتامات: در حالی که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند، آنتاگونیست های گلوتامات و به طور خاص تر، آمانتادین، موفقیت هایی در درمان کاتاتونیا نشان داده اند.

  • درمان تشنج الکتریکی: در مواردی که بیمار به بنزودیازپین ها پاسخ نمی دهد، پزشک ممکن است درمان با تشنج الکتریکی (ECT) را توصیه کند. در طول ECT، یک متخصص پزشکی در حالی که بیمار تحت بیهوشی است، یک تحریک الکتریکی مختصر از طریق مغز انجام می دهد. هدف ایجاد یک تشنج کوتاه با هدف ایجاد تغییراتی در شیمی مغز است. در بیمارانی که علائم کاتاتونی بدخیم را نشان می دهند، ECT اغلب به عنوان اولین گزینه درمانی توصیه می شود زیرا این نوع کاتاتونی در صورت عدم درمان فوری، میزان مرگ و میر بالایی دارد.

در بسیاری از موارد، متخصصان سلامت روان یا پزشکان قبل از اینکه بتوانند به طور دقیق هر بیماری زمینه ای را تشخیص دهند و به آن رسیدگی کنند، نیاز به درمان کاتاتونیا دارند.

خلاصه مطلب

کاتاتونیا، که در حال حاضر به عنوان سندرم برخی از اختلالات خلقی، پزشکی، عصبی و روان پریشی طبقه بندی می شود، اغلب به صورت کناره گیری همراه با حرکات و رفتارهای غیرعادی ظاهر می شود. در گذشته، واژه افسردگی کاتاتونیک برای توصیف یک مورد شدید افسردگی که منجر به علائم کاتاتونیا می‌شود، استفاده می‌شد، اما تحقیقات کنونی کاتاتونیا را به عنوان مشکل سلامتی خود تعریف می‌کند. در واقع، با توجه به انجمن روانشناسی آمریکا، در حالی که کاتاتونیا اغلب در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی اساسی مشاهده می شود، می تواند در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیز وجود داشته باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (459 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (253 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (219 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (192 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (91 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (77 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (42 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (38 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (31 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (24 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لحاف تشک گل گلی با رنگ ملیح اتاق خواب پناه و نبات دختران شاهرخ استخری در بلژیک+عکس اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سابق تیم ملی والیبال/رونمایی شهرام محمودی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عکس متفاوت خانم مجری محجبه در ساحل دریا / مبینا نصیری قابل شناسایی نبود افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار تازه داماد ایرانی در ندادن رمز کارت بانکش به همسرش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس