آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مهندس کامپیوتر

  شنبه، 08 مرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آموزش نوشتن رزومه حرفه ای مهندس کامپیوتر
درر این نوشته قصد داریم نکات مهم حول نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. بنابراین، اگر قصد تهیه یک رزومه حرفه‌ای و جامع برای مهندس کامپیوتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

نحوه نوشتن رزومه مهندس کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر در دو شاخه نرم افزار و سخت افزار، یکی از رشته هایی است که سالیانه دانشجویان زیادی به آن ورود کرده و در آن فارغ التحصیل می شوند. این رشته جزو رشته های تحصیلی است که بازار کار خوبی برای فارغ التحصیلان دارد چراکه یک بخش از همه صنایع و مشاغل به کارهای سیستمی و کامپیوتری وابسته است. اما با این حال برای بدست آوردن یک سمت شغلی خوب در یک محیط کاری خوب در رشته مهندسی کامپیوتر، باید یک رزومه خوب و حرفه ای داشته باشیم. رزومه مهندسی کامپیوتر باید مطابق با استانداردهای استخدام یک مهندس کامپیوتر تنظیم و ارائه شود.

کار با سیستم

نقش رزومه در فرآیند استخدام مهندس کامپیوتر

وقتی ما به عنوان یک مهندس کامپیوتر نتوانیم یک رزومه حرفه ای و بی عیب و نقص بنویسیم، چطور می خواهیم به کارفرما نشان دهیم که در کار خود حرفه ای هستیم؟ چطور توقع داریم که کارفرما باور کند ما کارمندی دقیق هستیم، درحالی که نمی توانیم یک برگه A4 رزومه را بدون غلط املایی و غلط نگارشی بنویسیم! این ها نمونه ای از مواردی است که شما به مصاحبه کاری دعوت نمی شوید و در همان مرحله اول استخدام و کاریابی، یعنی مرحله بررسی نمونه رزومه کاری یک مهندس کامپیوتر ، از لیست متقاضیان استخدام شغل های حوزه نرم افزار و IT در شرکت خط می خورید؛ پس به هیج وجه اهمیت رزومه را دست کم نگیرید.
حالا که متوجه شدیم رزومه چقدر در موفقیت مان برای استخدام تاثیر دارد، با همدیگر می خواهیم یک رزومه خوب و حرفه ای برای رشته مهندسی کامپیوتر بسازیم.

تعریف مهارت های کامپیوتری

مهارت های کامپیوتری به ۲ دسته تقسیم می شوند:

  1. مهارت های نرم افزاری؛

  2. مهارت های سخت افزاری.

مهارت های سخت افزاری به شما اجازه می دهند که به طور فیزیکی با کامپیوتر کار کنید. این مهارت ها می توانند در سطح ساده ای باشند، مانند دانستن چگونگی خاموش و روشن کردن دستگاه ها؛ همچنین، ممکن است وظایف پیچیده تری را در بر بگیرند، مانند اتصال کامپیوترها به شبکه، تغییر بخشی از دستگاه یا تعمیر دستگاه های خراب.

بسیاری از کارمندان برای چنین وظایف پیچیده ای افراد فنی و متخصصی را با مهارت های کامپیوتری پیشرفته استخدام می کنند.مهارت های نرم افزاری به شما کمک می کنند که از برنامه ها و اپلیکیشن های کامپیوتری به طور بهینه ای استفاده کنید. کارفرمایان برخی از مهارت های نرم افزاری را به عنوان پیش نیاز استخدام در نظر می گیرند. آن ها ممکن است با این پیش فرض که عموم مردم با برخی از این مهارت ها آشنایی دارند، در آگهی های مشاغل به آن اشاره نکنند.

برای مثال، ممکن است بسیاری از کارفرمایان معتقد باشند که همه ی متقاضیان درمورد برنامه های پردازش کلمه ، مانند مایکروسافت ورد (Microsoft Word)، دانش ابتدایی دارند.

برخی از مهارت های ابتدایی کامپیوتر شامل موارد زیر می شوند:

  • تحلیل؛
  • شبکه های اجتماعی؛
  • طراحی گرافیک؛
  • مایکروسافت آفیس؛
  • صفحات گسترده (Spreadsheets)؛
  • ارتباطات ایمیلی؛
  • خودکارسازی بازاریابی؛
  • بصری سازی داده ها.

با توجه به حوزه ای که در آن کار می کنید، به مهارت های کامپیوتری متفاوتی اهمیت داده می شود. اگر برنامه نویس کامپیوتر هستید، ممکن است از شما خواسته شود که با زبان های کدنویسی ای مانند پایتون (Python)، سی پلاس پلاس (C++)، جاوا (JAVA) یا HTML آشنا باشید.

افرادی که برای موقعیت های شغلیِ دستیار مدیریت درخواست می دهند، احتمالا به تجربه ی کار با مجموعه نرم افزارهای مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Suite)، اپلیکیشن های گوگل (Google Apps) و نرم افزارهای حسابداری نیاز داشته باشند.

برای این که با مهارت های نرم افزاری موردنیاز در رزومه در صنعت خود آشنا شوید، زمانی را به جست وجوی مهارت های متداول در حرفه ی خود سپری کنید. با دقت شرح وظایف را بخوانید و از پیش نیازهای فهرست شده یادداشت بردارید.

چگونه برای رشته مهندس کامپیوتر خلاصه رزومه بنویسیم؟

خلاصه رزومه یا همان بخش درباره من رزومه یکی از مهم ترین قسمت های رزومه است. علت اهمیت آن هم قرار گرفتن آن در قسمت بالایی صفحه اول رزومه یعنی اولین جایی است که خواننده رزومه شما آن را خواهد دید. اگر این قسمت را بد بنویسید، مدیر شرکت همان ابتدای کار ممکن است رزومه شما را کنار بگذارد و از لیست افراد متقاضی کار حذف شوید.
به هیچ وجه از کلمات شعاری استفاده نکنید. این قسمت، بیوگرافی شبکه اجتماعی هم نیست که شعر و جملات قصار در آن بنویسید. در ضمن در این بخش، درباره علایق، اهداف و سرگرمی های خود چیزی ننویسید. در این قسمت باید چکیده رزومه خودتان را دو سه خط بنویسید.

مهندس کامپیوتر

بخش سوابق تحصیلی رزومه مهندسی کامپیوتر

اگر تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی کامپیوتر دارید دیگر نیازی به نوشتن سوابق دوره متوسطه در رزومه ندارید. در ضمن همیشه ترتیب را در این بخش رعایت کنید و از بالاترین مدرک خود شروع به نوشتن کنید. مثلاً اگر ارشد دارید حتماً اول مدرک کارشناسی ارشدتان را بنویسید، بعد مدرک کارشناسی و کاردانی تان را در فرم رزومه وارد کنید.
ماهیت یک رزومه کاری معرفی شما به طور خلاصه و مفید است و در هر بخش باید این اصل مهم در رزومه کاری یعنی اصل اختصار را رعایت کنید. اگر مدرک دکتری دارید دیگر نیازی نیست مدرک کارشناسی خود را بنویسید و همان مدرک دکتری و کارشناسی ارشد شما برای رزومه کاری کافی است.

بخش مهارت ها و گواهینامه ها در رزومه یک مهندس کامپیوتر

بخش مهارت ها و گواهینامه ها دارای 4 قسمت است. در قسمت اول این بخش شما باید مهارت های زبان خود را در رزومه بنویسید. لزوماً نباید مهارت زبان انگلیسی خود را در این قسمت وارد کنید؛ هر زبانی غیر از زبان فارسی را می توانید در این قسمت بنویسید. به عنوان مثال ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی، ارمنی و هر زبانی را می توانید در این قسمت یادداشت کنید.

در قسمت دوم از بخش مهارت ها باید مهارت های فنی و مهارت های نرم خود را بنویسید. در این بخش از کلمه آشنایی، مسلط به، تسلط به و کلمات توصیفی استفاده نکنید و تنها نام مهارت را بنویسید و میزان تسلط و آشنایی خود را از طریق ستاره های هر ردیف مشخص کنید. تک ستاره به معنی آشنایی با یک مهارت و 5 ستاره نشانه تسلط کامل بر یک مهارت است. در این بخش حتماً مهارت های نرم یا مهارت های رفتاری خود را نیز بنویسید. مثلاً فن بیان، قدرت قانع کردن افراد، فن بیان، روابط عمومی، مدیریت تیم، رهبری گروه و مهارت های ذاتی از این قبیل را می توانید در این بخش بنویسید.

✔ مهارت های سخت

  • برنامه نویسی دات نت
  • چارچوب های انگولار و react js
  • جاوااسکریپت
  • پایگاه داده
  • Python
  • تست نرم افزار

✔ مهارت های نرم

  • سخنوری
  • مدیریت و رهبری تیم
  • مدیریت زمان
  • روابط عمومی
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • قدرت مذاکره

در قسمت سوم از بخش مهارت های فرم رزومه باید دوره هایی که به صورت آموزشگاهی گذرانده اید و گواهینامه هایی که دریافت کرده اید را بنویسید.

نکته: داشتن خلا زمانی در بخش سوابق شغلی زیاد مناسب نیست. اگر می خواهید این خلا را پوشش دهید می توانید در زمان هایی که بیکار بوده اید گواهینامه آموزشی دریافت کنید و به کارفرمای آینده تان اینطور القا کنید که در حال تقویت علمی و فنی خود بوده اید و به همین علت در جایی شاغل نبوده اید.

قدم آخر بخش مهارت ها بخش افتخارات است. عضویت در سازمانی خاص، شرکت در کلاسی خاص و اتفاقاتی از این دست به هیج وجه افتخار محسوب نمی شوند. اگر دستاورد علمی، ورزشی دارید یا در جشنواره ای برگزیده شده اید و جایزه و لوح تقدیر دریافت کرده اید، می توانید آن ها را در بخش افتخارات خود بنویسید.

بخش تحقیقات و پروژه های رزومه مهندس کامپیوتر

در این بخش می توانید تحقیقات اعم از مقالات، ترجمه ها، تالیفات و پایان نامه خود را بنویسید و برای هرکدام توضیحات لازم را بنویسید و لینک مربوط به آن را در آن قسمت قرار دهید.
در بخش آخر نیز می توانید پروژه های کامپیوتری و نرم افزاری که انجام داده اید را در فرم رزومه خود بنویسید. در نوشتن پروژه ها به این نکته دقت کنید که چند پروژه ی مرتبط و با ارزش خود را بنویسید، نه تمام کارهایی که انجام داده اید. در بخش توضیحات پروژه نیز درباره اندازه وسعت پروژه، دستاوردهایتان و نقش خود در آن پروژه ها به طور مختصر توضیحاتی را بنویسید.

نکات رزومه نویسی برای مهندسی کامپیوتر

قبل از هر چیز برای نوشتن یک رزومه مهندسی کامپیوتر طبق استاندارد و الگوی صحیح، بهتر است یک نمونه رزومه مهندس کامپیوتر را بررسی و مطالعه کنید. اهمیت و حساسیت صحیح نویسی رزومه شاید در رشته مهندسی کامپیوتر از این نظر که با ابزار کامپیوتر که ابزار کار یک مهندس کامپیوتر است و همچنین با نرم افزارهایی که از اولین و ابتدائی ترین نرم افزارهای مورد استفاده مهندسان کامپیوتر است زیاد است. در ادامه نکات رزومه نویسی برای یک مهندس کامپیوتر بیان شده است.

میز کار
  • بهترین فرمت را برای رزومه مهندسی کامپیوتر انتخاب کنید: در یک رزومه مهندسی کامپیوتر، لازم است مهارت های نرم افزاری و سخت افزاری، سوابق آکادمیک و سوابق کاری مرتبط را به خوبی و با استانداردهای بالا نشان دهد، اما قبل از نوشتن محتوا، باید از انتخاب یک فرمت متناسب اطمینان حاصل کنید تا خواننده رزومه به راحتی به بخش مورد نظرش دسترسی داشته باشید و بدون مشکل رزومه را بخواند.

فرمت رزومه مهندس کامپیوتر به صورت زیر است:

  1. رزومه مهندسی کامپیوتر باید با بخش اطلاعات شخصی و شماره تماس شروع شود.
  2. برای مشخص شدن بخش بندی های رزومه، عناوین هر بخش را با فونت بولد و بزرگ مشخص کنید.
  3. بهترین فرمت برای رزومه مهندسی کامپیوتر، فرمت زمانی معکوس است.
  4. یک فونت متناسب و خوانا با سایز 11-12 باید در رزومه استفاده شود.
  • یک خلاصه رزومه خوب تنظیم کنید: یک پروفایل رزومه حرفه ای، یا خلاصه رزومه خوب شامل یک پاراگراف کوتاه است که شما را به عنوان یک مهندس کامپیوتر حرفه ای معرفی کند. خلاصه رزومه عملکری مانند آسانسور دارد و خواننده رزومه را در یک مسیر کوتاه به مقصد می رساند. این پاراگراف کوتاه یک دید کلی و سریع از پیش زمینه علمی، مهارت های مهندسی، و سوابق حرفه ای ارائه می کند. اگر سوابق کاری خوبی دارید، خلاصه رزومه را بر اساس سوابق کاری و در صورتیکه به تازگی فارغ التحصیل شده اید آن را بر مبنای مهارت ها بنویسید.

    نمونه متن توصیف شخصی مهندس کامپیوتر:

    مهندس کامپیوتر با 5 سال سابقه در زمینه کار با سیستم هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و فناوری های اتوماسیون. به دنبال تقویت مهارت های مدیریتی و رهبری به عنوان مهندس کامپیوتر در شرکت شما. از جمله دستاوردهای من در طول سال های کاری افزایش عملکرد جمع آوری ضرب در الگوریتم های اختصاصی DSP به میزان 5% از طریق تجزیه و تحلیلی سیستم و تراشه...

  • سوابق کاری در رزومه مهندسی کامپیوتر: هر بخش از محتوای رزومه اهمیت خود را دارد اما به طور معمول یک متقاضی کار با سوابق و پیشینه کاری مورد قضاوت قرار می گیرد. بنابراین اهمیت بخش سوابق کاری باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

بطور کلی بخش سوابق کاری باید به این صورت نگارش شود:

  1. آخرین و نزدیک ترین سوابق کاری خود را در ابتدای این بخش بنویسید و همینطور به ترتیب تا اولین تجارب مرتبط را بنویسید.
  2. عنوان و سمت شغلی خود در هر محل کار، سال و ماه های کارکرد در آن محل، نام سازمان و شرکت و موقعیت جغرافیایی آن را مشخل کنید.
  3. وظایفتان در هر محل کار و هر سمت را با 5 الی 6 بولت پوینت مشخص کنید.
  4. دستاوردها را به صورت کمی بیان کنید تا کارفرما بتواند یک برآورد از عملکرد شما در سمت مورد نظر داشته باشد.
  • سوابق تحصیلی رزومه یک مهندس کامپیوتر: تقریباً همه مشاغل مرتبط با مهندسی کامپیوتر شرط حداقل مدرک لیسانس را دارند. اما تنها داشتن مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر کافی نیست، بخش سوابق تحصیلی هم باید بطور موثر در رزومه نوشته شود.
  • نکات نوشتن سوابق تحصیلی:
  1. از جدیدترین و تازه ترین سوابق و مدارک شروع کنید.
  2. ابتدا مدرک و درجه تحصیلی سپس نام مرکز و محل تحصیل، موقعیت جغرافیایی آن و در آخر تاریخ و مدت تحصیلات را بنویسید.
  3. اگر موارد اضافه بر سازمان در کارنامه خود دارد، در رزومه بنویسید. بهترین موارد شامل دوره های مرتبط با مهندسی کامپیوتر، دستاوردهای آکادمیک و... هستند.
  • مهمترین مهارت های کامپیوتری خود را در رزومه هایلایت کنید: در سال های اخیر استخدام نیروهای متقاضی کار با رشته مهندسی کامپیوتر افزایش پیدا کرده است و این نشاندهنده نیاز همه شرکت ها و سازمان ها به تکنولوژی کامپیوتری است. اما از میان مهندسین رشته کامپیوتر، کارفرماها به دنبال استخدام نیروهایی هستند که بیشترین مهارت نرم افزاری و سخت افزاری را داشته باشند بنابراین بخش مهارت ها را با دقت مطالعه می کنند.

بخش مهارت ها را به صورت زیر تکمیل کنید مهم ترین مهارت های یک مهندس کامپیوتر شامل موارد زیر است:

  • تمام مهارت های مرتبط با کامپیوتر را در بخش مهارت ها بنویسید.
  • مهارت ها باید شامل مهارت های نرم افزاری و سخت افزاری باشند.
  • لغات کلیدی و تخصصی مرتبط با سمت ها و وظایف کارمندان رشته مهندسی کامپیوتر را پیدا کنید و بنویسید.
  • طراحی وبسایت
  • مدیریت وبسایت
  • توسعه دیجیتال مارکتینگ
  • برنامه نویسی
  • مهارت های گرافیکی
  • تعمیرات سخت افزاری
  • بخش های دیگر رزومه مهندسی کامیپوتر: بخش های قبل به عنوان قسمت های اصلی و کلیدی رزومه بیان شدند. اما بخش های دیگری را هم می توان به عنوان مکمل برای ارتقاء رزومه به آن افزود. این بخش ها شامل موارد زیر می توانند باشند: برای اینکه رزومه مهندسی کامپیوتر را طبق اصول و استانداردهای این رشته تحصیلی و به بهترین وجه ممکن تنظیم کنید، بهتر است نگاهی به نمونه رزومه های مهندسی کامپیوتر بیاندازید و ایده بگیرید.
  1. گواهینامه ها و مدارک حرفه ای
  2. کارهای داوطلبانه مرتبط
  3. سطح دانش زبان انگلیسی یا زبان های دیگر
  4. سرگرمی ها و علایق
  5. دستاوردهای کاری و تحصیلی

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (60 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ رهاسازی یک گربه از بالای "برج خلیفۀ" دبی/ آیا واکنش خاص گربه هنگام افتادن از ارتفاع او را نجات می‌دهد؟
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
15 کاربرد شگفت انگیز مسواک کهنه در خانه داری!
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌