نحوه کلاهبرداری کردن صرافی ارز دیجیتال Hotbit

  جمعه، 21 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه کلاهبرداری کردن صرافی ارز دیجیتال Hotbit
کلاهبرداری صورت‌گرفته توسط صرافی Hotbit نشان‌دهنده این موضوع هستند که هیچ گونه موارد اخلاقی توسط مدیریت این صرافی رعایت نشده است. این اتفاق به صورت اشتباهی رخ نداده و قصد این صرافی کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران خود بوده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، Hotbit یک صرافی است که در ژانویه ۲۰۱۸ راه اندازی شده است و تجارت بسیاری از رمزنگاری های بسیار غیر معمول را ارائه می دهد.

کشور محل سکونت آن نامشخص است ، اما با توجه به اینکه شرکت مالک و اداره کننده این صرافی شانگهای Gametree Information Technology Co. Ltd. نامیده می شود ، یک نتیجه گیری منطقی این است که مبادله از چین است.

Hotbit با افتخار در وب سایت خود اعلام کرد که با The Blockchainer ، MyToken و Wandarin همکاری دارند. با این حال ، ما هیچ اطلاعاتی در مورد جزئیات این مشارکت ها پیدا نکرده ایم. بر این اساس ، تأیید اظهارات مربوط به مشارکت امکان پذیر نبوده است.

تا آنجا که می توانیم بگوییم ، سرمایه گذاران ایالات متحده می توانند در اینجا تجارت کنند. هر سرمایه گذار آمریکایی که علاقه مند به تجارت در اینجا است ، در هر صورت باید نظر خود را در مورد هرگونه مسئله ناشی از تابعیت یا اقامت خود تشکیل دهد.

صرافی Hotbit چگونه از کاربران خود کلاهبرداری کرد؟

در 15 نوامبر سال 2019 صرافی Hotbit طی یک برنامه مشخص به کلاهبرداری از کاربران خود پرداخت. علی رغم اینکه در پروژه فروش GRAM تعداد کمی از کاربران مورد کلاهبرداری قرار گرفتند اما این موضوع نشان داد که مؤسس این صرافی فرد درست و بااخلاقی نیست و نمی توان به او و صرافی اش اعتماد کرد. در ادامه به جزئیات مربوط به این کلاهبرداری خواهیم پرداخت.

ICO تلگرام در سال 2018

اپلیکیشن تلگرام، یکی از مشهورترین اپلیکیشن ها در حوزه شبکه های اجتماعی، قصد داشت که بلاکچین اختصاصی خود را با نام شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network (TON)) ارائه نماید. توکن اصلی این شبکه GRAM نام دارد.

دقت داشته باشید که تلگرام، در پروژه کلاهبرداری صرافی Hotbit که بالاتر به آن اشاره کردیم، هیچ نقشی نداشته است.

تلگرام در سال 2018، از طریق ICO به جذب سرمایه مورد نیاز برای پروژه اش پرداخت و از این راه مبلغ 1.7 میلیارد دلار در فروش خصوصی جمع آوری کرد. بدین منظور توکن های GRAM را در دو مرحله و با قیمت های به ترتیب 0.37 دلار و 1.33 دلار به فروش رساند. در میان سرمایه گذاران، صرافی های ارز دیجیتال نیز قرار داشتند. این صرافی ها قصد داشتند که توکن های گرام را مجدداً به کاربران خود بفروشند.

یکی از این صرافی ها، صرافی Hotbit بود. این صرافی از تاریخ 17 تا 20 سپتامبر 2019 به فروش مجدد توکن های گرام پرداخت.

جزئیات مربوط به برنامه فروش توکن GRAM توسط صرافی Hotbit

صرافی Hotbit اقدام به فروش 137.500 توکن GRAM، در 4 پکیج مختلف کرد. امکان خرید این توکن ها به وسیله تتر (USDT) و توکن Hotbit (HTB) برای کاربران وجود داشت. در ادامه به جزئیات این 4 پکیج اشاره خواهیم کرد:

پکیج اول: شامل 75000 توکن GRAM (هر GRAM معادل 1.5 دلار) و دارای ممنوعیت برداشت

پکیج دوم: شامل 7500 توکن GRAM (هر GRAM معادل HTB 357.14) و دارای ممنوعیت برداشت

پکیج سوم: 50.000 توکن GRAM (هر GRAM معادل 2.1 دلار) و بدون ممنوعیت برداشت

پکیج چهارم: 5000 توکن GRAM (هر GRAM معادل HTB500) و بدون ممنوعیت برداشت

به دلیل وجود ممنوعیت برداشت در پکیج های اول و دوم، قیمت تعیین شده برای توکن های GRAM در این دو پکیج ارزان تر است.

دوره ممنوعیت برداشت به این معنی است که پس از لانچ شدن بلاکچین TON، مجوز برداشت توکن های خود را به صورت یکجا نخواهید داشت.

توکن های خریداری شده با شرط ممنوعیت برداشت در 4 مرحله و طی 18 ماه به شما پرداخت خواهند شد.

در صورتی که بیش از مقدار تعیین شده سرمایه جذب شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

امکان جذب سرمایه بیش از مقدار مورد نیاز، در پروژه فروش توکن های GRAM در صرافی Hotbit وجود داشت. برای روشن شدن و فهم بهتر این موضوع در ادامه با آوردن مثال، به بررسی جزئیات این روش می پردازیم .

همان طور که می دانید، حداکثر میزان سرمایه موردنیاز برای پکیج چهارم، 2.5 میلیون HTB است (500 HTB * 5000 GRAM)، اما صرافی Hotbit امکان جذب سرمایه، بیش از مقدار مورد نیاز را مجاز اعلام کرد. بنابراین اگر مقدار سرمایه جذب شده بیش از 2.5 میلیون HTB باشد، سرمایه گذاران مقدار توکن GRAM کمتری دریافت خواهند کرد.

به عنوان مثال فرض کنید شما 500 HTB در پکیج چهارم سرمایه گذاری کرده اید و اگر سرمایه جذب شده از مقدار 2.5 میلیون HTB بالاتر نرود، 1 GRAM دریافت خواهید کرد. اما با فرض اینکه مقدار سرمایه جذب شده به 5 میلیون HTB برسد، سرمایه جذب شده، 2 برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز اولیه است و سرمایه گذاران تنها 50% از تعداد توکن هایی که در ابتدا قرار بود دریافت کنند را دریافت خواهند کرد. بنابراین شما به جای دریافت 1GRAM، 0.5GRAM دریافت خواهید کرد.

در نهایت، بعد از پایان فروش توکن GRAM توسط صرافی Hotbit، از میان 4 پکیج موجود، 3 پکیج، سرمایه ای بیش از مقدار مورد نیاز خود جمع آوری کردند و کاربران در پکیج های شماره 1، 2 و 4 به جای دریافت GRAM1 به ترتیب 0.96، 0.43 و 0.65 دریافت نمودند.

کلاهبرداری صرافی Hotbit از کاربران

زمان لانچ شدن پروژه TON از سوی تیم تلگرام به تأخیر افتاد و زمان دقیق و مشخصی برای آن ارائه نشد. از این رو، صرافی Hotbit پیشنهاد بازخرید توکن های GRAM را به کاربران خود ارائه داد. اگر این اتفاق به درستی صورت می گرفت، می توانست اتفاق خیلی خوبی باشد اما متأسفانه این صرافی با این کار سعی در کلاهبرداری از کاربران خود داشت.

فرض کنید شما مبلغ مورد نیاز برای خرید 1GRAM از پکیج چهارم (500HTB) را پرداخت کرده اید و به دلیل جذب سرمایه بیش از مقدار مورد نیاز، به جای دریافت 1 GRAM، تنها 0.65 GRAM دریافت کرده اید. تا اینجا هیچ کلاهبرداری ای صورت نگرفته است؛ چون این شرایط توسط صرافی به کاربران توضیح داده شده است.

حال فرض کنید که قصد فروش توکن های خریداری شده خود را به صرافی Hotbit دارید. در این صورت شما باید به ازای فروش هر توکن، 500HTB (معادل مبلغ پرداختی اولیه خود) دریافت نمایید، اما صرافی Hotbit به شما تنها 325HTB خواهد پرداخت. (0.65 * 500).

اختلاف مقدار پرداختی توسط صرافی و مبلغ پرداختی اولیه شما توسط صرافی Hotbit دزدیده شده است.

سخن پایانی

مطالب قبلی و کلاهبرداری صورت گرفته توسط صرافی Hotbit نشان دهنده این موضوع هستند که هیچ گونه موارد اخلاقی توسط مدیریت این صرافی رعایت نشده است. این اتفاق به صورت اشتباهی رخ نداده و قصد این صرافی کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران خود بوده است. اگر صرافی Hotbit تنها اقدام به فروش توکن های GRAM با قیمتی بالاتر می کرد، قابل قبول بود؛ اما این صرافی می خواست از طریق کلاهبرداری از کاربران خود، سود بیشتری کسب کند.

با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال همچنان پرریسک و خطرناک است، لازم است نسبت به سرمایه گذاری و اعتماد به پروژه های مختلف، با دقت عمل کنید.

کسب اعتماد کاربران، یکی از فاکتورهای مهم برای صرافی ها است که متأسفانه این موضوع در صرافی Hotbit چندان اهمیتی نداشته است. پس توصیه می کنیم که در استفاده از چنین صرافی هایی محتاطانه عمل نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (322 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند