امکانات و مشخصات فنی خودروی کیا کارنز 2017

  پنجشنبه، 30 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی کیا کارنز 2017
کیا کارنز (Kia Carens) نمونه‌ای است از خودروهای کلاس بدنه MPV که توسط شرکت خودروسازی کره‌ای کیا موتورز (Kia Motors) ساخته شده و در بازار ایران نیز توسط شرکت اطلس خودرو به مشتریان ارائه می‌گردد.در این مطلب خودروی میا کارنز 2017 را بررسی می کنیم.

کیا کارنز خودرویی چندمنظوره (MPV) است و در قالب دو نسل در بازار ایران حضور دارد؛ نسل دوم کارنز (2008 – 2013) طی سال های قبل، در تعداد قابل توجهی به خیابان های ایران راه یافت اما از آنجایی که در کلاس ون ها جای داشت، محبوبیت چشمگیری در بازار ایران نصیبش نشد. نسل سوم نیز، که از سال 2013 روی خط تولید کیا قرار دارد، در تعداد اندکی و طی سال های 2016 و 2017 به ایران آمد و از نظر مشخصات فنی نیز با کیا سراتو YD تشابه دارد.

این خودرو یک نمونه 7 سرنشینه بزرگ بوده که گزینه ای مناسب برای سفرهای خانوادگی به شمار می آید. این خودرو ابعادی برابر با 4.525 میلیمتر طول، 1.805 میلیمتر پهنا و 1.610 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.750 میلیمتر است. این خودرو در بازارهای جهانی رقبایی مانند سیتروئن C4 و فورد C-Max را پیش رو دارد.طراحی بدنه این خودرو در بخش جلویی نیز مشابه سایر خودروهای جدید شرکت کیا موتورز بوده و از جلو پنچره ای مشابه با مدل های سراتو (Cerato) و اپتیما (Optima) سود می برد. هرچند ابعاد نسل سوم کیا کارنز نسبت به نسل قبلی اندکی کاهش داشته اما با توجه به افزایش فاصله دو محور عقب و جلو، فضای جادار و قابل قبول را برای سرنشینان فراهم نموده است.

مشخصات فنی کیا کارنز 2017

کارنز نسل سوم با کد شناسایی RP، بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بر خط تولید کیا قرار داشت. برخلاف نسل دوم، تیراژ واردات کارنز RP به مراتب محدود تر و در نتیجه در بازار ایران بسیار نادرتر است. این خودرو به صورت دقیق تر، در کلاس MPV یا خودروهای چند منظوره قرار می گیرد که گاها با عنوان مینی ون نیز خطاب می شود. البته ساختار چند منظوره این خودرو به معنای حمل تعداد سرنشینان بیشتر با تمرکز بر آسایش سواری است و نه باربری. به همین دلیل شاید کلمه مینی ون برای مورد خطاب دادن این گروه از خودروها چندان مناسب نبوده و بیشتر در کشور ایران به کار گرفته شود.

برخلاف تاریخچه بازار ایران که هیچ گاه میانه خوبی با خودروهای استیشن واگن و انواع ون نداشت، بازار اروپا و آمریکای شمالی، معمولا MPVها را در دسته خودروهای دوم یا سوم خانوادگی قرار می دهند که تنها به منظور سیستم حمل و نقل درون خانوادگی، به ویژه برای خانواده های پرجمعیت و سفرهای طولانی استفاده می شود.

شرایط اقتصادی بازار ایران هرگز به مردم ایران اجازه نداد که به سادگی مالک بیش از یک خودرو باشند. در صورت داشتن توان اقتصادی، مردم ایران معمولا سراغ گزینه های جذاب تری نظیر انواع کراس اوورها می روند و نه MPVها و استیشن واگن ها. در نتیجه جای تعجب ندارد که تیراژ واردات کارنز نسل سوم به بازار ایران، به مراتب محدود تر از نسخه نسل دوم آن بود.

مشخصات کلی کیا کارنز 2017

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۲.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۶۵ اسب بخار

گشتاور

۲۱۳ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۸ ثانیه

سرعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۸.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

نوع بدنه

ون سایز کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های کیا کارنز 2017

طول

۴۵۲۵ میلی متر

عرض

۱۸۰۵ میلی متر

ارتفاع

۱۶۱۰ میلی متر

فاصله محورها

۲۷۵۰ میلی متر

وزن خالص

۱۴۹۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ تا ۷ نفر

ظرفیت صندوق

۸۷۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۲ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات کیا کارنز 2017

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه های کنترلی فرمان

دارد

گرم کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری کیا کارنز 2017

اگر ظاهر ون کارنز را از نسل دوم آن دنبال کرده باشید، به شکل جالب توجهی شاهد شباهت های ظاهری محسوس آن با چهره کیا سراتو (فورته) خواهید بود. نسل دوم کارنز شباهت بسیار زیادی به کیا سراتو نسل اول (LD) داشت که از قضا آن هم به بازار ایران وارد شده بود. نسل سوم اما از دیدگاه ظاهری، شباهت بی مانندی به نسل سوم سراتو (YD/نسل دوم فورته)، مخصوصا مدل هاچ بک آن دارد. در نتیجه با مشاهده شباهت بسیار زیاد گرافیک چراغ های جلو و عقب دو خودرو و البته جلوپنجره آن ها، نباید چندان شوکه شوید.

جدا از این شباهت های ظاهری، کارنز در جایگاه یک MPV سایز کوچک، بیشتر شبیه به یک هاچ بک پنج در است که از حد استاندارد، اندکی بیشتر کشیده شده است. به عبارت دیگر، اگر بدنه نسخه هاچ بک سراتو YD را به اندازه ۲۰۰ میلی متر بکشید، حاصل خروجی احتمالا کیا کارنز RP خواهد بود.

کیا کارنز 2017

تمایز بارز میان هاچ بک های پنج در با MPVهای هم کلاس، معمولا در نمای داخلی خودرو ظاهر می شود. MPVها دارای سقف های بلندتری نسبت به هاچ بک ها هستند. هم چنین ضمن کشیده تر بودن، قادر به حمل تعداد نفرات بیشتر و ارائه آپشن های رفاهی بالاتری نظیر گرم کن یا سرد کن انحصاری صندلی های عقب، خروجی و پنل کنترل انحصاری سیستم تهویه مطبوع برای ردیف های پشتی، انواع پورت خروجی برق به منظور تامین جریان الکتریسیته در صندلی های عقب و امکاناتی از این دست هستند.

سقف بلند آن ها این اجازه را می دهد که حتی با وجود ردیف سوم صندلی ها در نسخه های هفت نفره، قادر به حمل میزان بار قابل توجهی باشند. فضای صندوق در نسخه 5 نفره (بدون ردیف سوم) برابر با ۸۷۰ لیتر و در صورت خوابیدن صندلی ردیف دوم برابر با ۱۷۰۰ لیتر است. این اعداد و ارقام برای خودرویی از کلاس MPV سایز کوچک بسیار عالی و تقریبا نزدیک به ویژگی های مشابه در کراس اوورهای سایز متوسط است.

طراحی داخلی کیا کارنز 2017

سبک طراحی نمای داخلی کارنز RP همانند نمای خارجی آن، بسیار شبیه به کیا سراتو و زبان طراحی وقت برند کیا است. در نتیجه چیدمان مجموعه نشانگرهای سه قلو پشت فرمان، با نورپردازی استاندارد قرمز و سفید کیا، فرمان مجهز به مرکز دایره ای و کلید های کنترلی و تریم دو رنگ داخلی از مهم ترین نقاط قوت کارنز نسل سوم است که فضای داخلی را بسیار جذاب می سازد.

داخل کابین کیا کارنز 2017

کراس اوورها در دو دهه گذشته، به آرامی حجم قابل توجهی از سهم فروش MPVها را به خود اختصاص دادند. ارائه سطح مشابهی از امکانات رفاهی، فضای حمل بار قابل توجه و از همه مهم تر، طراحی به مراتب زیباتر از خانواده ون ها، باعث شد MPVها حتی در بازارهای اروپا و آمریکا نیز کم کم جای خود را به کراس اوورها دهند.

نقاط مثبت کیا کارنز 2017

فضای داخلی جادار و زاحت و مناسب برای سفرهای طولانی ، موقعیت خوب راننده و تسلط بر محیط اطراف و بدنه ماشین که حتی با رانندگی پیاپی هم از رانندگی با کیا کارنز خسته نمی شوید ، قیمت مناسب با توجه به کلاس ماشین ، مصرف سوخت مناسب با توجه به حجم موتور و قدرت کیا کارنز

نقاط منفی کیا کارنز 2017

میدان دور زدن بسیار زیاد لازم دارد که این ضعف فرمان پذیری ماشین را نشان میدهد ، طراحی ترمز دستی کیا کارنز بسیار قدیمی است ، فاصله بسیار نزدیک پدالهای گاز و ترمز به یکدیگر که در ترافیک باعث خستگی مچ پا می شود ، انتقال قدرت به چرخ های جلو ماشین که برای این کلاس مناسب نمی باشد و یک نقطه ضعف بزرگ است ، وزن سنگین ماشین که باعث شده است تا در شتابگیری اولیه کیا کارنز کمی تنبل عمل کند ، بازار خرید و فروش ضعیف درایران

امنیت کیا کارنز 2017

کیا کارنز 2015 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از یورو ان کپ شده است

سخن نهایی

کارنز خودرو محبوبی نبود و نیست. همان طور که کاروان سایپا و پراید و پیکان استیشن محبوب نبودند. این مهم به سلیقه مشتریان ایرانی باز می گردد که نام و ظاهر ون و استیشن را باکلاس نمی دانند و به منظور تامین این خلا، ترجیح می دهند در راستای سگمنت جذاب تر و البته فراوان تر کراس اوور قدم بردارند.با این حال حضور MPV کارنز از برند کیا در بازار ایران، نظیر حضور استیشن واگن هیوندای i40، تجربه ای تیراژ محدود و کوتاه مدت، اما منحصر به فرد بود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW