آلتکوین چیست و چه فرقی با بیت کوین دارد؟

  جمعه، 21 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آلتکوین چیست و چه فرقی با بیت کوین دارد؟
مورخان حوزه کریپتوکارنسی، نِیم‌کوین (Namecoin) را به‌عنوان اولین آلت‌کوین معرفی میکنند و اصطلاح آلتکوین نیز پس از پیدایش این رمزارز نخستین بار توسط اندرو چاو عنوان شده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، آلتکوین (به انگلیسی Altcoin)، ارزهای رمزپایه جایگزینی هستند که بعد از موفقیت بیت کوین ایجاد شده اند. به طور کلی آلتکوین ها خود را یک جانشین برتر نسبت به بیت کوین می دانند.

موفقیت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال همتا به همتا، راه را برای بسیاری از ارزهای دیگر هموار کرد. ارزهای دیجیتال زیادی با هدف رفع محدودیت هایی که بیت کوین داراست ایجاد شده اند و در تلاش هستند با پیاده سازی برخی ویژگی ها خود با بیت کوین رقابت کنند.

همه کوین های غیر از بیت کوین را آلتکوین می نامند.

شرح بیشتر آلتکوین

Altcoin از دو کلمه تشکیل شده، Alt و Coin
Alt مخفف شده کلمه alternative به معنای جایگزین و Coin نیز بطور کلی به ارزهای دیجیتال گفته می شود.
بنابراین معنی لغوی آلتکوین، به معنای کوین های جایگزین است.

پس از موفقیت بیت کوین و رشد قیمت آن، بسیاری از کوین های مشابه با هدف رقابت با بیت کوین و بدست آوردن موفقیتی مشابه ایجاد شدند.

با وجودیکه بیت کوین اولین و مشهورترین ارز دیجیتال است ولی صدها ارز دیگر ایجاد شده تا به طرق مختلف در راستای بهبود بیت کوین حرکت کنند.

بسیاری از آلتکوین ها مبتنی بر ساختار اولیه ای که توسط بیت کوین ارائه شد ایجاد شده اند، بنابراین دارای ویژگی های بیت کوین شامل همتا به همتا بودن، قابلیت استخراج با فرایندی مشابه استخراج بیت کوین و قابلیت انجام تراکنش های ارزان و نسبتا کارآمد هستند.

اما با وجود ویژگی های مشترکی که بین بیت کوین و آلتکوین ها وجود دارد، آلتکوین ها تفاوت زیادی با همدیگر دارند. برخی از این تفاوت ها، الگوریتم های متفاوت استخراج ارز و تغییرات اعمال شده برای افزایش ناشناس بودن تراکنش هاست.

از اولین آلتکوین های قابل توجه، Namecoin است که براساس کدهای بیت کوین ایجاد شده و از الگورتیم Proot of work (اثبات کار) برای استخراج آن استفاده می شود. همانند بیت کوین، Namecoin فقط می تواند 21 میلیون واحد داشته باشد.

به دنبال نِیم کوین، بیت کوینرها شاهد پیدایش لایت کوین، ریپل، پیرکوین، فدرکوین و رمزارزهای دیگری بودند. اکنون هزاران واحد پول دیجیتالی وجود دارد که از کدهای پایه بیت کوین استفاده میکنند و توسعه دهندگان با اعمال تغییراتی جزئی، کوین هایی مانند لایت کوین، دش، زی کش و نواکوین را خلق کرده اند.

همچنین در ادامه فورک هایی از اتریوم مانند ونچین، یوبیک و اتریوم کلاسیک به وجود آمدند. بایت کوین نیز در میان رمزارزها دارای یک بیس کد منحصربفرد است که رمزارزهای مطرحی همچون مونرو و الکترونیوم از آن منشعب شده اند. استلار نیز از کدهای ریپل برای توسعه خود بهره برده است و به نوعی فورک ریپل محسوب میشود.

اگر بیشتر واکاوی کنید درخواهید یافت که بخش اعظمی از رمزارزهای بازار، مانند ترون نیز در ابتدا از استاندارد ERC20 بهره برده و توکن خود را بر بستر پلتفرم اتریوم توسعه داده اند و در ادامه به شبکه بلاکچین اختصاصی خود منتقل شده اند.

برخی از فورک ها در واقع با اعمال تغییر در کدهای اصلی یک منبع به طور مستقیم در سایت هایی مانند گیت هاب متولد شده اند. مثلاً لایت کوین با اعمال تغییرات در کدهای بیت کوین، بصورت رمزارزی مستقل خود را معرفی کرد.

اما برخی از فورک ها بوسیله یک بلاکچین که به دو زنجیره مختلف تبدیل میشود ایجاد میشوند. یعنی اگر گروهی از توسعه دهندگان شبکه، تصمیم بگیرند که الگوریتم کدهای اصلی را تغییر دهند و این نرم افزار را متفاوت از قوانین اصلی اجماع اجرا کنند، شاهد آن خواهیم بود که شاخه و بلاکچین جدیدی در کنار بلاکچین قبلی ایجاد خواهد شد.

رمزارزهای زیادی تاکنون از بین رفته اند، اما این دلیل نمیشود که توسعه دهندگان از خلق چیزی بهتر از بیت کوین دست بکشند

امروزه، هزاران دارایی دیجیتال در وبسایت های ارزیابی بازار مانند coinmarketcap ، market.bitcoin و messari.io در کنار یکدیگر قرار میگیرند.

ارزش تمام ۵۰۰۰ رمزارز موجود بازار که مورد معامله واقع میشوند درحال حاضر حدود ۱۷۲ میلیارد دلار است. از این میزان، شبکه بیت کوین حدود ۶۳٪ از کل سرمایه گذاری بازار را با ارزش خالص ۱۱۲ میلیارد دلار در دست دارد.

بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۳ تنها حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه در گردش داشت و رمزارزهای رده های بعدی نیز تا به امروز دچار تحولات فراوانی شده اند.

احتمالاً مردم از خود میپرسند که اگر ساتوشی ناکاموتو یک نابغه بود، پس چرا هزاران توکن دیجیتالی دیگر در حوزه رمزنگاری وجود دارد؟ معدودی از مردم میدانند که توکن ها چه هستند و از کجا نشات گرفته اند، اما اغلب به این فکر میکنند که چرا اینهمه آلتکوین وجود دارد؟

دلایل زیادی برای وجود این تعداد از آلتکوین میتوان متصور بود. عمدتاً به این دلیل است که مردم میتوانند آنچه را که میخواهند در این محیط مجاز انجام دهند. اما همچنین، برخی از افراد، گروه ها و توسعه دهندگان براین باورند که می توانند یک پروژه رمزارز ایجاد کنند که از بیت کوین پیشی بگیرد یا برای ایجاد سازگاری بهتر کوینی را خلق کرده اند که ویژگی های متفاوتی نسبت به بیت کوین دارد.

پروژه ها ادعا می کنند با هدف حفظ حریم خصوصی بهتر، تمرکززدایی بیشتر یا کار کردن روی موضوعی که بیت کوین قادر به انجام آن نیست پا به عرصه کریپتو گذارده اند. از میان هزاران توکن امروز، همه سازندگان دقیقاً به شما خواهند گفت که چرا آنها معتقدند که نیاز به رمزنگاری دیگری وجود دارد.

برخی از پروژه ها ادعا می کنند که حریم خصوصی بهتری را ارائه میدهند و برخی دیگر روی ارائه خدمات در صنعت خاصی مانند سرگرمی تمرکز دارند. دارایی های دیجیتالی دیگری وجود دارند که به افراد توانایی ایجاد توکن های اختصاصی و توسعه قراردادهای هوشمند را ارائه می دهد.

به هر تقدیر آلتکوین ها وجود دارند زیرا ساتوشی ناکاموتو نه تنها از شبکه بیت کوین رونمایی کرد، بلکه خالق ناشناس بیت کوین، درب یک جعبه پاندورا را نیز در دنیای فناوری و مالی گشوده است. اکنون که درب جعبه باز است، دیگر هیچ برگشتی به گذشته وجود ندارد و به نظر میرسد که رفته رفته، سرعت صدور آلتکوین ها کاهش می یابد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (31 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند