علل سندرم باند آمنیوتیک در دروان بارداری و روش های درمان

  پنجشنبه، 29 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل سندرم باند آمنیوتیک در دروان بارداری و روش های درمان
بروز سندرم باند آمنیوتیک در بدن زنان باردار باعث محدود شدن روند خون‌رسانی به برخی از قسمت‌های بدن جنین شده و گاهی اوقات، منجر به بروز ناهنجاری‌های مادرزادی مانند نقص در پا، انگشتان پا، انگشتان دست، صورت، بازو و سر جنین می‌شود. در ادامه بیشتر با این عرضه در بارداری آشنا می شویم.

جنین در دوران بارداری درون کیسه آب قرار گرفته است که محیطی مناسب برای رشد جنین را فراهم می کند. کیسه آب شامل غشا و یا لایه آمنیوتیک است که جنین و مایع آمنیوتیک (آب دور جنین) را احاطه می کند. در برخی مواقع نوارهایی از این غشای آمنیوتیک جدا شده که به آنها باند آمنیوتیک گفته می شود. این نوارها ممکن است به دور قسمت های مختلف بدن جنین از جمله اندام ها پیچیده و آنها را تحت فشار قرار دهد.

باند آمنیوتیک چیست؟

سندرم باند آمنیوتیک یک بیماری نادر است که توسط رشته هایی از کیسه آمنیوتیک ایجاد می شود. این مشکل انگشت ها، اندام ها و یا سایر قسمت های جنین را از هم جدا کرده و در هم می گیرد. این انقباض، بسته به اینکه رشته ها در کجا قرار دارند و چقدر محکم پیچیده شده اند، می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند.جنین در حال رشد در مایع آمنیوتیک موجود در رحم مادر در کیسه آب شناور است؛ چیزی که این مایع آمنیوتیک را در اطراف جنین و داخل رحم نگه می دارد یک کیسه است. این کیسه آب دارای 2 لایه است که به هم چسبیده اند؛ بیرونی ترین لایه ای که رحم را می پوشاند "کوریون" و لایه نزدیک به جنین "آمنیون" نام دارد.
اعتقاد بر این است که سندرم باند آمنیوتیک زمانی رخ می دهد که غشای داخلی (آمنیون) بدون آسیب به غشای خارجی (کوریون) پاره شود. جنین در حال رشد هنوز در کیسه آب و مایع آمنیوتیک شناور است، اما در معرض بافت شناور (بندهای) آمنیون پاره شده قرار می گیرد و این بافت شناور می تواند در اطراف جنین گیر کند.بروز سندرم باند آمنیوتیک 1 در 12000 تا 1 در 15000 تولد زنده است. علت پارگی آمنیون نامشخص است و یک رویداد تصادفی در نظر گرفته می شود. به نظر می رسد ژنتیکی یا ارثی نباشد، بنابراین احتمال وقوع آن در دوران بارداری رایج نیست.

علت بروز سندرم باند آمنیوتیک در بارداری چیست؟

علل بروز مشکل سندرم باند آمنیوتیک در بدن زنان حامله هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان بر این باورند که با رکود یا پاره شدن آمنیون، در مراحل اولیه از دوران بارداری، روند بیماری سندرم باند آمنیوتیک نیز در بدن مادر شروع شده و باندهای آمنیون، جنین داخل رحم او را محاصره می کنند. به نظر می رسد که پارگی آمنیون در بدن زنان حامله به صورت تصادفی رخ داده و هیچ ارتباطی با سلامت عمومی مادر یا روند حاملگی او ندارد. همچنین، اگر این مشکل در یکی از بارداری های مادر رخ داده باشد، معمولاً در دوران بارداری بعدی وی اتفاق نمی افتد.

باند آمنیوتیک در دروان بارداری

سندرم نوار آمنیوتیک جنین چقدر جدی است؟

عوارض آن در هر موردی منحصربه فرد است؛ ممکن است رشته های متعددی در اطراف جنین در هم بپیچد و شدت آن می تواند بسته به این که نوارها در کجا منقبض شده و چقدر سفت شده اند، از خفیف تا شدید متغیر باشد.
اگر شواهدی از باند آمنیوتیک وجود داشته باشد، باید یک آزمایش سونوگرافی دقیق برای ارزیابی شدت و جلوگیری از تشخیص اشتباه انجام شود. تشخیص باندهای آمنیوتیک به دلیل اندازه کوچک آن ها توسط سونوگرافی دشوار است، بنابراین مهم است که این مورد توسط رادیولوژیستی ماهر و آگاه به سندرم باند آمنیوتیک بررسی شود. اغلب در روند سونوگرافی تک تک رشته ها به سختی دیده می شوند و معمولاً این وضعیت به طور غیرمستقیم توسط انقباضات و تورم هایی که در اندام ها و سایر قسمت های بدن جنین ایجاد می کنند، تشخیص داده می شود.

عوارض عمده بیماری سندرم باند آمنیوتیک در بارداری

میزان و شدت عوارض مربوط به این بیماری در هر مادر بارداری متفاوت از سایر زنان حامله است. در ادامه این مقاله، به برخی از عوارض کلی سندرم باند آمنیوتیک نگاهی می اندازیم که عبارتند از:

  • در بیماری سندرم باند آمنیوتیک، گروهی از انگشتان دست یا انگشتان پای جنین با رشته های آمنیون بسته شده و این حالت باعث قطع شدن تعدادی از این اعضا می شود یا ممکن است پاهای نوزاد را لکه دار کند. این فرایند احتمال قطع عضو با سفتی شدید پاها و بازوها را در جنین داخل رحم زنان مبتلا به سندرم باند آمنیوتیک به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • سندرم باند آمنیوتیک ممکن است به ناحیه لب یا لپ های گروهی از نوزادان (که رشته ها در اطراف چهره آن ها قرار می گیرد)، آسیب برساند. اما، خوشبختانه این مشکل در بیشتر نوزادان، در زمان بعد از تولد درمان می شود.
  • در موارد شدیدتر، سندرم باند آمنیوتیک موجب بروز نقص شکمی یا تنگ شدن عروق خونی در اطراف اندام های حیاتی جنین داخل رحم زنان باردار شده و نوزاد را دچار مشکلات جدی می کند. در نهایت، هنگامی که این رشته ها در اطراف گردن یا بند ناف جنین داخل رحم مادر مبتلا به سندرم باند آمنیوتیک قرار گیرد، می تواند زندگی او را تهدید کند.

درمان باند آمنیوتیک چیست؟

درمان به عوامل مختلفی از جمله ناحیه آسیب دیده، میزان آسیب و میزان قدرت و پایداری جنین بستگی دارد. برخی از درمان های توصیه شده شامل موارد زیر است:

  • کلاب فوت یا پا چنبری: این اختلال به واسطه استفاده از قالب و گچ گرفتن پا قابل اصلاح است.
  • شکاف کام و لب: در 3-6 ماهگی می توان عمل اصلاحی روی نوزاد انجام داد البته عواملی نظیر میزان آسیب و توانایی تغذیه ای نوزاد هم مورد توجه قرار می گیرد.
  • چسبندگی انگشتان: بعد از تولد، جراحی اصلاحی انجام می شود.
  • قطع عضو: در این شرایط می توان از پروتز یا چاپ سه بعدی اندام استفاده کرد.

نکاتی برای ABS یا باند آمنیوتیک در دروان بارداری

در صورتی که مشخص شود در درون کیسه آمنیوتیک باندهای رها شده ای وجود دارند باید وضعیت جنین مرتبا بررسی شود. اگر نوارها در تماس با جنین نباشند مداخله ای لازم نیست اما اگر تهدید کننده جان جنین باشند یا سبب بروز عارضه ای در او شوند لازم است به کمک نوعی جراحی به نام فتوسکوپی باندها را جدا کرد. در این روش برش کوچکی روی شکم داده می شود و به کمک یک دوربین درون کیسه آمنیوتیک بررسی شده و به وسیله لیزر می توان نوارهایی که دور اندام جنین پیچیده شده است را پاره کرد تا جنین به رشد خود ادامه دهد.

ملاحظات ویژه زایمان در نوزادان مبتلا به سندروم باند آمنیوتیک

با توجه به عوارض احتمالی در تولد جنین مبتلا به سندروم ABS باید به نکات زیر توجه داشت:

  • برای پیشگیری از عوارض بیشتر عمل سزارین توصیه می شود. پیش از زایمان لازم است طی چندین جلسه پزشک در رابطه با خطراتی که این سندورم برای مادر و جنین می تواند داشته باشد آگاه شان کند.
  • گاه لازم است پس از تولد و طی 3 روز نخست، روی نوزاد مبتلا به ABS جراحی هایی انجام شود. تمام بیمارستان ها مجهر به امکانات لازم نیستند پس در انتخاب بیمارستان دقت کنید.
  • برای تمامی انواع ABS زایمان پیش از موقع توصیه نمی شود. این نوع زایمان تنها برای مواردی که جنین در اواخر سه ماه سوم است و پیچیدن نواراها تهدید کننده سلامت او هستند توصیه می شود.
  • دانستن این نکته که جنین شما مبتلا به سندروم باند آمنیوتیک است ترسناک به نظر می رسد اما با دانستن این موضوع و شناخت مشکل می توان با نظارت دقیق و مرتب آن را مدیریت و از عوارض احتمالی پیشگیری کرد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (247 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (214 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW