سفر به قلب کویر، گشتی در شهر انارک و جاذبه های دیدنی آن

  یکشنبه، 13 اسفند 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
سفر به قلب کویر، گشتی در شهر انارک و جاذبه های دیدنی آن
ایران شگفتی‌های بسیاری دارد. این شگفتی‌ها به جنگل و کوه و دشت خلاصه نمی‌شود. کویرها و شهرهای کویری هم از جمله جاذبه‌های ایران زیبا هستند. منظره بادگیرها، آب‌انبارها و خانه‌های کاهگلی در میان شهر کویری انارک یکی از دیدنی‌های کویر است که در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

اولین نکته جالبی که درباره شهر انارک وجود دارد این است که همه بر سر قدیمی بودن این شهر توافق نظر دارند، اما داستان‌های زیادی درباره این شهر وجود داشته که باعث می‌شوند هیچ کس به درستی نداند قدمت واقعی و دقیق این شهر به چه زمانی باز می‌گردد. در شهر و اطراف آن، آثار باستانی متعددی پیدا شده است که نشان می‌دهد شهر انارک مربوط به دوران ساسانیان یا حتی پیش از آن می‌شود. اما باستان شناسان به طور دقیق مطمئن نیستند که این آثار باستانی مربوط به ساکنین یک شهر بوده یا این که طور دیگری سر از شهر انارک درآورده‌اند.

برخی دیگر از روایت‌ها ادعا دارند که اولین خشت‌های ساخت بناهای شهر انارک را فردی به نام محمد پهلوان در دوران شاه عباس صفوی بنا گذاشته است. طبق این روایت، محمد پهلوان با دستان خود اولین خانه‌های این شهر را ساخت و کم‌کم زندگی در این منطقه جریان یافت. اما باز هم افرادی هستند که این روایت‌ها را داستان و افسانه‌ای بیش ندانسته و اعتقاد دارند که تاریخچه شهر انارک تنها به دوران قاجار بازمی‌گردد. به گفته این افراد، این شهر در دوران قاجار محل عبور و مرور تاجران بوده و کم‌کم با ساخت استراحتگاه و محل‌هایی برای تجارت، زندگی در آن شکل گرفته است. اما با این وجود باز هم بیشتر باستان شناسان و مورخان بر این باور هستند که تاریخچه شهر انارک به دورانی قدیمی‌تر از دوران قاجار بازمی‌گردد.


انارک کجاست؟


این شهر کویری یکی از جاهای دیدنی استان اصفهان است و در شمال شرقی این استان، در شهرستان نایین قرار دارد. فاصله انارک تا نائین 77/3 کیلومتر و فاصله اصفهان تا انارک 223 کیلومتر است.

شهر انارهای کوچک در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد و از شمال شرقی به چوپانان و از شمال غربی به زواره می‌رسد. اردستان و نائین هم در غرب و جنوب آن قرار گرفته‌اند. اردکان، خور و بیابانک هم سایر همسایه‌های این عروس کویری هستند. این شهر تماشایی 724 هکتار مساحت دارد و 147 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.

اگر از تهران راهی دیار مردمان سختکوش می‌شوید، باید ابتدا خودتان را به شهر کاشان برسانید (اگر زمان دارید بد نیست سری هم به جاهای دیدنی کاشان بزنید). برای این کار به سمت اتوبان تهران-قم و امیرکبیر رانندگی کنید. در کاشان با کمک تابلوهای راهنمای مسیر به سمت شهر نایین بروید. وقتی به نایین رسیدید هم باید به سمت انارک تغییر مسیر بدهید. فاصله از تهران تا این شهر زیبای کویری 533 کیلومتر است و برای طی کردن این مسیر به 5 ساعت و 55 دقیقه زمان نیاز دارید.

شهر انارک


جاذبه های شهر انارک


شهر انارک با این که شهر چندان بزرگی نیست، اما جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی داشته که بیشتر آن‌ها جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی هستند. اگر قصد دارید تا برای سفر به شهر انارک رفته و برای چند روز در آن اقامت داشته باشید، بهتر است که با این جاذبه‌های دیدنی آشنایی پیدا کرده و یک برنامه سفر دقیق بچینید تا بتوانید از بیشتر این جاذبه‌ها دیدن کنید. در ادامه این بخش برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر انارک را برای شما نام‌برده‌ایم.

  • دیوار حصار شهر

  • سه قلعه

  • بادگیرهای شهر

  • کاروانسرای قدیمی

  • حمام قدیمی شهر انارک

  • آتشگاه چهارطاق نخلک

  • کویر جن

کویر جن در اطراف شهر انارک قرار داشته و لقب مثلث برمودای ایران را به خود اختصاص داده است. در این کویر شن‌های روان و باتلاقی بسیار خطرناکی وجود داشته که مسیر عبور را برای گردشگران بسیار سخت می‌کند. توصیه می‌شود که افراد معمولی و کسانی که سررشته‌ای در گردشگری در کویر ندارند، به کویر جن سر نزنند. چرا که این کویر، همان‌طور که از نام آن پیداست، کویر خطرناک و مرموزی بوده و داستان‌های زیادی درباره آن وجود دارد.

کویر جن


سوغات انارک


مردم این شهر کویری در گذشته به کشاورزی و قالی‌بافی مشغول بودند، اما به خاطر مشکلات اقتصادی و خشکسالی‌های پی‌درپی کشاورزی و قالیبافی از رونق افتاد. در حال حاضر، مردم این شهر کوچک کویری به دامداری و کار در معدن مشغول شده‌اند. بنابراین، اگر در این شهر به دنبال سوغاتی مناسب هستید، باید به سراغ محصولات دامی بروید.
نان خوشمزه دستپخت مردم این شهر هم یکی دیگر از سوغاتی‌های اینجاست. به این شیرینی معطر و خوش‌طعم نان کماج گفته می‌شود. زنان محلی و مردمان سختکوش این شهر کویری نان کماج را روی زغال آتشین می‌پزند. طعم نان کماج هوش از سرتان می‌پراند و در سفر به شهر انارها باید حتما آن را بچشید.


فرهنگ و زبان مردم شهر انارک


تنها وجه شباهت انارک و نایین در معماری آن نبوده و زبان مردم انارک هم، گویشی شبیه به گویش مردم نایین است. تنها تفاوتی که در گویش این دو شهر مشاهده می‌شود، در طرز بیان برخی از آواهاست. اما با این وجود هم می‌توان باز گفتار مردم انارک را از گفتار مردم نایین تشخیص داد. در گذشته باغ‌های انار بسیاری در این شهر وجود داشت و شغل اصلی بیشتر مردم هم باغ داری بود، اما به دلیل تغییرات آب و هوایی و سایر تخریب‌های صورت گرفته در بادگیرهای شهر، بسیاری از این باغ‌ها خشک شدند و مردم به ناچار رو به کار در معدن‌های اطراف انارک آوردند. در انارک مواد معدنی بسیار زیادی را می‌توان پیدا کرد، برخی از معروف‌ترین معادن این شهر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • معدن مس تالمسی

  • معدن سرب و روی نخلک

  • معدن سرب و روی چاه خربزه

  • معدن آهن خالو حیدر

  • معدن آهن بته علم

  • معادن منگنز

  • معدن مس باقرق

بنابراین می‌توان گفت که امروزه بیشتر مردان انارک مشغول کار در معادن بوده و زنان هم در بخش‌های مختلفی مانند باغ داری در باغ‌های باقی مانده یا خیاطی، آشپزی و پخت نان مشغول هستند. علاوه بر این موارد، مشاغل دیگری هم در این شهر وجود دارد، اما شغل محلی و سنتی مردم در این دسته از مشاغل قرار می گیرد.

دیوار باستانی انارک


بهترین زمان برای سفر به انارک


به طور کلی، آب‌وهوای شهرهای کویری گرم و خشک است. بنابراین، باید فکر سفر تابستانی به شهر انارها را از سر بیرون کنید. هرچند بادگیرها به خنک شدن هوا کمک می‌کنند، اما باز هم نمی‌توانند برای هوای بیابانی اینجا کاری بکنند.
ممکن است تصور کنید که زمستان برای سفر به این شهر کویری مناسب‌تر است اما این‌طور نیست. این شهر در شب‌های زمستان به شدت سرد می‌شود و هوای غیرقابل پیش‌بینی‌ دارد.
پس بهترین زمان برای سفر به این شهر کدام است؟ پاسخ این سؤال یک کلمه است؛ پاییز. در اوایل فصل پاییز تا اواسط آن این شهر بهترین آب‌وهوا را دارد.

انارک


اقامتگاه های شهر انارک


اگر به شهر انارک سفر کرده‌اید و قصد دارید تا در آن اقامت کنید، می‌توانید به بوم‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های محلی شهر بروید. بدیهی است که در این شهر هتل‌های لوکس 5 ستاره وجود ندارد. اما بوم‌گردی‌های بسیاری با حال و هوای سنتی و کویری وجود دارند که می‌توانند بهتر از هر هتل 5 ستاره‌ای از شما پذیرایی کرده و برای شما خاطره سازی کنند. همچنین برخی از افراد محلی هم‌خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. مسافرانی که به همراه خانواده سفر کرده یا جمعیت زیادی دارند می‌توانند این خانه‌های محلی را اجاره کرده و تجربه اقامت در خانه‌های محلی انارک را هم کسب کنند.


جمع بندی


در این مقاله از ساعد نیوز به معرفی شهر کویری و باستانی انارک پرداختیم از این که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید از شما ممنونیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان