دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت لرزش موتور خودرو در دور موتور خاص 

سه شنبه، 23 خرداد 1402
یکی از مشکلات شایع در موتور اکثر ماشین های قدیمی و جدید لرزش موتور خودرو در دور موتور خاص است . ما در این مطلب از ساعد نیوز علل این مشکل را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

موتور خودروهای درون سوز به دلایل فرآیند احتراق مقداری لرزش دارند و این یک امر کاملا طبیعی می‌باشد که خودرو در حین کار ارتعاش میکند.گاهی اوقات در موارد خاصی متوجه لرزش بیش از حد موتور می‌شوید که منجر به افزایش صدا در موتور می‌شود. در این مقاله سعی شده است علت لرزش موتور در دور موتور خاص را بیان کنیم.

علت لرزش موتور در دور موتور خاص

دور موتور یکی از ملاک‌های مهم اندازه گیری عملکرد موتور خودرو به شمار می‌آید. هرچقدر دور موتور زیاد باشد سرعت خودرو نیز زیاد خواهد بود.به طور واضح تر دور موتور رابطه مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. پس زمانی که شما پدال گاز را فشار میدهید دور موتور زیاد می‌شود و سرعت بالا می‌رود. دلایل لرزش موتور در دور موتور آرام می‌تواند به دلایل نقص قطعات زیر باشد.

گیربکس

گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ‌ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس است که در هر خودرویی طراحی متفاوتی دارد؛ گیربکس این امکان را برای راننده فراهم می‌کند که خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. ضمن عمل کنترل، از سرعت‌های ناخواسته پیشگیری و خودرو را میتواند به عقب و جلو حرکت دهد.

وجود نقص و ایراد در گیربکس از جمله گرفتگی فیلتر گیربکس، از دست دادن خاصیت روانکاری، کاهش میزان روغن گیربکس، خرابی ماهک دسته دنده، خرابی سوپاپ‌های روغن، ایراد فلایویل و … باعث لرزش خودرو در آغاز حرکت و شتاب‌گیری می‌شود.

فیلتر هوا

پر شدن و کثیف بودن فیلتر هوا مانع کاهش اکسیژن وارد شده به منیفولد و سر سیلندرها می‌شود که سوخت و هوای کافی در سیلندر تامین نخواهد شد که نتیجه آن لرزش موتور می‌باشد. متاسفانه فیلتر هوا از قطعاتی می‌باشد که بسیار نادیده گرفته می‌شود؛ عدم سلامت این قطعه می‌تواند آسیب‌های جدی را به پیشرانه خودرو وارد کند.

لرزش گیر میل لنگ

برای جذب تنش‌های شدید ناشی از گشتاور وارد شده به میل‌لنگ پس از هر احتراق سیلندر، به انتهای آزاد آن قطعه‌ای به نام لرزش‌گیر یا دمپر میل‌لنگ متصل می‌شود. خرابی این قطعه ممکن است بر اثر گذر زمان، تماس با سیالات مختلف خودرو و یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد رخ دهد، یکی دیگر از دلایل شایع لرزش و ضربه زدن پیشرانه به شمار می‌رود.

کوئل

کویل یکی از قطعات اصلی سیستم برقی خودرو می‌باشد که نیروی الکتریسیته لازم جهت جرقه‌زنی شمع‌ها را تولید می‌کند. در واقع کویل یک سیم‌پیچ تقویت‌کننده می‌باشد که ولتاژ تولیدی باتری را قوی‌تر می‌کند و در زمان لازم به شمعی که آماده احتراق است می‌رساند. وصل کردن سر وایر به بدنه خودرو، گرمای زیاد، گذشت زمان، عملکرد نادرست باتری، کثیفی فیلتر هوا، بی توجهی به ایرادت برق خودرو می‌تواند باعث خرابی کویل شود که باعث اختلال در روند احتراق و لرزش موتور خواهد شد.

پلوس

پلوس از اجزای دیفرانسیل خودرو می‌باشد که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و از سر پلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ، میل پلوس تشکیل شده است. خرابی مشعلی پلوس می‌تواند یکی از دلایل لرزش موتور خودرو باشد.

لرزش موتور

سنسور اکسیژن به عنوان یک قطعه الکترونیکی شناخته می‌شود و میزان اکسیژن موجود در سوخت را اندازه گیری می‌کند. سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در بهبود احتراق، افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش سطح آلایندگی دارد؛ عدم سلامت سنسور اکسیژن ریپ زدن و لرزش موتور ماشین را به همراه دارد.

شمع

شمع‌های فرسوده و معیوب یکی از دلایل لرزش اصلی موتور در هر شرایطی می‌باشد. شمع فرسوده می‌تواند از مشتعل نشدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر جلوگیری کند که نتیجه آن احتراق ناقص می‌باشد. این عمل می‌تواند باعث لرزش غیر طبیعی موتور شود.

سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ جهت تفکیک دقیق موقعیت جرقه‌زنی سیلندر مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتراق ناقص را شناسایی می‌کند و آوانس جرقه را برای از بین بردن کوبش کم می‌کند. هرگونه ایراد در این قطعه می‌تواند یکی از دلایل لرزش موتور ماشین شود.

سخن پایانی

موتور قلب تپنده‌ای هر خودرویی می‌باشد که به دلایل مختلفی دچار لرزش‌های نامتعارف و غیر معمولی می‌شود. لرزش موتور از آزار دهنده‌ترین اتفاقاتی می‌باشد که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد و اگر سریعاً به رفع آن نپردازید با مشکلات بیشتر و هزینه‌های بسیار بالاتری روبرو خواهید شد.هم چنین شما میتوانید در این مطلب دلایل لرزش خودرو در دنده 4 را بخوانید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ بوسۀ آخرین بازمانده از فامیل "محمد غفاری" بر آخرین عکسی که از کمال‌الملک در سن 70 سالگی پیدا شد
رونمایی پسر هادی چوپان از ست ورزشی اورجینال مارک دار طوسی جذابش در باشگاه لاکچری گرگ پارسی +فیلم/ بچه گرگ با وزنه های سنگین دست و پنجه نرم می کنه
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
تبدیل پایان نامه به مقاله
صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دل مشغولی این روزهای ستاره معصومی همسر سابق مهدی قائدی؛ پالت رنگ، بوم نقاشی و طراحی چهره+عکس/ انصافا استعدادش توی نقاشی بینظیره👌
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه
مراحل سابمیت مقاله