ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل سندرم روده تحریک پذیر و راههای درمان آن

  یکشنبه، 13 مرداد 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
علل سندرم روده تحریک پذیر و راههای درمان آن
سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال طولانی مدت معدی-روده ای است. این شرایط باعث ایجاد دردهای شکمی، نفخ، مخاط در مدفوع، عادت های نامنظم دفع و اسهال و یبوست متناوب می شود

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده ی تحریک پذیر یا IBS نوعی اختلال گوارشی است که اغلب با درد شکمی و گرفتگی های عضلانی شکم مشخص می شود. علایم سندرم روده ی تحریک پذیر می تواند به طور گسترده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و اغلب شبیه به بیماری های دیگر است. IBS یک اختلال مزمن است، به این معنی که به مدت طولانی، اغلب سال ها طول می کشد.

تصویر

علائم و نشانه های سندرم روده تحریک پذیر

  • تغییر در عادت های اجابت مزاج
  • درد شکمی و گرفتگی شکم. اغلب بعد از اجابت مزاج تسکین پیدا می کند
  • بعد از رفتن به دستشویی، بیمار ممکن است احساس کند روده کاملا خالی نشده است.
  • گاز اضافی
  • عبور مخاط از رکتوم
  • نیاز ضروری و اورژانسی به دستشویی
  • تورم یا نفخ در شکم

علل سندرم روده تحریک پذیر

هنوز متخصصان در مورد علل این بیماری مطمئن نیستند. با اینحال آن ها می دانند که این شرایط مسری نیست و باعث ابتلا به سرطان نمی شود.

متخصصان بر این باورند که فاکتورهای زیر ممکن است در ابتلای افراد به IBS دخیل باشد:

  • فاکتورهای غذایی
  • فاکتورهای محیطی همچون استرس
  • فاکتورهای ژنتیکی
  • هورمون ها
  • سیستم عصبی مرکزی که به درستی سیستم گوارش را کنترل نمی کند
  • اندام های گوارشی که بیش از حد به درد حساس اند
  • پاسخ غیر معمول به عفونت
  • عضلاتی که برای حرکت غذا مورد استفاده قرار می گیرند و به درستی کار نمی کنند.
  • حالات روحی و روانی
نکته : حالات روحی و روانی: شواهد نشان می دهد فاکتورهای روانی و عاطفی می تواند نقش بزرگی در سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد. افرادی که تجربیات تلخی و دشواری داشته اند بیشتر از سایرین در معرض توسعه IBS قرار دارند.

انواع سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر به سه شکل اسهال غالب، یبوست غالب و ترکیبی از این ۲ بروز پیدا می کند، برای اینکه پزشک تشخیص قطعی دهد که بیمار به سندروم روده تحریک پذیر دچار است، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، سونوگرافی و آزمایش های گوناگون مانند شمارش سلول های خونی و بررسی مارکرهای التهابی انجام می شوند، اگر بیمار زیر ۴۰ سال باشد، پزشک ۶۰ سانتی متر انتهای روده او را با دستگاه کولونوسکوپ می بیند و در صورتی که فرد بالای ۴۰ سال باشد، پزشک همه روده او را مشاهده می کند، همچنین اگر بیمار علائم قسمت فوقانی دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه را داشته باشد انجام آندوسکوپی به او پیشنهاد می شود، وقتی تشخیص سندروم روده تحریک پذیر برای پزشک قطعی می شود که پزشک اطمینان حاصل کند، فرد به بیماری های ارگانیک مانند کم خونی، اختلالات تیروئیدی و الکترولیتی دچار نیست.

تصویر

درمان سندروم روده تحریک پذیر

ازجایی که علت دقیق سندروم روده تحریک پذیر مشخص نیست، بیشتر درمان ها برروی کاهش علائم این بیماری و بازگشت فرد به زندگی عادی تمرکز دارند. در بیشتر موارد با کنترل استرس و تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی می توانید علائم و نشانه های خفیف سندروم روده تحریک پذیر را کنترل کنید. تاجایی که می توانید از خوردن غذاهایی که موجب تشدید علائم این بیماری می شوند، خودداری کنید. بیشتر ورزش کنید. مصرف مایعات را افزایش دهید و به اندازه ی کافی بخوابید.

اگر بیماری تان خفیف یا شدید است، نیاز دارید اقدامی فراتر از تغییراتی در سبک زندگی انجام دهید. در این شرایط احتمالا پزشک داروهایی را به شما تجویز کند.

تصویر

داروهای مخصوص درمان سندروم روده تحریک پذیر

تاکنون ۲ دارو برای درمان سندروم روده تحریک پذیر مورد تأیید قرار گرفته اند:

آلوسترون: آلوسترون برای آرامش روده ی بزرگ و کندترکردن حرکات ضایعات در قسمت پایینی روده طراحی شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده این دارو را برای مدتی از بازار جمع آوری کرد، ولی پس از چندی مجددا اجازه ی فروش آن صادر کرد. با این حال آلوسترون تنها باید توسط پزشکان و برای موارد شدید اسهال در زنانی که درمان های دیگر بر روی آنها اثر نداشته است، تجویز شود. مصرف این دارو برای مردان مورد تأیید قرار نگرفته است. عوارض جانبی این دارو چندان شایع نیست، ولی بسیار خطرناک است. لذا باید زمانی از این دارو استفاده شود که سایر روش های درمانی مؤثر واقع نشده باشند.

لوبی پروستون: این دارو با افزایش ترشح مایعات در روده ی باریک به عبور مدفوع کمک می کند. مصرف این دارو برای زنان بالاتر از ۱۸ سال که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست رنج می برند، مورد تأیید قرار گرفته است. تأثیرگذاری این دارو و بی خطربودن آن در درازمدت در مردان اثبات نشده است. حالت تهوع، اسهال و دردهای شکمی از عوارض جانبی این دارو هستند. لوبی پروستون عموما برای زنانی تجویز می شود که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست شدید رنج می برند و سایر درمان ها برایشان تأثیری نداشته است.

روان درمانی

برخی از تکنیک های روانی که می تواند مفید باشد شامل موارد زیر است:

درمان بین فردی روان پویشی(PIT): در این شرایط درمانگر به بیمار کمک می کند گذشته خود را کاوش کند و ببیند چیزی ناخودآگاه آن ها را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر

استفاده از هیپنوتیزم: هیپنوتیزم برای تغییر نگرش ناخودآگاه ذهن به نشانه ها مورد استفاده قرار می گیرد

درمان شناختی رفتاری: به بیمار آموزش داده می شود از طریق تکنیک های آرام سازی و اتخاذ نگرش مثبت، واکنش متفاوتی به شرایط داشته باشند

تصویر

تغییرات شیوه ی زندگی و درمان خانگی

  • مصرف فیبر: فیبر می تواند یک محرک دو طرفه باشد. در صورت ابتلا به یبوست مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای حاوی فیبر فراوان به حرکات روده کمک می کند. اگرچه یک رژیم غذایی حاوی فیبر فراوان ممکن است علایم یبوست را کاهش دهد، اما همچنین می تواند گاز روده را بدتر کرده و ناراحتی شکمی یا درد IBS را کاهش ندهد. در واقع، بعضی از افراد مبتلا به IBS پس از اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود، احساس ناراحتی شکمی بیشتری دارند. فیبر بیش از حد در یک زمان می تواند باعث ایجاد گاز شود که می تواند علایم را در افراد مبتلا به IBS تشدید کند. بهترین روش این است که به آرامی مقدار فیبر در رژیم غذایی خود را در طول یک هفته افزایش دهید. اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی به آرامی به صورت ۲ تا ۳ گرم در روز به جلوگیری از گاز و نفخ کمک می کند. نمونه هایی از غذاهایی که حاوی فیبر هستند شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و لوبیا است. در حال حاضر توصیه می شود فیبر مصرفی روزانه حدود۲۰ الی ۳۵ گرم باشد. بعضی از مردم فیبر رژیمی را محدودتر می کنند و مکمل فیبر را مصرف می کنند که سبب کاهش گاز و نفخ می شود. در صورت مصرف مکمل فیبر مانند متاموسیل یا سیتریکل باید به آرامی و روزانه همراه مقدار زیادی آب استفاده شود تا گاز، نفخ و یبوست را کاهش یابد. در صورت اثربخشی فیبر مصرفی بر علایم سندرم می تواند به صورت منظم استفاده شود.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات: هر روز مقدار زیادی مایعات مصرف شود که بهترین آن آب است. الکل و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند روده را تحریک کرده و می توانند اسهال را بدتر کنند و نوشیدنی های گازدار می توانند گاز تولید کنند.
  • مواجه با محصولات لبنی: در صورت عدم تحمل لاکتوز شیر با ماست جایگزین شده و یا از یک محصول آنزیمی برای کمک به تجزیه لاکتوز استفاده شود. مصرف مقادیر کمی از محصولات شیر ​​یا ترکیب آنها با غذاهای دیگر نیز ممکن است مفید باشد. در برخی موارد لازم باشد که تمام غذاهای لبنی به طور کامل از رژیم غذایی فرد حذف شود. در این صورت باید از دریافت کافی پروتئین، کلسیم و ویتامین های B از سایر منابع غذایی مطمئن شد. می توان به جای لبنیات از غذاهای دیگر مانند بروکلی، اسفناج، سبزی، ماهی قزل آلا، نارنگی و نوشیدنی تقویت شده با کلسیم یا مکمل های کلسیم استفاده نمود.
  • پروبیوتیک ها: معمولاً پزشک پروبیوتیک را توصیه می کند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند یا به عبارتی ارگانیسم های کوچکی هستند که تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده است. این میکروارگانیسم ها مانند اغلب باکتری هایی هستند که معمولاً در دستگاه گوارش حضور دارند. مطالعات نشان داده اند که مصرف مقدار زیادی پروبیوتیک و برخی از ترکیبات پروبیوتیک خاص می تواند علایم IBS را بهبود بخشد. مکمل های پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به کاهش علایم IBS از جمله درد شکم، نفخ و بی نظمی حرکت روده کمک می کنند. با این حال، محققان هنوز در حال مطالعه استفاده از پروبیوتیک ها برای درمان IBS هستند. پروبیوتیک ها در مکمل های غذایی مانند کپسول، قرص ها و پودرها و برخی غذاها مانند ماست وجود دارد. برای استفاده از روش های مکمل از جمله پروبیوتیک ها و مکمل های غذایی باید با پزشک مشورت نمود.
  • گلوتن: تحقیقات نشان می دهد که برخی از افراد مبتلا به IBS زمان مصرف گلوتن (گندم و جو) نشانه هایی از بهبودی علایم را گزارش می کنند. البته این توصیه بحث برانگیز است و شواهد مبتی بر آن هنوز روشن نیست.
  • صرف وعده های غذایی مکرر و کم حجم: خوردن وعده های غذایی کمتر یا مصرف مقادیر کم حجم ممکن است به نشانه های سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) کمک کند. در صورت ابتلا به این سندرم وعده های غذایی بزرگ می تواند باعث گرفتگی و اسهال شود. در صورت ابتلا به اسهال خوردن غذاهای کوچک و مکرر باعث احساس خوبی در فرد می شود.
  • آدامس جویدن یا نوشیدن با نی می تواند به بلع هوا منجر شده و باعث افزایش بیشتر گاز روده و معده شوند.
  • مصرف غذاهای کم چرب، کربوهیدرات پیچیده تر مانند ماکارونی، برنج و دانه های نان غلات در صورت عدم ابتلا به بیماری سلیاک مناسب است.
  • پرهیز از استعمال سیگار در کاهش علایم نقش دارد.
  • مصرف زنجبیل یا نعناع ممکن است به هضم کمک کند.
  • مدیریت استرس: هر کسی می تواند ناراحتی گوارشی ناشی از نگرانی یا اضطراب داشته باشد. پیدا کردن راه هایی برای مقابله با استرس به جلوگیری یا کاهش علایم کمک می کند. یادگیری کاهش استرس می تواند به بهبود IBS کمک کند. با کاهش استرس، فرد گرفتگی و درد کمتری را احساس می کند. همچنین می تواند علایم خود را مدیریت کند.
تصویر

سخن پایانی

ورزش و فعالیت بدنی مناسب به تسکین علائم در مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر کمکی شایان می کند، همچنین از آنجایی که این بیماران اغلب به درگیری های ذهنی هم دچار هستند، مراجعه به روانپزشک و مشاور به آنها پیشنهاد می شود، پزشک باید به مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر اطمینان ببخشد که آنها در آینده به بیماری های بدخیم گوارشی مانند سرطان مبتلا نمی شوند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (34 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...