امکانات و مشخصات فنی خودروی دوو ماتیز

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی دوو ماتیز
خودرو دوو ماتیز توسط کرمان موتور از سال ۷۹-۸۳ مونتاژ و روانه بازار شد. این خودرو در برخی بازارها به اسم شورلت اسپراک نیز ارائه می شد. در ادامه با بررسی این هاچ بک شهری همراه ما ما باشید.

دوو ماتیز یک محصول شناخته شده و جذاب از شرکت کره ای دوو است که از اواخر دهه نود میلادی وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو در ایران توسط کرمان موتور و در فاصله سال های ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۳ به تولید می رسید. دوو ماتیز محصولی جلوتر از زمان خود بود که در ابتدا توسط مصرف کنندگان مورد تمسخر قرار گرفت، اما به تدریج لیاقت خود را ثابت نموده و حتی پایه گذار تولید خودروهای مختلفی شد. تولید دوو ماتیز در ایران پس از ورشکست شدن شرکت دوو و خرید آن توسط جنرال موتورز متوقف شده و بازار در انحصار نمونه مشابه چینی یعنی ام وی ام ۱۱۰ قرار گرفت.
دوو ماتیز در زمان تولید با خودروهای کوچک شهری بازار نظیر پراید و رنو پی کی رقابت می کرد. کیفیت ساخت قابل قبول، مصرف سوخت کمتر و فضای جادار کابین از جمله مزایایی بودند که این خودرو کوچک کره ای را در برابر رقبای وطنی برتر جلوه داده و باعث می شدند تا معایب دوو ماتیز کوچک شمرده شود. با این حال خروج زودهنگام دوو ماتیز از خط تولید بازار را در انحصار رقبای وطنی اش قرار داد و اندکی بعد نیز ام وی ام ۱۱۰ با تکیه بر خوش نامی دوو ماتیز توانست سهمی را در بازار داخلی به خود اختصاص دهد.
عرضه دوو ماتیز و موفقیت آن در بازار سبب شد تا برای مدتی سگمنت هاچ بک های کوچک شهری به محبوبیت برسد و خودروسازان اقدام به عرضه محصولات مختلفی در این سبک کنند. امتیاز دوو ماتیز توسط جنرال موتورز خریداری شد و بعدها شورولت اسپارک براساس آن طراحی و ساخته شد. چینی ها نیز چری QQ یا ام وی ام ۱۱۰ را براساس آن تولید کردند. سایر خودروسازان نیز پس از آن اقدام به عرضه محصولاتی نظیر هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ در این کلاس خودرویی کردند.
ماتیز در حال حاضر یکی از ارزان قیمت ترین خودروهای بازار است و با توجه به شرایط پیش آمده به گزینه خرید برخی از مصرف کنندگان تبدیل شده است.

مشخصات کلی دوو ماتیز

بررسی ها حاکی از آن است خودرو ماتیز در بازار جهانی با موتور ۰.۸ لیتری و یک لیتری ارائه شده که اولی سه سیلندر خطی است و قدرتی معادل ۵۲ اسب بخار در ۵۹۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۶۹ نیوتن متر در ۴۶۰۰ دور در دقیقه را تولید می کند. و دومی پیشرانه ۴ سیلندر خطی با قدرت ۶۲ اسب بخار و گشتاور ۸۷ نیوتن متر می باشد. در ضمن بیشترین سرعتی که با دوو ماتیز می توان رانندگی نمود ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت می باشد.

این خودرو کره ای با حد آلایندگی یورو ۳، شتاب صفر تا صد حدود ۱۵ ثانیه را به همراه دارد و مصرف سوخت نرمال شهری آن ۶-۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است همچنین مصرف جاده ای آن حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. قابل ذکر است سیستم جرقه ماتیز کویل و دلکو دارای مگنت بوده که جزو نسخه های ابتدایی انرژکتوری است.

خودرو دوو ماتیز وزن کمتر از ۸۰۰ کیلو گرم هر چند به موتور ۸۰۰ سی سی و ظرفیت باک ۳۵ سی سی مجهز است ولی تا هنگامی که روی مسیر صاف و مستقیم حرکت می کردید، پاسخگوی نیاز شما بود. و از امکانات این خودرو می توان به شیشه برقی، گیربکس ۵ سرعته دستی موتور انرژکتوری، گرمکن شیشه عقب، فرمان هیدرولیک؛ سیستم تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی+ کنترل مرکزی، فرمان تاشو، تنظیم دستی صندلی های جلو، سیستم پخش رادیو،درب باز کن برقی سیستم باک بنزین اشاره کرد.

مشخصات فنی دوو ماتیز

موتور سه سیلندر
حداکثر قدرت 52 اسب بخار در 5900 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 69 نیوتن متر در 4600 دور در دقیقه
حجم موتور 796 سی سی
تعداد سوپاپ 6
جعبه دنده 5 سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰ 17.6 ثانیه
حداکثر سرعت 144 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص 776 کیلوگرم
فاصله محورها 2331 میلیمتر
ابعاد و نوع چرخ های جلو عقب R13

طراحی ظاهری دوو ماتیز

بررسی ها نشان می دهد طراحی بیرونی خودرو ماتیز بر پایه فیات Lucciola صورت گرفته است. نخستین تولیدات این خودرو که با نسخه M100 شناخته می شود از موتور سه سیلندر ۸۰۰ سی سی تا سال ۲۰۰۰ تولید شده است و بعد از آن تا سال ۲۰۰۵ نیوفیس ماتیز با اسم M150 که در انگلستان طراحی شد به بازار روانه شد.ماتیز نیوفیس از نظر ظاهری با نسخه قبلی تفاوتی نداشت و تنها با موتور ۴ سیلندر ۱۱ لیتری تولید شده است. دوو ماتیز در کشورهای مختلف با اسامی متفاوتی از جمله شورولت جوی، باوجان لچی، شورولت لچی، شورلت اسپارک، شورولت ماتیز و … شناخته می شود که برخی از این اسامی به ورشکستگی دوو و واگذاری آن به جنرال موتورز امریکا باز می گردد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد کرمان موتور در سال ۱۳۷۸ مونتاژ نسخه سه سیلندر ماتیز را شروع کرد که البته در آغاز با استقبال خوبی نیز روبرو شد. خانم ها و رانندگان تازه کار از ماتیز بیشتر استقبال نمودند. اما به تدریج این خودرو به دلیل رقبای هم قیمتی که در بازار داشت و البته به خاطر قدرت پایین پیشرانه، با کاهش فروش مواجه شد. ماتیز نیز همانند دوو سیلو در سال ۱۳۸۳ به علت واگذاری دوو به جنرال موتورز امریکا و تحریم ها علیه ایران از روی خط مونتاژ کرمان موتور کنار گذاشته شد.

با توجه بررسی ها می توان گفت خودرو ماتیز یکی از انقلابی ترین تولیدات دوو در طول حیاتش بود. این خودرو با فرم خاص بدنه خود خیلی سریع توانست نظرات را به خود جلب کند. موفقیت چشمگیر آن سبب شد که در ۸ کشور دنیا به تولید برسد. در طراحی این هاچ بک شهری سعی شده تا کمترین فضای ممکن اشغال گردد.این موضوع را می توان در طراحی جمع و جور و کوچک قسمت موتور و کاپوت جلو، فضای کم صندوق عقب، چرخ های کوچک و … دیده می شود. چراغ های گرد جلوی خودرو به نوعی شناسنامه ماتیز محسوب می شود. این خودرو جلوپنجره ای ندارد و پنجره ای جهت ورود هوا با رادیاتور روی سپر جای گرفته است.

در نمای کناری شاید هندسه جذابی ایجاد نشده است. و به علت عقب صاف و تقریبا عمود و نمای جلو با شیب تند، احتمالا بتوان آن را به صورت یک متوازی الاضلاع شبیه دانست. نمای عقب خودرو هم ساده و یکدست طراحی شده و چراغ های مناسب با بدنه فرم تقریبا خوبی را به این نما بخشیده است.

دوو ماتیز

طراحی داخلی دوو ماتیز

با توجه به بررسی ها این تصور ایجاد می شود که فضای داخلی خودرو ماتیز به دلیل ابعاد و کلاس خودرو اندک باشد. ولی این موضوع چندان صحت نداشته و فضای سرنشینان جلو کاملا مناسب می باشد و برای سرنشینان عقب نیز اگر قد بلندی نداشته باشند؛ در مسافت های کوتاه خسته کننده نخواهد بود.البته قطعا برای مسافرت های طولانی ناراحتی و خستگی را به همراه دارد. در حقیقت طراحان ماتیز ظاهرا بیشتر به فکر طراحی خودرویی دو نفره بوده اند تا چهار نفره. قابل ذکر است داشبورد، کنسول و فرمان ماتیز نیز طراحی و کیفیت قابل قبولی دارند و نمای خوبی را ایجاد کرده اند. به طور کلی علیرغم ظاهر جمع و جور خودرو فضای داخلی ماتیز باورکردنی نیست.

کاخل کابین دوو ماتیز

ایمنی دوو ماتیز

احتمالا سخت باور کنید که خودرو ماتیز بنا بر آمار موسسه یوروانکپ حتی از سیتروئن زانتیا امن تر گزارش شده است. ولی این موضوع صحت دارد. طبق نتایج تست های صورت گرفته موسسه یورو انکپ احتمال آسیب دیدگی در زانتیا بیشتر از دوو ماتیز بوده و شواهد نشان می دهد خودرو ماتیز استحکام بالایی دارد.ماتیز در سال ۱۹۹۸ روانه بازار شد و در سال ۲۰۰۰ در موسسه یوروانکپ مورد آزمایش قرار گفت. نتایج نشان داد که حفاظت از سر راننده و سرنشین خیلی خوب بوده و در دیگر بخش ها هم محافظت خوبی از سرنشین جلو صورت می گیرد که البته برای راننده اندکی پایین تر است و سرنشین کناری شرایط بهتری دارد.

در قسمت برخورد جانبی هم نمره کاملا مناسب دریافت کرده و حفاظت مناسبی در بخش سر و بالاتنه فراهم شده است. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد خودرو دوو ماتیز موفق به دریافت سه ستاره ایمنی در بخش حفاظت سرنشینان بزرگسال شده است و نمره کلی هم در این قسمت ۱۹ می باشد.از این ۱۹ امتیاز کسب شده ۶ نمره به تصادف از جلو و ۱۳ نمره به برخوردهای جانبی مربوط است که نشان می دهد ماتیز در تصادف از کنار خودروی بسیار مستحکمی می باشد. در ضمن ماتیز از منظر بخش حفاظت عابر پیاده نیز تحت تست یوروانکپ قرار گرفت که در این بخش نیز موفق به کسب دو ستاره ایمنی شد در حالی که زانتیا یک ستاره دریافت کرد. در مجموع دوو ماتیز سه ستاره ایمنی و سیتروئن زانتیا ۱.۵ ستاره ایمنی را از موسسه معتبر یورو انکپ دریافت کرده اند.با نگاهی به نتایج کسب شده توسط ماتیز می توان اطمینان داشت که برای استفاده شهری و روزانه گزینه مناسبی بوده و می توان در وضعیت اورژانسی روی ایمنی و استحکام آن حساب باز کرد.

تجربه رانندگی با دوو ماتیز

سواری و رانندگی با ماتیز در صورت نداشتن توقع سرعت و شتاب بالا، با ابعاد ۱۴۹۵ میلی متر طول، ۳۴۹۵ میلی متر عرض و ۱۴۸۶ میلی متر ارتفاع؛ خوب ارزیابی می شود. ابعاد خودرو طوری است که می تواند به همه طرف تسلط داشته و به خوبی مسیر حرکت خود را کنترل نمایید. به ویژه در بخش جلو به علت کوچک بودن محفظه موتور.مصرف بسیار کم خودرو نیز می تواند حس رضایتمندی را برای مالک خودرو فراهم کند. صدای موتور بسیار کم بوده و به درون خودرو نفوذ نمی کند. در سواری با ماتیز در سر پیچ های تند باید احتیاط لازم را داشت زیرا به علت سایز کوچک چرخ ها و وزن کم خودرو احتمال چپ کردن آن نسبت به سایر خودروها بالاتر است.

در ضمن پیشرانه نه چندان قوی خودرو در سر بالایی ها به ویژه اگر کولر نیز روشن باشد، مشکل ساز می شود. در مجموع می توان ماتیز را خودرویی مناسب سفرهای شهری دانست.به طور کلی می توان بیان کرد که ماتیز جهت عبور و مرور در خیابان های صاف و مسطح شهری تولید شده و به هیچ وجه نباید از آن در معابر پر پیچ و خم به رانندگی پرداخت. پیشرانه ضعیف یکی از معایب خودرو محسوب می شود و سبب شده اکثرا به خرید پراید و رنو پی کی را ترجیح بدهند. هر چند این دو خودرو مذکور نیز چندان قدرتی را ارائه نمی دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (390 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس