آموزش نوار ابزار CORELDRAW

  شنبه، 14 اسفند 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
آموزش نوار ابزار CORELDRAW
coreldraw نرم افزار کاربردی در طراحی و تصویر سازی دیجیتال است که مورد استفاده گرافیست ها قرار میگیرد. برای آشنایی با نوار ابزار این نرم افزار با ما همراه شوید.

نوار ابزار کورل دراو (آشنایی با خطوط کمکی)

خطوط کمکی همان دسته از خطوطی می باشند که طراحان را در زمان طراحی کردن یک تصویر، برای ایجاد نظم در ابعاد تصویر، کمک می کنند. در بسیاری از مواقع، قرار دادن یک سری خطوط منظم به شکل یک شبکه شطرنجی، به نظم طراحی کمک می کند. این شبکه شطرنجی، Grid نام دارد. در نرم افزار کورل دراو، برای قرار دادن خطوط کمکی، از منوی View و سپس گزینه Grid استفاده می شود. در این منو، سه گزینه وجود دارد. گزینه اول یا Document Grid کل صفحه شامل محیط طراحی و خارج از طراحی را به صورت شطرنجی تنظیم می کند و در واقع طراح خطوط کمکی شطرنجی را از کناره خط کش ها، مشاهده می کنند.

در حالت دوم، خطوط کمکی به نقطه های کمکی تبدیل می شوند. در واقع می توان صفحه طراحی را توسط نقاط منظمی در سطر و ستون های مختلف مشاهده کرد که موجب طراحی دقیق تر و بهتر می شود. حالت سوم یا Baseline Grid فقط صفحه طراحی را به صورت خطوط افقی خط کشی می کند و در واقع یک صفحه خط کشی شده را برای شما مهیا می نماید.

نحوه فعال کردن گزینهGRIDE در کورل

تنظیمات خطوط کمکی در کورل

خطوط کمکی نیز همانند دیگر تجهیزات کمکی طراحی در نرم افزار کورل دراو، قابلیت تنظیم نمودن و استفاده در حالت های مختلف را دارا می باشند. به عنوان مثال اگر بخواهید خطوط کمکی را با فاصله های مشخصی از همدیگر قرار دهید یا بخواهید رنگ و پهنای خطوط کمکی را تغییر دهید، باید از قسمت تنظیمات این خطوط، عملیات خود را دنبال نمایید. برای انجام کلیه تنظیمات Grid، از کادر محاوره ای Options استفاده می شود. روی خط کش کلیک راست کرده و از منوی باز شده، گزینه Grid Setup… را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گزینه مربوطه، کادر محاوره ای Options باز می شود. در سمت چپ این کادر محاوره ای، پوشه Grid انتخاب شده است و در سمت راست می توانید خصوصیات خطوط کمکی را تنظیم کنید. از مهمترین تنظیمات Grid، تعیین تعداد و فاصله خطوط آن است. در پنجره Options از قسمت Horizontal می توانید تعداد خطوط افقی را در واحد میلیمتر و در بخش Vertical تعداد خطوط عمودی در واحد میلیمتر را مشخص نمایید. در واقع در این دو بخش مشخص می نمایید که در هر میلیمتر از صفحه طراحی نرم افزار کورل دراو، چند خط افقی یا عمودی قرار گرفته باشد.(در تصویر زیر با عدد ۱ شماره گذاری شده است). همچنین برای اینکه فاصله بین خطوط کمکی را تغییر دهید، می توانید از بخش Spacing، و مقدار گزینه Spacing این تنظیمات را انجام دهید. در این بخش اندازه فاصله بین خطوط را بر اساس pt مشخص می کنید. اما در نظر داشته باشید که فاصله بین خطوط کمکی، بر اساس تعداد تکرار آنها که در بالا توضیح داده شده است، تعیین می شوند (این بخش توسط عدد شماره ۲ در تصویر زیر مشخص گردیده است).

به طور کلی در نرم افزار کورل دراو، از بخش اول فاصله بین خطوط گرید تمام متن را تعیین می نمایند و در گریدهای خطوط افقی صفحه طراحی، در بخش دوم فاصله بین خطوط تعیین می شود. برای گریدهای نقطه ای نیز می توان از بخش سوم صفحه Options درصد تراکم نقاط را در صفحه مشخص نمود. خطوط گرید توسط رنگ های مشخص شده در صفحه تنظیمات، تغییر رنگ می دهند.

فعال کردن گزینه grid setup در کورل
تنظیمات خطوط کمکی در کورل

حالت های مختلف نمایش تصویر در کرل

در نرم افزار کورل دراو اشکال گوناگونی ایجاد یا وارد می شوند که عبارتند از: اشکال ساده، مرکب، تصاویر طرح بیتی و غیره. نرم افزار کورل دراو شش حالت مختلف برای نمایش اشکال ارائه می دهد که در هر لحظه فقط می توان یکی از این حالت ها را به کار برد. شش گزینه اول منوی View، این حالت ها را نمایش داده است. در حالت اول یعنی Simple Wireframe که به قاب سیمی ساده معروف است، سایه ها، رنگ ها و جلوه های ویژه حذف می شوند و اشکال تنها توسط خطوط نازکی به نمایش در می آیند. در این حالت با بزرگنمایی صفحه نیز این خطوط بزرگتر نمی شوند. اگر نیاز باشد که دقیقاً همین شرایط را در کنار نمایش جلوه های ویژه داشته باشیم باید از گزینه Wireframe استفاده نماییم. در حالت نمایش Draft تصاویر با استفاده از تمام خصوصیات و به صورت بی کیفیت تر نمایش داده می شوند. در واقع پیچیدگی تصاویر در حالت Draft دیده نمی شود.

در وضعیت نرمال تصاویر با استفاده از حالت های معمولی خود نمایش داده می شوند. برای اینکه مقداری تصاویر را بهبود ببخشید و از وضعیت های بهتری از نمایش تصاویر استفاده کنید، از گزینه Enhanced که وضعیت پیش فرض نرم افزار کورل دراو می باشد، استفاده کنید. در حالت Enhanced تصاویر با توجه به خصوصیات اولیه خود رویت می شوند و تنها تصاویر بدون رنگ و تصاویر پوشیده شده توسط تصاویر دیگر نمایش داده نمی شوند. در وضعیت پیکسل، تصاویر به صورت نقطه ای نشان داده می شوند و طراحی کردن و ویرایش تصاویر، مقداری آسان تر می باشد.

نمایش حالت های مختلف تصویر در کورل

نحوه بزرگنمایی تصاویر در کورل

در نرم افزار کورل دراو، امکان بزرگنمایی تصاویر با حالت های مختلف وجود دارد. برای اینکار باید گزینه سوم از جعبه ابزار یا ابزار ذره بین را انتخاب کنید. سپس در قسمت نوار فرمان، ابزار ذره بین نمایان می شود. در ابزار ذره بین یا بزرگنمایی ، می توان میزان بزرگنمایی را توسط درصدی از اعداد صفر تا صد وارد نمود. همچنین توسط ابزار بزرگنمایی دیگر می توان تصویر را به اندازه یک واحد بزرگ یا کوچک کرد یا تصویر را به اندازه کل صفحه بزرگنمایی نمود. در کل، نرم افزار کورل دراو امکانات بزرگنمایی تصاویر را به عنوان یک ابزار شناسایی می کند.

گزینه های بزرگنمایی در کورل

ابزار های کاربردی دیگر در این نرم افزار به شرح زیر می باشند

  • Align و :Distribute این میانبر به شما این امکان را می دهد تا دو شی انتخاب شده یا بیشتر را سازماندهی تراز و یا حتی آنها را توزیع کنید. علاوه بر این گزینه هایی برای تراز کردن اشیا با توجه به معیارهای خاص وجود دارد.
  • Angular Dimension Tool: ابزاریست که به شما این امکان را می دهد تا با سه نقطه خطوط زاویه دار رسم کنید. چنین نشانگرهایی با دادن اندازههای دقیق، شما را از ابعاد اشیا موجود در سند مطلع می کنند.
  • Arrow Shapes: انواع کاملی از فلشها برای استفاده در سندتان در دسترستند و به راحتی با ابزار Shape و Pick و میانبرهای متنوع قابل اصلاح هستند.
  • Artistic Media: این میانبر هسته مرکزی برای تمام چیزهاییست که مرتبط با ابزارArtistic Media tool هستند. با چنین ابزار مهربانی انواع مختلفی از ابزارها را سازماندهی، خلق و با آنها کار کنید. همچنین می توانید قلم موها و اسپری های سفارشی در آن به وجود آورید.
  • Artistic Media Tool این ابزار همانند انواع مختلف قلم موها عمل می کند. می توانید قلم موهای نقاشی، برداری، اسپری ای و موارد دیگر را به وجود آورید. برای کنترل و مدیریت بهتر، همزمان از میانبرArtistic Media docker استفاده کنید.
  • Attract Tool: یکی از ابزارهای ویرایش شکل است. Attract Tool لبه های شی را با کشیدن گره ها به سمت جایی که مکان نما قرار می گیرد، دستکاری می کند تا زمانیکه آنها در محدوده قطر نوک ابزار باشند.
  • Attributes Eyedropper: این ابزار نه تنها از رنگ، بلکه از ویژگی های دیگر یک شی مثل Fill، outline و چیزهای دیگر نمونه برداری کرده که به شما امکان انتقال این ویژگی ها روی سایر اشیا داخل سندتان را می دهد.
  • B-Spline: این ابزار منحنی به شما این امکان را می دهد تا با قرار دادن مرزهایی دور خود منحنی (و نه گره ها) خطوط و انحناهای دلخواه را رسم کنید.
  • Banner Shapes: دسته کاملی از اشکال به همراه گره هایی که قابلیت دستکاری بخش های مختلف هر شی بنری را دارند، برای ترسیم طراحی های بنری در یک سند مهیا هستند.
  • Basic Shapes: مجموعه کاملی از اشکال پایه که دارای شکلهای ژئومتریک مختلفی هستند، برای به کارگیری در کنار ابزار Shape و Pick مهیا هستند. همچنین در این نوع ابزار گره های ویژه ای هم وجود دارند که ویژگی های مختلف مربوط به هر شی را تغییر می دهند.
  • Bevel: این میانبر به شما این امکان را می دهد تا به صورت کامل اثر Bevel روی هر شی متنی انتخاب شده را کنترل کنید. برای ایجاد یک افکت آسان و سریع، گزینه های موجود در این میانبر مانند Style، Offset، shadow color و light control های مختلف را انتخاب کنید.
  • Bezier Tool: این ابزار منحنی به شما این امکان را می دهد که یک تکه از یک منحنی یا خط را در یک زمان رسم کنید. مشابه ابزار Pen Tool کاربران گره های یک خط یا منحنی را به طور دستی وارد می کنند. اگرچه این ابزار برخلاف برخی ابزار منحنی دیگر، به کاربران اجازه نمی دهد تا منحنی ها را قبل از قرار دادنشان ببینند.
  • Blend: این میانبر دست کاربر را در کنترل بیشتر چیزهایی نظیر تعداد مراحل، افزایش سرعت و سبک ترکیب رنگ، هنگام ترکیب کردن به وسیله Blend Tool باز می گذارد.
  • Blend tool: این ابزار نوعی ابزار تعاملی است که تسلسلی از نظر اندازه، شکل و رنگهای اشیا بین دو شی انتخاب شده با این ابزار، ایجاد می کند. کاربران می توانند زاویه و سرعت ترکیب و همینطور تعداد مراحلی که قرار است از نقطه A تا نقطه B ایجاد شود را کنترل کنند.
  • Callout Shapes: دسته ای از اشکال کامل که آماده استفاده در یک سند به عنوان اشیا از پیش تنظیم شده هستند و می توانند با Pick Tool و shape Tool و همینطور گره های ویژه تکی شان که اجزا خاصی از هر شکل کامل را تغییر می دهند، اصلاح شوند.
  • Color Docker: این میانبر به شما این امکان را می دهد تا رنگ دور خط و داخل اشیا را با Color picker، color sliders و color palettes انتخاب کنید. آن را می توانید در میانبرها و در جعبه ابزار پیدا کنید.
  • Color Eyedropper: این ابزار رنگ یک شی نمونه برداری کرده و به شما این امکان را می دهد تا آن را روی شی دیگری به کار ببرید.
  • Color Styles: از این میانبر برای ایجاد و ذخیره سبک های مختلف رنگ و ایجاد و ذخیره هارمونی ها برای مشخص کردن پالت رنگ سند استفاده کنید.
  • Complex Star Tool: این ابزار شکلی یک ستاره از سری مثلثها ایجاد می کند. کاربران می توانند هم نقاط و هم تیزی اشکال ساخته شده را با این ابزار مشخص کنند که در Property Bar قرار دارد.
  • Connect: یک مرورگر محتوا در کورل دراو است که دستگاه کاربر، شبکه های محلی و اینترنت را تا زمانی که فایلها به وسیله آن ها در برنامه های کاربردی CorelDRAW Graphics Suite X7 آماده باشند، با هم هماهنگ می کند.
  • Contour: این میانبر باعث می شود با مشخص کردن مراحل و Contour offset، Color blend و گزینه های اضافی، روی افکت contour کنترل بیشتری داشته باشید.
  • Contour Tool: این ابزار تعاملی به شما این امکان را می دهد تا طبق تنظیمات تعریف شده در میانبر Contour یا نوار Property Bar، یک سری اشکال هم مرکز داخل یا دور یک شکل انتخاب شده ایجاد کنید.
  • Crop Tool: این ابزار به شما این امکان را می دهد تا یک ناحیه از سندی که روی آن کار می کنید را انتخاب کرده و بلافاصله قسمتهای خارج از آن ناحیه انتخاب شده را پاک و به طور موثری آن را از سند جدا کنید.
  • Distort Tool: این ابزار با در اختیار گذاشتن امکانی برای به کارگیری افکتهایی نظیر Push and Pull Distortion،zipper distortion یا Twister distortion از طریق تنظیمات موجود در نوار Property Bar، اشیا را تغییر شکل می دهد.
  • Docker: میانبرها پنجره و پالت های مختلفی هستند که طرح ها را درون سند کاربر سازماندهی، اصلاح و پشتیبانی می کنند. خواهید دید که آنها تقریبا برای هر ابزار و تابعی گزینه های اضافی دارند و یک بخش مهم از روند کار هستند.
  • Document Palette: این پالت رنگ شامل تمام رنگهای به کار برده شده ای است که در تاریخچه سند وجود دارند. هم Fill و هم Outline رنگها را در یک میانبر در دسترس جمع آوری می کند که می توانید در هر جایی از Application window قرارش دهید.
  • Drop Shadow Tool: این ابزار تعاملی این امکان را برایتان فراهم می کند تا بتوانید یک افکت drop shadow روی اشیا ایجاد، اصلاح و کپی کنید. تنظیمات را به صورت دستی مشخص کنید یا shadow را با ابزار، از خود شی به بیرون بکشید تا drop Shadow را سریع و آسان ایجاد کنید. می توانید Preset drop shadow را هم ذخیره و بارگذاری کنید تا سرعت بهره وریتان از برنامه را بالا ببرید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر