ساعدنیوز
ساعدنیوز

علت گردش خون ضعیف و راههای درمان آن

  سه شنبه، 09 مهر 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
علت گردش خون ضعیف و راههای درمان آن
دستگاه گردش خون مسئول رساندن خون، اکسیژن و موادغذایی به اندام‌های مختلف بدن است. زمانی که جریان خون در بخش‌های خاصی از بدن کم می‌شود، فرد علائمی از گردش خون ضعیف خواهد داشت.

گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف معمولا بیشتر در اندام های انتهایی مثل پاها و دست ها احساس می شود. گردش خون ضعیف چیزی نیست که بدون دلیل به وجود بیاید. درواقع این اتفاق نشانه ای است که در نتیجه ی تغییرات بدن رخ می دهد. بنابراین برطرف کردن و درمان علت آن بسیار مهم است. عوامل مختلفی می تواند در ضعیف شدن گردش خون نقش داشته باشد که از جمله ی آن می توان به چاقی، دیابت و شرایط قلبی- عروقی اشاره کرد.

تصویر

علائم گردش خون ضعیف

  • مورمور شدن بدن
  • بی حسی اندام
  • خستگی یا درد ناگهانی در اندام ها
  • درد
  • کوفتگی ماهیچه
تصویر

علت گردش خون ضعیف

بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی (PAD) می تواند موجب گردش خون ضعیف در پاهایتان شود. این بیماری باعث تنگ شدن مسیر سیاه رگ ها و سرخ رگ های خونی می شود و به این ترتیب روی گردش خون تأثیر می گذارد. همچنین در بیماری دیگری به نام آترواسکلروزیس (atherosclerosis)، پلاک هایی در مسیر سرخ رگ ها و رگ های خونی ساخته می شود و آنها را سفت می کند. در هر دو بیماری جریان خون در اندام های انتهایی کاهش می یابد و سبب ایجاد درد می شود. درنهایت با کاهش جریان خون در اندام های انتهایی موارد زیر ایجاد می شود:

  • بی حسی
  • مورمور شدن
  • آسیب عصبی
  • آسیب بافتی

درصورتی که درمان به موقع انجام نشود، کاهش جریان خون و ایجاد پلاک در شریان کاروتید سبب ایجاد سکته مغزی خواهد شد. شریان کاروتید، یکی از رگ های خونی اصلی و مسئول غذارسانی به مغز است. درصورتی که پلاک در رگ های موجود در قلب ایجاد شود، خطر حمله قلبی افزایش می یابد.

PAD شایع ترین بیماری در افراد بالای ۵۰ سال است، بااین حال می تواند در افراد جوان تر هم رخ دهد. خطر ابتلا به این بیماری، در افراد سیگاری به میزان بیشتری افزایش می یابد.

لخته ی خون

ایجاد لخته ی خون، جریان خون را به طور کامل یا جزئی مسدود می کند. لخته ی خون ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود، اما درصورتی که در پاها یا بازوها باشد می تواند سبب مشکلات گردش خون شود.

لخته ی خون به دلایل مختلف گسترش می یابد و این موضوع خطرناک است. اگر لخته ی خون موجود در پایتان حرکت کند می تواند از سایر نقاط بدن مثل قلب یا ریه های شما عبور کند. همچنین می تواند منجر به سکته ی مغزی شود. نتیجه ی این اتفاق می تواند خیلی جدی باشد و حتی منجر به مرگ فرد شود. اگر قبل از ایجاد مشکلات بزرگ این موضوع شناسایی شود، اغلب با استفاده از درمان های مناسب، لخته ی خون برطرف می شود.

رگ های واریسی

رگ های واریسی، رگ های بزرگی هستند که درنتیجه ی آسیب دریچه های موجود در رگ ایجاد می شود. این رگ ها پیچ خورده و برجسته می شوند و معمولا در قسمت پشتی پا یافت می شوند. رگ های آسیب دیده نمی تواند مانند سایر رگ ها، خون را عبور دهد و ممکن است سبب گردش خون ضعیف شود. در موارد نادری، رگ های واریسی موجب ایجاد لخته ی خون می شود.

ژن ها به میزان زیادی احتمال ابتلای شما به رگ های واریسی را تعیین می کنند. اگر در خانواده افرادی رگ های واریسی داشته باشند، خطر ابتلا در شما نیز به واریس بالا می رود. علاوه بر افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت، خانم ها هم بیشتر درمعرض ابتلا به رگ های واریسی قرار می گیرند.

دیابت

شاید فکر کنید که دیابت فقط روی قند خون تأثیر می گذارد، اما درواقع دیابت می تواند سبب گردش خون ضعیف در بعضی از نقاط بدن شود. این اتفاق می تواند سبب گرفتگی پاها و درد در ساق، ران و باسن شود. این درد به خصوص در زمان فعالیت های فیزیکی بیشتر می شود. افراد مبتلا به دیابت پیشرفته معمولا علائم و نشانه های گردش خون ضعیف را به خوبی تشخیص نمی دهند. علت این است که در بیماری دیابت، اعصاب در نواحی انتهایی بی حس می شوند.

دیابت همچنین می تواند سبب مشکلات قلبی- عروقی شود. خطر ابتلا به بیماری هایی مثل آترواسکلروزیس، افزایش فشار خون و بیماری های قلبی در افراد دیابتی بیشتر است.

چاقی

داشتن اضافه وزن یک بارِ اضافه در بدن شما ایجاد می کند. درصورتی که اضافه وزن داشته باشید، نشستن و ایستادن طولانی مدت می تواند در گردش خون تان مشکل ایجاد کند.

همچنین داشتن اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به سایر عواملی که سبب گردش خون ضعیف می شوند، مثل رگ های واریسی یا بیماری های مربوط به رگ های خونی را در شما بیشتر کند.

نشانگان رینود

بیماری نشانگان رینود می تواند یکی از علت های احساس سرمای شدید در دست و پا باشد. در این بیماری رگ های کوچک موجود در دست و انگشتان پا، تنگ و باریک می شوند. این باریک شدن سرخ رگ ها سبب می شود که خون به خوبی از میان رگ و درون اندام عبور نکند و شما علائمی از گردش خون ضعیف را تجربه می کنید. علائم نشانگان رینود معمولا زمانی که در دمای پایین قرار می گیرید یا دچار استرس می شوید بروز می کند.

همچنین اندام های نزدیک تر به انگشتان دست و پا می توانند بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرند. بعضی از افراد این علائم را در لب ها، بینی، نوک سینه و گوش خود احساس می کنند. زنان و افرادی که در نواحی سردسیر زندگی می کنند بیشتر این علائم را دارند.

تصویر

تشخیص گردش خون ضعیف

ازآنجایی که عوامل مختلفی می تواند سبب گردش خون ضعیف شود، بررسی و تشخیص علائم می تواند به پزشک برای تشخیص بیماری کمک کند. در ابتدا، بررسی علائم در افراد بسیار نزدیک خانواده و همچنین بررسی بیماری مشابه بسیار مهم است. این کار به پزشک تان کمک می کند تا عوامل خطرساز را شناسایی کند. همچنین انجام آزمایش های تشخیصی بسیار باارزش است.

علاوه بر این ممکن است معاینه ی فیزیکی برای بررسی درد و تورم توسط پزشک انجام شود. آزمایش های احتمالی به شرح زیر است:

  • آزمایش آنتی بادیِ خون، برای تشخیص موارد التهاب مانند بیماری رینود؛
  • آزمایش قندخون، برای دیابت؛
  • آزمایش خون برای تعیین میزان دایمر دی (D) برای تعیین لخته ی خون؛
  • استفاده از سونوگرافی یا سی تی اسکن؛
  • تعیین فشار خون به خصوص در پاها
تصویر

درمان گردش خون ضعیف

درمان گردش خون ضعیف به عامل ایجاد آن وابسته است. روش های درمانی، شامل موارد زیر است:

  • بدنتان را هیدراته نگهدارید:به اندازه کافی آب بنوشید.
  • مصرف قند و شکر خود را تا حد ممکن کاهش دهید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • استفاده از جوراب مخصوص واریس برای کنترل درد و تورم در پاها؛
  • تعیین برنامه ی ورزشی مخصوص توسط پزشک برای افزایش گردش خون؛
  • تجویز انسولین برای دیابت؛
  • جراحی های لیزری یا اندوسکوپیِ رگ برای رگ های واریسی.

از طرفی ممکن است بسته به شرایط بیمار، داروهای حل کننده ی لخته ی خون برای رقیق تر شدن خون، تجویز شود. مسدودکننده ی آلفا (Alpha blockers) و مسدودکننده ی کانال کلسیمی (calcium channel blockers) در بیماری نشانگان رینود استفاده می شود.

تصویر

درمان های گیاهی ضعف گردش خون

فلفل قرمز : به طور سنتی برای مشکلات هاضمه، کاهش درد ماهیچه ها و مفاصل، کاهش درد آرتروزو افزایش گردش خون از طریق تحریک قلب استفاده می شود.علاوه بر این می توان از روغن یا کرم آن برای ماساژ پوستی ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کرد. به شکل خوراکی می توان به شکل کپسول از پودر آن استفاده کرد.

جینکو بیلوبا

این گیاه سبب تقویت عروق و اندام های گردش خون مخصوصاً در مغز است و به همین دلیل به آن «محرک حافظه» نیز می گویند. تحقیقات پزشکی نشان می دهند که میزان ۱۲۰ میلی گرم از این ماده در روز برای افزایش گردش خون کافی است. بعلاوه این گیاه ضد التهاب است و به تقویت گردش خون در ریه ها و قلب کمک می کند و به همین دلیل برای درمان بیماری عروق قلب، آسم و واریس از آن استفاده می شود.

زنجبیل

بهبود دهنده ی گردش خون است. دو قطره از عصاره ی زنجبیل را با دوقطره عصاره ی رزماری مخلوط کنید و آن را به یک کاسه آب بیافزایید و دست و پایتان را با آن به مدت ده دقیقه ماساژ دهید.

آویشن

هشت قطره آویشن را با پانزده قطره رزماری مخلوط کنید و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و دست و پایتان را با آن ماساژ دهید.

چای سبز

دارای ماده ای به نام فلاوانول است که از طریق کاهش چسبندگی پلاکت های خونی به بهبود گردش خون کمک می کند. آب انگور نیز همین اثر را دارد.

سخن پایانی

برای بهبود جریان خون، باید از غذاهایی که غنی از ویتامین های C، B و E هستند، استفاده کنید. این غذاها شامل شیر، پنیر، تخم مرغ، مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز، مرکبات، سویا و آجیل هستند. گردش ضعیف خون اثرات نامطلوبی بر سلامتی فرد در زندگی آینده اش می گذارد. بنابراین، به طور منظم ورزش کنید و از یک رژیم غذایی سالم به منظور حفظ گردش خون مناسب استفاده کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (158 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (142 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (104 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (76 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) رونمایی از مدل ماشین تسلا سایبرتراک هوش پران رضا گلزار/ این لامصب ماشین نیست تانکه😍👌 (73 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (46 نظر) نگاهی به دکوراسون شیک تالار عروسی محمدرضا گلزار و آیسان خانوم/ تزیین شده با گل های طبیعی+ عکس (46 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد نگاهی به اتاق دیوار رتبه 1 کنکور با نقاشی و پوسترهای جالب/ به نظرتون طرفدار مسی هست یا رونالدو؟+عکس باز شدن درهای رازآلود هرم بزرگ مصر برای اولین بار +عکس صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو اقدام تحسین برانگیز یک معلم گیلانی برای دانش آموزانش/ به این خانم معلم ایرانی باید مدال افتخار داد+عکس فال ابجد روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 پیشگیری از سفیدشدن مو با چند ماسک خانگی فال قهوه با نشان روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 پاک کردن ریمل ضدآب با چند ترفند ساده فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس ماجرای گم شدن موبایل نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در نجف+ویدیو/ حتما ببینین خیلی جالب و بانمک توضیح میده عکس زیبا و پر از عشق امیر جعفری با همای پایتخت و پسر قدبلندشون در ساحل کیش/ چه منظره‌ای حتشپسوت؛ زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس تغییر چهره باورنکردنی و جالب رحمان و رحیم سریال پایتخت درگذر زمان/ چقدر زیبا و معصوم بودن+عکس فردوسی پور و میثاقی در پشت صحنه برنامه 90 +عکس چند مورد از عوارض لیزر برای پوست که از آن بی خبرید چند روش خانگی و بدون عوارض برای چاق شدن صورت رخت عروسی غلامرضا تختی ابر قهرمان و همسرش شهلا خانوم در جشن عروسیشان/ عجب جشنی😍👌 پشت صحنه تماشایی و نفسگیر نفس بازغی در سریال گناه فرشته/ نظرتون درباره بازی اولش چیه؟+ویدیو میز عزای ساده ولی شیک پدر نسرین مقانلو با شمع و گل/ غم از صورت خانم بازیگر میباره+عکس شباهت بی حد و اندازه مازیار لرستانی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس پست احساسی از جنس دلتنگیِ نعیمه نظام دوست برای سالگرد فوت پدرش+ویدیو/ روحشون شاد چقد شبیه باباشه جدیدترین تصویر اکرم بانو همسر علیرضا بیرانوند در ویلای لاکچریشان در کنار سگ خانگی/ زمین فوتبال و استخر هم دارن! دیدار مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از 35 سال/ مگه داریم این همه تغییر؟+ویدیو یادی کنیم از خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در مقابله با کرونا با نصب توصیه‌های تهدیدآمیز به در خانه‌اش+عکس/ کرونا بعد دیدن این همه رعایت از دنیای ویروسی گری خداحافظی کرد🤣 ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند ویدیوی محسن افشانی برای توماج صالحی: توماج اعدام خواهد شد! این ویدئو یادگاری بمونه... درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو عکس جالب پاشا جمالی و مصطفی زمانی ستاره های دو سریال محبوب نون خ و شهرزاد (عکس) اسباب بازی لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا داشت 10 هیچ از بقیه جلو بود ... پیاده روی رهبر معظم انقلاب در طبیعت و جاده باصفای کردستان+عکس حرف دل این روزهای یکتا ناصر + عکس سبک دکوراسیون ساده و بدون زرق و برق خانه هانیه توسلی+عکس روایتی جالب از زیر و رو شدن زندگی صاحب بزرگترین خانه گردشگری در ایران+ویدیو/از کمک به گردشگر آلمانی تا میلیاردر شدن! جشن تولد یکسالگی پسر کوچولوی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چه کیک و تدارکات خفنی+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و رسمی رضا گلزار/ آقای بازیگر رو با کت و شلوار خاصش ببینید!+ویدیو عرض ارادت بهداد سلیمی قهرمان و مدال آور وزنه برداری خدمت رهبر انقلاب و توصیه رهبر به ایشان/ فرزند بهداد سلیمی در بغل حضرت آقا+ فیلم نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی مادر مرجانه گلچین در خانه اش+ویدیو/ روحشون شاد (عکس) زیبایی بی حد و اندازه نیکی کریمی سلبریتی ایرانی در عکس لو رفته اش/ کیک تولدش چه خوشگله...
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد باز شدن درهای رازآلود هرم بزرگ مصر برای اولین بار +عکس اقدام تحسین برانگیز یک معلم گیلانی برای دانش آموزانش/ به این خانم معلم ایرانی باید مدال افتخار داد+عکس فال ابجد روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403+فیلم حتشپسوت؛ زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده