علت تنگی کانال نخاعی و راههای درمان آن

  چهارشنبه، 10 مهر 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
علت تنگی کانال نخاعی و راههای درمان آن
کانال نخاع، یک فاصله باریک درون ستون فقرات است که ممکن است بر اعصابی که از ستون فقرات عبور می کنند، فشار وارد کند. تنگی کانال نخاعی اغلب در قسمت پایین کمر و گردن وجود دارد ؛

تنگی کانال نخاعی چیست؟

مهره های ستون فقرات انسان ها بعد از 35 سالگی تغییراتی پیدا می کند. دیسک بین مهره ای انسان شامل 2 بخش بیرونی و درونی است. قسمت درونی حاوی آب است. آب باعث طراوت دیسک می شود. همچنین نیروهای وارد به دیسک را پخش می کند. با افزایش سن، آب دیسک بین مهره ای کاهش می یابد و خشک تر می شود. این پدیده بیماری نیست و جزئی از روند طبیعی بدن است. با کاهش آب دیسک، ارتفاع دیسک کمتر می شود و با کاهش ارتفاع دیسک 2 مهره به هم نزدیک تر و حالت ناپایدارتر و لقی در ستون مهره ها ایجاد می شود. البته این ناپایداری بسیار کم و نامحسوس است و گاهی باعث کمردرد می شود که خود به خود و با ورزش برطرف می شود، اما بدن به طور خودکار برای اینکه بتواند در برابر این پدیده طبیعی مقاومت کند تغییراتی در رباط ها، مفاصل و استخوان ها ایجاد می کند. در این مواقع رباط ها و کپسول مفصلی شروع به افزایش حجم و استخوان ها هم شروع به استخوان سازی می کنند تا بتوانند ستون فقرات را پایدار کنند و این پایداری هم اتفاق می افتد اما هرچه رباط ها و مفاصل قطورتر می شوند کانال نخاعی تنگ تر می شود، بنابراین کانالی که قبلا نخاع به خوبی از آن رد شده بود و ریشه های نخاعی هم فضای کافی داشتند دچار تنگی می شود.

تصویر

انواع تنگی کانال نخاعی

تنگی مهره های گردنی و کمری: در این شرایط، باریک شدن در قسمت ستون فقرات در گردن شما رخ می دهد.

تنگی مهره های کمری: در تنگی کانال کمری ریشه های اعصاب نخاعی در قسمت پایینی کمر تحت فشار قرار می گیرند و این وضعیت مخصوصا هنگام فعالیت کردن می تواند سبب ایجاد علائم درد سیاتیک (مور مور شدن، ضعف یا بی حسی که از قسمت پایین کمر تا به باسن و پاها منتشر می شود) شود.

علائم تنگی کانال نخاعی کمری و گردنی :

بسیاری از مردم شواهدی از تنگی نخاع در MRI یا CT اسکن دارند، اما برخی نیز ممکن است علائم این بیماری را نداشته باشند. زمانی که این اتفاق می افتد، اغلب به تدریج شروع می شود و در طول زمان بدتر می شوند.

در قسمت گردن (ستون فقرات گردنی):

  • بی حسی یا گزش در دست، بازو، کف پا یا ساق پا
  • ضعف در یک دست،یا پا
  • مشکلات راه رفتن و تعادل
  • در موارد شدید، اختلال روده یا مثانه (ادرار فوری و بی اختیاری)

در قسمت پایین کمر (کمری):

  • بی حسی یا گزش در کف پا یا ساق پا
  • ضعف در کف پا یا ساق پا
  • درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا وقتی که شما برای مدت زمان طولانی یا زمانی که راه می روید ایجاد می شود، که معمولاً زمانی که خم می شوید یا می نشینید، بهتر می شود.
  • درد کمر
تصویر

علت تنگی کانال نخاعی :

ستون فقرات از گردن تا پایین کمرتان امتداد دارد. استخوان های ستون فقرات شما یک مجرای نخاعی را شکل می دهند که از نخاع محافظت می کند. برخی از مردم با یک ستون فقرات کوچک به دنیا می آیند اما بیشتر تنگی های ستون فقرات زمانی اتفاق می افتد که آسیبی برای محدود کردن فضای باز در ستون فقرات رخ می دهد.

رشد زیادی استخوان:آسیب پوششی و پارگی آرتروز روی استخوان های ستون فقرات می تواند باعث ایجاد افزایش استخوان شود که می تواند به تنگی ستون فقرات تبدیل شود. بیماری پاگت، بیماری استخوانی است که معمولاً بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و نیز می تواند موجب اختلال استخوان در ستون فقرات شود.

فتق دیسک: بالشتک های نرمی که به عنوان جذب کننده شوک بین مهره های شما عمل می کنند، معمولاً با افزایش سن خشک می شوند. ترک های موجود در یک قسمت خارجی دیسک ممکن است به برخی از مواد درونی نرم اجازه فرار و فشار بر روی طناب نخاعی یا عصب را بدهد.

رباط های ضخیم: طنابهای سخت که به کمک استخوان های ستون فقرات شما کمک می کنند، در طول زمان می توانند سفت و ضخیم شوند. این رباط های ضخیم می توانند به کانال نخاعی برسند.

تومورها: تومورهای غیر عادی می توانند درون نخاع شکل بگیرند، در داخل غشا که طناب نخاعی یا در فاصله بین نخاع و ستون فقرات را پوشش می دهند و چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است این ها غیر معمول هستند و بر روی تصویربرداری از ستون فقرات با MRI یا CT تمایز ایجاد می کنند.

آسیب های نخاعی: حوادث رانندگی و آسیب های دیگر می تواند منجر به نابجایی یا شکستگی یک یا چند ستون فقرات شود. استخوان جا به جا شده در اثر شکستگی ستون فقرات ممکن است به محتویات کانال نخاعی آسیب برساند.

تصویر

تشخیص تنگی کانال نخاعی

برای تشخیص تنگی ستون فقرات, پزشک شما ممکن است از شما درباره علائم و نشانه ها سوال کند, تاریخ پزشکی شما را مورد بحث قرار دهد و معاینه فیزیکی انجام دهد. او ممکن است چندین آزمایش تصویر برداری را ترتیب دهد تا علت علائم و نشانه های شما را مشخص کند.

تست های تصویربرداری:

اشعه ایکس: اشعه ایکس کمر شما می تواند تغییرات استخوانی مانند استخوان اسپور را نشان دهد، که ممکن است فضای داخل کانال را باریک کند. هر پرتو x شامل یک مواجهه کوچک با تابش است.

ام آر آی: ام آر آی، از یک مغناطیس قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر مقطعی ستون فقرات شما استفاده می کند. این تست می تواند آسیب به دیسک ها و رباط ها و همچنین وجود تومورها را تشخیص دهد. مهم ترین آن ها, این است که نشان دهد اعصاب در نخاع تحت فشار هستند.

سی تی اسکن: اگر نمی توانید ام آر آی بدهید, پزشک شما سی تی اسکن را توصیه می کند, تستی که تصاویر اشعه x را از زوایای مختلف می تاباند تا تصاویر مقطع عرضی بدن شما را بگیرد. سی تی اسکن بعد از تزریق ماده کنتراست انجام می شود. رنگ ستون فقرات و اعصاب نخاعی را مشخص می کند و می تواند دیسک های فتق, مهمیز و تومورها را نشان دهد.

تصویر

درمان تنگی کانال نخاع

درمان تنگی ستون فقرات به محل تنگی و شدت علائم و نشانه های بیماری بستگی دارد. با پزشک خود در مورد درمان مناسب برای مشکل خود صحبت کنید. اگر علائم شما ملایم هستند و یا شما هیچ چیزی را تجربه نمی کنید, پزشک ممکن است شرایط شما را با قرار ملاقات های منظم تحت نظر بگیرد.

او ممکن است برخی توصیه های خود مراقبتی را ارائه کند که می توانید در خانه انجام دهید. اگر این افراد کمکی نمی کنند, ممکن است دارو و یا درمان فیزیکی را تجویز کند. اگر درمان های دیگر کمکی نکرده باشند, جراحی می تواند گزینه ای باشد.

داروها

مسکن ها: داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن ممکن است به صورت موقت برای کاهش ناراحتی تنگی نخاع استفاده شوند. آنها معمولا برای مدت کوتاهی توصیه می شوند، زیرا شواهد کمی از سود استفاده طولانی مدتشان وجود دارد.

داروهای ضد افسردگی: دوزهای شبانه داروهای ضد افسردگی از جمله آمی تریپتیلین می توانند به تسکین درد مزمن کمک کنند.

داروهای ضد تشنج: برای کاهش درد ناشی از اعصاب آسیب دیده, از داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین و پره گابالین استفاده می شود.

اپیوئیدها: داروهایی که حاوی کدئین هستند, می توانند برای تسکین درد کوتاه مدت مفید باشند. کافئین ممکن است برای درمان طولانی مدت محتاطانه در نظر گرفته شوند اما آن ها خطر عوارض جانبی جدی از جمله تبدیل شدن به عادت را دارند.

فیزیوتراپی

برای افرادی که تنگی ستون فقرات دارند, تلاش برای کاهش درد شایع است. اما این می تواند منجر به ضعف عضلانی شود که می تواند منجر به درد بیشتر شود. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما تمریناتی را یاد دهد که ممکن است به شما کمک کند:

  • قدرت و استقامت خود را بسازید
  • انعطاف پذیری و پایداری ستون فقرات خود را حفظ کنید
  • تعادل خود را بهبود دهید
  • تزریق استروئید

ریشه های عصبی شما ممکن است در نقاطی که تحت فشار هستند, متورم و تحریک شوند. در حالی که تزریق یک داروی استروئیدی به داخل فضای اطراف, تنگی را برطرف نمی کند, اما می تواند به کاهش التهاب و تسکین برخی از درد کمک کند.

تزریقات استروئیدی برای همه کار نمی کنند. تزریق مکرر استروئیدی ممکن است استخوان های اطراف و بافت همبند را تضعیف کند, بنابراین فقط چند بار در سال می توانید این تزریقات را انجام دهید.

تصویر

جراحی

جراحی ممکن است در صورتی در نظر گرفته شود که درمان های دیگر به شما کمک نکنند. اهداف جراحی شامل تسکین فشار طناب نخاعی یا ریشه های عصبی با ایجاد فضای بیشتر درون مجرای نخاع هستند.

جراحی بر روی فشار، موثرترین راه برای حل و فصل علایم تنگی کانال نخاع است. همانگونه که در بخش سلامت نمناک گفته شده است تحقیقات نشان می دهند هنگامی که جراحی توسط جراحان با تجربه انجام شود، جراحی ستون فقرات منجر به عوارض کمتری می شود.

برای پرسیدن در مورد تجربه جراحتان در مورد جراحی تنگی کانال نخاعی دچار تردید نشوید. نمونه هایی از روش های جراحی برای درمان تنگی کانال نخاع از جمله:

لامینکتومی

این روش قسمت پشتی (لامینا) ستون آسیب دیده را حذف می کند. گاهی اوقات به عنوان جراحی فشار نامیده می شود, زیرا فشار بر اعصاب را با ایجاد فضای بیشتر در اطراف خود راحت می کند.

در برخی موارد, این مهره ممکن است نیاز به متصل شدن به مهره متصل به مهره های فلزی و یک پیوند استخوان (ترکیب ستون فقرات) برای حفظ قدرت ستون فقرات را داشته باشد.

لامینوتومی

این روش تنها بخشی از لامینا را حذف می کند و به طور معمول یک سوراخ را به اندازه کافی بزرگ می کند تا فشار را در یک نقطه خاص کاهش دهد.

لامینوپلاستی

این روش فقط بر روی مهره ها در گردن (ستون فقرات گردنی) انجام می شود. این شاخه از طریق ایجاد یک لولا بر روی لامینا, فضای درون کانال نخاع را باز می کند. سخت افزار فلزی شکاف را در بخش باز ستون فقرات ایجاد می کند.

سخن پایانی

اگر مبتلا به تنگی مجرای نخاعی هستید و ورزش نمی کنید، به خاطر بسپارید که اگر به هیچ عنوان تحرکی نداشته باشید و با خود فکر کنید که دراز کشیدن و استراحت کردن باعث بهبود درد شما می شود، سخت در اشتباهید، چراکه چنین وضعیتی می تواند موجب وخیم تر شدن درد شما شود. با در نظر گرفتن اینکه بدن شما قابل کنترل است، می توانید گام های سلامتی را به سوی تسکین درد تنگی مجرای نخاعی تان طی کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان